Oppdrag i historie - Muntlig

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Rett på sak.
Presentasjonsteknikk Av Øystein L. Pedersen. Forberedelser  Hvor lang tid har du til rådighet?  Definer hensikten med presentasjonen  Overbevise eller.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
PRESENTASJONSTEKNIKK Oppsummering fra tidligere forelesning
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
ARBEIDSLIVSFAG KARUSS SKOLE
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Å skrive en sakpreget tekst
Forside/oversikt Fag / tema Historie Trinn 9. trinn
SKRIVERAMMER SOM METODE I FREMMEDSPRÅK- UNDERVISNINGEN
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Hvordan gjøre en god eksamen?
Eksamen i muntlig norsk
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen Retningslinjer, rammer – og handlingsrom
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Muntlige presentasjoner
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
SKRIVERAMMER SOM METODE I FREMMEDSPRÅK- UNDERVISNINGEN
Om å disponere masteroppgaver
Skriving av prosjektrapport
Resonnerende tekst.
Grunnleggende pedagogikk,
UNIVERSET.
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
Undervisningsforløpets dramaturgi/struktur Strategisk og situasjonsbestemt ledelse.
2. Verdenskrig.
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
RAPPORT saklig og informativ
Skriverammer og stillasbygging i historiefaget
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
2. verdenskrig Før krigen: 1933: Hitler blir diktator i Tyskland
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Argumenterende tekster
Kapittel 16. Arbeid for fred og menneskerettigheter Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen:
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Erfaringsutveksling i plenum: Del erfaringer fra «skriving på fagets premisser»
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
Prosjekt til fordypning Navn Navn på fordypning. Innhold  Her presenterer du hva du skal snakke om:  Eksempel: I denne presentasjonen skal jeg snakke.
PowerPoint……eller ikke ?. En presentasjon er en bildefortelling Nina Johansen.
INSTRUKSJON Du lærer: Hvordan du bruker fagkunnskap fra ditt eget utdanningsprogram i norskfaget Hvordan du kan forberede og gjennomføre en god instruksjon.
1. verdenskrig. Hvordan var krigen? Tyskland: Krig på to fronter (to steder): Hvor? I Frankrike og Russland. Tyskland prøver å ta Frankrike fort for å.
SKRIV EN FAGTEKST OM ET PORTRETT Vurderes i norsk og i kvalitet og dokumentasjon.
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Stalingrad – krigslykken snur September 1942 tyskerne når Stalingrad Russisk motoffensiv tyske soldater døde Samtidig led tyskerne nederlag mot.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Dette er ord som kanskje ikke alle forstår. MORSMÅL
Tittel på prosjektet Evt. undertittel/problemstilling
FØRSTE VERDENSKRIG Hva er en verdenskrig? En krig hvor:
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Artikkel.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Multiplikasjon - Leksjon 1: Sammenheng mellom multiplikasjon og divisjon Lekse til mandag.
Tittel på prosjektet Evt. undertittel/problemstilling
Historiske minnesmerker Bilde inn To ulike eksempler fra
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Generell presentasjon
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Den matematiske samtalen
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Vurderingskriterier enkel versjon
Analysere nyheter
Fellesveiledning Jur5030 Postdoktor Markus Jerkø.
Gjør greie for nasjonalromantiske trekk
Utskrift av presentasjonen:

Oppdrag i historie - Muntlig

Muntlig oppgave Muntlig: Lag en presentasjon ved hjelp av PowerPoint hvor du presenterer temaet 2. verdenskrig. Du skal ha en innledning hvor du presenterer oppgaven, en hoveddel hvor du har med alle punktene og en avslutning hvor du oppsummerer, konkluderer og reflekterer. Husk å begrunne egne synspunkter og refleksjoner. Bruk bildene som ligger på de siste sidene i denne oppgaven, i presentasjonen din (du trenger ikke bruke alle). Husk å snakke tydelig. Du skal spille inn lyd (gå på sett inn, velg lyd, velg spill inn lyd) og snakke til bildene du har på din PowerPoint. Du kan ha stikkord på PowerPointen i tillegg.

Temaer som skal være med i oppgaven: Hvordan Hitler kommer til makten Årsakene til at krigen bryter ut Hvordan Norge trekkes med i krigen Hvordan Tyskland legger under seg mange land Hvordan Japan og USA kommer med i krigen Hvorfor Tyskland tapte krigen

Vurderingskriterier til informativ artikkel/presentasjon om 2 Vurderingskriterier til informativ artikkel/presentasjon om 2. verdenskrig. Læringsmål Lav Middels Høy Innhold:   Kan gjengi: - Hvordan Hitler kommer til makten - Årsakene til at krigen bryter ut - Hvordan Norge trekkes med i krigen - Hvordan Tyskland legger under seg mange land - Hvordan USA og Japan kommer med i krigen - Tysklands tap Kan forklare og begrunne årsaker og virkninger: Kan forklare, begrunne og reflektere over årsaker og virkninger: Formidling: Viser liten kompetanse i bruk av digitalt verktøy. Formidlingen er oppramsende. Mangelfull struktur og lite hensiktsmessig inndeling. Lite bruk av fagbegreper. Viser noen egne synspunkter. Mangelfull innledning Mangelfull avslutning Viser noe kompetanse i bruk av digitalt verktøy Har god flyt og struktur i formidlingen. Har hensiktsmessig inndeling. Bruker noen fagbegreper. Viser egne synspunkter og kan begrunne disse. God innledning hvor oppgaven presenteres. God avslutning med oppsummering og konklusjon. Viser god kompetanse i bruk av digitalt verktøy. Formidler med god flyt og struktur. Bruker hensiktsmessig inndeling. Utstrakt bruk av fagbegreper. Viser egne synspunkter og refleksjoner og kan begrunne disse. God innledning med utfyllende presentasjon av oppgaven. God avslutning med oppsummering, konklusjon og refleksjon.