Presentasjon av Høringsdokumentene

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UU og Fylkesmannens rolle
Advertisements

Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Vannområdene Glomma og Grensevassdragene
Vannforvaltning som regional planlegging
Vannforvaltning som regional planlegging - Verktøy for teknokrati eller politikk? Fagkonferansen, HIOA, 24. oktober 2013 Sissel Hovik.
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Aktørenes roller i planprosessene
Vannkraft i forhold til Vannforskriften
Mange bekker små gjør en stor Å! Fra helhetlig tenkning til helhetlig handling i ? Kristin Uleberg Vest-Agder fylkeskommune Prosjektleder for.
Vannforskriften og vannregion Agder Forurensningskonferanse
Regional plan for vannforvaltning. 01/15: Velkommen og godkjenning av saksliste 02/15: godkjenning av referat fra møte i AU 9. mai 2014 (ettersendt).
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Helhetlig forvaltning av vassdrag og kystvann - planprosessen - Anders Iversen, DN.
Helhetlig forvaltning av vassdrag og kystvann - forvaltningsplanen - Anders Iversen, DN Jon Lasse Bratli, Klif.
Regionale vannforvaltningsplaner Leidulf Skjørestad direktør Bymiljø og utbygging KS-representant i direktoratsgruppen for vannforskriften Norsk vann,
Kommunereform Telemark: KS’ rolle Jan Erik Innvær, KS BTV.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Vannforvaltning fra regionalt ståsted - erfaringer fra Nordland 15. September 2010 Svolvær.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
Nettverk for virksomhetsstyring Risikostyring v/ Anette P. Simonsen, DFØ v/ Christine Vik, DFØ 17. Februar 2016.
Foto: Bjørn Erik Olsen Dialogmøte planlegging Greta Johansen 21.April 2014.
Konsekvensutredning og kunnskapsgrunnlaget Rådgiver Marianne Siiri, plan og miljø plannettverDato Foto: Peter Hamlin.
Plansamling - Hadeland Samhandling - effektive planprosesser Runa Bø – 3. november 2016 Bilde.
KOMMUNEPLANENS AREALDEL Folkemøte: Midsund skule den Midøy Grendahus den Heggheim den
§12 i vannforskriften
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
Sammenhengen mellom; regional plan for vannforvaltning og regionalt overvåkningsprogram! Presentasjon - Seminar om overvåkning av vannmiljø, 9. februar.
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Hva betyr helhetlig vannforvaltning for lokal forvaltning og saksbehandling? Rådgiver, Lars Ekker Nordland fylkeskommune/ vannregionmyndigheten i Nordland.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Samhandling for effektive planprosesser
Bærekraftig samfunnsutvikling
Bærekraftig samfunnsutvikling
Lovstrukturen er basert på prosessen i en byggesak– dvs
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Hovedstadsregionens rolle for nasjonal og regional utvikling
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Samordningsforsøket – hva har vi lært?
Forslag til endringar i naturmangfaldslova og vassforskrifta
Forslag til endringar i naturmangfaldslova og vassforskrifta
Beredskapsarbeid når UiOs kriseberedskap ikke slår inn
Den lovgivende makten i Norge
Planprosess - litt om roller og oppgaver
Hvor er vi nå og hvor vil vi?
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
Regionalplan for Setesdal Vesthei Ryfylkeheiene og Setesdal Austhei = Heiplanen Hva, hvorfor, litt hvordan. Muligheter 1.
UU og Fylkesmannens rolle
Viktige milepæler Videre gjennomføring av tiltak.
Presentasjon til møte i Haugalandet vannområdeutvalg 14
Samhandling Hvordan få til god samhandling mellom regionale aktører?
Ymse om regelverksutvikling
Viktige milepæler Videre gjennomføring av tiltak.
Kvar skal handel og kjøpesenter bli plassert i byane og bygdene våre?
Viktige milepæler Videre gjennomføring av tiltak.
Folketrygdens ansvarsområde (§ 10-8 Bortfall av rett til ytelser etter folketrygdloven kapittel 10)
Nå er vi spente!.
Utdrag fra dokumentet «hovedutfordringer i vannområde Haugaland»
Kommuneplanens handlingsdel knyttet til økonomiplanen
Presentasjon av Høringsdokumentene
Høringskonferanse 21.mai
Hva tenker staten om tverrfaglighet og samordning av planer?
Regional høringskonferanse 14.mai
Høringsmøte om planprogram og hovedutfordringer i Nordland og Jan Mayen vannregion og Ranfjorden vannområde Rådgiver, Håkon Roald Nordland fylkeskommune/
Seniorråd og ny Kommunelov
Utskrift av presentasjonen:

Presentasjon av Høringsdokumentene

Planprogram for regional vannforvaltningsplan Plan for planen Beskriver planprosessen og hvilke utredninger som foreslås gjennomført Angir forventninger til myndigheter som har rett og plikt til å delta Skal skape en oversiktlig og forutsigbar planprosess for alle berørte parter Skal sikre tidlig medvirkning i planprosessen

Planprogram for regional vannforvaltningsplan Dokumentets formål: Klargjøre hva som skal gjøres når, og av hvem Målsetning: Tidlig medvirkning Gode prosesser knyttet til gjennomføringen

Planprogrammets innhold (Kap. 1) Innledning: Gjeldende vannforvaltningsplan skal oppdateres frem mot 2021 Vannforskriften krever at det utarbeides regionale vannforvaltningsplaner + tiltaksprogram Datoer for høringsperioder oppgis Fylkeskommunen har rolle som planmyndighet etter plan- og bygningsloven

Planprogrammets innhold (Kap. 2) Formålet med planarbeidet Sikre helhetlig beskyttelse & bærekraftig bruk av vannet Vannforskriften skal sikre en ryddig planprosess Vannforskriftens planprosess følger prinsippene og kravene i plan- og bygningsloven (pbl) Planlegging etter pbl & vannforskriften handler om: Hvordan ta vare på vannmiljøet for alle generasjoner Hvordan alle brukere og påvirkere sammen kan bidra

Planprogrammets innhold (Kap. 2) Formålet med planarbeidet (føringer) Vannforvaltningen i Norge bygger på EU sitt rammedirektiv Målsetning om bærekraftig miljøtilstand i alle vannforekomster innen fastsatte frister Hele Europa jobber etter samme prinsipper og timeplan Nasjonale føringer vil innarbeides fram mot vedtak av planprogrammet høsten 2019

Planprogrammets innhold (Kap. 2) Formålet med planarbeidet (Rammene) Oppdaterte forvaltningsplaner skal foreligge i 2021 & 2027 Det skal jobbes løpende med miljøtiltak og kunnskapsgrunnlag Fravær av forskriftskrav om organisering på vannområdenivå Invitasjon til innspill angående organisering

Planprogrammets innhold (Kap. 3) Om planprogrammet Planprogrammet beskriver planleggingen frem mot revidert og oppdatert vannforvaltningsplan Formål: «Klargjøre hva som skal gjøres når, og av hvem» Målsetting: «Alle som har interesse for vann skal ha mulighet til å delta og gi innspill» Dokumentet stiller spørsmål det ønskes svar på i høringen

Planprogrammets innhold (Kap. 4) Nasjonal Fremdriftsplan Nasjonal fremdriftsplan, tar hensyn til felles europeiske frister Løpende aktivitet i vannområdene vil foregå parallelt med planprosessen Vannforvaltningsplanen vil også inkludere en konsekvensutredning Planprogrammet vil inkludere program for konsekvensutredningen Troms har også laget sin egen fremdriftsplan, som skal sikre en god planprosess i vår vannregion

Planprogrammets innhold (Kap. 5) Vannregionen vår Inndelingen av vannområdene er nedbørsfeltorientert, og tar ikke utgangspunkt i kommune-, fylkes- eller landegrenser Formålet med vannområdene: Etablere hensiktsmesige enheter for arbeid på lokalt nivå Kommuner, sektormyndigheter og andre interesserte samarbeider i vannområdene for å gjennomføre sine oppgaver i henhold til vannforskriften Kommuner kan ha areal innad flere vannområder (mangelfull figur)

Planprogrammets innhold (Kap. 5) Regionreformen 2020 Vannregionene vil justeres som følge av regionreformen 1. jan 2020 Sammenslåing vil skje gjennom endring i vannforskriften Klima- og miljødepartementet har varslet at Vannregion Finnmark og Troms vil bli slått sammen fra 1. jan 2020. Planprogram fra begge vannregioner vil dermed legges til grunn for en felles vannforvaltningsplan Vannregionene har allerede startet samarbeidet

Planprogrammets innhold (Kap. 6) Organiseringen av arbeidet i vannregionen Troms fylkeskommune er vannregionmyndighet, og har ansvaret for å koordinere planprosessen etter vannforskriften Fylkestinget vedtar planprogram og regional vannforvaltningsplan Planarbeidet i Troms skal organiseres i henhold til føringene i vannforskriften (Figur)

Planprogrammets innhold (Kap. 6) De ulike rollene Vannregionutvalget: Består av statlige sektormyndigheter, kommunene og fylkeskommunen Utarbeider og gjennomfører en helhetlig forvaltningsplan Vannområdeutvalget: Består av kommunene, frivillige & sektormyndigheter Utarbeider innspilldokumenter til regional plan Sikrer lokal medvirkning, kunnskap og engasjement Sikrer forankring og oppfølging av regional plan Fylkesmannen: Regional miljøvernmyndighet Oppdaterer kunnskapsgrunnlaget i vann-nett Statlige organer og kommuner: Har rett og plikt til å delta i planleggingen når den berører deres ansvarsområde

Planprogrammets innhold (Kap. 7) Virkning av vannforvaltningsplanen og tiltaksprogram Regional vannforvaltningsplan skal legges til grunn for offentlig planlegging og virksomhet i regionen (§ 8.2) Planen vil dermed kunne gi føringer for annen arealplanlegging og utbygging i regionen Regional vannforvaltningsplan er ikke juridisk bindende, men retningsgivende Det skal som hovedregel ikke gis tillatelse til nye inngrep som medfører at miljømålet ikke nås, eller at tilstanden forringes Foreslåtte tiltak skal følges opp og gjennomføres slik at vi når miljømålene innen fristen

Planprogrammets innhold (Kap. 7) Regional planbestemmelse Det er mulig å fastsette regional planbestemmelse (§ 8.5) Bestemmelsen kan fastsette forbud mot bygg- og anleggsvirksomhet uten lokalt samtykke på inntil 10 år. Forslag om dette vil i så tilfelle bli presentert i oppdatert vannforvaltningsplan og sendt på høring.

Planprogrammets innhold (Kap. 7) Virkning i forhold til andre planer Det skal være sammenheng i plansystemet Regional vannforvaltningsplan skal sees i sammenheng med øvrig regional planlegging, slik at mulige synergier utnyttes Planforslag som er i strid med godkjent regional vannforvaltningsplan, gir grunnlag for å fremme innsigelse Regional vannforvaltningsplan må ta hensyn til andre planer, samtidig som de må ta hensyn til vannforvaltningsplanen

Planprogrammets innhold (Kap. 8) Medvirkning Offentlige organer har rett og plikt til å delta i planleggingen Planleggingen skal være en felles arena som alle relevante myndigheter skal delta i Alle berørte interesser og myndigheter har rett til å bli varslet og få planforslag til høring «Plikt til å delta» innebærer at man ikke kan unngå å bli forpliktet av de planene som vedtas (f.eks. ved å stille seg utenfor planleggingen).

Planprogrammets innhold (Kap. 8) Plan for deltakelse og medvirkning i Troms Det skal legges til rette for deltakelse og medvirkning Det er utarbeidet fremdriftsplan og plan for medvirkning i vannregion Troms

Planprogrammets innhold (Kap. 9) Temaer frem mot oppdatert forvaltningsplan Styrke kunnskapsgrunnlaget Oppdatere miljømål, unntak og tiltak Kostnadsanslag og nyttebeskrivelse I neste planperiode ønskes det at sektormyndighetene bidrar med kostnadsanslag for tiltakene som er foreslått i planene. Klimaendringer Drikkevann og badevann Skal etableres oversikt over beskytta områder Drikkevann og badevann skal ha høy prioritet i oppdatert plan

Planprogrammets innhold (Kap. 10) Konsekvensutredning Hva vil vannforvaltningsplanen bety for miljø og samfunn? For å få oversikt over dette vil det utarbeides en konsekvensutredning (KU) som del av planarbeidet Konsekvensutredningen følger KU-forskriften § 6a For å kartlegge virkningene av planen vil det arrangeres «scenariokonferanser» i to omganger Scenariokonferansene legger grunnlag for den endelige konsekvensutredningen

Planprogrammets innhold (Kap. 11) Prioriteringer i arbeidet frem mot oppdatering Sektorene må prioritere tiltak i henhold til tidsperspektiv og geografi Grunnleggende tiltak (hjemlet i lovverk) skal som hovedregel utføres først Supplerende tiltak (ingen hjemmel) blir sekundært Vannforekomster i «moderat» eller dårligere tilstand bør prioriteres først Vannforekomster med viktige brukerinteresser bør også prioriteres høyt (drikkevann, badeplasser, fiskinteresser osv.)

Planprogram for regional vannforvaltningsplan Da var planprogrammets essens gjennomgått