04.02.2019 – samling for sekretariat i bypakker, Hans Kringstad
2005: Bomring tatt ned 2007: Politisk løfte – ”aldri mer bom” 2008: Ny bompakke vedtatt
Det gikk fort over- Målinger viste OK med kollektivfelt: 43 % i 2008, 75 % i 2011, 87 % i 2016.
Politisk bestilling ”Vis hva folk ka dæm får for bompængan!” 1. Påvirke til å forandre reisevaner 2. Forklare hvorfor mindre bilbruk er klokt Følelser – feelgood Fakta
FØLELSER & FAKTA
”Fakta trumfer alt” Troverdighet Legitimitet Folkeopplysning Gode mediesaker Gode saksframlegg Gode vedtak 1: Ntnu 2: adressa - film 9
1,1 Person i hver bil i rushtid
1,1 Person i hver bil i rushtid 9000 sykler til Midtbyen Kutter 60 km bilkø 40 000 parkerer gratis på jobb i Trondheim
45 000 daglige sykkelturer Kø-kutterne hjelper andre fram
Mye sykkel (anlegg – bygge kultur) Gåing nå pga snarveger - egen gågruppe. Buss i 2011 da takster satt ned, tilbud utbedret. 13
GÅING NÅ, OG KANSKJE BUSS IGJEN. HVORDAN VI TENKER: FEELGOOD OG FAKTA PRIORITERER DER NOE EKSTRA Å HENTE BUSS I 2011 SYKKEL HELE TIDA – ANLEGG OG SYKKELKULTUR GÅING NÅ, OG KANSKJE BUSS IGJEN. 16
Misnøye i Trondheim også
Metrobuss – færre holdeplasser * 90 000 får samme gangavstand som før * 16 000 må gå lenger * 3 000 får kortere å gå * 29 meter lenger å gå i snitt
Holdninger
Nei til bompenger i Miljøpakken
For eller mot bompenger i Trondheim
Ja til bompenger til gå, sykkel og buss
Det gikk fort over- Målinger viste OK med kollektivfelt: 43 % i 2008, 75 % i 2011, 87 % i 2016.
JA til kollektivfelt gjennom sentrum NEI til kollektivfelt gjennom sentrum
Omdømme: Hva er synet ditt på Miljøpakken?
Lite støy i Trondheim Bred politisk enighet Sterk politisk vilje Raske, synlige resultater Bommer før Facebook Avisa på bymiljøets side Fakta i kommunikasjon
2014
2016 100 grunner til å elske Trondheim 34
2019
Kampen om sannheten i Midtbyen Hvor mange reiser til Midtbyen? Hvor mye handler bilister, syklister osv for? Hvor mye trafikk er gjennomkjøring? Hvor mye gateparkering er normalt ledig? Reisetid med bil til/fra sentrum før og nå? Salgssvikt: Hva skyldes lokale tiltak, og hva skyldes trender? Sammenligne utvikling i norske bysentra for bedre å dokumentere årsakssammenhenger.