Maritimt barometer 2018.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Insert company logo here. Bergensregionen Insert company logo here Kunnskapsbaserte næringsklynger ENERGI: Olje, gass og fornybar energi MARITIME NÆRINGER:
Advertisements

Nordlandsbankens forventningsindikator for n æ ringslivet i Nordland 2009 Sp ø rreunders ø kelse gjennomf ø rt i november og desember 2008 blant 100 bedriftsledere.
Nils Eirik Stamland, INEOS Norge AS
© Bergen kommune Bergen og Hordaland - et sterkt lag Presentasjon av ordfører Gunnar Bakke Torsdag 3 januar 2008.
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
Maritim visjon 2020 v/ Lars Peder Solstad Haugalandskonferansen 2010.
Sist oppdatert november 2013.
Maritim strategi - ubalanse mellom tilbud og etterspørsel etter maritim kompetanse 17. September 2014 Ove Trellevik. Maritimpolitisk talsmann. Næringskomiteen.
maritim rekruttering og næringens behov
Langtidsplan for forsking og høyere utdanninG (meld. St. 7)
els-fredrikstad En moderne industripolitikk for innovasjon og konkurranseevne Nærings- og handelsminister Ansgar Gabrielsen Sunndal 3. desember.
Regionalavdelingen Foto: Bragdøya kystlag EUs Blå vekst og Norsk Maritim strategi Presentasjon på dagskonferanse om Blå vekst 5.juni Jon.
Kulturbiz 1 september 2015 Margit Klingen Daams.
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
:49 Landsdekkende næringspolitisk undersøkelse 2015 – Antall respondenter Landsdekkende næringspolitisk undersøkelse 2015 N Næringsalliansen643.
MKS MARITIME KONFERANSE 2014 Innlegg v/Siri Hatland Fraktefartøyenes Rederiforening.
Foto: Jo Michael Todeling av norsk næringsliv Østlandssamarbeidet 18. oktober Fungerende administrerende direktør Petter Haas Brubakk.
Skap verdier av dine ideer !. Ny søknadsfrist ! For å være garantert at søknaden blir behandlet innen årets utgang må den sendes innen 1. september.
 Hav  Klima, miljø og miljøvennlig energi  Fornyelse i offentlig sektor, bedre og mer effektive velferds-, helse- og omsorgstjenester  Muliggjørende.
©TNS 2016 Velkommen til frokostmøte. ©TNS 2016 Konjunkturrapport for arkitektbransjen 1H 2016 Av Berit Solli Arkitektbedriftene 4. februar Frokostmøte.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Klima- og miljødepartementet Norsk mal: Startside Har du bruk for engelsk mal? Klikk på Oppsett under Hjemfanen og velg relevant side i undermenyen  KMDmal_engelsk.
Resultater og mål for energiforskningen i Norge Status på Stratos, 7. September 2011 Arvid Hallén, Norges forskningsråd.
Hva driver egentlig det offentlige med? Det offentlige utfører: Viktige fellesoppgaver (som politi og brannvesen) Omfattende regulering av økonomisk virksomhet.
Forskning for framtiden Forskningspolitisk debatt Jan I. Haaland, styreleder UHR.
Spørreundersøkelse om Haugesund Lufthavn, Karmøy blant næringslivet i Haugesundregionen August 2015.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Seminar om miljøteknologi Stortinget 14. oktober 2016 Marianne Lie Sekretariatsleder.
Shortsea Promotion i Norge Ved Hans Kristian Haram Ålesund 2010.
Konjunkturrapport for arkitektbransjen 2H 2016
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet
Interreg Europe - forutsetninger og erfaringer med norsk deltakelse så langt Mobiliseringskonferanse for Interreg B- og C-programer, Garderoen
Resultatmåling av brukerstyrt forskning Styrker og svakheter
Sluttkonferanse Opplevelser i nord
«Sørlandets grønne mulighet»
Interkommunal plan Saltenfjorden
Status Biotek 2012-prosessen Ny bioteknologisatsing fra 2012.
Konjunkturrapport for arkitektbransjen 1H 2017
Næringslivets muligheter i Horisont 2020 – Møre og Romsdal
Leverandørutvikling i sjømatnæringen
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Omlegging til produksjonsområder
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Bedriftsundersøkelsen 2017
Grønne tiltak i blå næring – Enova hjelper deg til lønnsomhet
Tredje rullebane Avinor Oslo Lufthavn
Tekna – Vi kjemper for deg og faget du brenner for
SkatteFUNN Eirik Normann,
Nasjonalt pilotprosjekt – fase 2
Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren
Havneutvikling i Longyearbyen
Finans Norge, 22. november
NAV i tall og fakta 2016.
IT-klynge Odd Torland Nasjonal IT-klynge.
Kulturrådet Fagetat underlagt Kulturdepartementet
Norden som foregangsregion
LMK - den rene motorhistoriske kulturorganisasjon!
Bærekraftig byfornyelse
Grønne Datasentre på Sørlandet
KrFs næringspolitikk.
7 Økonomi og miljø Er forurensning en kostnad? Hvorfor ikke ha totalforbud mot forurensning av luft, jord og vann? Hva har økonomer å bidra med i forurensningsdebatten?
Interne analyser - for utvikling av kategoristrategi
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Den skandinaviske biogasskonferansen 2018
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Oppsummering Organisasjonsutvalget
Troms-regionens potensial
Fra kompetanse til synlighet
Utskrift av presentasjonen:

Maritimt barometer 2018

Maritime Bergen

Maritime Bergen- Et maritimt knutepunkt Representerer den maritime næringen i Bergensregionen 150 medlemsbedrifter Fokus på langsiktig verdiskapning basert på kundefokus innovasjon, kunnskap, spesialisering og kvalitet i alle ledd Regionens nest største næring med 17000 ansatte fordelt på 1300 foretak

Innspill til statsbudsjettet 2019 Positivt med 10 millioner til tiltak mot fremmede arter, midler til marin forsøpling, Enova m.m. Fritaket for CO2-avgift på LNG fortsatt fjernet Potensielt 500.000 tonn i økt C02-utslipp frem mot 2030 Vekst i norsk økonomi – krevende tider for den maritime næringen Likevel positivt med videreføringen av rederiskatteordningen og refusjonsordningen for norske sjøfolk Defensiv satsing på godsoverføring fra land til sjø 77,4 mill. kr. tilskuddsordning godsoverføring 10,9 mill. kr. Tilskuddsordning havnesamarbeid Ingen økte rammer i MAROFF eller DemoHav

Maritimt Barometer 2018 Gjentar fjorårets suksess! Spørreundersøkelsen maritimt barometer 2018 ble sendt ut til over 500 bedrifter. Undersøkelsen skal kartlegge hva som er de viktigste sakene for den maritime næringen på Vestlandet. Undersøkelsen er basert på 151 besvarelser fra maritime bedriftsledere. Håkon Vatle og politikerpanelet sammen med på valgdebatten 30 august

Maritime Bergen og samarbeidspartnere Kystrederiene Lokalforeningene av Norges rederiforbund på Vestlandet Maritimt forum Nordvest Maritimt forum Stavangerregionen Maritimt forum Haugalandet og Sunnhordaland

Optimisme i havnæringene Forventer: 1. Økt omsetning 2. Økt lønnsomhet 3. Nyansettelser Økt omsetning 69% Økt lønnsomhet 63% Nyansettelse 53%

I hvilket fylke holder din bedrift til? Mest representativt for Rogaland og Hordaland Minst representativt for Sogn og Fjordane 69 Bedrifter i Rogaland 65 bedrifter i Hordaland 7 Bedrifter i Sogn og Fjordane 33 Bedrifter i Møre og Romsdal

Hvilken del av den maritime næringen/klynge tilhører din bedrift?

I hvilken organisasjon er din bedrift medlem? Maritimt forum haugalandet og sunnhordaland (36%) Maritime bergen 28% Maritimt forum nord- vest 36% Bergens rederiforening 13% Maritimt forum stavangerregionen 11% Kystrederiene 7% Haugesund rederiforening 6% Stavanger rederiforening 5% Midt- norsk rederiforening 3%

Hvor mange ansatte har bedriften du jobber i? Ganske jevn fordeling mellom små og store bedrifter De fleste medlemsbedriftene ligger mellom 2-19 Den 2 største delen er relativt lik mellom 20-49 og 100-299

Hvor stor omsetning hadde bedriften din dette regnskapsåret? Undersøkelsen viser et spenn fra 1 mil til 20mrd kr. Stort spenn fra minst til størst Representativt for store og mindre bedrifter Totalt sett: 166 mrd

Viktige saker for de maritime bedriftene- Rammevilkår 1: 41% av bedriftene har rangert bedre konkurransevilkår/like konkurransevilkår som viktigste sak 2: 39% av bedriftene har rangert å innføre fritak for formueskatt på arbeidende kapital som viktigste sak 3: 37% av bedriftene har rangert fortsatt tilknytning til EU gjennom EØS avtalen som viktigste sak

Viktige saker for de maritime bedriftene- Rammevilkår

B: kompetanse/FoU/Innovasjon (1-5) 44% av bedriftene har rangert ”sørge for at norsk maritim næring og norske forsknings og utdanningsmiljøer utvikler spisskompetanse innenfor digitalisering og muliggjørende teknologier” som viktigste sak 26% av bedriftene har rangert ”sikre at de maritime utdanningsinstitusjonene er godt forankret i lokalt næringsliv og at dyr infrastruktur samlokaliseres” som viktigste sak 26% av bedriftene har rangert ”styrke realfagene helt fra grunnskolenivå” som viktigste sak

C: Arbeidskraft 1.Sikre et jevnt og høyt aktivitetsnivå på norsk sokkel (48%) 2. Opprette bedre finansordninger for Bygging av skip i Norge (28%) 3.Styrke nettolønnsordningen for norske sjøfolk på skip i NOR og NIS (25%)

D: Infrastruktur . Hydrogen og elektrisitet tilbys langs hele kysten til konkurransedyktige priser. 2. Prioritere utvikling og av landsdekkende infrastruktur for miljøvennlig drivstoff, der energibærere som gass og biodrivstoff 3. Sikre at planlagt ny havneinfastruktur gis tilstrekkelig kapasitet for forventet økt aktivitet

Hva er den viktigste politiske saken for din bedrift? 1. Økt aktivitet på Norsk sokkel (43%) 2. Fritak for formueskatt på arbeidende kapital (35%) 3. Finansordninger for rederier som investerer i miljøvennlige skip (23%)

Maritimt Barometer 2018: Rogaland Antall besvarelser: 69 stk eller 45% Del av maritim klynge: størstedelen innenfor 1. utdanning, forsking og kurs, 2. Utstyrsprodusent og 2. Tjenesteleverandør (bank, forsikring..) Antall ansatte: størstedelen innenfor 2-19, ellers jevn fordeling Omsetning: 1 mill- ca. 20mrd Flest er medlem i: Maritimt forum Haugalandet og Sunnhordaland og Maritimt Forum Stavangerregionen Spår: Økt omsetning, økt lønnsomhet og nyansettelser Viktige politiske saker: 1. Økt aktivitet på norsk sokkel 2. Fritak for formueskatt på arbeidende kapital

Maritimt Barometer 2018: Rogaland A: Rammevilkår: Bedre konkurransevilkår/like konkurransevilkår. Sørge for at nettolønnsordningen er konkurransedyktig med de landene vi konkurrerer med Fortsatt tilknytning til EU gjennom EØS avtalen B: Kompetanse/Fou/Innovasjon: Sørge for at Norsk maritim næring og norske forsknings- og utdanningsmiljøer utvikler spisskompetanse innenfor digitalisering og muliggjørende teknologier. Styrke maritim utdanning og rekruttering fra grunnutdanning til forskningsnivå. Styrke realfagene helt fra grunnskolenivå C: Arbeidskraft: Sikre et jevnt og høyt aktivitetsnivå på norsk sokkel Opprette bedre finansordninger for bygging av skip i Norge Styrke nettolønnsordningen for norske sjøfolk på skip i NOR og NIIS D: Infrastruktur: At hydrogen og elektrisitet tilbys langs hele kysten til konkurransedyktige priser. Sikre at planlagt ny havneinfastruktur gis tilstrekkelig kapasitet for forventet økt aktivitet Prioritere utvikling av og landsdekkende infrastruktur for miljøvennlig drivstoff, der energibærere som gass, biodrivstoff

Maritimt Barometer 2018: Hordaland Antall besvarelser: 65 eller 43% Antall ansatte: jevn fordeling mellom mellomstore og store bedrifter. Få små bedrifter Del av maritim klynge: Største delen tilhører Rederi (short sea/aqua shipping) og tjenesteleverandør (bank, forsikring..), men ellers jevnt fordelt Omsetning: spenn fra 3,6 mill- 19,5mrd Flest er medlem i: Maritime Bergen Spår: Økt omsetning, økt lønnsomhet og nyansettelser Viktige politiske saker: 1. Økt aktivitet på norsk sokkel 2. Fritak for formueskatt på arbeidende kapital 3. Finansordninger for rederier som investerer i miljøvennlige skip 3. Legge til rette for økt mangfold av aktører og konkurranse på sokkelen gjennom flere store aktører.

Maritimt Barometer 2018: Hordaland A: Rammevilkår: 1. Bedre konkurransevilkår/like vilkår. 2. Spille en aktiv rolle i International Maritime organization (IMO) i utvikling av internasjonalt regelverk for næringen. 3. Fortsatt tilknytning til Eu gjennom EØS avtalen. B: Kompetanse/Fou/Innovasjon: 1. Sørge for at Norsk maritim næring og norske forsknings- og utdanningsmiljøer utvikler spisskompetanse innenfor digitalisering og muliggjørende teknologier. 2. Styrke realfagene helt fra grunnskolenivå. 3. Styrke maritim utdanning og rekruttering fra grunnutdanning til forskningsnivå. C: Arbeidskraft: 1. Sikre et jevnt og høyt aktivitetsnivå på norsk sokkel 2. Opprette bedre finansordninger for bygging av skip i Norge. 3. Legge til rette for økt mangfold av aktører og konkurranse på sokkelen gjennom flere store aktører. D: Infrastruktur: 1. Hydrogen og elektrisitet tilbys langs hele kysten til konkurransedyktige priser 2. sikre at planlagt ny havneinfrastruktur gis tilstrekkelig kapasitet for forventet økt aktivitet. Prioritere utvikling av og landsdekkende infrastruktur for miljøvennlig drivstoff, der energibærere som gass, drivstoff

Maritimt Barometer 2018: Sogn og Fjordane Antall besvarelser: 7 stk Antall ansatte: ekstremt jevn fordeling, Største andel er mellom 100-300 ansatte Omsetning: fra 2 mill- 19 mrd Flest er medlem i: maritimt forum Haugalandet og Sunnhordaland Spår: nyansettelse, økt omsetning og økt lønnsomhet Viktige politiske saker: 1. Finansordninger for rederier som investerer i miljøvennlige skip 2 . Økt aktivitet på norsk sokkel 3. Redusere og forenkle avgifter i ... I forhold til den helhetlige undersøkelsen finnes det endringer i bla.. 1. politiske saker: her er hovedprioriteringen å støtte finansordninger for rederier som investerer i miljøvennlige skip. Redusere og forenkle avgifter... Kommer også opp som en viktig sak, noe som ikke vises i helhetsbildet 2. i infrastruktur har alle de tre ulike punktene blitt like prioritert 3. under arbeidskraft blir å endre refusjonsordningen for NIS slik at den blir konkurransedyktig også prioritert, noe som ikke stemmer med helhetsbildet. 4. ”best partipolitikk” deles mellom ap og h, noe som ikke stemmer overens med helhetsbildet

Maritimt Barometer 2018: Sogn og Fjordane A: Rammevilkår 1. Bedre konkurransevilkår/like vilkår. 2. Gode finansordninger som sikrer bygging av skip ved norske verft 3. Spille en aktiv rolle i International Maritime organization (IMO) i utvikling av internasjonalt regelverk for næringen. B: Kompetanse/Fou/Innovasjon 1. Sørge for at Norsk maritim næring og norske forsknings- og utdanningsmiljøer utvikler spisskompetanse innenfor digitalisering og muliggjørende teknologier. 2. Styrke maritim utdanning og rekruttering fra grunnutdanning til forskningsnivå. 3. Ytterlige styrking av virkemiddelapparater innen områder som energieffektivisering, Big data, lav- og nullutslippsteknologier, renseteknologier, robotteknologier og automatisering. C: Arbeidskraft: 1.Sikre et jevnt og høyt aktivitetsnivå på norsk sokkel 2. Opprette bedre finansordninger for bygging av skip i Norge. 3. Endre refusjonsordningen for NIS, slik at den blir konkurransedyktig D: Infrastruktur: 1.Hydrogen og elektrisitet tilbys langs hele kysten til konkurransedyktige priser. 2. Prioritere utvikling av og landsdekkende infrastruktur for miljøvennlig drivstoff, der energibærere som gass og biodrivstoff 3. sikre at planlagt ny havneinfastruktur gis tilstrekkelig kapasitet for forventet økt aktivitet

Maritimt Barometer 2018: Møre og Romsdal Spår nyansettelse, økt omsetning og økt lønnsomhet Viktige politiske saker: 1. Økt aktivitet på norsk sokkel 2. Fritak for formueskatt på arbeidende kapital 3. Finansordninger for rederier som investerer i miljøvennlige skip Antall besvarelser: 33= 22% Antall ansatte: jevn fordeling Omsetning: spenn mellom 3 mill og 20mrd. Flest er medlem i Maritimt Forum Nord- Vest. * Selv om Møre og Romsdal ikke utgjør hovedvekten av svarmassen, samsvarer de enkelte svarene fra regionen med helhetsbildet. Eksempelvis: politiske saker som bærekraft, og et optimistisk fremtidsrettet syn.

Maritimt Barometer 2018: Møre og Romsdal A: Rammevilkår 1. Innføre fritak for formueskatt på arbeidende kapital. 2. Fortsatt tilknytning til EU gjennom EØS avtalen. 3. Bedre konkurransevilkår/like konkurransevilkår. B: Kompetanse/Fou/ Innovasjon 1. Sørge for at Norsk maritim næring og norske forsknings- og utdanningsmiljøer utvikler spisskompetanse innenfor digitalisering og muliggjørende teknologier. 2. Styrke realfagene helt fra grunnskolenivå. 3. Sikre ar de maritime utdanningsinstitusjonene er godt forankret i lokalt næringsliv, og at dyr infrastruktur samlokaliseres. C: Arbeidskraft: 1.Sikre et jevnt og høyt aktivitetsnivå på norsk sokkel 2. Opprette bedre finansordninger for Bygging av skip i Norge 3.Styrke nettolønnsordningen for norske sjøfolk på skip i NOR og NIS D: Infrastruktur: 1. Hydrogen og elektrisitet tilbys langs hele kysten til konkurransedyktige priser. 2. Prioritere utvikling og av landsdekkende infrastruktur for miljøvennlig drivstoff, der energibærere som gass og biodrivstoff 3. Sikre at planlagt ny havneinfastruktur gis tilstrekkelig kapasitet for forventet økt aktivitet.

Takk for oppmerksomheten!