Digitale medborgere -Hva er det? -Og hvordan blir vi det?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MEDIEHISTORIE MI1 – Tanks Mars FRA LÆREPLANEN ● “Et historisk perspektiv er grunnleggende når en skal studere forholdet mellom medium og samfunn.
Advertisements

DIGITAL STUDIETEKNIKK 2015 Stipendiat Marianne Hagelia Emne ansvarlig ved Digital Kompetanse i Læring videreutdanning på nett.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Hva har vi gjort i August? - Vi har blitt kjent med de barna og voksne som har begynt på Regnbuen. - Vi har gått tur og sett hvor alle barna på Regnbuen.
ULIKHETSKARTET. Hva betyr fattigdom, og hva er det som avgjør om en person er fattig? Finnes det fattigdom i Norge ? Primær fattigdom: Helt essensielt.
Den første leseopplæringen.  Å skape mening med skriftspråket kommer ofte forut for konvensjonell skriving.
Andre økt: 12 måter å elske bøker på økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
Velg digital postkasse på Norge.no. Hva er en digital postkasse? - en sikker løsning for å få og oppbevare viktig post digitalt Digital postkasse tilsvarer.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Forkurs Systemer.
Velg digital postkasse på Norge.no
Til deg som skal holde denne presentasjonen: I 2017 markerer kirkene i Norge at det er 500 år siden reformasjonen, og de har valgt Fasteaksjonen som sitt.
Gruppearbeid til bolk D for emnet Digital forvaltning (DRI)
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Framgangsmåte i mobbesaker
Ny læreplan… Høst 2017.
Foreldremøte skolestartere 2018
Valgfag innsats for andre
PRAKSISMØTE.
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Leseutvikling og læringsstrategier
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Yrkesfaglig fordypning – Hva er det egentlig??
Lær å oppdatere kontaktinformasjonen din i kontaktregisteret
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Osloskolen lanserer Skolemelding
Alt vi deler
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Tverrfaglige tema.
Nå er vi spente!.
Modul 5 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Sesonginformasjon til alle lagledere og trenere – aldersbestemt fotball
Fysisk og psykisk helse
Hva er TOLERANSE? A. Misforstått oppfatning av toleranse:
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Critical Literacies and Awareness in Education
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 3 – Intensiv opplæring
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Enkel brukerveiledning
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Modul 2 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Utskrift av presentasjonen:

Digitale medborgere -Hva er det? -Og hvordan blir vi det?

Demokrati og medborgerskap Folkehelse og Livsmestring Er to nye tverrfaglige temaer i Fagfornyelsen Hva legger dere i «Demokrati og medborgerskap»? Hva legger dere i «Folkehelse og livsmestring»? Les om: «Demokrati og medborgerskap» + «Folkehelse og livsmestring» Sammenlign deres første tanker om temaene med det dere nettopp har lest. Var det mye likt/ulikt? Hva betyr det at «Demokrati og medborgerskap» og «Folkehelse og livsmestring» er tverrfaglige temaer? Drøft i plenum

Digitalt medborgerskap Definisjon (sammenfattet og oversatt av NSD): «Digitalt medborgerskap er aktiv deltakelse i nettsamfunnet gjennom egnet og ansvarlig bruk av teknologi» (Mossberger, Tolbert & McNeal, 2007, s. 1) -Men hva betyr det å være en aktiv deltaker i nettsamfunnet i dag? -Og hva betyr egentlig egnet og ansvarlig bruk av teknologi? Drøft og gi eksempler

Egnet og ansvarlig bruk av teknologi? Ifølge Ribble, M. (2017) ved Digital Citizenship finnes det 9 viktige kriterier som vi må oppfylle for at vi kan kalles oss digitale medborgere: Digital tilgang (Digital access) Digital handel (Digital commerce) Digital kommunikasjon (Digital communication) Digitale ferdigheter (Digital literacy) Digital etikette (Digital etiquette) Digital lovgiving (Digital law) Digitale rettigheter og plikter (Digital rights and responsibilities) Digital helse og velvære (Digital health) Digital sikkerhet (Digital security) Er det noen av disse 9 kriteriene dere umiddelbart vet hva betyr? Hvilke og hva betyr de, tror dere?

Oppgave 1 Finn ut mer om digitalt medborgerskap I par: Undersøk 3 av de 9 kriteriene og skriv opp hva disse 3 kriteriene innebærer. Søk på nett og/eller les «Fagtekst om digitalt medborgerskap» Finn sammen med de andre par som har undersøkt de samme 3 kriteriene. Drøft hva dere har kommet frem til og finn frem til en felles forståelse Legg frem funnene deres for klassen

Oppgave 1. Finn ut mer om digitalt medborgerskap I klassen: Drøft hvilke av de 9 kriteriene dere helt eller delvis oppfyller– og hvilke dere trenger mer øving i. Drøft hvordan kan man øve seg/skaffe seg den nødvendige innsikt for å bli en fullverdig digital medborger? Drøft hvilke(n) av de 9 kriteriene dere tenker er viktigst for ungdommer i dag. Drøft hva digitalt medborgerskap har med de tverrfaglige temaene «Demokrati og medborgerskap» samt «Folkehelse og livsmestring» å gjøre.

Oppgave 2: QR-rebusløp om digitalt medborgerskap I små grupper, vil dere nå bli sendt ut på et QR-rebusløp. For å kunne løse oppgavene på de ulike postene, trenger dere: Mobiltelefonen deres med: En app som kan skanne QR-koder (eks.»i-nigma») En app som gir dere mulighet til å ta notater En app som gir dere mulighet til å ta opp lyd Gå til posten som dere får beskjed om og løs oppgavene + følg instruksjonene på mobilskjermen når dere skanner kodene med QR-skanneren dere har lastet ned

Oppgave 3: Presentasjon av digitalt medborgerskap Nå har dere fått fordype dere i temaet «Digitalt medborgerskap» og da er det på tide å presentere noe av det dere har lært. Dere kan velge mellom to forskjellige måter å presentere på: Vlogg Debattinnlegg Klikk på din foretrukne presentasjonsmåte og les mer om hvordan du kan gå frem. Lykke til! 

Litteraturliste Mossberger, K., Tolbert, C. J.& McNeal, R. S.(2007). Digital Citizenship: The Internet, Society, and Participation. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press Ribble, M. (2017). Hentet fra http://www.digitalcitizenship.net/nine-elements.html