Skoleutvikling B – Samarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Advertisements

Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Engasjement og undring B – Samarbeid
Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Anvendelse av realfag i ulike yrker B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Læreplanforståelse B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
Praksiser i ambisiøs matematikkundervisning A – Forarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Hva er representasjoner i matematikk? B – Samarbeid
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Engasjement og undring B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Faser i faglige samtaler B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Modul 1 – Representasjoner
Modul 1 – Kartleggingstest Alle Teller
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Skoleutvikling B – Samarbeid

Mål Målet med denne modulen er [å få kjennskap til prosesser som kan føre til felles læring, komme fram til en felles forståelse og oppfatning i skoleledelsen av skolens nåsituasjon, og forsøke å se det i sammenheng med skolens ønsket tilrettelegging av realfaglæreres læring. I tillegg skal skoleledelsen reflektere over hvilken oppfatning de tror realfagslærerne på skolen har av både skolens nåsituasjon og skoleledelsens tilrettelegging av deres læring.

Tidsplan for denne økta Aktivitet Tid Introduksjon 5 minutter Diskusjon med utgangspunkt i refleksjon fra A – Forarbeid 30 minutter Knytte teori og erfaringer til egen praksis Planlegge undersøkelse 45 minutter Total tidsbruk 110 minutter

Introduksjon 5 minutter

Introduksjon Informerer deltakerne om målet med og innholdet i denne økten.

Diskusjon med utgangspunkt i refleksjon fra A – Forarbeid 30 minutter

Diskusjon med utgangspunkt i refleksjoner fra A – Forarbeid Velg en ordstyrer. Hver deltaker presenterer sine svar fra A – Forarbeid. Gå gjerne gjennom spørsmål for spørsmål og sørg for at alle får presentert sine refleksjoner.

Knytte teori og erfaringer til egen praksis 30 minutter

Knytte teori og erfaringer til egen praksis På bakgrunn av refleksjonsspørsmålene skal dere sammen svare på de fem spørsmålene på neste slide. Lag et skjema der dere fyller inn tiltak og synspunkter.

Knytte teori og erfaringer til egen praksis Hva gjør skolen for å tilrettelegge for realfagslæreres læring? Hvilken tilrettelegging tror dere realfagslærerne selv ønsker? Hvilke utviklingstiltak tror dere realfagslærerne selv ønsker å iverksette? Hvilke utviklingstiltak mener skoleledelsen at skolen bør iverksette? Hvilke muligheter er til stede for å forbedre tilretteleggingen av realfagslæreres læring, og hvordan kan det gjøres? Se gjerne disse spørsmålene i sammenheng med Desimone (2009) sine fem kjennetegn for læreres læring og/eller Argyris og Schön (1978) sin beskrivelse av enkel- og dobbeltkretslæring.

Planlegg undersøkelse 45 minutter

Planlegge undersøkelse Dere skal planlegge en undersøkelse av realfagslæreres oppfatning av skolens nåsituasjon og deres opplevelse av ledelsens tilrettelegging og oppfølging av deres læring. Velg alternativ 1 eller alternativ 2 (se de neste sidene). Spørsmålene dere lager til spørreskjema eller intervjuet skal utformes slik at de gir svar på: Realfagslærerenes oppfatning av skoleledelsens tilrettelegging av deres læring. Realfagslærerenes ønske og behov for egen profesjonelle utvikling, og hva de eventuelt ønsker av utviklingstiltak. Ut over disse to kategoriene kan det fritt lages spørsmål som besvarer andre områder som ledelsen synes er interessant.

Planlegge undersøkelse Alternativ 1 Planlegg et spørreskjema til å undersøke realfagslæreres oppfatning av skolens nåsituasjon og deres opplevelse av ledelsens tilrettelegging og oppfølging av deres læring. Undersøkelsen skal gjennomføres før neste samling. Skolens ledelse skal sammen arbeide med å utvikle spørsmålene til spørreskjema, og skoleleder sørger for å tilrettelegge for at lærerne får gjennomført undersøkelsen.

Planlegge undersøkelse Alternativ 2 Planlegg et intervju med skolens realfagslærere. Intervjuet har som hensikt å undersøke realfagslærerenes oppfatning av skolens nåsituasjon og deres opplevelse av ledelsens tilrettelegging og oppfølging av deres læring. Intervjuet skal gjennomføres før neste samling, og ledergruppa velger selv hvem som skal foreta intervjuene. Ledergruppa skal sammen arbeide med å utvikle spørsmålene til intervjuet, og skoleleder sørger for å tilrettelegge for at lærerne får gjennomført intervjuet.

Skoleutvikling D – Etterarbeid

Mål Målet med denne modulen er [å få kjennskap til prosesser som kan føre til felles læring, komme fram til en felles forståelse og oppfatning i skoleledelsen av skolens nåsituasjon, og forsøke å se det i sammenheng med skolens ønsket tilrettelegging av realfaglæreres læring. I tillegg skal skoleledelsen reflektere over hvilken oppfatning de tror realfagslærerne på skolen har av både skolens nåsituasjon og skoleledelsens tilrettelegging av deres læring.

Tidsplan for denne økta Aktivitet Tid Oppsummering av C - Utprøving 40 minutter Sammenligne ledelsens og realfaglærernes oppfatninger Veien videre og neste modul 10 minutter Total tidsbruk 90 minutter

Oppsummering av C - Utprøving 40 minutter

Oppsummering av C - Utprøving Ledergruppa går gjennom resultatene fra spørreskjema eller intervjuene sammen og noterer ned realfagslærernes svar på spørsmålene i samme skjema som gruppa laget i B – Samarbeid under kategoriene: Hvilke oppfatninger har realfagslærerne av skoleledelsens tilrettelegging av deres læring? Hvilke behov har realfagslærerne for egen profesjonell utvikling, og hvilke utviklingstiltak ønsker de eventuelt?

Sammenligne ledelsens og realfaglærernes oppfatninger 40 minutter

Sammenligne ledelsens og realfaglærernes oppfatninger Se på refleksjonene fra A – Forarbeid og skjemaet dere laget sammen under B – Samarbeid (som nå er tilført resultatet fra undersøkelsen med realfagslærerne.) Sammenlign deres (skoleledelsenes) oppfatning med realfagslærernes oppfatning av: Skolens tilrettelegging av realfagslæreres læring. Behovet for utviklingstiltak. Hva trodde skoleledelsen og hva viser det seg at lærerne selv ønsker? Hvilke utviklingstiltak som bør settes i gang?

Sammenligne ledelsens og realfaglærernes oppfatninger Hvilke uenigheter eller utfordringer finnes, og hva handler egentlig uenighetene og/eller utfordringene om? Er svaret at det ikke finnes uenigheter og/eller utfordringer kan dere hoppe til spørsmål 4.   Hvilke tiltak må settes i gang for å komme til bunns i uenighetene og/eller utfordringene? Hvilke potensielle utfordringer kan uenighetene skape, og hvordan kan dere løse eller unngå dem? Hvilke utviklingstiltak kan det være aktuelt å sette i gang og hvilke tema eller pakker i Realfagsløyper kan imøtekomme disse utviklingsbehovene?

Veien videre Bestem hvilken tema, pakke eller modul dere vil gjennomføre i neste runde.