Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Advertisements

12. Oppsummering.
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
12 Jeg er gründer.
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
Norsk eksport av laks til Japan: Et marked i endring - ”Et kulturmøte”
Konkurransevirkemidlene PRIS
Innovation Camp ”Forretningsplanutvikling i praksis”
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Branding av Nord-Norge - synliggjøring av det unike nord.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Forslag til oppsett på forretningsplanen
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Anvendelse av verktøyene
Posisjonering Kapittel 10.
Forretningskonsept og forretningsplaner
Kapittel 12 – Noen begreper
Markedsplanen At presenteres 30.01
Nasjonal digital læringsarena
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Øving 1 - Forretningsideen
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen 22. April 2006.
Gruppeundervisning /
Visuell profil for fremtiden. Arbeidsplanen 2012 Hageselskapet mot 2019 Revitalisering, modernisering og effektivisering av organisasjonen Øke synligheten.
FUTURUM DAGENS SITUASJON Nedgang I omsetning med ca.10% Nedgang I markedet med ca. 10% Strategisk valg av kunder Omstrukturering I januar.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
MARKEDSANALYSE Målsetninger Segmentering av kunder Konkurrentanalyse
Segmentering og målgruppetenkning
Caseløsning Markedsplan
Noen erfaringer fra NTNU ?
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Å starte bedrift. Forretningsplan Forretningsidè Markedsvurdering Markedsføring Lokaler og utstyr Organisering Økonomi.
Norsk Kundebarometer Hvorfor etterstrebe fornøyde kunder? Hva kjennetegner de beste og dårligste bedriftene på kundetilfredshet?
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Kapittel 11. Budsjetter Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1 Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Friele + Farmen = sant! Av Anita, Valeria, Line & Bendik.
M&L2 Kap. 3 - ver.2 Konkurrent- analyse Oslo, sept 2010.
Frisørsalong Gruppa driver en frisørsalong i byen Dere skal bestemme prisene, og lage et budsjett for en måned.
M&L2 Kap. 7, del 2 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Rekommunalisering eller en entreprise?
Kapittel 4: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Markedsføring.
Visjon, virksomhetside og verdier
Kapittel 18: Ansatte som merkevarebyggere
Kapitalbehov og finansiering
(Selskapsnavn) Forretningsplan
Strategisk markedsføring - hva betyr det for oss?
Velkommen til Academic Day!
Omdømmebygging for kristne friskoler: Hvordan sikre at skolen oppnår og bevarer en positiv differensiering? Prof Magne Supphellen.
Kommunikasjon i helsetjenesten
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Velkommen til Academic Day!
Kapittel 6 Tilbudskurven 1.
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Prisstrategier på bedriftsmarkedet
Posisjonering og differensiering
Welcome Back to School Film med Lars Olsen, Dean Bachelor.
Strategisk markedsføring
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Utskrift av presentasjonen:

Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI

Hva er det viktigste målet for bedrifter?

Overskudd

Inntekter = Overskudd

Inntekter - Kostnader = Overskudd

Markedsførere jobber med å skaffe Inntekter - Kostnader = Overskudd

Økonomer jobber med å passe Inntekter - Kostnader = Overskudd

Økonomer jobber med å styre Hvordan skal vi øke inntektene? Da må vi vite: Inntekter - Kostnader = Overskudd

Hvem er kundene våre?

Hvilke behov har kundene våre?

= flere typer behov!

Hvorfor skal kundene velge oss?

Hvor mye er du villig til å betale?

Hvor mye er du villig til å betale nå?

Hvor mye må du betale? 23.000,- 33.000,- 295.000,- 5.000,-

Hvor mye er du villig til å betale?

Hvorfor handler vi her? Verdi: Hvorfor skal kunden velge oss?

Hvordan kan vi skille oss ut?

Hva skal vi levere?

Hvem er våre konkurrenter? Hvor kommer konkurransen fra? Hvem er våre konkurrenter?

Hvordan skal vi levere produktet?

Hva skal vi bli kjent for?

Hva skal vi bli kjent for?

Hvordan skal vi møte kunden? Hvor kommer konkurransen fra?

Hvordan skal vi møte kunden? Hvor kommer konkurransen fra?

Er du til for kunden, eller er kunden til for deg?

Det vi lover og det vi gjør Bedrift Muliggjøre serviceløftet Gi serviceløftet Kunde Levere serviceløftet Ansatt

Hva skal vi leve av i fremtiden?

Markedsføringsforståelse hjelper deg å Skjønne at bedriften tjener penger på kundene, ikke på produktene Forstå hva kundene er opptatt av Motivere og bygge en organisasjon som kan levere Overleve i en stadig mer uforutsigbar og tøffere konkurranse

Viktige begreper i markedsføring Segmentering Hvilke kunder skal vi velge? Posisjonering Hva er vi gode på? Merkevarebygging Hva skal vi bli kjent for? Produktutvikling Hva skal vi levere? Prissetting Hvor mye skal det koste? Distribusjon Hvordan skal vi levere det? Markedskommunikasjon Hvordan skal vi gjøre kundene oppmerksomme på oss? Markedsstrategi Sammenhenger

Markedsførere må kunne regne…

… ha tydelige budskap,

… segmentere markedet,

… og være troverdige!

Det er ikke alltid like lett..

… men et sted må man begynne!