Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Advertisements

Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Grete Sevje Muntlig eksamen i fremmedspråk 1. Muntlig eksamen  Hva er muntlig kompetanse?  Hvilke kompetansemål kan knyttes opp mot muntlig?  Hvordan.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Faginformasjon om programfagene for
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i LK06
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i LK06
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Vurderingskriterier og oppgaver
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
K ASTELL - ERFARINGER H ØR HVA JEG KAN ! 2- ÅRIG F O U- PROSJEKT STØTTET AV F REMMEDSPRÅKSENTERET Anita Nyberg, Kastellet skole.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Skriving i begynneropplæringa
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i Kunnskapsløftet Del 3: SPINT Svein Johansen, Rita Gjørven, Siri L Keller, Sonja Skjær ILS, UiO Utdanningsetaten.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
Fagdag engelsk Hamar 1. november 2016 v/ Helle Kristin Gulestøl, engelsknemnda.
SiriLundinKeller-ILS-Universitetet i Oslo
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
DEN EUROPEISKE SPRÅKPERMEN
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i LK06
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Læreplan for forsøk med fremmedspråk på 6. og 7. trinn
Innføringsprosjektet Therese Einvik & Torill Simonsen
Vurderingskriterier enkel versjon
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i Kunnskapsløftet Del I
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i LK06
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i LK06
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Lytteforståelse Rammeverket
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Gjeldende regelverk om vurdering
Svein Johansen, Rita Gjørven, Siri L Keller, Sonja Skjær ILS, UiO
Utskrift av presentasjonen:

Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06 Utdanningsetaten i Oslo 06.02.2009 Rita Gjørven, Svein Johansen, Siri L. Keller, Sonja Skjær ILS, UiO

Mål for arbeidet vårt Utvikle en eksamensform og vurderingskriterier som samsvarer med en felles tolkning av læreplanens hovedområder og kompetansemål for Kommunikasjon og Språk, kultur og samfunn > Sikre sammenhengen mellom sluttvurdering underveisvurdering og elevers egenvurdering > i samsvar med hovedområdet Språklæring og kompetansemålene

Grunnlagsdokument for K06: Det europeiske rammeverket Språkkommunikativ kompetanse Lingvistisk kompetanse Sosiolingvistisk kompetanse Pragmatisk kompetanse Diskurskompetanse Funksjonell kompetanse Generell kompetanse Sosiokulturell/interkulturell kompetanse Strategisk kompetanse Læringskompetanse (Språklæring)

KOMMUNIKATIV KOMPETANSE: KOMPETANSEOMRÅDER OG FERDIGHETER Generelle kompetanser Språkkompetansene Sosial komp. Lingvistisk komp. Lytteforståelse Komp. til å lære Lesefor-ståelse Sosioling- vistisk komp. Muntl.inter-aksjon (=spontan-samtale) Muntl. produksjon Temaer og Situasjoner Sosiokulturell komp. ”Tolke” Diskurs-komp. FunksjonellKomp. Skrive Pragmatisk Kompetanse Strategi-komp.

K06 og muntlig Grunnleggende ferdigheter: Hovedområdet Kommunikasjon: ”Muntlige ferdigheter innebærer både å kunne lytte og å kunne tale.” Hovedområdet Kommunikasjon: ”[…] dreier seg om formidling av mening [innhold] gjennom fremmedspråket. Det omfatter lytting, lesing, skriving, muntlig produksjon og spontan samhandling.” >>>

Kompetansemålene Kommunikasjon Nivå 1 Finne relevante opplysninger og forstå hovedinnholdet i […] muntlige tilpassede og autentiske tekster i ulike sjangere (=lytte) Delta i enkle, spontane samtalesituasjoner (hovedområde: spontan samhandling) (=dialog) Presentere ulike emner muntlig (hovedområde: muntlig produksjon) (=monolog, sammenhengende tale) (Obs! ikke høytlesning av egne eller andres tekster)

Kompetansemålene Kommunikasjon Nivå 1 Gi uttrykk for egne meninger og følelser (funk. k.) Kommunisere med forståelig uttale (lingv. k.) Forstå og bruke et ordforråd som dekker dagligdagse situasjoner (lingv. k.) Bruke grunnleggende språklige strukturer og former for tekstbinding (lingv. og diskurs k.) Tilpasse språkbruken i noen grad til ulike kommunikasjonssituasjoner (sosiolingv. k.) Bruke lytte- og talestrategier tilpasset formålet(str.k.)

Hovedområdet Språk, kultur og samfunn Spørsmål om fagets innhold: Hva slags ”relevante opplysninger” og hva slags ”hovedinnhold” i muntlige tekster skal elevene finne fram til/forstå? Hva kan de spontane samtalesituasjonene handle om? Hva kan de ulike emnene som elevene skal presentere (beskrive, fortelle...) handle om? Hovedområdet Språk, kultur og samfunn: [...] dreier seg om kulturforståelse i vid forstand. [...] sentrale emner knyttet til ulike sider ved målspråklandenes samfunnsliv og kultur

Kompetansemålene Språk, kultur og samfunn Nivå 1 samtale om dagligliv, personer og aktuelle hendelser i språkområdet og i Norge sammenligne noen sider ved tradisjoner, skikker og levemåter i språkområdet og i Norge samtale om språk og sider ved geografiske forhold i språkområdet gi uttrykk for opplevelser knyttet til språkområdets kultur >>> kunnskaper er en del av kompetansemålene og dermed en del av vurderingsgrunnlaget (sosiokult/interkult k.)

Def. : Språk, kultur og samfunn Karen Risager http://inet. dpb. dpu Viten om målspråklandene>< Norge: Eks: Hvorfor dubbes omtrent alt av film og fjernsynssendinger i Frankrike, Spania og Tyskland og ikke i Norge? Konsekvenser? Følelser og holdninger overfor mennesker og forhold i målspråklandet og eget land (inkl. bevissthet om andres og egen identitet, verdier, etikk, moral, stereotypier...) Atferd - kulturelle regler og konvensjoner

Kommentar Hovedområdet Kommunikasjon og kompetansemålene er knyttet til og skjelner mellom lytting spontan samhandling muntlig produksjon dvs. det er samsvar mellom hovedområde og kompetansemålene Kompetansemålene er eksplisitt/implisitt relatert til bare lytte > lytting bare tale > muntlig produksjon både lytte og tale > spontan samhandling Derfor >>>

>>>Samsvar mellom mål og eksamen Til eksamen skal en finne igjen kompetansemålene (eksamen skal reflektere læreplanen; eksamen operasjonaliserer læreplanen) > Separate prøver i 1) lytteforståelse 2) spontan samhandling 3) muntlig produksjon

Washback-effekt Eksamen har alltid en washback-effekt, dvs eksamens form/format/innhold og vurderingskriterier (kjennetegn) har en tilbakevirkende kraft på undervisningen og læreres/elevers oppfatning av hva som er viktig å lære og å kunne i faget >> dvs at eksamen bidrar til en undervisning som er i tråd med kompetansemålene knyttet til muntlig kompetanse

Sentrale begrep i vurdering Reliabilitet (pålitelighet) vurderingen er konsistent dvs. at samme besvarelse/prestasjon gir samme resultat/karakter uavhengig av hvem som vurderer > krever et ”tolkningsfellesskap” dvs. de som vurderer bruker de samme vurderingskriteriene Men reliabilitet er ikke nok, prøven må være valid >>>

Sentrale begrep i vurdering (forts.) Validitet (gyldighet) Prøven skal teste det som man ønsker å teste (måle) dvs. samsvar mellom det vi - ut fra læreplanen - ønsker å teste og det vi faktisk tester > det vil for eksempel si at kompetansemålet spontan samhandling skal vurderes ved en prøve i spontan samhandling, ikke muntlig produksjon

En god eksamen Vurderingen skal være reliabel - vurderingskriterier > tolkningsfellesskap Eksamen skal være valid - samsvar mellom det vi ønsker å prøve og det vi faktisk prøver Eksamen skal ha en positiv washback-effekt - være læringsfremmende, samsvare med kompetansemålene

Eksamen med 48 timers forberedelse pluss pluss... Hvordan kan forberedelsestiden brukes som en forberedelse til hele den muntlige eksamen? lytting muntlig produksjon spontan samtale Individuell eller gruppeeksamen? Konsekvenser? Faglærers rolle

Hvordan prøve lytteforståelse? Om bl.a. reliabilitet og validitet Spontantale eller opplesning? Muntlige tilpassede eller autentiske tekster? Ulike sjangere? Lytte en eller to ganger? Ta notater/notere stikkord? Svare på norsk. Hvorfor?

Hvordan prøve muntlig produksjon? Om bl.a. reliabilitet og validitet Muntlig produksjon kan ikke være høytlesning av egne skrevne tekster fra forberedelsesdelen ikke være høytlesning av andres tekster (klipp og lim) fra forberedelsesdelen fordi høytlesning ikke er kompetansemål baseres på stikkord notert under forberedelsestiden

Hvordan prøve spontan samtale/ samhandling Om bl. a Hvordan prøve spontan samtale/ samhandling Om bl.a. reliabilitet og validitet Spontan samtale kan ikke være høytlesning av egne skrevne tekster eller være basert på stikkord være basert på rollekort med opplysninger til eleven/e som kan være skrevet på norsk og som forklarer situasjonen/oppgaven eller bildekort eller en annen gitt situasjon der elevene får vist sin spontankompetanse

Lytteforståelse Rammeverket A2: Språkpermen A2: Jeg kan forstå vanlige ord og ytringer knyttet til områder av umiddelbar personlig betydning (for eksempel svært enkel informasjon som gjelder meg selv, min familie, nærmiljø, innkjøp og arbeidsliv). Jeg kan oppfatte hovedinnholdet i enkle, korte og tydelige beskjeder og meldinger. Språkpermen A2: Jeg kan forstå det som blir sagt i enkle hverdagssituasjoner Jeg kan forstå hovedtrekkene i enkle, tydelige beskjeder, for eksempel i telefonen eller på en jernbanestasjon...

Muntlig produksjon Rammeverket A2 Språkpermen A2 Zusammenhängend sprechen, S’exprimer oralement en continu, Producción oral, Spoken production Rammeverket A2 Jeg kan bruke en rekke uttrykk og setninger for på en enkel måte å beskrive familie og andre mennesker, boforhold, min utdanningsbakgrunn og min nåværende eller tidligere jobb Språkpermen A2 Jeg kan si hva jeg liker eller ikke liker Jeg kan beskrive personer, ting og steder jeg kjenner godt, på en enkel måte Jeg kan gi en kort presentasjon av noe jeg har god kjennskap til og har forberedt Jeg kan på en enkel måte si hva jeg synes om noe

Spontan samtale/samhandling Rammeverket A2 Jeg kan delta i enkle og rutinepregede samtalesituasjoner som innebærer enkel og direkte utveksling av informasjon om kjente emner og aktiviteter. Jeg kan bruke og forstå vanlige høflighetsfraser, men forstår som regel ikke nok til å holde samtalen gående. Språkpermen A2 Jeg kan invitere noen og reagere på innbydelser, forslag og beklagelser... Jeg kan diskutere og gjøre enkle avtaler om hva vi skal gjøre... Jeg kan stille og svare på spørsmål som angår temaer jeg kjenner godt, for eksempel skole, familie, hobbyer, musikk eller sport...

Det store paradoks Ved eksamen forventes det samsvar mellom læreplan og eksamens form, innhold, vurderingskriterier ... K06 om vurdering for 10. årstrinn: Elevene kan trekkes ut til [bare!!] muntlig eksamen. Muntlig eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.  Hvilke konsekvenser?

Litteratur Utdanningsdirektoratet Utdanningsetaten i Oslo Vurdering generelt (Google: ”Udir vurdering”) ”Vurderingsveiledning skriftlig eksamen fremmedspråk” (Googles) Utdanningsetaten i Oslo ”Vurdering for læring Oslo” (Googles) ”Retningslinjer for eksamensavviklingen i Osloskolene” (Googles)

Litteratur forts. Den europeiske språkpermen - Europarådet Nasjonalt senter for fremmedspråk i opplæringen (Google: Fremmedspråksenteret) http://www.fremmedspraksenteret.no Rammeverket - Europarådet Google: ”coe framework” > http://www.coe.int/t/dg4/linguistic/CADRE_EN.asp Google: ”europeiske nivåer” (egenvurderingsmatrise) Risager Google: ”Risager kulturforståelse sprogforum 1”