– samling for sekretariat i bypakker, Hans Kringstad

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Agenda Innledning og status Spørreundersøkelse
Advertisements

Velferdsvirkninger av økte bilkostnader for barnefamiliers aktivitetsmønstre Randi Hjorthol, Transportøkonomisk institutt, Oslo Innlegg på konferansen.
Foto: Helén Eliassen Sentrumsutvikling – samarbeid med næringslivet Kathrine Strømmen Koordinator møte Framtidens byer 25.august
BILKØ TIL EVIG TID? Naturvernforbundet Eddie Westad Statens vegvesen.
Oppsummering og diskusjon
Miljøpakken for transport i Trondheim
Innhold Resultat fra holdningsundersøkelse om bomringen og Oslopakke PROSAM-rapport 120.
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
Fiskeriministeren Fiskeriministeren ønsker
Kan god kommunikasjon gi økt sykkelbruk?
© Transportøkonomisk institutt Side 1 Bilens betydning for barns og unges aktivitetsmønster Randi Hjorthol, Transportøkonomisk institutt, Oslo.
Hvordan mener du fordelingen av pensjonsfondet ideelt sett burde vært?
Evaluering av ”Jeg reiser smart”-kampanjen Spørreundersøkelse blant deltakere i kampanjen 5. desember januar 2009.
Gjennomgående kollektivfelt i Trondheim
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Sykkelheltenes by Sykkelbynettverket 4. juni 2014 Gjert-Henrik Vedeler.
Sykkelkommunikasjon – hva gjør vi?
Befaring i Skien Hovedrute i Torggata, - mange om plassen, hva bør gjøres? Nettverksamling, Region sør 18. – 19. mars Choice Hotel Bryggeparken, Skien.
Trafikk regler og sykler
Nasjonal sykkelstrategi Tryggere og mer attraktivt å sykle Økt trafikksikkerhet for syklister Øke andel syklende med 50% i sykkelbyer (SFJ; fra 7% til.
Alternativ finansiering av transport i by Samfunnsøkonomisk evaluering av alternative ”spleiselag” for Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim.
Kapittel 20 Å reise kollektivt Kjører du kollektivt?
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON ”Jernbanen som regionutvikler”. Vestfold v/Osmund Ueland.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Felles strategi for innfarts- og pendlerparkering i Buskerudbyen ATM-rådsmøte Helene Justad, ordfører i Lier.
Den forundrede forvandlede Del 2 i serien «Fortellingen om Far»
Tilrettelegging for buss, sykkel og gange fra Nesøya Plan, samferdsel og næringsutvalg 22. oktober 2015.
Valgets Kval Etiske dilemmaer knyttet til Samfunnets støtter av Henrik Ibsen Et diskusjonsopplegg for klasser i videregående skole.
Stans krangelen om kollektivtrafikk Venstres førstekandidat Jon Gunnes er lei av all kranglingen om kollektivtrafikken i Trondheim. Han etterlyser.
Bompenger som et virkemiddel til å realisere politiske mål – erfaringer fra bergen øivind hauge støle byrådsavdeling for byutvikling 25. oktober 2016.
Samtykke.
KRAFT OG BEVEGELSE Fysikk.
Multiplikasjon - Leksjon 2: Hoderegningsstrategier store multiplikasjonsstykker Lekse til tirsdag.
Benchmarking som kilde til forbedring
Petter Christiansen Bisek 13. september
Bestemmelser om prestenes reiser
Glommastien, Fredrikstad
Interkommunal plan Saltenfjorden
Tove Hellem Arealalternativ i byutredningen i Trondheim - en orientering til Lillehammer kommune
Byutvikling i et friluftsperspektiv
Kurs for saksbehandlere
Presis – Ofte – Behagelig
Presis, ofte og behagelig
Gang.
For å forstå oss selv, henter vi svar fra blant annet naturvitenskap, religion og filosofi.
…og de selvkjørende bilene og bussene
Presis, ofte og behagelig
Lørenskog kommune PUBLISERT: 11. OKTOBER 2015
Kapittel 32 Forholdet til læreren.
Bypakkane i Møre og Romsdal Status i prosessen og prosjektoversikt
Dialogkonferanse om fremtidens mobilitetsmarked
8. TRINN – BLINDHEIM UNGDOMSSKOLE
Kommunemøter RPBA - om RTP
Trondheim sentrum fram mot 2040
STATLIG PLAN, EGEN LOV ELLER PLANSAMARBEID?
IF Frøy Gruppe
Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i påsken for en liten påskepils.
Europeisk mobilitetsuke og Bilfri dag 2015
Livsstilsendring Uke 6.
Ballen faller Newton-lærere viser ball som faller (dette ppt-arket kan kuttes hvis unaturlig)
EUROPEISKMOBILITETSUKE
Trygge Rammer Kvalitetsklubb
Bilkollektivet SA
Retningslinjer trafikksikkerhet (Idrettslagets navn………)
Fysisk og psykisk helse
Livsstilsendring Uke 6.
Anbudsprosessen - Klage
Ballen faller Newton-læreren viser ball som faller (dette ppt-arket kan kuttes hvis unaturlig).
Litt om status Østfoldbanen august 2019
Utskrift av presentasjonen:

04.02.2019 – samling for sekretariat i bypakker, Hans Kringstad

2005: Bomring tatt ned 2007: Politisk løfte – ”aldri mer bom” 2008: Ny bompakke vedtatt

Det gikk fort over- Målinger viste OK med kollektivfelt: 43 % i 2008, 75 % i 2011, 87 % i 2016.

Politisk bestilling ”Vis hva folk ka dæm får for bompængan!” 1. Påvirke til å forandre reisevaner 2. Forklare hvorfor mindre bilbruk er klokt Følelser – feelgood Fakta

FØLELSER & FAKTA

”Fakta trumfer alt” Troverdighet Legitimitet Folkeopplysning Gode mediesaker Gode saksframlegg Gode vedtak 1: Ntnu 2: adressa - film 9

1,1 Person i hver bil i rushtid

1,1 Person i hver bil i rushtid 9000 sykler til Midtbyen Kutter 60 km bilkø 40 000 parkerer gratis på jobb i Trondheim

45 000 daglige sykkelturer Kø-kutterne hjelper andre fram

Mye sykkel (anlegg – bygge kultur) Gåing nå pga snarveger - egen gågruppe. Buss i 2011 da takster satt ned, tilbud utbedret. 13

GÅING NÅ, OG KANSKJE BUSS IGJEN. HVORDAN VI TENKER: FEELGOOD OG FAKTA PRIORITERER DER NOE EKSTRA Å HENTE BUSS I 2011 SYKKEL HELE TIDA – ANLEGG OG SYKKELKULTUR GÅING NÅ, OG KANSKJE BUSS IGJEN. 16

Misnøye i Trondheim også

Metrobuss – færre holdeplasser * 90 000 får samme gangavstand som før * 16 000 må gå lenger * 3 000 får kortere å gå * 29 meter lenger å gå i snitt

Holdninger

Nei til bompenger i Miljøpakken

For eller mot bompenger i Trondheim

Ja til bompenger til gå, sykkel og buss

Det gikk fort over- Målinger viste OK med kollektivfelt: 43 % i 2008, 75 % i 2011, 87 % i 2016.

JA til kollektivfelt gjennom sentrum NEI til kollektivfelt gjennom sentrum

Omdømme: Hva er synet ditt på Miljøpakken?

Lite støy i Trondheim Bred politisk enighet Sterk politisk vilje Raske, synlige resultater Bommer før Facebook Avisa på bymiljøets side Fakta i kommunikasjon

2014

2016 100 grunner til å elske Trondheim 34

2019

Kampen om sannheten i Midtbyen Hvor mange reiser til Midtbyen? Hvor mye handler bilister, syklister osv for? Hvor mye trafikk er gjennomkjøring? Hvor mye gateparkering er normalt ledig? Reisetid med bil til/fra sentrum før og nå? Salgssvikt: Hva skyldes lokale tiltak, og hva skyldes trender? Sammenligne utvikling i norske bysentra for bedre å dokumentere årsakssammenhenger.