Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

DIGISOS – Muliggjør ett NAV

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "DIGISOS – Muliggjør ett NAV"— Utskrift av presentasjonen:

1 DIGISOS – Muliggjør ett NAV
Ole Rasmus Kvame Camilla Dahl Kari Jordal Hege Løchen DIGISOS – Muliggjør ett NAV KS ASSS samling 7. juni 2017

2 Styringsgruppe DIGISOS (forankret i partnerskapet)
30/09/2017 Styringsstruktur gjennomføringsfase - To prosjekt i gjennomføringsfasen Styringsgruppe DIGISOS (forankret i partnerskapet) Prosjekteier AvDir Prosjekteier KS/kommune Prosjektleder Prosjektleder AvDir Prosjektet Nav.no / Ditt NAV Tverrgående aktiviteter Sikre helhetlig brukerreiser og arbeidsprosesser («Ett NAV»), effektiv gjennomføring og gevinstrealisering Kommune Prosjektet FIKS og fagsystem Trondheim Kommune Gevinsteiere: Bærum Bergen Kommune Horten Oslo Stavanger Kontakt-senteret NAV (Direktoratet) Kommunene Styringsgruppe DIGISOS består av prosjekteier AvDir, prosjekteier Kommune samt personer som representerer hovedinteressene i prosjektet. Medlemmene av styringsgruppen er overordnet ansvarlig for at DIGISOS som helhet når sine mål og det finnes aksepterte og helhetlige planer for hvordan realisere gevinstene. Prosjekteieren (AvDir og Kommune) er personen som blir utpekt av virksomheten som overordnet ansvarlig for at prosjektet når sine mål. Til å støtte seg i utøvelsen av prosjektets eieransvar og for å styrke eierrollen med representasjon fra prosjektets hovedinteresser (f.eks. fagsiden eller IT), kan prosjekteier velge å utnevne et prosjektstyre. Prosjekteieren er medlem av Styringsgruppe DIGISOS, og med det også overordnet ansvarlig for at DIGISOS som helhet når sine mål. Prosjektlederen har myndighet og ansvar til å lede prosjektet og levere de nødvendige produktene innenfor de rammer og begrensninger som er definert av Prosjekteier. Tverrgående aktiviteter må kartlegges og følges opp spesielt. For eksempel avhenger gevinstene i Kommuneprosjektet av produkter fra AvDir (digital søknad/selvbetjening) og er med det en helt sentral «bruker» mens begge prosjekter har funksjonelle, tekniske og økonomiske krav til den annen. Begge prosjekter er avhengig av at selvbetjeningsandelen øker for å nå sine mål og har følgelig et felles behov og ansvar for å ivareta en helhetlig og effektiv brukerreise sosiale tjenester generelt og økonomisk sosialhjelp spesielt. Styringsgruppe DIGISOS vil ha spesielt fokus på tverrgående aktiviteter. Prosjekt DIGISOS Title presentation

3 Vi skal bli ett NAV Bakteppe
Frigjøre tid på NAV-kontoret til å følge opp brukerne etter nye og mer effektive metoder. Tilby samme servicegrad til kommunale brukere som statlige brukere. Slutte å forvirre brukerne. (Hva er kommunale og hva er statlige tjenester). Vi skal bli ett NAV

4 Digitalisering av sosialtjenester i NAV (DIGISOS) - gevinstområder Digisos
Styrket oppfølging øker sannsynlighet for overgang til arbeid og aktivitet Brukere som har behov for det vil få raskere, hyppigere eller bedre* oppfølging Kommunen får bedre underlag for samtaler og saksbehandling og frigjort tid til flere eller oppfølgingsmøter/brukermøter Brukere som er i stand til å betjene seg selv blir bedre informert tidligere i prosessen Brukere som er i stand til å betjene seg selv reduserer sitt ressursbruk

5 Planlagte leveranser (finansiering på plass for Fase 1)
L1Informert bruker juli 2017 L2 Digital søknad 2017/Q12018 L3 Digital dialog 2018 L4 Digitalt innsyn egen sak2018 «Ett NAV: Samhandlingsplattform» Lenke til nav.no fra kommuneportal Integrering mot kommunale fagsystem Integrering mot kommunale fagsystem (samtalereferat) Speile kommunale saksbehandlingsdata (utredes 2018) Rødt er «over panseret», leveres bruker av Partnerskapet i NAV og utvikles i Arbeids- og velferdsdirektoratet (AvDir) Blått er «under panseret», leveres av KS, fagsystemleverandørene og Kommunene Figurenes rekkefølge illustrerer avhengighetenes rekkefølge og ikke nødvendigvis tid/ressurser brukt per produkt

6 Leveranse 1 Informert bruker
Målgruppe Alle innbyggere i Norge. Fokus på førstegangssøkere, ungdom og barnefamilier Innhold Hjelp til selvhjelp økonomisk sosialhjelp Fokus på andre muligheter Tilpasset informasjon, men likevel bare generell Veiviseren er 1. leveranse i prosjektet Digisos, som lage utvikle flere digitale tjenester for sosialhjelpsmottakere på nav.no i løpet av 2017 og 2018. Veiviseren er en ikke innlogget tjenesten på nav.no Målbilde er å gi hjelp til selvhjelp når det gjelder økonomsisk sosialhjelp, i tillegg til å vise bruker at det finnes andre muligheter. Bruker har mulighet til å tilpasse informasjonen – ved å svare på noe enkle spørsmål. Da slipper bruker å se den informasjon som ikke er revevant.

7 Avlaste mottaksfunksjon? Mer informerte brukere
Våre tanker sålangt Grunntanker konsept “Fra en vanskelig og utrygg situasjon, til rask avklaring og en tryggere situasjon” Hypotese: Avlaste mottaksfunksjon? Mer informerte brukere Bruker trenger hjelp og søker etter sosialhjelp i søkemotor, eller går direkte inn på nav.no Fra forsiden på nav.no eller via søketreff blir bruker ledet til de åpne informasjonssidene “informert bruker” Bruker blir godt opplyst om hva økonomisk sosialhjelp er, og hvilke andre økonomiske muligheter som finnes. Info om andre muligheter : skole, utddaning, jobb, andre ytelser. Noen velger å gå videre til en søknad.

8 Leveranse 2 Digital søknad økonomisk sosialhjelp
Formål motivere, gi håp og merverdi for bruker bruker skal ikke kun avgi harde fakta tidlig behovsavklaring og raskere/tettere oppfølging fjerne tidstyver for både bruker og saksbehandler en personlig reise (bruker skal føle seg sett, empatisk og motiverende sluttpunkt) Eksempler på merverdi: Større innsikt i egen situasjon og eierskap i egen sak. Myndiggjøring av bruker (Empowermented user)En prosess der bruker oppnår større kontroll over beslutninger og handlinger som påvirker deres liv.

9 Digisos søknadsdialog og muligheter
Merk: oversikten er ikke uttømmende Selvangivelsen Kommer 2018 Husbanken? Algoritmer Digisos basis Alle søknadselementer og informasjon NAV har lov å dele med kommunen Grunnleggende funksjonalitet Infotorg? A-ordingen Dynamisk mellomlagring Andre ytelser fra NAV NAV persondata UDI Registrering som arbeidssøker Kvittering på søknad mottatt kommune Utvidet veiledning Påleggstrekk SI

10 Våre tanker sålangt Grunntanker konsept Søknadsprosess
“Fra en vanskelig og utrygg situasjon, til rask avklaring og en tryggere situasjon” Søknadsprosess “Søknad med flere sporvalg i start og veiledning til slutt”

11 Våre tanker så langt Grunntanker konsept Søknadsprosess
“Fra en vanskelig og utrygg situasjon, til rask avklaring og en tryggere situasjon” Hypotese: Avlaste mottaksfunksjon? Mer informerte brukere Søknadsprosess Hypotese: Mer informerte brukere og veiledere i det første møtet? Bruker logger seg inn. Blir møtt med et første bilde som forteller at tillegg til å søke, kan ha krav/rett på andre ytelser i NAV som eks registrere deg som arbeidssøker, dagpenger, aap m.m. Henter data fra NAV Persondata, ev reg arbsøker og status NAV ytelser Bruker fyller ut søknad, god veiledning, intuitive grupperinger av spørsmål. preutfylling av data, NAV/ 3 part Oppsummering av søknad med veiledning som er basert på det bruker har fylt inn i søknaden og det vi vet fra før. Ev. Veiledning basert på algoritmer om andre muligheter En søknad er sendt og mottatt i riktig kommune. Søknad sendes fra nav.no og via FIKS og til fagsystem. Saken mottas i fagsystem. Saken består av alle opplysninger og vedlegg bruker har fylt inn selv, og av preutfylte opplysninger. Samtalen: Bedre informert og opplyste brukere og saksbehandlere. Det gode saks-underlaget fra digital søknad gjør samtalen kortere og mer effektiv, riktig og god mellom bruker og saksbehandler.

12 Digital søknad (pilotkommune 1)
NAV.NO (Ditt NAV) FIKS FAGSYSTEM XML Socio Visma Velferd Acos sosial Prosjekt DIGISOS

13 Digital søknad (pilotkommune 2)
NAV.NO (Ditt NAV) FIKS FAGSYSTEM XML Socio XML Visma Velferd Acos sosial Prosjekt DIGISOS

14 Digital søknad (Fagsystem)
Målbilde Mulighet for at en digital søknad (med vedlegg) går helt inn til opprettet sak fordelt på saksbehandler, med mulighet for manuell kontroll Utvalgte avklaringer Tilhørighet Fordeling nye brukere Fordeling aktive brukere Når utfører en manuell kontroll Alltid/Uansett, hvis bruker er ny, basert på søknad, tilfeldig (stikkprøve) eller aldri – saksbehandler går gjennom saken uansett Kommunikasjonsbehov med bruker mellom mottak av digital søknad og fastsetting av vedtak Prosjekt DIGISOS

15 Strategi for gjennomføring – Litt tall
30/09/2017 Strategi for gjennomføring – Litt tall Noen store kommuner har høyt volum 25 kommuner har 50% av alle sosialhjelpsmottagere i Norge De 6 deltagende kommuner dekker 25% av sosialhjelpsmottagere i Norge Totalt søknadsvolum i deltagende kommune er på over søknader i året Mange små kommuner har lavt volum 100 kommuner har under 50 mottagere 190 kommuner har under 100 mottagere Oslo og Bergen kommune har flere sosialhjelpsmottagere enn alle de 300 minste kommunene tilsammen Prosjekt DIGISOS Kilde: SSB Title presentation

16 Strategi for gjennomføring – Utkast til migreringsplan
Årlig søknadsvolum om økonomisk sosialhjelp: Ca Etter lanser i av digital søknad forventes det en gradvis økning 9% (66 000) digitale søknader i 2018 22% ( ) digitale søknader i 2019 41% ( ) digitale søknader i 2022 Prosjekt DIGISOS

17 Strategi for gjennomføring – verdsettelse av gevinstene
Styrket oppfølging øker sannsynlighet for overgang til arbeid og aktivitet Kommunen produserer flere eller mer kapasitetskrevende brukermøter for samme kostnad* Brukere som har behov for det vil få raskere, hyppigere eller bedre* oppfølging Følgeeffekt og verdsettes ikke 0 MNOK Kapasitet frigjort i kommunen brukes til å styrke oppfølgingen på sosialtjenesteområdet (omdisponering verdsatt etter kostnadsprinsippet) 21,7MNOK Brukere som er i stand til å betjene seg selv reduserer sitt ressursbruk Brukere som er i stand til å betjene seg selv vil redusere sitt ressursbruk med 1 time per søknad i gjennomsnitt 72,0MNOK Kommunen frigjør 4 minutter per digitale søknad i gjennomsnitt og ytterligere 10 min ved full IT-integrasjon (prosjektkommunene). Kapasiteten omdisponeres for å styrke oppfølgingen på sosialtjenesteområdet 0 MNOK Sum netto gevinster per år verdsatt i NOK 93,7MNOK Netto økte drifts- og forvaltningskostnader NAV/KS (budsjettkonsekvens - finansiering under avklaring) 7 (4) MNOK Prosjekt DIGISOS

18 Hvilke muligheter gir Digisos dine brukere og medarbeidere?
Gruppeoppgaver

19 Hensikt og mål Forberede NAV kontoret til å ta imot leveransene fra Digisos prosjektet Gi prosjektet innspill på muligheter leveransene vil gi

20 Oppgaver Hvilke gevinster vil digital søknad gi for ditt kontor?
Nevn minst tre gevinster Hvilke tiltak må du iverksette for å sikre at dere utnytter disse gevinstene? Nevn minst tre tiltak Er det andre innspill dere ønsker å gi til prosjektet?

21 Gjennomføring Vi gjennomfører gruppeoppgavene i plenumsalen.
Der sitter kommunene samlet rundt 5 bord, to kommuner pr bord. Da benytter vi også denne inndelingen til gruppeoppgavene Oppgavene vises på overhead. Gruppene diskuterer seg imellom i ca. 30 min, deretter 20 min til presentasjon av utvalgte bord


Laste ned ppt "DIGISOS – Muliggjør ett NAV"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google