Hvorfor er noen land rike og andre fattige?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Oljefondet – Store lån til land, lån til store rettighetsbrudd
Advertisements

RESSURSER, NÆRINGER OG BOSETTINGER
ELE3730 Utviklingsøkonomi
Normer, verdier og holdninger
Nils Eirik Stamland, INEOS Norge AS
Norge - en økonomisk stormakt med energi og kapital
10Velstand og velferd.
Cathrine Bjune Shipping Management.
Samfunnsøkonomi timer Modul 2 bygger på modul 1
2007 Utfordringer for finanspolitikken Steinar Holden Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo Faglig-pedagogisk dag, 3. jan.
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
Erling Steigum Institutt for samfunnsøkonomi Handelshøyskolen BI
Jeg heter Yasmin Meralli Jeg er invitert hit på grunn av mine erfaringer som Konsernsjef for mangfold og likestilling i et av Canadas største finanskonsern,
13 En verden uten grenser.
Ungdomsbevegelsen til Kirkens Nødhjelp
Nils Eirik Stamland, INEOS Norge AS
GLOBALISERING Opphavsrett: Amendor AS.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Klimapolitikk og teknologisk utvikling.
2010 Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 18. august.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Økonomi.
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
Kapittel 12. Finansiering Læreplanmål: – Du skal kunne beregne kapitalbehov – og innhente informasjon om ulike finansieringskilder Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
Skal du låne penger? Kanskje du burde vurdere et forbrukslån..
Kapittel11. Etablering av bedrift Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
For Sør- og Vestlandet Konjunkturbarometer Publisert 06. januar 2016 Kyrre M. Knudsen, sjeføkonom.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Samfunnskunnskap Emne 3: Barn og familie. Familie «Hele familien» – mor, far, barn, svigerbarn, barnebarn.
Finansmarkedene Finansmarkedet er markedet for finanskapital. I finansmarkedet kan privatpersoner og bedrifter plassere formuer eller skaffe kapital.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Økonomisk vekst i industrilandene Det er først de 200 siste årene teknologiske fremskritt og økt produksjon har ført til økt velstand for folk flest.
KOLONIENE BLIR SELVSTENDIGE IMPERIALISME: Hva? Typer? Hvor? Når? Hvem var imperial.?
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
3 situasjoner hvor du burde vurdere et billån – CompareKing.no.
Markedsoppdatering, renter og valuta 29. april 2010 SR-Markets Bjørn Sivertsen.
Fattige og rike på samme klode FNs tusenårsmål, HDI, Vann, Udanning BNP, Verdenshandel,
Enorme forskjeller BNP og HDI BNP måler produksjonen i samfunnet, og ikke hvor bra befolkningen har det (selv om det er en sammenheng mellom BNP og velferd).
Enkeltpersonforetak.
Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Folkets handelsavtale – innføring til lærer
Innovasjon Norge Arktis | Dag Ronald Fredheim
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Kapittel 31 Melissas utdanning og ønsker for framtiden
Kapittel 4 oppgave b Sett inn riktig form av substantivene og
Economic growth around the world
Microeconomics (ECON 1010) Førstelektor Ivar Bredesen
Kapittel 6 oppgave b Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Emilios jobb som assistent
Kapittel 5 oppgave d Sett inn riktig ord i riktig form:
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Kapittel 5 oppgave d Sett inn riktig ord i riktig form:
GLOBALISERING Foto: Ali Jarekji/Reuters Creative/Scanpix.
Makroøkonomi for økonomer BI Trondheim Johannes Mauritzen K7.6 Steigum
Nasjoners velstand (og fattigdom)
Pengepolitikk og realinvesteringer
Inflasjons kostnader (og fordeler)
Konjukturer og stabiliseringspolitikk
Makroøkonomi for økonomer BI Trondheim Johannes Mauritzen K7.3 Steigum
Makroøkonomi for økonomer BI Trondheim Johannes Mauritzen K2.6 Steigum
Intro: Det finansielle systemet
Grunnmodellen: likevekt
Nominelle renter og realrenter
Makroøkonomi for økonomer BI Trondheim Johannes Mauritzen K4 Steigum
Årsaker til økonomisk vekst
Utskrift av presentasjonen:

Hvorfor er noen land rike og andre fattige? Makroøkonomi for økonomer BI Trondheim Johannes Mauritzen K3 Steigum I kapittel tre så vi at noen land har opplevd langvarig økonomisk vekst og en vedvarende økning i velstand, mens andre land har ikke opplevd økonomisk vekst og er fortsatt fattige. Noen land har til og med opplevd lange perioder med negativ vekst og dalende velstand. Vi kommer til å snakke mer om de tekniske grunnen for økonomisk vekst. Et land øker sin produksjon ved å finne på nye teknologier som elektrisitet, bilen og datamaskinen, investere i real-kapital som fabrikker, kontor og maskiner og ha effektive markeder både internt og internasjonalt. Men hvorfor begynner noen land på denne prosessen og ikke andre. Dette har vært en av de store, kanskje den største spørsmålet i samfunnsøkonomi. Det beste svaret vi har, er at land behøver å ha de riktige politiske og økonomiske institusjoner for økonomisk vekst til å skje. En annen måte å si det på er at landene som opplever økonomisk vekst er ofte regel-basert, isteden for at enkle individer eller en bestemt elite har makten

Økonomiske og politiske institusjoner Sterke eiendomsrettigheter Rettferdig, konsistent og selvstendig juridisk system Ærlige og lite-korrupte offentlige tjenestemenn Når vi snakker om økonomiske og politiske institusjoner, så mener vi ikke finansdepartemente eller World Bank. Isteden, tenker vi mer på konvensjoner, systemer og lover En viktig institusjon er eiendomsrettigheter. - Å investere i en ny fabrikk kan være dyrt og risikabelt. En entreprenør må vite at hvis det går bra, så vil ikke noen fra staten komme og stjele fabrikken. - Tenk på å ta ut lån for en ny bolig. Ville du vært like villig til å bruke penger og investere i ny bolig, hvis du trodde at trondheim kommune kunne når som helst komme å ta den fra deg? - I mange land er eiendomsrettigheter svake. - Bonder har noen ganger ikke rettigheter til landet som de dyrker. - Bedrifter kan bli stjålet fra sine eiere - Da er insentivene til å investere ganske dårlige, og uten investering blir det lite økonomisk vekst. En annen viktig institusjon er en rettferdig, konsistent og selvstendig juridisk system. Hvis du som forretningsman har en konflikt med en leverandør, så kan du oppsøke retten, Dette er en mye bedre system enn at hver side henter sine våpen. Det er også viktig med ærlige og lite-korrupte offentlige tjenestemenn. Når man søker konsesjon for å bygge en kraftverk i Norge, så burde man føle at prosessen er rettferdig og gjennomsiktig og ikke basert på, for eksempel, hvem du kjenner eller hvor mye du er villig til å betale en korrupt beaurokrat.

Inkluderende vs. Ekstraherende institusjoner Gjør det mulig for store samfunnsgrupper å delta og bidra Borgere kan skape verdier selv Ekstraherende: En liten elite bruker sitt maktmonopol til egen berikelse Velstand er basert på overtakelse av eksisterende verdier I litteraturen skiller man institusjonene som fører til økonomisk vekst fra de som hemmer den. Inkluderende institusjoner gjør det mulig for store samfunnsgrupper til å delta og bidra: jobbe, stemme, eie og studere I land med inkluderende institusjoner kan borgere skape verdier selv: ved å søke jobb, starte en bedrift, studere og forske. I et land med ekstraherende institusjoner kan en liten elite bruke sitt maktmonopol til egen berikelse Her er velstand basert på overtakelse av eksisterende verdier. - Man kan tenke på land som har store forekomster av olje, gass, eller metaller der en lite elite blir rik, men de alle fleste lever i fattigdom.