Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Advertisements

Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Den gode overgangen A – Forarbeid
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Modul 5 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 1 – Representasjoner
Modul 3 – Intensiv opplæring
Modul 1 – Kartleggingstest Alle Teller
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Modul 2 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Utskrift av presentasjonen:

Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid Modul 6 Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid

Les og reflekter 20 minutter Les artikkelen Barns strategier i arbeid med tall. Marker deler som du finner spesielt viktige, relevante eller interessante. Noter noen stikkord som du tar med deg til B – Samarbeid. I denne modulen skal dere forberede og lede en klassediskusjon med utgangspunkt i en ny oppgavestreng.

Oppgavestreng 4 · 256 B – Samarbeid Modul 5 Oppgavestreng 4 · 256 B – Samarbeid

Mål Målet med denne modulen er at deltakerne planlegger for at elevene lytter til hverandres argumenter at elevene skal bruke den distributive egenskapen ved multiplikasjon

Tidsplan for B - Samarbeid Aktivitet Tid Oppsummere og drøfte forarbeid 25 minutter Se film og drøfte observasjon 30 minutter Planlegge undervisning 60 minutter Øve 20 minutter Total tidsbruk 135 minutter

Oppsummere og drøfte forarbeid 25 minutter

Drøfte artikkelen Individuelt (5 minutter) Se over notatene du har gjort under A - Forarbeid. Bestem deg for noe du vil dele med kollegene. Grupper (10 minutter) Gå sammen i grupper på 3-4 personer. Del refleksjoner knyttet til forarbeidet. Velg to momenter gruppen vil dele i plenum. Plenum (10 minutter) Del momentene gruppene har valgt.

Se film og drøfte observasjon 30 minutter

Film: 12 · 150 Se filmen 12 · 150 Diskuter i gruppene: Hvilke(n) av strategien(e) som omtales i artikkelen blir drøftet i filmen? På slutten av filmen kommer det ulike forslag knyttet til regnestykke 12 ⋅ 149. Hvordan ville dere som lærere fortsatt diskusjonen? Hvilke representasjoner kan være til hjelp i en slik diskusjon?

Film: 12 · 150

Planlegge undervisning 60 minutter

Oppgavestreng 4 · 256 Gå sammen i grupper på 6-10 personer. Planlegg ei undervisningsøkt med oppgavestrengen 4 · 256. Strategien oppgavestrengen legger opp til, bygger på den distributive egenskapen ved multiplikasjon, å dele den ene eller begge faktorene i flere ledd. Eksempel: 47 ∙ 6 = (40 + 7) ∙ 6 = (40 ∙ 6) + (7 ∙ 6) = 240 + 42 = 282. Alle deltakerne noterer det dere sammen blir enige om i Undervisningsnotat 4 · 256. La en av deltakerne passe tiden, slik at dere får god tid til å drøfte alle fasene i undervisningsøkta. Sørg for at det blir god tid til å planlegge en samtale om når dette er en god strategi i multiplikasjon.

Fortsettelse planlegging Velg til slutt en (eller to) av deltakerne som skal lede en øving mens kollegene er «elever». Forskning viser at en god øving gir bedre utprøving med elevene. Skal man få mest mulig lik erfaring med hvordan det planlagte opplegget fungerer i praksis, er det nødvendig at alle har en felles forståelse av hvordan opplegget skal gjennomføres. Øvingen bidrar i stor grad til en slik felles forståelse. Alle deltakerne har ansvar for at både planlegging og øving blir best mulig.

Øve 20 minutter

Øve med kolleger Den som leder øvingen på vegne av gruppen følger undervisningsnotatet og gjennomfører aktiviteten slik gruppen har planlagt. Undervisningsnotatet kan justeres etter erfaringene dere gjør under øvingen. Under øvingen skal dere ordlegge dere nøyaktig slik dere har planlagt å gjøre det med elevene. Se neste lysbilde om bruk av Time-Out under øvingen

Time-Out Både den som leder øvingen og «elevene» kan be om Time-Out for å avklare viktige spørsmål eller minne om ting gruppen er blitt enige om under planleggingen. Det kan for eksempel dreie seg om de formuleringene som ble planlagt fungerer i praksis hvilke samtaletrekk som egner seg best i situasjonen hvordan elevenes tanker skal representeres på tavla

Tips til utprøvingen Opplegget skal prøves ut med elever før dere møtes til D - Etterarbeid. Læringsutbyttet for lærerne vil bli bedre om to eller flere fra planleggingsgruppen kan delta når opplegget prøves ut med elevene. Time-out kan også bli benyttet under utprøvingen.

Oppgavestreng 4 · 256 C – Utprøving Modul 5 Oppgavestreng 4 · 256 C – Utprøving

Utprøving med elever Bruk undervisningsnotatet og gjennomfør aktiviteten slik gruppen har planlagt. Dersom kolleger fra planleggingsgruppen er til stede under utprøvingen, bør dere bruke Time-Out om dere finner det nødvendig for å holde dere til planen. I denne fasen er Time-Out også nyttig for å få tilgang til elevenes tenking og hvordan dere skal gi passende respons. Ta bilder av tavlen. Noter noen punkter etter gjennomføringen. Tenk spesielt på hvordan dere fikk elevene til å argumentere for når strategien knyttet til distributiv egenskap ved multiplikasjon er nyttig. Er dere flere sammen bør dere lage et felles notat. Ta med notatet til D – Etterarbeid.

Oppgavestreng 4 · 256 D – Etterarbeid Modul 5 Oppgavestreng 4 · 256 D – Etterarbeid

Mål Målet med denne modulen er at deltakerne planlegger for at elevene lytter til hverandres argumenter at elevene skal bruke den distributive egenskapen ved multiplikasjon

Tidsplan for D - Etterarbeid Aktivitet Tid Erfaringsdeling i grupper 25 minutter Oppsummere i plenum 15 minutter Neste modul 5 minutter Total tidsbruk 45 minutter

Erfaringsdeling Planleggingsgruppene (25 minutter) Del erfaringene fra utprøvingen i planleggingsgruppene. Gjennomførte dere aktiviteten slik dere planla? Hva skyldes eventuelle avvik? Hvordan forklarte elevene når denne strategien er nyttig? Hvordan ble ulike representasjoner brukt for å støtte argumentasjonen? Hva vil dere endre om dere skal gjennomføre denne oppgavestrengen med en annen elevgruppe? Noter to-tre momenter dere vil dele med resten av kollegiet.

Oppsummering Hver gruppe deler momentene de har valgt med kollegene. Plenum (15 minutter) Hver gruppe deler momentene de har valgt med kollegene. Hva synes dere har vært utfordrende i planlegging og utprøving av denne aktiviteten?

Neste modul Dette er siste modul i denne pakken. Alle modulene kan gjentas flere ganger, med andre aktiviteter. Flere aktiviteter, filmer og artikler finner dere på matematikksenteret.no/mam