Høstrapport – tall og statistikk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Advertisements

Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
På vei mot ny utviklingsplan
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
Den digitale dimensjonen i fagplanen for matematikk i vgs
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Skolebidragsindikatorer Nyttig verktøy for skolene i Oslo?
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Nasjonale prøver.
Borre ungdomsskole
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Samarbeid mellom skole og hjem
Videregående skoler i Skien
Hva sier tallene oss?.
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Regionsamling KS-prosjekt ”Helhetlig utdanningsløp- bedre gjennomføring i videregående opplæring” Orkanger 17. november 2008.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
FAGERLIA VIDEREGÅENDE SKOLE: PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID
Tilstandsrapport videregående opplæring i Nordland 2014
Velkommen til et nytt skoleår!
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Skoleeiers kapasitetsbygging
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Østlandssamarbeidet: Kontaktutvalget 6.des 2007 Gjennomføringsprosjektet Vestfold fylkeskommune.
Forsterket innsats mot frafall i videregående skole Avdelingsdirektør Sidsel Sparre og Lise Vivienne Løseth.
Privatskolesamling 26. mai 2010 Gardermoen Mål Enklere rapportering Sikrere data – mer pålitelig statistikk Bruk av data og tilbakeføring til skolene.
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Møte i Østlandssamarbeidet Siri Halsan, KS utdanning.
Foto: Thor-Wiggo Skille Riksrevisjonens undersøkelse av oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid. Knut M. Nikolaisen 6. November 2015.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Kort om barometeret Et journalistisk bearbeidet produkt, laget av Kommunal Rapport Basis i offisielle tall levert av kommunene til staten Kostra, Utdanningsdirektoratet,
Halvard Berg fylkesprosjektleder 3. mars 2017
Tett på! – kvalitetsdokument 4
Før, under og etter gjennomføring – hva skjer?
Er det forskjeller i skolers og kommuners bidrag til elevenes læring i grunnskolen? – en kvantitativ studie Kjartan Steffensen, Seniorrådgiver ved seksjon.
Kultur for læring Regional samling for Sør-Østerdalsregionen
Den gode skoleeier I Nes.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Tilstandsrapport for videregående opplæring i Nordland – 2016 Rådgivernettverk 24 april 2017.
Kultur for læring Regional samling for Hamar-regionen
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold
Velkommen til FORELDREKURS
Høstrapport – tall og statistikk
Velkommen til foreldremøte 6. og 7.trinn
Overgang for elever med spesielle behov
Kjetil Digre Oslo, 7. sept 2011 Gjennomføringsbarometeret sept ’11
Seminar Mosjøen januar 2018 John Luktvasslimo
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Arbeidsseminar for faget Velkommen!
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Oppfølging av Høstrapporten
Høstrapport – tall og statistikk
Utskrift av presentasjonen:

Høstrapport – tall og statistikk Informasjon til UOY-nettverkene

Tall og statistikk i utviklingsarbeidet Informasjon om ståsted Kunnskap om «hva det kan handle om» Grunnlag for å stille kvalifiserte spørsmål, reflektere over sammenhenger Utgangspunkt for dialog og samarbeid Kan bidra til presisjon i tiltak

Foreløpige og endelige resultater Høstrapporten: En resultatrapport – ingen analyser, beskrivelser av suksessfaktorer, utfordringer eller prioriteringer Mål: Synliggjøre status + Bidra til videre arbeid og samarbeid Tilstandsrapporten: § 13 – 10: …utarbeides en årlig rapport om tilstanden i den videregående opplæringa, knyttet til læringsresultater, frafall og læringsmiljø. Skal drøftes av skoleeier – HU, FT (YN)

RPHO og Høstrapport videregående opplæring Tradisjon for å melde tilbake til kommunene, «Vi følger et årskull» RPHO, handlingsområde 4: Statistikk og analyse – revitalisering av samarbeid om statistikk og analyse Publisering: Høstrapport – foreløpige resultater siste skoleår Målgruppe i hovedsak kommunene og ungdomsskolene Indikatorer utarbeidet i samarbeid med Nøtterøy og Tønsberg kommune Samarbeid om evaluering Versjon 3: Høstrapport 2017 Nivå Vg1, Vg2, Vg3 og opplæring i bedrift Visning videregående skole, kommune og u-skole Tradisjon: Utdanningsavdelingen utarbeidet i mange år rapporten «Vi følger ett årskull» Med RPHO ble dette arbeidet revitalisert og satt mer i system Samarbeid med kommunene + tall- og statistikkgruppa i utdanningsavdelingen Tall og statistikkgruppa har ansvar for: Høstrapporten, som publiseres i november Tilstandsrapporten som publiseres i april/mai

Eksempel fra Høstrapport 2017. Viktig å lese innledning – mye informasjon! Hvilke elever som er med i grunnlaget (og dermed hvem som IKKE er med) Nivå Kull eller årsproduksjon mm… Hvordan leses figuren?

Noen dilemmaer – viktig å huske! Statistikk viser ikke hele bildet – heller ikke Høstrapporten! Ikke tatt hensyn til i høstrapporten: Karakterpoengsum fra grunnskolen Andre forutsetninger (eks familiebakgrunn) Andel av elever med alternativ plan på den enkelte skole Skolenes bidrag vises ikke Vær kritisk til å sammenhenger! Statistikk er: •Å sammenlikne tall Og: Å sørge for at tallene er (mest mulig) sammenliknbare Misbruk/feil bruk av statistikk skyldes sjelden bevisst manipulasjon av tallene, men at vi sammenlikner tall som ikke er (helt) sammenliknbare….

Fullført og bestått og karakterer – sier IKKE noe om skolens bidrag til elevenes resultater Beregningen av skolebidragsindikatorer for å kunne synliggjøre dette Først når vi kjenner den enkelte skoles bidrag til elevresultatet, kan vi vurdere hvor mye av elevenes resultater som skyldes den enkelte skoles innsats, altså hvor god jobb den enkelte skole gjør, UAVHENGIG av elevgrunnlaget Forskningsmessig utfordring: Skille skolens bidrag til læring fra andre faktorer som påvirker læring, først og fremst fordi elever som går på ulike skoler ofte er forskjellige. SØF og NIFU har forsøkt, fortsatt under utvikling… NIFU 2017:7 var et neste trinn i prosess med å utrede muligheten for en fast publisering av SBI Direktoratets mål å utvikle skolebidragsindikatorer – resultater på nasjonalt- og fylkesnivå

Ingen sammenheng!!

Oppfølging HR2017 I regi av RPHO Januar-februar: ½ dag seminar Arbeid med egne resultater i HR2017 Målgruppe: Rektornettverkene Analysekompetanse og samarbeid

Oppsummering Respekt for tall og statistikk! Tall og statistikk er bare en del av et bilde Være nysgjerrige på det vi ikke vet Være nysgjerrige på, men også kritiske til sammenhenger Være nysgjerrige på hva mer det kan handle om Samarbeid og dialog Viktig med kjennskap til utvalg Hvem og hvor mange er det snakk om Er det mulig og ikke minst riktig å sammenlikne? Små tall kan bli store…