Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Målet med denne modulen er å… bevisstgjøre deltakerne på viktigheten av gode tilbakemeldinger. optimalisere/utvikle tilbakemeldinger til elever for å fremme læring.
Tidsplan for denne økta Aktivitet Tid Introduksjon 15 minutter Gruppearbeid knyttet til forarbeid 10 minutter Knytt erfaringer fra egen praksis til teori 20 minutter Planlegge undervisning 30 minutter
Gruppearbeid knyttet til forarbeid 10 minutter
Gruppearbeid knyttet til forarbeid Diskuter følgende spørsmål i grupper: Hvordan tolker dere forskjellen mellom de to ulike typene tilbakemeldinger? Hvor bevisst er dere på vurdering når dere planlegger egen undervisning? Hvorfor er gode tilbakemeldinger for å fremme elevenes læring? Hva kjennetegner gode tilbakemeldinger?
Knytt erfaringer fra egen praksis til teori 20 minutter
Knytt erfaringer fra egen praksis til teori Reflekter over egen praksis i lys av artikkelen dere har lest. Ta utgangspunkt i spørsmålene nedenfor. Hva skal til for å lykkes med å gi gode framovermeldinger til elevene? Er det noen som har praktiske tips/verktøy de bruker i sitt vurderingsarbeid knyttet til tilbakemeldinger? Del praktiske tips/verktøy i plenum.
Planlegg egen undervisning 30 minutter
Planlegge undervisning Dere skal nå gruppevis planlegge ei undervisningsøkt med fokus på gode tilbakemeldinger til elevene. Økta må bestå av en oppgave/aktivitet som skal vurderes. Elevarbeidene vurderes med fokus på gode tilbakemeldinger. I vurderingsarbeidet skal dere bruke et av verktøyene som ble delt eller et verktøy dere finner på https://www.udir.no/laring-og- trivsel/vurdering/underveisvurdering/involvering/. Undervisningsøkta skal gjennomføres i en matematikk- eller naturfagtime før D – Etterarbeid.
Tilbakemeldinger som fremmer læring D – Etterarbeid
Målet med denne modulen er å… bevisstgjøre deltakerne på viktigheten av gode tilbakemeldinger. optimalisere/utvikle tilbakemeldinger til elever for å fremme læring.
Tidsplan for denne økta Aktivitet Tid Erfaringsdeling i grupper 20 minutter Erfaringsdeling i plenum 15 minutter Veien videre 10 minutter
Erfaringsdeling 20 + 15 minutter
Erfaringsdeling - gruppe Jobb i samme grupper som under B – Samarbeid. Del erfaringer fra utprøvingen med hverandre. Fortell kort om arbeidet som ble gjort i utprøvingen. Hvordan fokuserte du på det å gi gode tilbakemeldinger? Hva lykkes du med, og hva ser du kunne vært gjort annerledes? Gruppa skal velge to «grep» de lyktes med. «Grepene» må være relatert til gode tilbakemeldinger.
Erfaringsdeling - plenum Gruppene deler med hverandre.
Veien videre 10 minutter
Veien videre Hvilken modul skal dere arbeide med neste gang? Forarbeid tilknyttet neste modul?
Kilder https://www.udir.no/laring-og- trivsel/vurdering/underveisvurdering/involvering/