Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Advertisements

Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Tabeller og grafer B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Å starte med slutten B - Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
Praksiser i utforskende undervisning i naturfag B – Samarbeid
Praksiser i ambisiøs matematikkundervisning A – Forarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Hva er representasjoner i matematikk? B – Samarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Modul 5 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 1 – Representasjoner
Modul 3 – Intensiv opplæring
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Modul 2 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Utskrift av presentasjonen:

Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid

Målet med denne modulen er å… bevisstgjøre deltakerne på viktigheten av gode tilbakemeldinger. optimalisere/utvikle tilbakemeldinger til elever for å fremme læring.

Tidsplan for denne økta Aktivitet Tid Introduksjon 15 minutter Gruppearbeid knyttet til forarbeid 10 minutter Knytt erfaringer fra egen praksis til teori 20 minutter Planlegge undervisning 30 minutter

Gruppearbeid knyttet til forarbeid 10 minutter

Gruppearbeid knyttet til forarbeid Diskuter følgende spørsmål i grupper: Hvordan tolker dere forskjellen mellom de to ulike typene tilbakemeldinger? Hvor bevisst er dere på vurdering når dere planlegger egen undervisning? Hvorfor er gode tilbakemeldinger for å fremme elevenes læring? Hva kjennetegner gode tilbakemeldinger?

Knytt erfaringer fra egen praksis til teori 20 minutter

Knytt erfaringer fra egen praksis til teori Reflekter over egen praksis i lys av artikkelen dere har lest. Ta utgangspunkt i spørsmålene nedenfor. Hva skal til for å lykkes med å gi gode framovermeldinger til elevene? Er det noen som har praktiske tips/verktøy de bruker i sitt vurderingsarbeid knyttet til tilbakemeldinger? Del praktiske tips/verktøy i plenum.

Planlegg egen undervisning 30 minutter

Planlegge undervisning Dere skal nå gruppevis planlegge ei undervisningsøkt med fokus på gode tilbakemeldinger til elevene. Økta må bestå av en oppgave/aktivitet som skal vurderes. Elevarbeidene vurderes med fokus på gode tilbakemeldinger. I vurderingsarbeidet skal dere bruke et av verktøyene som ble delt eller et verktøy dere finner på https://www.udir.no/laring-og- trivsel/vurdering/underveisvurdering/involvering/. Undervisningsøkta skal gjennomføres i en matematikk- eller naturfagtime før D – Etterarbeid.

Tilbakemeldinger som fremmer læring D – Etterarbeid

Målet med denne modulen er å… bevisstgjøre deltakerne på viktigheten av gode tilbakemeldinger. optimalisere/utvikle tilbakemeldinger til elever for å fremme læring.

Tidsplan for denne økta Aktivitet Tid Erfaringsdeling i grupper 20 minutter Erfaringsdeling i plenum 15 minutter Veien videre 10 minutter

Erfaringsdeling 20 + 15 minutter

Erfaringsdeling - gruppe Jobb i samme grupper som under B – Samarbeid. Del erfaringer fra utprøvingen med hverandre. Fortell kort om arbeidet som ble gjort i utprøvingen. Hvordan fokuserte du på det å gi gode tilbakemeldinger? Hva lykkes du med, og hva ser du kunne vært gjort annerledes? Gruppa skal velge to «grep» de lyktes med. «Grepene» må være relatert til gode tilbakemeldinger.

Erfaringsdeling - plenum Gruppene deler med hverandre.

Veien videre 10 minutter

Veien videre Hvilken modul skal dere arbeide med neste gang? Forarbeid tilknyttet neste modul?

Kilder https://www.udir.no/laring-og- trivsel/vurdering/underveisvurdering/involvering/