STANDARDER FOR OSERØD SKOLE

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen alle sammen Tema for møtet: «Læring og glede» Skolens program for et godt læringsmiljø for elevene foreldremøte vår 2014.
Advertisements

I undervisningsrom viser jeg…
Dagsrytme og rutiner ved Skjold SFO
TØYENSTANDARDEN.
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Skole – hjem samarbeid.
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Bli kjent dag ved Korsgård skole – onsdag 4.juni 2014
Velkommen til Minde skole
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
Respekt Tillit Endringsvilje Åpenhet Engasjement Eleven som helt menneske skal være i fokus for all vår virksomhet. Målet vårt er at hver elev skal bli.
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Generelle tiltak og forebygging
Forventninger til oss som skole:
Impulsuka 2013 Kristiansand
RUD SKOLE Informasjon i fra SFO Læresituasjon.
HelART i Ulåsen barnehage
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Foreldremøte 28.mai førskoledag
GARDEROBE/GANG GI TRYGGHET TA ANSVAR VISE RESPEKT
Grunnleggende pedagogikk,
Kampen skole Vår visjon:
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lyshovden Oppveksttun!
FORELDREMØTE 1. KLASSE 23. SEPTEMBER 2014.
Foreldremøte Jåtten skole klasse 2B
Arbeid med et inkluderende læringsmiljø bygger på:
FORELDREMØTER Søreide skole September Søreide skoles strategiske plan En 4-årig plan for skoleutvikling på Søreide skole En 4-årig plan for skoleutvikling.
VELKOMMEN TIL MADLAMARK SF
KLASSELEDELSE.
5. juni 2015 Sælen Oppveksttun
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Finstad skole Visjon: Sammen om læring
Velkommen til 1.trinn foreldremøte bmt.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Foreldremøte Høsten STAVANGER KOMMUNE Jeg skal si litt om: ■ Skole-hjem-samarbeid ■ Gjensidige forventninger ■ Trivsel – læring – mestring – motivasjon.
Referat fra foreldremøte SFO. Oppmøte: 24 barn representert
Kroppsøving # Formål # Hovedområder # Vurdering # Mål og tiltak.
Velkommen til foreldreskole, del 2 Samarbeid skole/hjem Forutsigbarhet og rutiner Forutsigbarhet og rutiner Dialog og kommunikasjon Dialog og kommunikasjon.
Foreldre og skole - Forventninger -. Mål for skole/ hjem samarbeid Samarbeid skole/hjem skal bidra til størst mulig læringsutbytte for alle våre elever.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Velkommen til Tu skule Foreldremøte tysdag 7.februar kl
Velkommen til Hafrsfjord Vi kan, vi vil, vi får det til!
ÅPENHET MANGFOLD ENGASJEMENT MESTRING
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Velkommen til foreldremøte!
Mål for skoleåret – «indremedisin»
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
PALS.
Velkommen til foreldremøte SFO
Velkommen til foreldremøte!
STALSBERG skole Foreldremøte 2. juni 2015.
Overgang mellom barnehage og skole/SFO på Søm.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
Velkommen til Apalløkka
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Oppstart 1. trinn Velkommen Diverse info om skolen Om elevgruppa
Velkommen til Heggedal skole
«Den gode timen på Saltvern»
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Velkommen til SFO Høvik Verk skole
Velkommen til Foreldremøte – for dere som har 5 – åringer i barnehagen
Vår skole på Fornebulandet
Vestskogen SFO.
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
Utskrift av presentasjonen:

STANDARDER FOR OSERØD SKOLE

Standard for ro og orden: Oppstart av dagen LÆRER Er i rommet før elevene Står i døra inn til garderoben Håndhilser med navn og øyekontakt Sjekker fravær og skriver ”branntall” på tavla ELEV Stiller opp ute Er rolig i garderoben Håndhilser med øyekontakt Kommer raskt på plass Kommer raskt til ro og lytter til læreren

Standard for ro og orden: Overganger og avslutninger LÆRER Sørger for at tavle er tørket og pulter ryddet Minner elever om lekser -bøker/ utstyr Avslutter litt før klokka ringer og minner om regler og avtaler i friminuttene En voksen er i garderoben. Sørger for at elevene forflytter seg rolig og effektivt mellom rom og aktiviteter ELEV Ordenselevene gjør sine plikter Holder orden på eget utstyr Følger med, lytter og forholder seg til beskjeder og regler Er rask og rolig i garderoben

Standard for undervisning: Høy kvalitet på undervisningen LÆRER Er forberedt til timene Tydeliggjør læringsmål for timene Har kjente kriterier for måloppnåelse Varierer arbeidsmetoder Stiller forventninger til elevene Har fokus på undervisning som skaper mestring hos den enkelte elev Oppsummerer timens læringsmål ELEV Kommer forberedt til timene Er aktiv i timene Har en positiv innstilling Har fokus på læringsmålet Presterer etter egne forutsetninger Bruker egenvurdering

Standard for undervisning: Lærer eier undervisningsarenaen Bruker pictogrammer / dagsplan Skaffer seg alles oppmerksomhet Gir tydelige beskjeder Organiserer timen ELEV Har utstyret i orden og kommer raskt i gang. Følger klassereglene Respekterer de voksne Følger beskjed Gjør oppgaver som blir gitt

Standard for undervisning: Godt læringsmiljø LÆRER Jobber aktivt med sosial kompetanse jfr. Sosial læreplan Handler raskt og er konsekvent ved uønsket atferd Gjennomfører elevsamtaler Starter og avslutter dagen med ”GJØR DAGEN GOD FOR ANDRE!” ELEV Har respekt for hverandre - elever og voksne Har medansvar for et positivt skolemiljø Har en positiv innstilling til elevsamtaler

Standard for overgang til SFO: Trygg og forutsigbar overgang SKOLE Samarbeidsmøte skole og SFO tidlig ved skolestart. Rutiner tilpasses og gjennomgås Krysser inn til SFO og leksehjelp Har klare rutiner for levering av listene og informasjonsflyt til SFO Lærer er i basen til SFO kommer SFO Samarbeidsmøte skole og SFO tidlig ved skolestart. Rutiner tilpasses og gjennomgås Sjekker innkryssningslister Er på plass i garderoben når elevene skal til SFO (1. og 2. trinn) Pictogramtavle for SFO er godt synlig

Standard for samarbeid skole- hjem: God kommunikasjon og åpenhet Kontakter hjemmet ved ulegitimert fravær Har oppdatert hjemmeside Har plan for skole-hjem samarbeid HJEM Gir beskjed ved alt fravær Leser hjemmesiden ukentlig Er kjent med planen for skole-hjem samarbeid

Standarder for inspeksjonsområdene: Gode holdninger Lærer/assistent: Kjenner til inspeksjonsplanen Det er alltid en voksen ute før elevene. Se insp.plan Vi bruker refleksvest. Kjenner skolegrensene Motiverer og oppmuntrer til aktivitet og lek Videreformidler hendelser av positiv og negativ art til trinn/adm GJØR DAGEN GOD FOR ANDRE! Elev: Kommer raskt inn til timen og ut til friminutt Kjenne til og respektere skolegrensene og banefordelingen Informerer inspiserende voksen når noen trenger hjelp Inkluderer andre i aktivitet Høre på den voksne som har inspeksjon. Positivt språkbruk GJØR DAGEN GOD FOR ANDRE!

Standarder for inspeksjon i ballbingen: Lærer/assistent: Oppmuntre til positivt samspill i ballbingen Stopper negativ atferd og språk Gir ros ved ønsket, positiv atferd Elev: Forholder seg til laginndelingen Forstår at skolefotball har egne regler Viser god lagånd

Standarder for inspeksjon i akebakken: Lærer/assistent: Sørge for at reglene i akebakken blir fulgt Må til enhver tid vurdere sikkerheten i bakken i forhold til hvor stor fart, eller event. stenging Elev: Bruke kun rumpeakebrett Går opp på høyre side og ned på venstre Venter med å ake til bakken er klar Raskt ute av bakken etter aking Ta alltid med akebrettet inn når det ringer.

Standarder for inspeksjon i TL-friminutt: Lærer/assistent: Støtter og oppmuntrer TL Lar TL ha kontroll og bistår kun ved behov Er tilgjengelig for TL Elev: Respekterer TL og følger deres regler Er positiv i aktiviteten

Vi behandler skolen og skolens uteområde på en positiv måte