Horisontkunnskap B – Samarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Advertisements

Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Anvendelse av realfag i ulike yrker B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
Praksiser i ambisiøs matematikkundervisning A – Forarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Skoleutvikling B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Hva er representasjoner i matematikk? B – Samarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Den gode overgangen A – Forarbeid
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Modul 1 – Representasjoner
Modul 3 – Intensiv opplæring
Modul 1 – Kartleggingstest Alle Teller
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Horisontkunnskap B – Samarbeid Modul 4 Horisontkunnskap B – Samarbeid

Mål Målet med denne modulen er å bli kjent med begrepet horisontkunnskap i realfagene og hvilken betydning horisontkunnskap har for å skape god undervisning.

Tidsplan for denne økta Aktivitet Anbefalt tidsbruk i minutter Oppsummering av forarbeidet 20 Viktige realfaglige ideer 30 Oppsummer Planlegge egen undervisning Total tidsbruk 100

Oppsummering av forarbeidet 20 minutter

Oppsummering av forarbeidet Se på notatene fra A-Forarbeid, bruk gjerne noen minutter individuelt før gruppediskusjonen. Gå sammen i grupper på tre-fire personer Diskuter hva «horisontkunnskap» betyr for å sikre at dere har en felles forståelse for det videre arbeidet. Hver person deler notatene sine fra A - Forarbeid. Gi innspill på det de andre deltakerne legger fram fra forarbeidet og vurder sammen om dere vil tilføye eller endre noe.

Viktige realfaglige ideer 30 minutter

Horisontkunnskap i arbeid med geometriske figurer eller energi Hver gruppe får en kortstokk. Se gjennom kortstokken. Diskuter ideene på hvert kort. Strukturer eller sorter idéene slik dere mener de bygger på hverandre

Oppsummering 20 minutter

Kaférunde Ta dere en runde og se på måten de andre gruppene har sortert. Se deretter på lysbildene med flere eksempler på sortering.

Plenumsdiskusjon Diskuter forskjellige måter kortene er sortert på. Vurder om dere vil endre hvordan dere har strukturert kortene.

Planlegg egen undervisning 30 minutter

Lage kort Sett dere i samme i grupper som underviser på samme trinn. Dere skal lage en felles kortstokk som inneholder: noen kort med sentrale ideer som er nødvendig for elevene å forstå i emnet dere underviser i akkurat nå. noen kort med sentrale ideer elevene har lært tidligere i dette emnet og som du bygger på. noen kort med sentrale ideer innenfor dette emnet som elevene vil møte senere. Dere skal prøve ut kortene med elevene i C-Utprøving

Horisontkunnskap D – Etterarbeid Modul 4 Horisontkunnskap D – Etterarbeid

Mål Målet med denne modulen er å bli kjent med begrepet horisontkunnskap i realfag og hvilken betydning horisontkunnskap har for å skape god undervisning.

Tidsplan for denne økta Aktivitet Anbefalt tidsbruk i minutter Erfaringsdeling i grupper 30 Arbeid med kortstokker Oppsummer i plenum Veien videre 5 Total tidsbruk 95

Erfaringsdeling i grupper 30 minutter

Del erfaringene i gruppen Sett dere i samme gruppe som dere lagde kortene med. Del bildene dere tok under utprøvingen med hverandre. Hva er likt og hva er ulikt i måten elevene har sortert kortene på? Finn fram til ett eksempel der dere mener at elevene har sett faglige sammenhenger, og ett eksempel der dere mener at elevene ser ingen eller bare noen få sammenhenger.  

Arbeid med kortstokker 30 minutter

Bli kjent med nye kortstokker Hver gruppe får en kortstokk fra noen av de andre gruppene. Sorter de nye kortstokkene godt synlig på arbeidsbordet. Gå deretter rundt og ser på de andre gruppenes ulike måter å sortere kortene på.

Oppsummer i plenum 30 minutter

Hver gruppe presenterer for de andre deltakerne de to eksemplene fra hvordan elever har sortert kortene (et eksempel der elevene har sett sammenhenger og et eksempel med ingen eller få sammenhenger). Sammenlign hvordan elevene har sortert med hvordan dere selv har sortert. Diskuter om det er forskjell på måten lærere og elever ser sammenhengen i emnet på. Diskuter hvilke følger dette kan/bør få for undervisningen.

Veien videre Neste modul handler om...