VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Noen utfordringer for skolene
Læring på arbeidsplassen
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Forslag til ny vurderingsforskrift
• Teknikk og industriell produksjon • Elektrofag • Bygg- og anleggsteknikk • Restaurant- og næringsmiddelfag • Helse- og sosialfag • Design, medier og.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Strategi for ungdomstrinnet -motivasjon og mestring for bedre læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Bildebredden må være 23,4cm Fråfall – den største utfordringa i skulen i dag? Vågå
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Nasjonale prøver.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Faglige råd Partssamarbeidet i fag- og yrkesopplæringen ______________________________________________________________________________.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Hvorfor fylkesvise samlinger om lokalt arbeid med læreplaner– igjen?
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Strategiplanen 2014 – 2018, Bedre Læring Profesjonell skoleledelse Profesjonell undervisning Profesjonell fag- og yrkesopplæring.
”Et prosjekt som skal gjøre hverdagen din enklere”
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Fylkesmannens rolle for ungdommen i OT sin målgruppe
Kompetanse for mangfold
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
4. skoleringsdag – Yrkesretting og relevans i framtidens skole Bodø 4
Skolebasert kompetanseutvikling
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Den teknologiske skolesekken og fagfornyelsen
Fagfornyinga Innleiing på samling for Utdanningsforbundet og KS i Trøndelag 16.mars 2018 Av Torbjørn Ryssevik, spesialrådgjevar i Utdanningsforbundet.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Skolebasert kompetanseutvikling
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Hvilke planer har vi på vår skole?
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Læreplanarbeid yrkesfag
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Arbeid med overordnet del
Nå er de revidert!.
Nå er vi spente!.
DEKOMP i Halden v/ HK og HiØ
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Fagfornyelsen Høring av læreplanene 22.mai 2019
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen
Ida Large og Beate Tislevoll, Udir
Utskrift av presentasjonen:

VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING! DeKomp Regional samling Mars 2019

Hvilken rolle kan fagfornyelsen ha i DeKomp? En innledning med utgangspunkt i: Meld. St. 28 (2015-2016) Fag – Fordypning – Forståelse Meld. St. 21 (2016-2017) Lærelyst – tidlig innsats og kvalitet i skolen

DeKomp – partnerskap for skolebasert utvikling Tredelt kompetansemodell – innovasjonsordning, oppfølgingsordning, desentralisert ordning Kommuner og fylkeskommuner har hovedansvaret for kvalitetsutvikling i skolen. Økt handlingsrom for kommunene og fylkeskommunene. Kompetanseutvikling skal være forsknings- og kunnskapsbasert Mål – bedre læringsutbytte og læringsmiljø for elevene, utjevne forskjeller mellom skoleeiere «Kompetanseutviklingstiltakene skal i størst mulig grad være skolebaserte.»

Fagfornyelsen Framdrift i fagfornyelsen: Fra Utdanningsdirektoratet: Arbeidet er delt inn i tre faser: Fagfornyelsen Framdrift i fagfornyelsen: Fra Utdanningsdirektoratet: Hva er fagfornyelsen? https://www.udir.no/laring-og- trivsel/lareplanverket/fagfornyelsen/nye-lareplaner-i-skolen/ Overordnet del – vedtatt at Kunnskapsdepartementet Ny læreplanstruktur – ny tilbudsstruktur i VGS – tre tverrfaglige tema Fornyer læreplanene i: Grunnskolen og de gjennomgående fagene i videregående Programfagene på de yrkesfaglige utdanningsprogrammene Programfagene på de studieforberedende utdanningsprogrammene Hva skjer i yrkesfag? https://www.udir.no/laring-og- trivsel/lareplanverket/fagfornyelsen/hva-skjer-nar/ Fase 1 2017-18 Vi utvikler kjerneelementer – det viktigste elevene skal lære i hvert fag Fase 2 2018-19 Vi utvikler nye læreplaner som bygger på kjerneelementene Fase 3 2019-20 Skolene forbereder seg før de nye læreplanene tas i bruk fra høsten 2020

Lånt fra Utdanningsdirektoratet: Status – hvor er vi nå? Læreplangruppene har levert sine forslag. Udir forbereder oversendelse til KD (15.2) Høring –18. mars til 15. juni 2019 Læreplanene fastsettes og publiseres 1.11.2019 Læreplanene gjelder fra 1.8.2020 _____________________ Vi har utviklet støtteressurser til overordnet del – det kommer mer! Vi lager en digital læreplanvisning Vi utvikler støtteressurser til fag som integreres i læreplanvisningen Vi utvikler skolebasert kompetansepakke

Fagfornyelsen DeKomp Fagfornyelsen – noe alle skoler må arbeide med i årene som kommer Gjelder alle fag og alle klasser i grunnopplæringa «Profesjonsfellesskap og skoleutvikling» - siste overskrift i overordnet del under «Prinsipper for skolens praksis». For første gang sier en norsk læreplan noe om læreres læring og skolebasert kompetanseutvikling Ikke en «satsing», ikke et «prosjekt» – men et økt lokalt handlingsrom for skoleutvikling Skolebasert kompetanseutvikling Partnerskap mellom UH-sektoren og skolesektoren Fylkesmannen fordeler midlene «…et grunnleggende styringsparadoks: De faktorene som har størst betydning for elevenes læring og utvikling, er de som staten i minst grad kan styre.» (Meld. St. 21 (2016-2017) s. 10-11) Prinsipper for skolens praksis: inkluderende læringsmiljø, undervisning og tilpasset opplæring, samarbeid mellom hjem og skole, opplæring

Støtteressurser – nyttige redskaper DeKomp-samarbeid med regioner og skoler? Støtteressurser til overordnet del – noe på plass, mer kommer Digital læreplanvisning Støtteressurser til fag som integreres i læreplanvisningen Skolebasert kompetansepakke (HINN m. fl.) – første del åpner 1. november Se her: https://www.udir.no/laring-og- trivsel/lareplanverket/fagfornyelsen/stotte-til- innforing-av-nye-lareplaner/

Hvilken rolle kan fagfornyelsen ha i DeKomp? vil i de neste årene være sentralt som innhold Støtteressursene - kan representere verktøy og hjelpemiddel DeKomp – kan representere handlingsrom og strukturer (økonomi, relasjoner, samarbeidsforum, partnerskap…)