InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
COINCO North Presentasjon for Den Skandinaviska Arenaen 20 mars 2009 Knut Halvorsen Daglig leder, Oslo Teknopol osloteknopol North.
Advertisements

Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Ved Ola T. Heggem Statssekretær Landbruks- og matdepartementet Jordvern og arealpolitikken.
Kommunes overordnede arealpolitikk/ utfordringer/ strategier
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Skogforum 6. og 7.november 2013 Godstransport langs jernbane – historikk og fremtid.
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
Regional transportplan Agder
Stor-Oslo Nord Felles vilje for felles mål
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
IC (Utbygging)  InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen Utbyggingen skal videreføres.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Utredninger og planfase
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Smart spesialisering på Østlandet ?? Jon Petter Arntzen Sekretariatsleder for Østlandssamarbeidet Bodø - 1. oktober 2015.
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
Jernbaneforum Øst =====ØSTFOLDBANEN ===== Halden 2. juni 2014 Velkommen til representanter fra Dalslandspendel!
Planstrategier og scenarier for Østfolds utvikling Elin Tangen Skeide fylkesplansjef 1.
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
Grensekryssende jernbaneforbindelse mellom Halden og Trollhättan Problemer og utfordringer Møte med Dalslandspendel i Halden 2.juni
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Deltakelse i europapolitisk samarbeid. Hvorfor engasjere seg? Intensjonen med å delta i europeisk regional- politikk på kort og lang sikt er å bidra i.
Helge Kolstad, Østfold fylkeskommune 1 COINCO og godstransport Forslag til møtet i politisk styringsgruppe, Gøteborg 30. oktober 2009.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
Østlandssamarbeidet Presentasjon på fellesmøte mellom ORE og ØS i Brussel 1. april Ann Irene Sæternes.
Velkommen til dialogkonferanse Hvordan styrke de mellomstore byene på Østlandet som motor for regional vekst og næringsutvikling? Roger Ryberg Fylkesordfører.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Transportplan Nordland Hvilken form og innhold bør Transportplan for Nordland ha? 1. Planprogram – vår Transportplan – vår 2012 Formål med planarbeid.
Europapolitisk samarbeid Orientering på miniseminar 20. januar 2012, Gunn Marit Helgesen Leder av internasjonalt fagpolitisk utvalg i Østlandssamarbeidet.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Østlandssamarbeidet Orientering v/Ann Irene Sæternes.
Orienteringssaker Møte i rådmannsutvalget Torsdag 16. februar 2017
Forvaltnings- og regionreformen Trøndelagsrådet 31. januar 2006
Felles europapolitisk arbeid gjennom
Terje Skjeggedal og Roald Lysø
Evaluering av ”Fritt Fram”
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Kommunemøter RPBA - om RTP
Kamp eller samarbeid?.
Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør.
Hvordan formes samferdselen i nord
Sari Wallberg, Vegdirektoratet,
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Oppsummering 02.september 2016
Bred eller smal – rund eller spiss og klar?
NTP prosessen og samarbeid med andre fylker
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
Rullering av Regional transportplan
Utskrift av presentasjonen:

InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig Fylkesordfører Ole Haabeth, 2. mars 2018

Hva har vi fått til? Samlet framstøt og med det gjennomslag Historien har vist at vi er sterke når vi står sammen …men forslaget fra Bane Nor de siste dagene viser at vi må fortsette å kjempe for vårt. Kampen er ikke over

Fellesmarkering i Østfold 21. februar

Felles sak Kontaktutvalget vedtok i 1999 retningslinjer for videre arbeid med den regionale analysen og scenariene. Utvalget vedtok at den virkelighetsbeskrivelse og de hovedutfordringer som angis i analysen, bør utnyttes som et felles plangrunnlag for fylkeskommunene på Østlandet og av sentrale myndigheter. Disse arbeidene resulterte i at fylkeskommunene arbeidet seg fram til en felles regionalpolitisk plattform og et felles handlingsprogram for å fremme ønsket utvikling på Østlandet. Fylkeskommunene ble enige om følgende hovedmål og strategi for utviklingen på Østlandet: Å videreutvikle Østlandet som en konkurransedyktig region i Europa Å sikre en balansert og bærekraftig utvikling innen regionen gjennom utvikling av flerkjernestruktur. Dette vil minske presset på hovedstadsområdet (Oslo og Akershus) og styrke resten av regionen.

Østlandspakka: eget prosjekt fra 1999 Felles arbeids- og analyseopplegg gjorde det mulig å ligge i forkant av den statlige prosessen for arbeidet med NTP 2002-2011, og samtidig delta mer aktivt og rasjonelt enn fylkeskommunene kunne ha gjort hver for seg. «Fylkeskommunene innen Østlandssamarbeidet ser ut over fylkesgrensene, og dette er viktig. Fylkene på Østlandet representerer befolkningstyngdepunktet i Norge, og har en stor andel av transportstrømmene. Videre utgjør Østlandet et knutepunkt nasjonalt for trafikken mot utlandet. Fylkeskommunene på Østlandet har opptrådt ryddig med sine koordinerte innspill til prosessen med nasjonal transportplan» Sitat: Terje Moe Gustavsen, samferdselsminister)  Østlandspakka fra 1999 ble laget som innspill til Nasjonal transportplan (NTP) 2002-2011.

Hårete mål? Samlede innspill til samtlige NTP-runder Stor påvirkningsaktivitet for full utbygging av InterCity-triangelet fra 2012 «Full utbygging av dobbeltspor på jernbanen fra Oslo til Halden, Skien og Lillehammer innen 2023» - felles budskap fra fylkeskommunene på Østlandet og fra kommunene langs de tre linjene (2012)

Østlandspakka 1999 - med tre hovedgrep Modernisering av jern-banen, spesielt i tilknyt-ning til InterCity-triangelet Skien – Lillehammer – Halden Gode transportårer utenom Oslo-området og mellom byregionene i en flerkjernestruktur Utbedring av stam-vegene i de fem nasjonale transport-korridorene gjennom Østlandet

Østlandspakka 2018-2029 Kontaktutvalget vedtok 10. juni 2016 følgende hovedprioriteringer: InterCity-utbyggingen er fortsatt det viktigste samferdselstiltak for Oslo kommune og alle fylkeskommunene på Østlandet - og således disse fylkenes førsteprioritet. Fortsatt utbygging av hovedvegene i de nasjonale transportkorridorene på Østlandet nødvendig av hensyn til trafikksikkerhet og framkommelighet. Vesentlig styrking av kollektivtrafikken. Mer effektiv og miljøvennlig godstransport. Økt fokus på grensekryssende transport mellom Østlandet og Sverige.

Et godt stykke på vei, men er ennå ikke i mål InterCity er fortsatt Norges viktigste samferdselsprosjekt

Aksjoner på stasjoner

Full InterCity-utbygging er hovedmålet Vedtak i Kontaktutvalget i Østlandssamarbeidet 10. juni 2016: «Full utbygging av InterCity-systemet med dobbeltspor til Halden, Skien, Lillehammer og Hønefoss er det viktigste samferdselsprosjektet i Norge både for person- og godstransport. Utbyggingen vil løse transportutfordringene på Østlandet, mellom landsdelene og til utlandet. Hele InterCity-utbyggingen må derfor forseres slik at den blir fullført innen 2027. InterCity-utbyggingen er dermed det viktigste samferdselstiltak for Oslo kommune og alle fylkeskommunene på Østlandet - og er således disse fylkenes førsteprioritet. Regjeringen og Stortinget må snarest fatte nødvendige vedtak slik at planarbeid og utbygging tilpasses en framdriftsplan med ferdigstillelse i 2027.» Østlandet har store samferdselsbehov og gode tiltak står i kø for å bli gjennomført. Derfor er det viktig at vi holder fast på hovedprioriteringene våre. Full InterCity-utbygging er det viktigste samferdselstiltaket for alle fylkene i Østlandssamarbeidet. For å si det littannerledes: InterCity til alle er jobb nummer én. Dette står vi samlet om på Østlandet

Viktig å bli hørt…

Å utsette «indre» IC med tre-fire år er uakseptabelt …på grunn av miljøpåvirkning …på grunn av befolkningsvekst …på grunn av forholdene for næringsliv, befolkning og pendlere … og for å hindre at troverdigheten til politiske vedtak undergraves ytterligere Vi må fortsette kampen

Fellesmarkeringer virker

Østlandssamarbeidet fungerer Østlandssamarbeidet er politisk initiert og politisk styrt - med tilknyttede administrative strukturer. God forankring i fylkeskommunene avgjørende. Alle parter behøver ikke å være med på alle prosjekter – viktig at ikke en part kan blokkere for samarbeid mellom de andre Godt politisk samarbeidsklima bygges opp over tid Partene i samarbeidet må ha tillit til hverandre og kunne vise raushet i visse situasjoner – alle kan ikke alltid få gjennomslag for sine prioriteringer Viktig at samarbeidet kan vise til resultater - samferdsel og europapolitisk samarbeid gode eksempler innen Østlandssamarbeidet Fylkeskommunene mener at Østlandssamarbeidet har gitt resultater og effekter de ikke ville oppnådd hver for seg.

«InterCity er vår tids Bergensbane» …La oss få den realisert! Det gjør vi best ved å fortsette det gode samarbeidet