Velkommen til foreldremøte

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bevegelse I samlingen snaket vi om bevegelse. Hva tenker barna når vi sier ordet bevegelse? De reiser seg og forklarer at når vi gjør sånn og sånn med.
Advertisements

Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Velkommen til foreldremøte Stokkavannet og Mosvannet.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
SmART oppvekst er - en anerkjennende grunnholdning med fokus på styrker (Appreciative Inquiry - AI) kombinert med systematisk trening på sosial kompetanse.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
HORDALAND FOTBALLKRETS Fair Play i Barnefotballen.
Velkommen til foreldremøte 9D. Innhold Nye fag for året. Bruk av hjemmesiden til 9D og informasjon om foreldreundersøkelsen. Tips: Hvordan gi tilbakemelding.
Makt og autoritet. Makt Makt er muligheten til å få en annen til å gjøre noe han ellers ikke ville ha gjort Makt brukt på en konstruktiv og forsvarlig.
Trygge foreldre – trygge barn Foreldremøte Søndre Egge barnehage 11. mars -10.
Joanna Haynes Barn som filosofer Å lære gjennom spørsmål og dialog i førskole og skole.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Valg av verdier bilde. Våren 2015 SSK fotball ønsket å bli mer bevisst på hva vi vil og hvordan vi vil ha det. Alle lag ble bedt om å diskutere verdier.
Omsorg. Omsorg Alle mennesker er avhengig av omtanke og omsorg fra andre.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
Barnesyn og barns medvirkning
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Samarbeid og konflikt.
Velkommen til foreldremøte!
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Muntlig vurdering – å veilede andre
Jomfrusjekk.
For å forstå oss selv, henter vi svar fra blant annet naturvitenskap, religion og filosofi.
Framgangsmåte i mobbesaker
Edru Livsstil - Strategikonferanse
(Parent Management Training - Oregon)
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Eskalering – intervensjoner - læring – omsorg og grenser
Toleransevinduet Lærer forklarer. Snakke om at læring, vennskap og deltakelse får vi bare til når vi er inne i toleransevinduet. Noen har smale, noen har.
Visjon: Aktiv læring med varme og tydelighet
Samtaletrekk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Velkommen til SFO Velkommenr.
Misunnelse Har dere vært misunnelig på en ting noen andre hadde noen gang? Fortell om det Hvor i kroppen kjenner du misunnelse? Hvordan kjennes følelsen.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Velkommen!.
Matematikk på ungdomstrinnet
Foreldre – Barnas viktigste Forebygger
Velkommen til førskoledager HASLE SKOLE på Brynseng
Velkommen til foreldremøte
Sinne Kraivalee Arnesveen.
Velkommen til foreldremøte
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Side
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Voldsforebyggende opplæring
Autoritativ barnehage
Voksenstiler (Diana Baumrind 1995)
Velkommen til foreldremøte
MODELLER, VEDLEGG TIL FILM FRA UTDANNINGSFORSKNING.NO
Når du blir «pusha» til å gjøre noe du egentlig ikke vil…
Hva lærer barna om seg selv i barnehagen?
Autoritær voksenstil Autoritativ voksenstil Ettergivende voksenstil
Velkommen til Foreldremøte – for dere som har 5 – åringer i barnehagen
Refleksjonsoppgaver om voksenstiler som kan brukes på avdelingsmøter
Klubbutvikling Visjon Virksomhetsidé Verdier (3V)
Forventninger til foreldre og foresatte i Geilo IL Alpin
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Hva er en foreldrekontakt?
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Konkrete aktiviteter.
Foreldremøte 9.klasse
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til foreldremøte

Relasjonskrysset

Relasjonskrysset og voksenstiler Relasjonsakse; hvor mye varme du legger i relasjonen med barnet ditt Kontrollakse; hvor mye grenser setter du for barnet ditt - hvor myndig er du Voksenstil et annet ord for væremåte eller oppførsel Bestemmer ikke enkelthandlinger i øyeblikket Er den voksnes handlingsmønster over tid

Gruppeoppgave Tenk på de to ordene «varme» og «grenser» Hva er viktigst, å gi barnet varme eller sette klare grenser? Hvorfor trenger barnet grenser? Hvorfor trenger barnet varme? Har du eksempler på situasjoner hvor du som forelder måtte sette klare grenser for barnet ditt – alle prøver å komme med et minst eksempel hver Hvordan gir du barnet ditt varme

Hvorfor trenger barnet grenser Hvis et lite barn er i ferd med å legge hånden på en varm kokeplate, vil du som voksen si nei og ta barnet bort fra den farlige situasjonen. Ved å gjøre dette, setter du egne grenser for barnet. Du utøver kontroll over barnets handlinger.

Hvorfor trenger barnet grenser Den voksne: Har ansvar for å sette grenser og utøve kontroll Setter grenser til barnets beste Bestykker mot å skade seg I lengden vil være godt for barnet å følge disse reglene eller kravene Men det er ikke alltid barnet er enig med deg i dette Barnet opplever en konflikt med det du sier og dens egenvilje Dette er OPPDRAGELSE

Hvorfor trenger barnet grenser Hvis barnet opplever at den voksne overkjører barnet med kontroll og grenser, vil barnet miste motivasjon, initiativ og nysgjerrighet – Autoritær voksenstil Hvis barnet opplever lite kontroll og få grenser, vil barnet ofte utprøve og utfordre den voksne for å finne ut hvor grenser går Når grenser blir overtrådt og kontrollen setter inn, vil den voksne ofte både være frustrert og sint Konsekvensen kan bli: Utfordrende oppførsel hos barnet Sterke konflikter når den voksen til sist griper inn - Ettergivende voksenstil

Hvorfor trenger barnet grenser Gjennom kontroll og grenser tilpasses situasjonen – barnet hjelpes til egenkontroll – Autoritativ voksenstil Et barn med egenkontroll har større evne til å kontroller sterke følelser og utslag av slike følelser Hjelper barnet til å møte motgang og frustrasjoner Enklere for barnet å finne venner og leve i felleskap med andre

Gruppeoppgave Nevn en situasjon der du synes det ble en vellykket grensesetting for barnet ditt Nevn en situasjon der du synes var vanskelig å sette grenser for barnet ditt Diskuter i gruppen og finn et eksempel dere enes om - legg frem i plenum.

Gruppeoppgave Prøv å finne en varm og grensesettende voksenstil på den utfordringen dere ønsker å velge. - Møter dere på noen dilemmaer/forskjeller? Legg frem i plenum

Hva er forskjell på konsekvens og straff i oppdragelse? Caser: Jente 3 år biter barnet som sitter ved siden av uten forvarsel. Gutt 5 år klipper håret til jente 3 år. Hva tenker du er riktig å gjøre i disse situasjonene? Diskuter Mor kommer i garderoben og spør om barnet har vært snill/slem i dag Hva forventer du at barnet skal svare på et slikt spørsmål ? Hva forventer du av svar fra personalet? Hvordan kan spørsmålet stilles for at barnet kan få fortelle med egne hvordan dagen har vært?

Den varme og grensettende voksenstilen Respekterer og anerkjenner barnet Gir positiv respons og forsterkning når barnet gjør noe riktig og godt Taler barnet til rette med myndighet og varme, uten å true med straff Forventer noe av barnet og gir barnet ros når det har oppfylt forventningene Gir barnet tid til å til å si hva det ønsker og vil Skaper et godt klima for samtale og forhandling med barnet

Hvis du vil endre noe i egen voksenstil – gi deg tid til å gjennomføre endringen