Digisos - Digitalisering av økonomisk sosialhjelp

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Advertisements

Rutiner ved skade elever
Når du er registrert som ny bruker, må passord alltid benyttes - så husk dette ! Første gangs innlogging.
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
KOSTRA-skjema 13, Kommunale boliger Ny-utvikling av skjemaet – hvorfor og hvordan?
Utredning av innføring av et Opplevelseskort i Asker Hvordan samskape med innbyggerne om deltagelse og aktivitet på tvers av funksjonsevne, kulturelle.
Bør flytebrygger erstatte pælebryggene i fremtiden ?? Medlemsmøte 7.april 2016.
1 1 KOSTRA arbeidsgruppe IPLOS Møte SSB, 02. april 2009 Bjørn Gabrielsen, SSB.
Velg digital postkasse på Norge.no. Hva er en digital postkasse? - en sikker løsning for å få og oppbevare viktig post digitalt Digital postkasse tilsvarer.
Nav veileder i videregående skole
DIGISOS – Muliggjør ett NAV
Hvor får brukerne den beste hjelpen?
Tilskuddsordning for bredbåndsutbygging
Brukerveiledninger her:
Søknad: Årets Leanprosjekt
Agros – et nytt system for erstatning av Saturn
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Resultater brukerundersøkelsen 2011 Meldal 14. november – 2. desember
IST Barnehage/SFO - Nyheter
Dialog Elektronisk medisineringsstøtte - fra apotek til mage
Forvaltningspolitikk og Digital agenda for Norge (Meld. St
Veiviser Bolig for velferd
Sak 7 - Workshop om Helhetlig behandling av post – hva ønsker Tjenesteeierne  Spørsmål fra Gruppe
Sametingsvalget mellom Karasjok og Tønsberg
Konsekvenser av økt digitalisering
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Omstilling på lokalt nivå Flere i arbeid Fylkesmannens januarmøte 2018
FoU KS - Mangfold i ledelse Helle Sekkesæter, Christian Skattum Asplan Viak Anette Thiis Evensen, Kulturell Dialog Undersøkelsen er gjennomført i.
NAV i tall og fakta 2016.
Riktig hjelp på riktig sted
20. september 2016 Utdanningskomiteen.
Den digitale fremtiden
E-handel.
Digitalisering av tjenester på byggesaksområdet
Økt digital kompetanse hos innbyggerne på fosen
Matematikk på ungdomstrinnet
LIONS CLUB KOLSÅS - RYKKINN
Trine Melheim, juridisk seksjon
«Hva ungdom lurer på om sex»
Status i admission-nettprosjektet
Forsterkningstiltak fosterhjem
Digitalt doktorgradsopptak – oktober 2018
Arbeidsgruppe 1. Beredskap 2020 og ROS analyse for sammenslåingsprosessen
Håndbok for innføring av digital søknad om økonomisk sosialhjelp
Folketrygdens ansvarsområde (§ 10-8 Bortfall av rett til ytelser etter folketrygdloven kapittel 10)
Inspirasjonsbasen – smarte grep
Presentasjon formannskapet
Digisos NAV Hadsel Hadsel kommune har om lag 8100 innbyggere
Orientering HOV 4. juni 2019.
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
INSPIRASJONSBASEN SITATER FRA BRUKERE OG VEILEDERE.
Enkel brukerveiledning
Prosjekt Digisos Hvordan få flere til å søke digitalt? L
Utskrift av presentasjonen:

Digisos - Digitalisering av økonomisk sosialhjelp Sammen for ungdom i dag og i fremtida! - Radisson BLU Hotell, Bodø 10. april 2019 // Anders Kise // Digisos anders.kise@nav.no

Disposisjon Litt om bakgrunn Litt om prosjekt Digisos Litt om digital søknad Litt om videre utvikling Interaktive innsynsløsninger Litt tid til spørsmål og refleksjoner Kanskje?

Prosjekt Digisos - et samarbeidsprosjekt Digital agenda! KS Fagsystemleverandørene: Acos Bouvet Tieto Visma Bergen Bærum Oslo Stavanger Trondheim Arbeids- og velferdsdirektoratet

Ett digitalt søknadsskjema – felles for alle påkoblede kommuner 21/04/2019 Ett digitalt søknadsskjema – felles for alle påkoblede kommuner Søknad om økonomisk sosialhjelp 8 3 Det digitale skjemaet er felles for alle deltagende kommuner. Det betyr at NAV Kontaktsenter er i stand til å avlaste NAV-kontoret ved spørsmål om selve utfyllingen, og på denne måten få frigjort mere tid til sosialfaglig arbeid. Vi skal opprettholde muligheten til å søke på papir. Title presentation

Digital søknad Mer enn «strøm på papir» Preutfylt data Digital agenda! Personalia Tidligere arbeidsforhold Etc. Jobber videre med: Bostøtte fra Husbanken Mndl. inntektsdata Skattemeldingen Mulig å ettersende vedlegg – tilknyttes saken Stor andel søknader utenfor ordinær åpningstid Digital agenda!

Arbeidet er innsiktsdrevet og behovsstyrt Gjennomfører innsiktsarbeid for å avdekke behov Brukertester design, skisser, løsning Bruk av testlab. Eye tracker, obersvasjon og intervju Utvikling Pilot

Nytteverdier digital søknad Brukeren Veileder NKS NAV blir mer tilgjengelig Slipper å oppsøke NAV-kontoret for å søke. Alt er samlet på nav.no Søknaden blir enklere og får høyere kvalitet Informasjon er preutfylt Brukeren får spørsmål som er relevant for seg i sin situasjon Får hjelpetekster underveis Søknadsprosessen går raskere Kan starte søknadsprosessen hjemme (Finne vedlegg osv.) Større sannsynlighet for at søknaden blir komplett med en gang Økt rettssikkerhet Større eierskap i egen sak Tjenesten er mer tilgjengelig, er mer pedagogisk og får god informasjon underveis Mindre tid på administrasjon Slipper å tolke håndskrift Mindre tid på scanning, registrering og kontroll Høyere kvalitet Vil motta søknader med høyere datakvalitet Kan møte mer informerte og forberedte brukere Kan bruke mer tid på de som trenger oss mest Kan yte bedre service for brukeren Samme digitale skjema for alle kommuner Kan lettere bistå brukeren og dermed avlaste førstelinjen. (Gjelder de kommunene som er tilknyttet Kontaktsenteret).

Status p.t. 44 kommuner 69 NAV-kontor Over 1 950 000 innbyggere 108 interesserte kommuner Formodentlig hurtig utbredelse i 2019

Digitale søknader

Innsendelsestidspunkt Bildet viser innsendte søknader i perioden fredag 14. okt – søndag 16. okt. Relativt stor trafikk lør-/ søndag

Digisos - Innsyn- og dialogtjenester

VEIVISER SØKNAD INNSYN OG DIALOG «Det sorte hullet» Finne informasjon Hva gjelder i akkurat MIN situasjon? Har jeg egentlig krav på dette? Hvordan fyller jeg ut? Svarer jeg riktig? Har NAV fått alt de trenger av meg? Hva skjer nå? Hvorfor tar det så lang tid? Hvor blir det av penga mine? #veldigusikker PUH! Det gikk jo bra til slutt. Da kan jeg fokusere på det jeg egentlig skal. Finne informasjon Søke Utbetaling Vente på svar

Innsyns- og dialogtjenester for personbruker og medarbeider Søknadsstatus Sendt, mottatt, under behandling, ferdigbehandlet Vedtaksbrev Hendelser («Hvem har ballen?») NAV trenger mer dokumentasjon Foreløpig svar/forvaltningsmelding Splitting av søknad til flere saker Utbetalingsoversikt («Hvor er penga?») Samtalereferat? m.m.

Spørsmål og refleksjoner