Undervisning og barnehage Budsjett 2013 Undervisning og barnehage 4. juli 2019
Endringer i budsjett fra 2013 til 2014
Utfordringer generelt Flere førskolebarn, færre skolebarn Vaktmestertjeneste Driftsbudsjett for utearelene
Utfordringer barnehage Tilstrekkelig barnehageplasser Likeverdig behandling av ikke-kommunale barnehager > beregning av tilskudd Økt andel små barn > konsekvenser Kompetanse, ledelse Utearealene Mindland barnehage
Fordeling innen barnehageområdet
Prognoser fra ssb, middels vekst
Økonomiske konsekvenser ved overkapasitet: Halvfulle kommunale barnehager økt enhetskostnader > høyere tilskudd til fulle private barnehager eller Fulle kommunale barnehager lave enhetskostnader > lavt tilskudd i halvfulle private barnehager
Utfordringer, grunnskole Asylsøkerbarn, stor andel minor Spesialundervisning > tilpasset opplæring Kompetanseutvikling Leseopplæring Skolebibliotek Digitale verktøy > vedlikehold
Opplæring for minoritetsspråklige elever
Innsparing skole 95 % av netto budsjett for skole er lønnskostnader. Redusert budsjett handler derfor om redusert bemanning. Det er under dette tre varianter: Redusert antall klasser ut fra reduksjon i elevtall. Reduksjon i antall klasser ut fra strukturendring Reduksjon i lærertetthet/styrking/spesialundervisning Reduksjon i generell styrkingsressurs, fra 17 % til 12 %, utgjør ca 4 stillinger. Dette er et relativt dramatisk tiltak. For Bjarnetjønna skole alene utgjør dette 1 stilling. ”Styrkingsressurs” er skolens fleksible ramme til å ivareta tilpasset opplæring i tråd med opplæringslovens § 1-3. Loven presiserer et særlig krav til økt lærertetthet på 1.-4. trinn, uten at dette er tallfestet. Videre skal skolens styrkingsressurs ivareta elever med behov for ekstra støtte i enkelte perioder, i enkelte situasjoner, og annet behov som ikke krever enkeltvedtak om spesialundervisning. Ressursen er på denne måten både forebyggende og avhjelpende.
Lærere fordelt på alder
Utfordringer for voksenopplæringa Det som i hovedsak bidrar til netto økning er økte utgifter knyttet til refusjonskrav fra andre kommuner. Dette er krav som kommer når elever knyttet til introduksjonsprogrammet flytter i løpet av tilskuddperioden. For 2012 utgjorde denne utgiften 0,5 mill. Det er behov for å gjøre strakstiltak når det gjelder nye lokaler for AVO. Dette begrunnes i følgende: -Dagens lokaler er ikke godkjente for undervisning, og for det antallet elever som lokalene huser i dag. Arbeidsmiljø: Både i medarbeiderundersøkelsen våren 2013 og gjennom funn i Stamina Hots risiko-og sårbarhetsanalyse ser man at det fysiske arbeidsmiljøet er til belastning for de ansatte. Behovet for å drive mer kostnadseffektivt. Pr. i dag gjør lokalenes størrelse at vi begrenses i muligheter for både utvidelse av det allerede eksisterende tilbudet i tillegg til at lokalene umuliggjør initiativ til nye inntektsgivende aktiviteter. - Dagens lokaliteter gjør at vi må opprettholde klasser på ned i 8-9 elever fordi rommene er så små. Større klasserom vil gi økt størrelse på klassene og dermed en mer økonomisk drift på tross av en eventuell økning i husleie
Voksenopplæring
Kulturskole
PPT 4. juli 2019