Følelser Læring for livet 9.trinn.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skjønnlitterær fortelling
Advertisements

De dårige følelsene. Veiene ut..
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
BEVIS I DENNE ART-TIMEN VAR DU SPESIELT BRA DU VISTE DATO: _______.
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
My Saemien Sijte Av Ingebjørg M. Lippart Ide for oppgaven! Utprøving av ulike funksjoner i SketchUp I ett med naturen, benytte naturmaterialer.
Redd Barna og Sinna mann
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Seksualitet - glede og ansvar Lærings- mål Reflektere over og uttrykkje synspunkt på tema som seksuell debut, seksuell orientering, seksuell fridom og.
KAPITTEL 50 Josephs julaften. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene som betyr omtrent det samme desember 2. å gå 3. trist 4. nettopp 5.
Idoler & idealer. Et trygt rom Her er du velkommen som den du er Du er en bra person akkurat slik du er Ikke si og gjør noe du ikke selv vil Ha respekt.
0 Psykologisk førstehjelp - å snakke vennlig til seg selv og andre Solfrid Raknes, psykologspesialist.
På med tenkehattene: Parallelltenkning som kreativ metode.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Time 1 FØLELSER.
NY VRI Nina og Ingvild.
Mai på Pytten Da har vi alt kommet til mai- måned, og vi legger bak oss en tid med mye aktiviteter i barnehagen. Vi har feiret påske i barnehagen, med.
Kunnskapsutvikling gjennom samtaler
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Etter pausen: Status Veien videre Forberedelser i pausen:
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Økt 2 Analyser ei lampe.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Mulig.
Å få barn Skal – skal ikke ????
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Undervisningen begynner
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
VEILEDNING Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
VALG AV 2. FREMMEDSPRÅK ELLER FORDYPNING PÅ UNGDOMSSKOLEN
Dette er undertittelen
Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
Navn Tittel Responsverksted Navn Tittel
Venner og valg Film og samtale.
Vennlig selvsnakk Foreldremøte for elever på 5. og 6. trinn
Psykologisk førstehjelp
Nysgjerrighet Hva er du nysgjerrig på akkurat nå?
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Å være trist Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er trist.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Anvendelse av realfag i ulike yrker B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Redsel Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er redd
Tittel Å være redd Eliessa Rivas Oslo
Å ta vare på seg selv og andre
Å miste noen i selvmord.
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Sinne Film:
Hvordan støtte barn og unge når ALS rammer familien
Denne presentasjonen er ment for ungdom
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
Å miste noen i selvmord.
Å ta vare på seg selv og andre
Psykevettreglene Bær ikke på tunge tanker alene. Søk hjelp i tide, det er ingen skam å be om hjelp. Verdensdagene.no.
Fysisk og psykisk helse
«Å være sin egen bestevenn»
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Den tredelte hjernen Læring for livet 9.trinn.
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Følelser Læring for livet 9.trinn

1. Introduksjon av tema 2. Målet med timen: Kunne si noe om: Hva slags følelser har vi? Hvilke funksjon har følelsene våre? Hvorfor trenger vi følelser?

https://www. youtube. com/watch https://www.youtube.com/watch?v=vuDLFGb7khA  (Alfred og skyggen)  Snakke sammen om filmen dere nettopp så; Hva slags følelser har vi? Hvorfor trenger vi følelser? Tenk noen minutter alene, snakk deretter sammen to og to eller i liten gruppe, del i plenum tilslutt.

Grunnleggende følelser på tvers av alle kulturer https://www.youtube.com/watch?v=X1_WHJLLwxs (Innsiden ut, norsk) Snakke sammen om det dere nettopp så!

Hvilken funksjon har sinne? Hva ville vært vanskelig hvis vi aldri viste sinne?

Hva er bra med at vi blir redde?

Hva er bra med at vi blir triste? Hvorfor er det bra at vi kan se at noen er triste?

Se filmen: https://www. youtube. com/watch Se filmen: https://www.youtube.com/watch?v=DVySaOSW1iA  (iguana og slangene) etter filmen: Individuelt – Par eller gruppe - PLenum Hvilke følelser kjente du på? Hvor i kroppen merket du det? 

Følelser og kropp Farge viser grad av aktivitet i kroppen. Gult og rødt viser mye aktivitet og energi. Svart og blått viser lite aktivitet og energi.

Ta utgangspunkt i situasjonene under: hva slags følelse og hvor i kroppen kan den kjennes? Tegn på arket du har fått utdelt. Før en muntlig presentasjon Når noen er sint på meg Når jeg liker noen veldig godt Når jeg er alene hjemme om kvelden og hører en ukjent lyd

Refleksjon: 1. Kan vi stole på egne følelser. 2 Refleksjon: 1. Kan vi stole på egne følelser? 2. husker du en gang følelsene ikke stemte med virkeligheten? 3. Hvorfor er det viktig å være klar over hva vi føler? 4. Hvorfor er vi noen ganger redde for egne og andres følelser? Snakk sammen i små grupper og del i plenum.