Reformen «Leve hele livet «innebærer ikke at

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Advertisements

AVLASTNING Melhus
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
Status for iverksetting av velferdsteknologi i Helse og omsorg
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Bruk av velferdsteknologi – Hvor trykker skoen?
Finansbyråd Kristin Vinje, 4. juni 2013
- Hvordan bidra til helsefremmende samfunnsutvikling i kommunene?
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Frivilligpolitikk i Askim
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Hva kan KS bidra med for at kommunene skal sikre bruker- representantene relevant opplæring? Spesialrådgiver Liv Kaatorp, KS Hedmark og Oppland.
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
DEMENSPLAN 2015 ”DEN GODE DAGEN”
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Behovet for voksenboliger Hva kan kommune og helsevesenet spare på private løsninger? Vestlandske Bygg- og anleggsdag, 31. oktober 2013 Hilde Onarheim.
HVA STYRER TILDELING AV PLASS I SYKEHJEM?
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Joachim Bjerkvik
Demensteam Lier Kommune
Norsk Ergoterapeutforbunds lederseminar De nye helsetjenestene Mette Kolsrud Forbundsleder i Norsk Ergoterapeutforbund.
Velferdsteknologi og ergoterapi
EN BEDRE HVERDAG MED GOD HABILITERING Stjørdal, november 2009 av Grete Müller.
Som bakteppe i arbeidet ved Voksenhabiliteringstjenesten
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Ingen tid å miste! Kari-Ann Baarlid, Nestleder i fagavdelingen
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Folkehelsearbeid i Lier kommune
Velferdsteknologi i Værnesregion Boligkonferansen 2014 innlegg 8. Mai
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
”Regjeringens reformtanker” Statssekretær Lisbeth Normann Bergen
Demensomsorgens ABC.
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
Omsorgsplan 2015 – Hva kan Fylkesmannen bistå kommunene med? Møte med helse- og omsorgsnettverk Selbu – 4.mars 2009 Fylkeslege Jan Vaage.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
Stavanger kommunes satsing på Velferdsteknologi
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Varslings- og lokaliseringsteknologi « Samarbeid om velferdsteknologi på Agder 2016» Gro Anita Fosse Rådgiver eHelse og velferdsteknologi HELSE OG SOSIAL.
Samhandlingsreformen og ledelsesutfordringer Januar 2009.
Legeplan Eldrerådet Meera Grepp kommuneoverlege. Overordnet mål Kommunen skal sikre at innbyggere har tilgjengelige legetjenester av god kvalitet og som.
Prosjekt Hverdagsrehabilitering. Dagens sitat Hvis vi vil forbedre framtiden, må vi forstyrre nåtiden. Cathrine Booth.
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
Velferdferdsteknologi – Hva er det helhetlige bilde? Velferdsteknologiseminar 19. november 2015, Honne konferansesenter Åshild Sæther Engen, Terningen.
St.meld 25 ( ) Mestring, muligheter og mening. Framtidas omsorgsutfordringer. FAGFORBUNDET Seksjon Helse og Sosial.
Praksisnær omsorgsforskning Maren Sogstad Leder, Senter for omsorgsforskning, Østlandet.
Eg ser at du e trøtt men eg kan ikkje gå alle skrittå for deg Du må gå de sjøl men eg vil gå de med deg Eg vil gå de med deg.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Videreutvikling og systematisering av aktiv omsorg for eldre i sykehjem/omsorgsbolig Saken ble første gang beh i kom. 26/10 da Ut ble valgt som saksordfører.
Velferdsteknologi.
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
VELFERDSTEKNOLOGI I SØR-ØSTERDALEN
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
Grenseregionalt Forum 2017
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Utøvelse av lederskap ved kriser
Gevinstrealisering Erik Paulsen ASSS - 4.mai Bergen Gevinstrealisering
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Kvalitetsreformen for eldre «Leve hele livet»
Nasjonalt velferdsteknologiprogram
Presentasjon 14.mai 2019 Inger Marie Bergersen
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Utviklingskonferanse 2019
Frode Kyrkjebø, dagleg leiar, KS Sogn og Fjordane
Utskrift av presentasjonen:

Reformen «Leve hele livet «innebærer ikke at kommunene får nye oppgaver, den handler om: - å endre praksis og bidra til omstilling - og kvalitetsutvikling av ordinær virksomhet. Meldingen har fem innsatsområder: Et aldersvennlig Norge Aktivitet og fellesskap Mat og måltider Helsehjelp Sammenheng i tjenesten. Reformen bygger på hva ansatte, eldre, pårørende, frivillige, forskere og ledere har sett fungerer i praksis. Og på hva som løfter kvaliteten på tjenestene og bidrar til trygg, verdig alderdom.

Reformen Leve hele livet skal bidra til : Flere gode leveår der eldre beholder god helse lenger. Opplevelse av god livskvalitet. Større grad av mestring av eget liv. Helsehjelpen skal være tilgjengelig når behov for oppstår. Pårørende må i varetas Ansatte må i varetas slik at de som opplever at de har et godt arbeidsmiljø. - får brukt sin kompetanse og - får gjort en faglig god jobb.

Målgruppen er eldre over 65 år - de som bor hjemme - og de som bor i institusjon. Målgruppen har ulike forutsetninger og store variasjoner i behov og ønsker. Reformen er særlig rettet mot helse- ogomsorgssektoren Alle sektorer må bidra forå skape et mer aldersvennlig samfunn

Valgfrihet. Leve hele livet er en reform for større valgfrihet. Den enkelte skal ha større mulighet til å velge tjenesteyter. Medvirke til innholdet i tjenestetilbudet og på hvilken måte den ytes. Og på hvordan, hvor, tidspunkt og sted tjenesten skal ytes.

Matglede. Leve hele livet er en reform for større matglede, enten du bor hjemme, på sykehjem eller innlagt på sykehus.

  Leve hele livet er en reform for å skape eldres helse- og omsorgstjeneste. Trygghet for å få hjelp når en trenger det. Invitere til aktivitet og deltakelse. Bistand til selv å mestre hverdagen til tross for sykdom og funksjonstap. Pårørendereform som skal vise omsorg for de som yter omsorg. Den skal legge til rette for tettere samarbeid om felles oppgaver mellom pårørende og helse- og omsorgstjenesten. Leve hele livet er en reform for alle som gjør jobben i helse- og omsorgstjenesten. Den skal inspirere til å finne nye arbeidsordninger. ny teknologi, nye metoder og nye løsninger. Den skal utfordre til at riktig organiseringen gir større kontinuitet i tjenestetilbudet, med mykere overganger og færre å forholde seg til. Det er nødvendig å utfordre befolkningen til selv i større grad å ta ansvar for å planlegge for egen alderdom. Det legges opp til informasjonskampanje med fokus på: tilrettelegging av egen bolig investering i venner og sosialt nettverk opprettholdelse av best mulig funksjonsevne gjennom et aktivt liv

Leve hele livet er en reform for alle som gjør jobben i helse- og omsorgstjenesten. Den skal inspirere til å finne nye arbeidsordninger. ny teknologi, nye metoder og nye løsninger. Den skal utfordre til at riktig organiseringen gir større kontinuitet i tjenestetilbudet, med mykere overganger og færre å forholde seg til.   Det er nødvendig å utfordre befolkningen til selv i større grad å ta ansvar for å planlegge for egen alderdom. Det legges opp til informasjonskampanje med fokus på: tilrettelegging av egen bolig investering i venner og sosialt nettverk opprettholdelse av best mulig funksjonsevne gjennom et aktivt liv

Kommunene må involvere eldre i arbeidet med å planlegge og utforme nærmiljø og lokalsamfunn.   Norge knytter seg til Verdens helseorganisasjons globale nettverk for aldersvennlige byer og kommuner. Fra Norge deltar kommunene Oslo og Trondheim. Flere kommuner er interesserte i å slutte seg til nettverket. Partnerskap på tvers av sektorer Regjeringens strategi for et aldersvennlig samfunn skal også realiseres på nasjonalt nivå gjennom planprosesser i alle bransjer og sektorer.

Seniorressursen Det samlede verdibidraget til samfunnet fra pensjonister gjennom formelt og uformelt frivilligarbeid er i en undersøkelse anslått til å være vel 45 000 årsverk - tilsvarende litt over 25 mrd. kroner for 2016. Undersøkelsen konkluderer med mulighet for ytterligere bidrag fra pensjonister er stort, og at det totale bidraget nesten kan dobles mot 2030.

Aktivitet og fellesskap For å møte utfordringene foreslås fem løsninger, der målet er å skape økt aktivitet, gode opplevelser og fellesskap: • Gode øyeblikk • Tro og liv • Generasjonsmøter • Samfunnskontakt • Sambruk og samlokalisering   Tro og liv Helse- og omsorgstjenestene må sørge for at den enkeltes tro- og livssynsutøvelse og behov for samtaler blir ivaretatt

Mat og måltider Oppsummert er hovedutfordringene: Manglende systematisk oppfølging Manglende sosialt fellesskap og lite vektlegging av måltidsomgivelsene Lite mangfold og lite valgfrihet Lang avstand mellom produksjon og servering   For å møte utfordringene foreslås fem løsninger, der målet er å redusere underernæring og skape gode mat- og måltidsopplevelser for den enkelte: Det gode måltidet Måltidstider Valgfrihet og variasjon Systematisk ernæringsarbeid Kjøkken og kompetanse lokalt

Leve hele livet er en reform for å skape eldres helse- og omsorgstjenester, der det viktigste spørsmålet er: Hva er viktig for deg? Eldre skal føle seg verdsatt, bli sett ,hørt og involveres i beslutninger som angår dem selv. Eldre skal få mulighet til å leve hjemme så lenge som mulig, og være trygge på å få hjelp når de trenger det. Når livet går mot slutten, skal de få god lindrende omsorg og pleie.  

Oppsummert er utfordringene: Manglende oppmerksomhet på mestring og forebygging. Dårlig oversikt over sammensatte behov og problemer. Lite bruk av fysisk aktivitet og trening. Manglende bruk av nye behandlingsformer. Lite systematisk kartlegging og oppfølging av den enkelte.  

For å møte utfordringene foreslås fem løsninger. der målet er å øke mestring og livskvalitet, forebygge funksjonsfall og gi rett hjelp til rett tid: Hverdagsmestring Proaktive tjenester Målrettet bruk av fysisk trening Miljøbehandling Systematisk kartlegging og oppfølging  

  Velferdsteknologiske løsninger som bidrar til å opprettholde livskvalitet, selvstendighet og mestring er viktige virkemidler.

  Sammenhengende tjenester. Leve hele livet er en reform for å skape et mer sammenhengende tjenestetilbud til eldre og deres pårørende. Målet er å gi eldre økt trygghet og forutsigbarhet gjennom pasientforløp og overganger mellom eget hjem, sykehus og sykehjem og færre ansatte å forholde seg til. Målet er også å ta vare på de som tar vare på sine nærmeste, og gi pårørende støtte og avlastning.Slik skal eldre og deres pårørende få mulighettil å leve livet – hele livet.

Det foreslås fem løsninger der målet er økt trygghet og forutsigbarhet i pasientforløpet til eldre og deres pårørende: Den enkeltes behov. En personsentrert tilnærming innebærer å ivareta de eldre som hele mennesker, ikke bare deres sykdom og funksjonssvikt. Avlastning og støtte til pårørende Færre å forholde seg til og økt kontinuitet Mykere overgang mellom hjem og sykehjem Planlagte overganger mellom kommuner og sykehus  

Fundamentet for reformen. Samfunnet vil bli preget av at andelen eldre i befolkningen vil øke. og at det vil bli en sterk vekst blant de eldste eldre.   Antall personer over 67 år vil nesten fordobles fra 2000 til 2050. Antall personer 80 år og eldre vil øke fra 222 750 i 2018 til ca. 350 000 i 2030 til ca. 590 000 i 2050.

Kompetanseløft 2020 er regjeringens plan for å sikre god kompetanse, rekruttering og fagutvikling i de kommunale helse- og omsorgstjenestene. Det består av seks strategier: Sikre god rekruttering og stabil bemanning. Sikre at grunn- og videreutdanningene har god kvalitet. Heve kompetansen hos ansatte. Legge til rette for utvikling, teamarbeid og innovasjon Bidra til god praksis, faglig utvikling, større faglig bredde og kunnskapsspredning Bidra til bedre ledelse gjennom målrettet satsing.

Gjennomføring. Regjeringen legger opp til en prosess hvor kommunestyrene behandler og vedtar hvordan reformens løsninger kan innføres.   Når dette er gjort, og kommunene har beskrevet hvordan de vil utforme løsningene, starter arbeidet med å gjennomføre reformen. Kommuner som omstiller seg i tråd med reformen vil prioriteres innenfor relevante eksisterende og eventuelle nye øremerkede ordninger. Reformperioden vil vare fra 1. januar 2019 og vare i fem år med ulike faser forplanlegging, gjennomføring og evaluering. Tidsskjema: Fase 1: Forberedelse og oppstart 2019 Fase 2: Kartlegging og planlegging 2019 - 2020 Fase 3: Implementering og gjennomføring 2021 - 2023 Fase 4: Evaluering og forbedring

HVA VIL RESULTATET FOR ELDRE BLI? DET GJENSTÅR Å SE