Hvorfor Mastergrad i operasjonssykepleie?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Advertisements

UTDANNINGSTILBUD VED IMT 2010/2011
Ja, takk – begge deler? Må operasjonssykepleiere ha en mastergrad for å bli kompetente operasjonssykepleiere? Noen aspekter knyttet til framtidig utdanning.
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
ICF i undervisning og forskning.
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
NAFOL nasjonal forskerskole i lærerutdanning
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
UiT- Norges arktiske universitet:
SCIENCE SHOPS – Innlegg på studiekvalitetsdagene 6. oktober 2014 ved Anne Bregnballe, APS.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Kunnskapsbasert endring Kort om Høgskolen i Nord-Trøndelag Mål/oppgave fokus vs. Struktur Felles ansvar – ulike roller… Relevant kompetanse.
Innpassing av videreutdanning i mastergrad Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av Universitets og høgskolerådet Gyrd Thrane, UiT Norges Arktiske Universitet.
Masterutdanning av anestesisykepleiere – en visjon som har blitt en realitet ved UiA ALNSF Arendal 31. august 2013 Ellen Benestad Moi.
Studiekonsulent for profesjonsprogrammet: Bjørnar Hjulstad Studiekonsulent for bachelorprogrammet.
Hva er en kunnskapsbasert fagprosedyre? Brynjar Fure, Forskningsleder dr med, nevrolog og geriater, Seksjon for spesialisthelsetjenesten, Kunnskapssenteret.
Fagskoleutdanning Yrkesrettet høyere utdanning GENG
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Legeutdanning og forskning i primærhelsetjenesten – to sider av samme sak? Guri Rørtveit Instituttleder, professor dr. med.
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2004 Hovedresultater.
TØH - registrert revisorstudium Registrert revisorstudium Basert på treårig rammeplan datert 25. juni 2003.
Tall og fakta 2015 Universitetet i Bergen Oppdatert Her kan du skrive enhet/tilhørighet! Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. [PLASS FOR ENHET.
Felles ARK rapport UIO Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelsen ARK.
Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust
Rehabilitering Oppstart august 2012 Rud vg.skole (i Bærum – nær Sandvika) Undervisning 1 dag i uken over 2 år + 10 uker praksis.
Norske helse- og omsorgstjenester er blant de beste i verden. Likevel finnes det utfordringer. Det blir stadig flere pasienter, mer kompliserte helse-
1 Forskningsbasert lærerutdanning som er praksisnær Per Ramberg Leder for NTNUs lærerutdanningsprogram.
UHRs arbeid med forskerskoler Seminar Norges forskningsråd 1. april 2008 Ingvild Broch og Berit Hyllseth.
Framtidas legeutdanning i Nord-Norge Status revisjon studieplan per 2016 Det nasjonale dekanmøtet i medisin 2016 Inger Njølstad Prodekan utdanning medisin.
1 Samarbeid høgskole/universitet og næringsliv UHR –Dekanskole Inge Jan Henjesand Leder nærings-, forsknings- og innovasjonspolitikk Abelia, Foreningen.
May Janne Botha Pedersen Avdelingssjef kirurgiske avdelinger Ringerike sykehus.
Noen resultater fra NSFs ABIO-ressurs studie
Fremtidens spesialsykepleiere
Pilotprosjektet. Gunnar Morken.
Denne informasjonen gjelder for
Forum for Fagskoler studenter ved private fagskoler i 50 fagskoler over hele landet Skoler med yrkesrettet utdanning innen IKT, teknologi, design,
Det nye forbrukerstyrte Reiselivet
Masterprogram i sykepleie
Mulighetene for en videreutdanning
Hva lærer fremtidige sykepleiere om migrasjon & helse?
Kvalifikasjonsrammeverket
Kvalifisert til ph.d.-opptak?
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Levanger 26. september 2017.
Standardisert pasientforløp Kronisk lymfatisk leukemi
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Hva handler studiet om? År 1: Ex Phil Atferd og stell Forsøksdyr
Kvalitative forskningstradisjoner Plan for forelesning 23. august 2012
Ny studietilsynsforskrift - NOKUT
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Forskning og innovasjon
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
Anabole-androgene steroider (AAS) –
Økonomistudiene NMBU.
Anabole-androgene steroider (AAS) –
Standardiserte pasientforløp i et lokalt og regionalt perspektiv
Forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) i Statped
Master / Folkehelsevitenskap - natur og miljø, helse og livskvalitet Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, Ås Katinka Evensen Karrieredagen.
USITs Målbilde og prioriteringer
Utdannings- og doktorgradsdata til DBH
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Oppsummering av FINF litt om hjemmeeksamen
Internasjonalisering
Barn og ungdom i pakkeforløp Linda H
Nytt studieutvalg ved HF (2016-høst vår)
REGIONALT PROSJEKT OM AMBULANTE TENESTER OG TIDLEG STØTTA UTSKRIVING
Styremøte 20. juni 2018.
Utdanning som sprenger grenser
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

Hvorfor Mastergrad i operasjonssykepleie? Ida Mykkeltveit, Universitetslektor Universitetet i Stavanger NAVN, tittel Hvorfor Mastergrad i operasjonssykepleie? 6. april 2019

Rammer for utdannelsen Bolognaprosessen, høyere utdanning Bachelor (3), Master (2), PhD (3) Kvalitetsrammeverk for livslang læring» (2011) https://www.regjeringen.no/no/tema/utdanning/hoyere- utdanning/nasjonalt-kvalifikasjonsrammeverk/id564809/ Forskrifter til rammeplan for videreutdanning i anestesi-, intensiv-, og operasjonssykepleier (2005). https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-12-01-1385

Mastergradstudie 120 SP Videreutdanning operasjonssykepleie (90 SP) (1,5 år) Opptakskrav: Bachelor + minimum 2 års kliniske erfaring 2 år heltids-studie (80 uker) Forskningsmetode, vitenskapsteori og etikk (20 sp) Operasjonssykepleie - yrkesutøvelse med samfunnsfaglig, medisinsk og naturvitenskapelig grunnlag (30 sp) Operasjonssykepleie - Kliniske studier 30 uker (40 sp) Mastergradsoppgave (30 sp)

Utdanningsplan År 2. År Kode Emne SP 1 (høst) 2 (vår) 3(høst) 4 (vår) MSS100 Forskningsmetode, vitenskapsteori og etikk 20 MSN 100-1 Medisinsk og naturvitenskapelige emner I 10 MOP111 Operasjonssykepleie I - yrkesutøvelse med medisinsk og naturvitenskapelig grunnlag MOP112 Operasjonssykepleie - Kliniske studier I MOP121 Operasjonssykepleie II - yrkesutøvelse med samfunnsfaglig, medisinsk og naturvitenskapelig grunnlag MOP122/123 Operasjonssykepleie - Kliniske studier II + III 15 + 5 - MASMOP Masteroppgave i spesialsykepleie i operasjon 30 https://www.uis.no/studier/studietilbud/helsefag/master/spesialsykepleie/

Mastergradsoppgaven Kvalitetsforbedringsprosjekt i avdelingen Metodiske tilnærming Kvalitativ - intervju Kvantitativ – registerdata, spørreskjema Systematiske oversikter Nasjonale Kunnskapsbaserte fagprosedyrer (Helsebiblioteket) Monografi Artikkel, Fagprosedyre + kappe

Fokus på samhandling i team

Erfaringer Kliniske felt Faglig oppdaterte medarbeidere Fagutvikling i avdelingen Kunnskapsbaserte fagprosedyrer Kvalifiserte veiledere Studenter Studiebelastning Nytteverdi i praksis Kunnskapsbasert praksis Trenger erfaring Universitet Ressurskrevende Gjennomførbare rammer Forskning i eget fagfelt Behov for økt kompetanse

Master i spesialsykepleie gir….. Merverdi for pasient, pårørende og samfunn Arbeidsgivere faglig oppdaterte sykepleiere som jobber kunnskapsbasert Mer forskning og fagutvikling i klinikken Flere karrieremuligheter for spesialsykepleiere

Hilsen fra Universitetet i Stavanger Takk for meg!