MODELLER, VEDLEGG TIL FILM FRA UTDANNINGSFORSKNING.NO

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Advertisements

HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
Rune Sødal, NF og Odd Haddal, NKF
Sosiologi i barnehagen
Tillit Tillit er bærebjelken i gode relasjoner
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Generelle tiltak og forebygging
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Aggresjonsperspektivet
Barns læring, voksnes ansvar!
Den autoritative lærerrollen
Prosjekt barn og unge i Hedmark
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Vedlegg 1 kompetanseveileder
Finsk skole møter svesk
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
-om tilknytning og relasjonskompetanse
”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”
Aggresjon.
KLASSELEDELSE.
Mobbing og atferdsproblemer
Vi vil «være sammen»; for barna…
Kapasitetsbygging i team og organisasjon
Et godt sted og være, leke og lære…
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Konflikthåndtering. Fra Inkluderende arbeidsliv.. Konflikter er en naturlig del av et arbeidsmiljø. Konflikten i seg selv er ikke en negativ arbeidsmiljøfaktor,
Læringsmiljø KFU Altona Skole og Ressurssenter Vår visjon: Sammen om læring Våre verdier: Tilhørighet, mestring og respekt.
Velkommen til foreldremøte Stokkavannet og Mosvannet.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
NORDEN VISER VEJ BELLA CENTER KØBENHAVN JANUAR Lydspor i Lydsti - Barnehagen som Læringsmiljø og Danningsarena Ask Barnehage - Presentasjon v/ Mona.
Foto: Carl-Erik Eriksson Bedre læringsmiljø Vestnes kommune.
ALLEMED. Hva er ALLEMED? ALLEMED er et handlingsverktøy laget av Nasjonal dugnad mot fattigdom og utenforskap blant barn og unge (NDFU) NDFU har som mål.
TEMADAG For Tillitsvalget, ledere og ellers andre interesserte Seminar OM DEN GODE ORGANISASJONSKULTUR, SAMARBEIDSMILJØ OG YRKESIDENTITET FOR.
Valg av verdier bilde. Våren 2015 SSK fotball ønsket å bli mer bevisst på hva vi vil og hvordan vi vil ha det. Alle lag ble bedt om å diskutere verdier.
En kvantitativ medarbeiderundersøkelse som gir deg innsikt i din organisasjons tilstand og råd om hva du bør jobbe med. HR-Innsikt.
En kvantitativ medarbeiderundersøkelse som gir deg innsikt i din organisasjons tilstand og råd om hva du bør jobbe med. HR-Innsikt.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Haugalandsløftet – noen refleksjoner
Klasseledelse Utfordrende atferd Relasjonsbygging
Henning Bang Stipendiat
Målprosesser Uke 2.
Foreldrehverdag.no – et universelt foreldrestøttende tiltak
Med rett til et trygt og godt skolemiljø
Finsk lærer i svensk skole
Mobbing: avdekking – temaforståelse – tiltak - forebygging
Læring på ungdomstrinnet
«Den gode timen på Saltvern»
Insentiver Kapittel 15.
Velkommen til foreldremøte
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Gjennomgang og praktisk øvelse med SIP-modellen
Side
Og implementeringsarbeid i barnehagen
Autoritativ barnehage
Voksenstiler (Diana Baumrind 1995)
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til foreldremøte
KLASSELEDELSE Senter for atferdsforskning Universitetet i Stavanger
Hva lærer barna om seg selv i barnehagen?
Autoritær voksenstil Autoritativ voksenstil Ettergivende voksenstil
Refleksjonsoppgaver om voksenstiler som kan brukes på avdelingsmøter
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Vi er éin profesjon av barnehagelærarar, lærarar og leiarar i barnehage og skule. Samfunnsmandatet vårt er å fremje læringa, utviklinga og danninga til.
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Utskrift av presentasjonen:

MODELLER, VEDLEGG TIL FILM FRA UTDANNINGSFORSKNING.NO Filmen viser fire temaer: 5 minutter inn i filmen: Bukowski og Abecasiss, Kriterier og normalfordelingskurven 16 minutter inn i filmen: Diana Baumrinds modell om voksenstiler 25 minutter 30 sekunder inn i filmen: Alvorlig atferdsproblematikk, fire kriterier 35 minutter inn i filmen: Kapasitet i organisasjonen

Hvordan skape et inkluderende klasserom?

Organisering av gruppen Håndtering av atferd Produktivitet Varierte læringsformater Overganger

Det autoritative perspektivet (Baumrind 1991) Relasjonsakse, eksempler:   – perspektivtaking – småprat – lek – aktiviteter – «banking time» – mestringsopplevelser - sensitiv kommunikasjon - positivt klima Kontrollakse Autoritativ Forsømmende Autoritær Ettergivende

( Fravær av ) negativt klima Emosjonell støtte Positivt klima Sensitivitet Perspektivtaking ( Fravær av ) negativt klima

Alvorlig atferdsproblematikk Temperament Aggresjon (negative handlinger + intensjon) Tidlig autoritetskonflikt (mønster av motstand) Lav scoring på empati Stiller krav til pedagogens kapasitet (faglig/praktisk kompetanse, motivasjon og verdier)