Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Advertisements

Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Modul 4 – Diagnostisk undervisning
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Modul 5 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 1 – Representasjoner
Modul 3 – Intensiv opplæring
Modul 1 – Kartleggingstest Alle Teller
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Modul 2 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Utskrift av presentasjonen:

Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere Click to edit Master title style Kom godt i gang Utarbeidet i samarbeid med Statped

Mål Målet med modulen er å bidra til inkluderende læringsfellesskap gjennom å fokusere på sosiale og emosjonelle kompetanser i matematikkarbeidet. Det innebærer høye forventninger til elevenes deltagelse, og vil være enklest å gjennomføre mens de arbeider med rike matematikkoppgaver der elevenes resonnementer og adferd kan trekkes fram og få respons. Elevene lærer å orientere seg mot hverandres ideer og væremåter, noe som også støtter deres språkutvikling.

Tidsplan for modulen Aktivitet Anbefalt tidsbruk A – Forarbeid 30 minutter B – Samarbeid 60 minutter C – Utprøving 45 minutter D – Etterarbeid og veien videre 70 minutter Hele modulen 205 minutter

A – Forarbeid 30 minutter

Individuelt arbeid Tenk gjennom hva du legger i begrepet inkludering. Ta stilling til følgende påstander  i lys av inkludering: Matematikk blir ofte undervist som et prestasjonsfag. Mange lærere og foreldre forteller barna at de har eller ikke har evner for matematikk. Matematikk handler om kreativitet og utforskning. Matematikk blir undervist som en rekke prosedyrer og beregninger. Matematikkundervisning er preget av fart og riktige svar. I matematikkfaget er det best å sitte stille og løse oppgaver.  

Individuelt arbeid Se film Filmen handler om en særskilt tilrettelegging for elever som presterer lavt i matematikk https://www.youcubed.org/resources/solving-math-problem/ Noter tanker du gjør deg På hvilke måter handler påstandene og filmen om inkludering og utvikling av sosiale og emosjonelle kompetanser? Skriv ned to ting du ble inspirert til å gjøre. Boaler og hennes team ved Stanford University arbeider med å endre undervisningsmetoder og holdninger om matematikk. Det fins en rekke inspirerende artikler og materiell på www.youcubed.org/.

B – Samarbeid 60 minutter

Tidsplan for denne økta Aktivitet Anbefalt tidsbruk Deling av forarbeidet 10 minutter Inspirasjon fra samarbeidsavtalen til en klasse 20 minutter Planlegge undervisning 30 minutter Hele økta 60 minutter

Gruppearbeid Deling av forarbeidet Gå sammen i grupper og diskuter: På hvilke måter handler påstandene og filmen om inkludering og utvikling av sosiale og emosjonelle kompetanser? Hvilke sosiale og emosjonelle kompetanser skulle dere ønske var gjeldende blant deres elever?

Inspirasjon fra samarbeidsavtalen til en klasse Se første del av filmen, steg 1 og steg 2 (0:00 til 2:17) https://www.youtube.com/watch?v=kZxNldBEU6o Drøft hvordan lærer og elever forbereder hvordan de best kan lære matematikk sammen, ut fra at alle skal ta del i følgende fire handlinger: Tenke Snakke Lytte Være

Planlegge undervisning Gå sammen i grupper. Legg en plan for hvordan dere, sammen med elevene, vil etablere en samarbeidsavtale gjennom å drøfte måter å tenke, snakke, lytte, og være på i matematikktimene:   Hva er målet med klassens samarbeidsavtale? Hvordan vil dere introdusere aktiviteten? Hvilke forslag tror dere elevene vil komme med innenfor de fire handlingene? Hvordan vil dere få frem og gi respons til elevenes forslag? Hvordan synliggjøre avtalen? (for eksempel i klasserommet) Hvordan holde liv i målene som ble satt. Vurder om dere vil bruke/videreutvikle Elevens egenvurdering (PDF)

C – Utprøving 45 minutter

Gjennomfør den planlagte aktiviteten om å etablere klassens samarbeidsavtale Introduser målet med økten for elevene . Inviter elvene til å tenke høyt om hva de vil ønske av seg selv, hverandre og lærer med hensyn til de fire handlingene (tenke, snakke, lytte, være). Få elevene til å begrunne sine forslag. Sørg for at forslagene blir notert. Heng opp forslagene for videreutvikling mot en samarbeidsavtale.   Med jevne mellomrom skal elevene vurdere hvordan de bidrar eller hindrer å realisere den avtalen de har blitt enige om. Her kan du bruke egne ressurser for vurdering eller skjemaet dere arbeidet med i planleggingen. Etterhvert kan avtalen synliggjøres på ulike måter i klasserommet.

D – Etterarbeid 70 minutter Gruppearbeid

Tidsplan for denne økta Aktivitet Anbefalt tidsbruk Erfaringsutveksling i grupper 30 minutter Plenum Muligheter for videreføring av arbeidet 10 minutter Hele økta 70 minutter

Erfaringsutveksling i grupper Del erfaringer fra arbeidet med å etablere klassens samarbeidsavtale. Hva foreslo dine elever? Hvordan pågikk forhandlinger og valg? Beskriv prosessen med avtalen i forhold til å utvikle sosial og emosjonell kompetanse hos elevene i matematikk. betydning av inkludering Velg et moment fra gruppedrøftingen som dere vil dele i plenum

Plenum Del momenter fra gruppediskusjonen Se hele filmen som inneholder en rekke videreføringer av arbeidet med klassens samarbeidsavtale. https://www.youtube.com/watch?v=kZxNldBEU6o

Anbefalinger til videre arbeid

Anbefalinger til videre arbeid Vurder følgende forslag til hvordan kollegiet kan arbeidet videre med temaet: Fortsette arbeidet med klassens samarbeidsavtale Arbeide med videre steg fra filmen, se Prosessene i filmen (pdf) Arbeide med modulene som ble anbefalt under introduksjonen. Flere inspirasjoner: Boaler og hennes team ved Stanford University arbeider med å endre undervisningsmetoder og holdninger om matematikk. Det fins en rekke artikler og materiell på www.youcubed.org/ Film: Tilpasset opplæring og inkludering fra Utdanningsdirektoratet https://www.udir.no/laring-og-trivsel/tilpasset-opplaring/filmer/film-tilpasset-opplaring-og-inkludering/

Anbefalinger til videre arbeid Denne modulen handler om inkludering i matematikk, noe som er enklest å få til når elevene får arbeide med rike matematikkoppgaver. Modulen kan derfor følges opp av Pakke 4 – Meningsfull matematikk, modul 2, Oppgaver som engasjerer og utfordrer, og Pakke 3 – Oppfølging av vurdering, modul 3, Synliggjøre elevenes tenkning. Inkludering handler også om å få muligheter til å vise sin tenkning på varierte måter. Dette finner dere mer om i pakken Kom godt i gang, modul 4, Representasjoner i matematikk.  

Click to edit Master title style