Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I DRETT OG SAMFUNN – NYE RETNINGSLINJER FOR MUNTLIG EKSAMEN En kort presentasjon v/ Christin Magnussen.
Advertisements

Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Vurdering for læring.
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
DYSLEKSI OG DYSKALKULI
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen/ elevmedvirkning Hanna Berntsen Øybø Stephanie Buadu Sebastian Sommerfeldt Hanne Bender Grønstad.
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Vurdering for læring på Linderud skole
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Presentasjon av spokus i HiØ-perspektiv
Vurderingskriterier og oppgaver
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
VURDERING Musikk trinn.
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
Rollekort Slangespill Bruk av bilder
K ASTELL - ERFARINGER H ØR HVA JEG KAN ! 2- ÅRIG F O U- PROSJEKT STØTTET AV F REMMEDSPRÅKSENTERET Anita Nyberg, Kastellet skole.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Lesing og lesestrategier
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Programfag fremmedspråk - status 2011 Dr. Gerard Doetjes seksjonsleder FoU, dokumentasjon og analyse Fremmedspråksenteret.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Etterarbeid Balkongen
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Muntlig eksamen i fremmedspråk
«Bare bok gjør ingen klok»
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Rollekort Slangespill Bruk av bilder
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Vurderingskriterier enkel versjon
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Å forstå muntlig tekst på fremmedspråk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Rollekort Slangespill Bruk av bilder
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Utskrift av presentasjonen:

Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret

Presentasjon av prosjektet Klasseromsrutiner Erfaring med ulike modeller for muntlig prøve Erfaringer med oppgavetyper Erfaringer med vurdering

Innhold i prosjektet Muntlig eksamen – våren 2009 Bevisstgjøring på mer bruk av muntlig i klasserommet Utvikle og prøve ut metoder for muntlig Utvikle oppgaver til prøvemuntlig Prøve ut vurderingskriterier Avholde prøvemuntlig Finne fram til en modell: oslomodellen Rapport på www.fremmedspraksenteret.no

Klasseromsrutiner

Noen aktiviteter Viktig med noen faste rutiner og mål for muntlig i hver time Lytteferdigheter eks. lærer forteller, nyheter på nett-TV o.l. hver time Muntlig produksjon fortelle om noe (eks. Bilder, mimelek...), fremføringer (ikke lese!), monsteroppgave, slangespill... Muntlig interaksjon ulike spontanrollespill

Prøvemuntlig og eksamen

Ferdighetene 3 muntlige ferdigheter Muntlig produksjon: presentasjon med rollespill Lytteforståelse m/ukjent tekst (med eller uten bilder) Muntlig interaksjon (eks. Rollekort) Tidsaspekt tilpasset trinnene til prøvemuntlig

Forarbeide og tidsbruk Øve på relevante ting i timene Bli kjent med kjennetegn på måloppnåelse Prøvemuntlig, inkl. 48 timers forberedelse 10 min pr. elev på 8. trinn 15/20 min. Pr. elev på 9. trinn 20/30 min. Pr. elev på 10. trinn Eksamen: 30 min. eksaminering pr. elev

Prøvemuntlig 2008 10.trinn Produksjon Lyttetekst Interaksjon Presentasjon m/rollespill ”Landet mitt” m/forberedt rollespill – felles for alle språkene Lyttetekst M/to gjennomlyttinger, eleven tok notater og redegjorde for forståelse på norsk Interaksjon 2 forberedte tekster, 1 til diskusjon m/eksaminator

Prøvemuntlig 2009 Fremmedspråk integrert i generell prøvemuntlig på skolen Åpen oppgave til presentasjon 8. trinn: ”Meg” 9. trinn: ”Min verden” 10. trinn: ”Landet mitt” Muntlig interaksjon: rollekort Nye vurderingskriterier / kjennetegn

Video - observasjoner Først og fremst en stor takk til elevene og lærerne som stilte opp!

Muntlig produksjon - erfaringer Mye høytlesing Mye avansert ordforråd som elevene ikke behersker Dårlig uttale Løsning Målgruppe sterkere inn i bildet Presentasjonen ble til forberedt rollespill

Lytteprøven - erfaringer Lyttetekster fra Udir kan bestilles på www.nsilyd.no Viktig at tekstene ikke blir for konstruerte Gjennomlytting 2 ganger Eleven tar notater for egen del Viktig at elevene blir hørt individuelt! Viktig at elevene svarer på norsk

Muntlig interaksjon - erfaringer 2-delt Samtale etter presentasjonen Spontanrollespill Fagsamtalen etter presentasjonen Skal følge opp presentasjonen Ofte tematisk litt på siden Elevene bidrar ulikt; vanskelig å vurdere Rollespill Viktig at faglæreren deltar Fare for at lærer tar over styringen

Vurderingskriterier - erfaringer Et sett med kriterier ble laget i 2008 til daværende oppgave Nye kriterier i 2009 på 10. trinn basert på kriterier fra muntlig nivå II + kriterier fra 2008 Nye kjennetegn laget etter utprøving på 10. trinn med ny ordlyd for høye krav mye tekst Nye kriterier basert på de vi hadde laget pluss fra andre skoler Siste utgave ligger på Mex3 siden

Vurderingskriterier – viktig Elevene må kjenne seg igjen i nivåene Beskrivelsene bør tydelig vise nivåene Elevene må forstå kriteriene Det bør være enkelt å vurdere ut fra kriteriene De må gås gjennom før prøvemuntlig og eksamen

Lenker www.fremmedspraksenteret.no Forskning og Utvikling for rapport for prosjektet www.fremmedsprak.no for gode ideer til språkundervisning