v/ Britt H. Rustad Datakortets fagseminar 2006

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Datakortet og Norsk Test Nasjonal sertifisering fra Kirkenes
Advertisements

Datakortet i helsetjenesten
Evaluering pilot eBorger på Kvinneklinikken E-borgerskap 2005 Presentasjon av eBorger pilot ved kvinneklinikken, St. Olavs Hospital Fredrik.
Voss kommune Personale og økonomi Dataopplæring i Voss kommune Målsetjing i Voss kommune Kvifor dataopplæring Kva betyr dette for oss? Gjennomføring av.
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
1 «Barn med synshemninger» Rapport utarbeidet for Blindeforbundet Desember 2014 «Barn med synshemninger» Rapport utarbeidet for Blindeforbundet Desember.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Miljøsertifisering Hvor står NØK NØK produserer og leverer bare miljøvennlig energi! Vi har internt høy fokus på HMS Kraftbransjen var (er) av enkelte.
PRIORITERINGSUTVALGET Et offentlig utvalg oppnevnt av Helse- og omsorgsdepartementet for å vurdere spørsmål knyttet til prioritering i helsesektoren.
Vi er en solid samarbeidspartner med høy kunnskap og lang erfaring. Vi leverer smarte IKT-produkter og -tjenester som er gull verdt for våre kunder. Bli.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
1 1 Ny versjon (3) IPLOS Møte i KOSTRA arbeidsgruppe Bjørn Gabrielsen, SSB.
Per Håvard Frilund Det digitale læringsmiljøet Onsdag Måndalen skule.
Gruppeoppgaver Kurs Sørmarka 13. januar Oppgave I – rammer for medbestemmelse Innkalling til møte og sakspapirer kommer sent. Det er usikkert hvilke.
Tilstede med glede ØKT GRUNNBEMANNING OG ANSVARLIGGJORTE MEDARBEIDERE FOR ØKT NÆRVÆR Januar 2014 – desember 2015.
Høgskolen i Sør-Trøndelag EVALUERING AV INNTAKSKVALITET Høsten 2008 RAPPORT: AHS Antall studenter: 135.
KS Folkevalgtprogram Holmestrand. KS – kommunesektorens organisasjon.
VOKSENOPPLÆRINGSKONFERANSEN 2016 Kent Terje Ingebretsen
Holdninger til helseforsikring
Hverdagsrehabilitering Porsgrunn kommune
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Benchmarking som kilde til forbedring
Forbruker og finanstrender 2017
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Kjøp og bruk av pensum på papir og digitalt. Rapport juli 2017
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010
Foreldremøte 8.trinn
Formalinprosjektet ved Biologisk institutt
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Øvelser med kommunal kriseledelse
Familieråd En for alle, alle for en
Møte for foresatte 10.trinn
Sak 8: Status fra etableringsprogrammet
Ny inndeling av spillformer i barne- og ungdomsfotballen
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Ambulansetjenesten i Midt-Norge
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Formidlingsansvarlig Torbjørn Håmsø
Presentasjon for virksomhetens ledelse
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Overordnede HMS satsningsområder Overordnede IA mål
Oppsummering av spørreundersøkelse:
Visjon: Aktiv læring med varme og tydelighet
Forbedringsarbeid PEVS
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Status lærlingordning
Matematikk på ungdomstrinnet
Evaluering eBorger Pilot
Klubbutvikling oppfølging
Kandidatundersøkelsen 2018
Kapittel 6 oppgave h Sett inn verbene i preteritum eller perfektum.
Interne analyser - for utvikling av kategoristrategi
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Nasjonale Bruker-undersøkelser
Ny inndeling av spillformer i barne- og ungdomsfotballen
Gjennomføring etter 5 år
Oppfølging av Høstrapporten
Å bruke e-læringskurs i kvardagen
Leserundersøkelsen 2016 Lesing, kjøp & handelskanaler Undersøkelsen er gjennomført av markedsanalyse- og rådgivningsselskapet Ipsos MMI på vegne av Den.
Kundesenter Direkte Undersøkelse av bruken av
Opplæringskontoret for prosess og mekanisk industri.
Fylkesmannens oppgaver LIS 1 og LIS 3
Tilpasset opplæring Kurs 5
Konkrete aktiviteter.
Formidling til læreplasser/opplæringsplasser 2019
Utskrift av presentasjonen:

v/ Britt H. Rustad Datakortets fagseminar 2006 i helsetjenesten v/ Britt H. Rustad Datakortets fagseminar 2006

vs Begynnernivå Kurssenter Ikke sertifiserende En test Kan tas hvor som helst Enkelt å administrere Opplæringsmateriell selges sammen med test Kurs skal inkludere en test per deltaker og bruk av godkjent opplæringsmateriell Operativt brukernivå Autorisert testsenter Sertifiserende Flere tester Må tas på autorisert testsenter Testsystem/Testadmin

referanseprosjekt i helsevesenet St. Olavs Hospital, Kvinneklinikken 300 ansatte Røros Sykehus 100 ansatte Hemit 840 ansatte Ahus / AOF Romerike 160 ansatte Sykehuset Innlandet / Allianse Øst 200 ansatte Helse Finnmark 900 ansatte

Beskrivelse prosjekt Består av fortest, tilpasset opplæring, eBorgertest Utsendelse av informasjonsbrev til ansatte i god tid Utsendelse av oppstartsbrev med brukernavn og passord Informasjonsmøter Involvere mellomledere til å motivere og følge opp

Beskrivelse prosjekt Purrelister og god oppfølging Resultatinndeling: 0-60%: Klasseromsundervisning 61-85% Selvstudium, bok , CD 86%-100% Direkte til eBorgertest eBorger test Sluttrapport

Beskrivelse prosjekt Det samme konseptet kan med noen tilpassninger benyttes for Datakortet! Utsendelse av brev KvikkSjekk Inndeling i grupper for opplæring Sertifiserende tester Sluttrapport Pakkepris

Data fra et prosjekt De følgende lysbilder viser tall fra et sykehus Det var obligatorisk for samtlige å ta fortest og eBorgertest. Vi har derfor grunn til å si at resultatene er representative for kunnskapsnivået. Tallforholdene viser seg å være ganske så like for liknende prosjekter Det som går igjen er: 2/3 har behov for opplæring på eBorgernivå, 1/3 kan gå direkte på eBorgertesten

Resultatfordeling fortest Antall <60% 15 60% -74% 14 75% -85% 30 >85% 31 Totalt 90 Det var totalt 90 av 98 personer som gjennomførte fortesten, d.v.s. en deltakelse på 92 %. Av disse kunne ca. 34,5% (31 personer) gå direkte til en eBorgertest, mens ca. 65,5% (59 personer) avdekket en IT-kompetanse som viste at de hadde behov for opplæring.

Resultat fortest fordelt på alder Resultatene synker jevnt med økende alder. I gruppen 50-59 år og 60+ er det i alt 30 personer eller ca. 83% av de som har tatt fortesten som har et opplæringsbehov.

Resultater på fortesten fordelt på stilling Disse har behov for opplæring   Stillingsgruppe <60% 60% - 74% 75%-85% >85% Antall fortest Ikke møtt Totalt Administrasjon 2 1 5 9 17 18 Assistent 6 10 Hjelpepleier 3 4 11 13 Ingeniør/teknisk Lege* Sykepleier 7 14 42 45 Antall fortester 15 30 31 90 8 98 Assistenter og hjelpepleiere er de som ser ut til å ha et størst opplæringsbehov, med hhv. 89% og 82%. Tilsvarende tall for sykepleiere er 67% For ingeniører/teknikere 60%. Administrasjonen kommer best ut med kun 47% som har et opplæringsbehov.

Frykt for test

Resultat på eBorgertest Sykehuset kan dokumentere at 85 av 98 ansatte besto eBorgertesten, hvilket er tilnærmet 87% av de ansatte, eller 93% av de som tok eBorgertesten. Dette er en meget klar økning fra fortesten.

Resultat på eBorgertest fordelt på alder Tabellen og diagrammet viser at det er i gruppen over 50 år man har den største prosentmessige andelen ”ikke bestått”. Imidlertid må det påpekes at denne gruppen hadde en ”ikke bestått” andel fra fortesten på 53% og dermed har hatt den desidert største kompetansehevingen/størst utbytte av eBorgerprosjektet.

Resultat eBorgertest fordelt på stilling Stillingsgruppe Bestått Ikke bestått Antall tester Ikke møtt Totalt Administrasjon 18 Assistent 7 2 9 1 10 Hjelpepleier 3 13 Ingeniør/teknisk Lege Sykepleier 39 4 43 45 85 6 91 98 Hvis vi kun tar hensyn til de som har gjennomført eBorgertesten så har: hjelpepleiergruppen gått fra 55% bestått til 100% bestått ingeniør/teknisk har gått fra 70% bestått til 100% bestått assistentgruppen har gått fra 22% bestått til 78% bestått sykepleiere fra 74% bestått til ca. 91% bestått

Sitater fra fornøyde kunder ”Jeg har gjennomført testen, og synes dette var et opplegg som var nyttig for Helse Finnmark.  Jeg kommer til å anbefale opplegget for andre dersom anledningen byr seg.  Lykke til!” Vennlig hilsen  Bjørn Engum Adm.dir. Helse Finnmark HF ” Det at vi nå har mye felles kunnskaper – at alle minst er på eBorgernivå, er et svært mye bedre utgangspunkt enn det vi hadde før prosjektet startet. Vi ser veldig klart at vår målsetting om at IKT skal benyttes på alle nivå ved sykehuset, faktisk kan gjennomføres nå. Vi har nå sikret oss at en felles IKT plattform er på plass.” Fredrik Sunde, klinikksjef Kvinneklinikken, St. Olavs Hospital

Sitater fra fornøyde kunder Voss kommune vil at alle tilsette skal ha eit minimum av datakunnskap fordi me ynskjer å nytta internett, intranett og e-post som eit verktøy i vår kommunikasjon. I tillegg er det komme krav om bruk av data for nye yrkesgrupper som før aldri tok i ei datamaskin. Ved å setje eBorgar som eit minimumsnivå på kompetansen til våre tilsette, kan me sikre oss at alle får eit grunnlag til å søkje informasjon og kommunisere ved hjelp av e-post. Dei vil og ha den grunnleggjande kompetansen som skal til for lettare å lære seg bruken av fagprogram. Kva er viktig: Informere om kva dette er og kvifor ein må lære dette. Ha motivasjon for å lære og bidra til å gje motivasjon. Styrke sjølvtilliten til deltakarane. Gje tilpassa opplæring.

Sitater fra fornøyde kunder Solskinshistorie: Ei av deltakarane kom innom til meg på kontoret og ville takke for opplæringa. ”Eg var motstandar mot dette då prosjektet begynte i haust”: sa ho. ”Men no har eg kjøpt meg datamaskin og fått meg breiband. Eg sit dagleg og surfar på internett og chattar med sonen min som er i militæret. Tenk eg har fått meg datamaskin!! Dette er det beste kurset kommunen nokon gong har gjeve meg.” Slike tilbakemeldingar har eg fått fleire av og det gjev meg god motivasjon til å stå på vidare. Det nyttar! Trude Lydvo, Voss kommune