Brøk Brøkbegrepet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Brøk - fra hele til mange deler.
Advertisements

Utvidelser av tallområdet:
Målene for regning og bruk av regnestrategier
VURDERING Matematikk 7. trinn.
FORELDRESKOLEN DEL 2 MATEMATIKK
Matematikk 1 A2A / A2B 11. september 2009
Vurdering i matematikk
Brøk, desimaltall og prosent
Matematikk/literacy LUB Elise Klaveness
Emne C: Praktisk bruk av matematikk Klepp ungdomsskule.
Uke okt.-30.okt. Uke okt.-30.okt. Ord å forklare: Klokhet/ visdom Ord å forklare: Klokhet/ visdom.
o Regnskapet til bedriften forteller oss hvor mye penger bedriften har tjent i løpet av en periode, hvilke eiendeler bedriften har, og hvordan den har.
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
Tallregning Basale regneregler Anslå svar. Vurdere rimelighet.
Foreldremøte 1. trinn. Oppstarten - Nye rutiner - Nye venner - Friminutt - Matboks - Refleksvest - Innesko - Gymsokker - Skiftetøy - Påkledning - Tur.
Mål for perioden: Sos: Lytte etter beskjeder. Vise omsorg og hjelpe andre. No:. Lese med god flyt og innlevelse. Lære at en fortelling har begynnelse,
REKNINGREKNING med heile tal, brøk, prosent, desimaltal og bokstavar.
Å stimulere og videreutvikle barns nysgjerrighet i matematikk/antall, rom, form Realfagsatsning Vestre Toten Kommune, 25. februar 2016.
Foreldremøte 1. trinn. Oppstarten - Nye rutiner - Nye venner - Friminutt - Matboks - Refleksvest - Innesko - Gymsokker, sklisokker - Skiftetøy - Påkledning.
Velkommen til skolequiz 2015 GauteseteJåttenGodesetGausel.
Andre økt: 12 måter å elske bøker på økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.
Velkommen Foreldremøte 3. trinn Regning: Minner om viktigheten av automatisering. Vi har jobbet mye med dette på skolen, men ser likevel at.
Brøk, desimaltall og prosent Matematikk i uke 40, 2008 Avd. for Lærerutdanning, HVE.
Multiplikasjon - Leksjon 2: Hoderegningsstrategier store multiplikasjonsstykker Lekse til tirsdag.
Helse-og oppvekstfag Fagerlia videregående skole
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Velkommen til foreldremøte i 2d
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Brøk Regneartene.
3 STRESSMESTRINGSTIPS FOR LEDERE
Multiplikasjon og divisjon
Matematikk 101 og 102.
Brøk Brøkbegrepet.
Velkommen til foreldremøte i 2a
Brøkbegrepet Brøk er ikke no spøk! Samling uke 44
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
LYKKE TIL MAT I BARNEHAGEN.
Brukerveiledning til programmering av LEGO Mindstorm NXT-roboter
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Video i undervisningen
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Hva vet vi om barn og smak
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Velkommen til foreldremøte i
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Samtaletrekk B – Samarbeid
Forarbeid til Newton-besøk
Kommunikasjonsformer
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Ballen faller Newton-lærere viser ball som faller (dette ppt-arket kan kuttes hvis unaturlig)
Foreldremøte 06/ Stemningsbilde fra Kragerøleiren
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Periodeplan for mai Barnehagen stengt! Vi går i tog
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Modul 3 – Intensiv opplæring
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Forberedelse til praksis
Ballen faller Newton-læreren viser ball som faller (dette ppt-arket kan kuttes hvis unaturlig).
Utskrift av presentasjonen:

Brøk Brøkbegrepet

Hva sier læreplanen om brøk 4. trinn beskrive og bruke plassverdisystemet for dei heile tala, bruke positive og negative heile tal, enkle brøkar og desimaltal i praktiske samanhengar og uttrykkje talstorleikar på varierte måtar 7. trinn finne fellesnevner og utføre addisjon, subtraksjon og multiplikasjon av brøkar

Hva er en brøk? Alfa nevner 3 forskjellige betydninger av brøk. Vi skal på de tre tingene her. Brøk i betydning del av det hele eller del av enheten. Brøk i betydningen del av et antall ting Brøk som tall (brøker på tallinjen)

Brøk i betydning del av det hele La oss se på et eksempel med sjokolade Nam, nam, nam…….

Brøk i betydning del av det hele Her har vi skravert halvparten av sjokoladen. Eller sagt på en annen måte en todel av sjokoladen 1 2

Brøk i betydning del av det hele Her har vi skravert en tredel av sjokoladen. 1 3

Brøk i betydning del av det hele Her har vi skravert en kvart sjokolade. Eller sagt på en annen måte en firedel av sjokoladen. 1 4

Brøk i betydning del av det hele Her har vi skravert en seksdel av sjokoladen. 1 6

Brøk i betydning del av det hele Her har vi skravert en åttedel av sjokoladen. 1 8

Brøk i betydning del av det hele Her har vi skravert en tolvdel av sjokoladen. 1 12

Brøk i betydning del av det hele Her har vi skravert en tjuefiredel av sjokoladen. 1 24

Brøk i betydning del av det hele Jeg har referert til at det vi f. eks har skravert en seksdel. Hva sier dere? Heter det en seksdel eller en sjettedel? Vel……….. Matematisk sett er det mest korrekt med en seksdel. I praksis brukes gjerne en sjettedel. I praksis vil det si En seksdel = en sjettedel

Brøk i betydning del av det hele En matematikklærer løper halvmaraton. (21 km) Hvor stor del av løpet er unnagjort etter 3 km? Jo siden det er 7 ganger 3 km i en halvmaraton han har løpt 1 syvdel. Siden 6 km er dobbelt så langt som 3 km han løpt to syvdeler når 6 km merket passeres.

Skrivemåte Brøk skrives vanligvis slik 2 7 Men en ser ofte at det skrives slik som dette også 2 7 eller 2 7

Oppgave Gjør aktivitet 1.27 på side 97. Noen av disse er svært enkle. Men tenk over hvordan de kan brukes i skolen og hva en kan oppnå med dem.

Brøk i betydning del av et antall ting På et motbakkløp i Kongsberg forrige uke var det 45 deltakere. Av disse løp 27 personer på under 25 minutter. Det tilsvarer 3 5 . Vi kunne også sagt at 3 av 5 brukte under 25 minutter til toppen. Denne tankemodellen minner om den forrige. Vi må oppfatte antall deltakere (45) som enheten.

Cuisenairstaver Jeg kommer til vise dere et sett med Cuisenairstaver og bruke dem til å se på aktivitet 1.28. Dette blir en demonstrasjon i undervisningen. På samlingen kan dere få se på Cuisenairstavene og prøve dem.

Brøk som tall (Brøker på tallinjen) Vi kan også betrakte brøk som et tall på tallinjen. Jeg skal vise et par eksempler på det i timen.

Uekte brøk/blandet tall Uekte brøk og blandede tall er to begreper som brukes en del i forbindelse med brøkregning Uekte brøk Dette er en brøk der teller er større enn nevner. Eksempel på det er 8 5 . Er teller mindre enn nevner har vi en ekte brøk. Brøken 5 8 er en ekte brøk. Uekte brøker kan også skrives som det vi kaller blandede tall.

Uekte brøk/blandet tall Blandet tall Et blandet tall er en uekte brøk som skrives om til et helltall pluss en ekte brøk. Her er et par eksempler 8 5 =1 3 5 eller 17 7 =2 3 7

Uekte brøk/blandet tall Løs oppgaven 2 6 + 1 6 + 4 6 + 3 6 = Bruk 30 sekunder på dette. Hvordan vil du skrive svaret?

Uekte brøk/blandet tall Her har vi tre alternativer 1. 2 6 + 1 6 + 4 6 + 3 6 = 10 6 2. 2 6 + 1 6 + 4 6 + 3 6 =1 4 6 3. 2 6 + 1 6 + 4 6 + 3 6 =1,666………

Likeverdige brøker La oss se på et eksempel Brøkene 2 6 og 1 3 er det vi kaller likeverdige brøker. De beskriver samme del av en helhet. Det er mange andre brøker som er likeverdige med begge disse to.

Likeverdige brøker La oss se på brøkene 1 2 , 2 4 , 3 6 og 6 12 1 2

Likeverdige brøker Gjør aktivitet 1.31’ (side 104 i rød bok, side 96 i blå bok) NB. Her må dere gjøre litt forarbeid før helgen med å klippe ut brøkstrimlene. De ligger i eget ark på fronter. Dere skal selvsagt ikke klippe ut alle, men klipp ut noen av de mest vanlige som 1 2 , 1 3 , 1 4 , 1 5 , 1 6 . Til timen tar dere med et ark med selve brøkplansjen og i tillegg til de strimlene dere har klippet ut.