Digisos - Digitalisering av økonomisk sosialhjelp Sammen for ungdom i dag og i fremtida! - Radisson BLU Hotell, Bodø 10. april 2019 // Anders Kise // Digisos anders.kise@nav.no
Disposisjon Litt om bakgrunn Litt om prosjekt Digisos Litt om digital søknad Litt om videre utvikling Interaktive innsynsløsninger Litt tid til spørsmål og refleksjoner Kanskje?
Prosjekt Digisos - et samarbeidsprosjekt Digital agenda! KS Fagsystemleverandørene: Acos Bouvet Tieto Visma Bergen Bærum Oslo Stavanger Trondheim Arbeids- og velferdsdirektoratet
Ett digitalt søknadsskjema – felles for alle påkoblede kommuner 21/04/2019 Ett digitalt søknadsskjema – felles for alle påkoblede kommuner Søknad om økonomisk sosialhjelp 8 3 Det digitale skjemaet er felles for alle deltagende kommuner. Det betyr at NAV Kontaktsenter er i stand til å avlaste NAV-kontoret ved spørsmål om selve utfyllingen, og på denne måten få frigjort mere tid til sosialfaglig arbeid. Vi skal opprettholde muligheten til å søke på papir. Title presentation
Digital søknad Mer enn «strøm på papir» Preutfylt data Digital agenda! Personalia Tidligere arbeidsforhold Etc. Jobber videre med: Bostøtte fra Husbanken Mndl. inntektsdata Skattemeldingen Mulig å ettersende vedlegg – tilknyttes saken Stor andel søknader utenfor ordinær åpningstid Digital agenda!
Arbeidet er innsiktsdrevet og behovsstyrt Gjennomfører innsiktsarbeid for å avdekke behov Brukertester design, skisser, løsning Bruk av testlab. Eye tracker, obersvasjon og intervju Utvikling Pilot
Nytteverdier digital søknad Brukeren Veileder NKS NAV blir mer tilgjengelig Slipper å oppsøke NAV-kontoret for å søke. Alt er samlet på nav.no Søknaden blir enklere og får høyere kvalitet Informasjon er preutfylt Brukeren får spørsmål som er relevant for seg i sin situasjon Får hjelpetekster underveis Søknadsprosessen går raskere Kan starte søknadsprosessen hjemme (Finne vedlegg osv.) Større sannsynlighet for at søknaden blir komplett med en gang Økt rettssikkerhet Større eierskap i egen sak Tjenesten er mer tilgjengelig, er mer pedagogisk og får god informasjon underveis Mindre tid på administrasjon Slipper å tolke håndskrift Mindre tid på scanning, registrering og kontroll Høyere kvalitet Vil motta søknader med høyere datakvalitet Kan møte mer informerte og forberedte brukere Kan bruke mer tid på de som trenger oss mest Kan yte bedre service for brukeren Samme digitale skjema for alle kommuner Kan lettere bistå brukeren og dermed avlaste førstelinjen. (Gjelder de kommunene som er tilknyttet Kontaktsenteret).
Status p.t. 44 kommuner 69 NAV-kontor Over 1 950 000 innbyggere 108 interesserte kommuner Formodentlig hurtig utbredelse i 2019
Digitale søknader
Innsendelsestidspunkt Bildet viser innsendte søknader i perioden fredag 14. okt – søndag 16. okt. Relativt stor trafikk lør-/ søndag
Digisos - Innsyn- og dialogtjenester
VEIVISER SØKNAD INNSYN OG DIALOG «Det sorte hullet» Finne informasjon Hva gjelder i akkurat MIN situasjon? Har jeg egentlig krav på dette? Hvordan fyller jeg ut? Svarer jeg riktig? Har NAV fått alt de trenger av meg? Hva skjer nå? Hvorfor tar det så lang tid? Hvor blir det av penga mine? #veldigusikker PUH! Det gikk jo bra til slutt. Da kan jeg fokusere på det jeg egentlig skal. Finne informasjon Søke Utbetaling Vente på svar
Innsyns- og dialogtjenester for personbruker og medarbeider Søknadsstatus Sendt, mottatt, under behandling, ferdigbehandlet Vedtaksbrev Hendelser («Hvem har ballen?») NAV trenger mer dokumentasjon Foreløpig svar/forvaltningsmelding Splitting av søknad til flere saker Utbetalingsoversikt («Hvor er penga?») Samtalereferat? m.m.
Spørsmål og refleksjoner