Grunntanke - organisasjonsforståelser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Advertisements

Regional HR handlingsplan for perioden
Presentert av Jan Fikke
Figur 1.1 Dag-til-dag-ledelse i et helhetsbilde i organisasjonen, hvor IT organisasjonen er dominert av virksomhetsperspektivet (Kilde: Bo Hjort Christensen,
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
IKT Orkide Ledelse og Skole
GROW modellen.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Organisasjoner og systemer
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Hovedtyper av ledelsesteorier:
5. Organisasjoner, individer og grupper
1. Innledende påstander om organisasjoner
Christian Waale Hansen
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
1 14. februar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 16: Sentralisering eller desentralisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren.
Forutsetninger for samarbeid Ansvar og Ressurser Arbeidsdeling og Organisering.
Om organisasjoner.
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Organisering av IKT området
Planlegging og organisering av boligsosialt arbeid
Teknologi og kompetanse
7. februar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst (M14)1 Sentralisering eller desentralisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen.
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
Pål Berg Handelshøyskolen BI
Varige forbedringsresultater ”Sustainability - Bærekraft” Utfordringen er ikke å komme i gang, men å fortsette etter at den første entusiasmen har lagt.
Introduksjon til: ”Det fleksible situasjonsorienterte lederskapet”
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Kirsten Ribu - HiO Om organisasjoner, arbeid og datamaskiner. Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk –
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Teoretisk analyse - kap 5: PRODUKTET PROSESSEN PROSJEKTORGANISASJONEN
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
LAVA - hvordan stimulerer teknologi ? Anders Kluge Stipendiat og forsker Institutt for Informatikk og Norsk Regnesentral.
26. august 2003 HLED1101 Innføring i helseledelse og organisering Forelesning 2: Primærhelsetjenesten – historien og dagens organisering Terje P. Hagen.
kap 5: PRODUKTET PROSESSEN PROSJEKTORGANISASJONEN
Dynamic Capabilities William Lazonick and Andrea Prencipe The Innovative Firm William Lazonick.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
HVA ER ORGANISASJONSSTRUKTUR?
Skolen som lærende organisasjon NFFL
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Organisasjonsteori - omgivelser
På hvilke måter representerer Kvalitetsreformen en ledelsesutfordring? Bjørn Stensaker.
Kap. 23 – Software Engineering How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
1 ​ Vedvarende forbedringer og spredning ​ Læringsnettverk 3, 27. mars 2014 ​ Mette Fredheim.
Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner.
Framtidens ledelse i kommunene
Det strukturelle perspektivet
I den prosessorienterte organisasjon spør man
Rammer for og organisering av eForvaltningen
Hva er egentlig en kommune? Utviklingstrekk: Danmark  Norge  Bodø
Implementering av nytt ITSM-system
UiOs integrasjonsarkitektur (med fokus på Cerebrum)
Asker - mulighetenes kommune
Profesjonelle læringsfellesskap
J Hva er en strategi, og hvorfor lager vi strategier? Hva betyr dette for innkjøpsstrategier? Elsebeth Holmen og Luitzen de Boer Industrial.
Framtidens ledelse i kommunene
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Målbildet Stab/støtte
Organisasjonsstruktur
Organisasjonsteorier i et historisk perspektiv
3. Organisasjonsstruktur
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Eksempel: Forholdet mellom intern og ekstern effektivitet.
Hovedtyper av ledelsesteorier:
Sett inn bilde av produkt her
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Utskrift av presentasjonen:

Grunntanke - organisasjonsforståelser ”The one best way” – det finnes en idealoppskrift på organisering ”It all depends” – situasjonsteori, hva som er god organisering kommer an på…. ”Getting it all together” – en konfigurasjonstilnærming – organisasjoner skal ha en logisk fasong der ulike elementer danner en konsistent helhet 02.01.2019 Svein

Prosessperspektiv på struktur ”The structuring of organizations”, ikke ”the structure(s)” of organization(s) Hvordan organisasjoner struktureres, hvordan struktur kontinuerlig dannes, gjendannes og omdannes. Struktur er noe nokså tregt og solid, men ikke uforanderlig og upåvirkelig 02.01.2019 Svein

Hva er organisasjonsstruktur? Organisasjonens struktur kan defineres som de måter arbeidsoppgavene kan fordeles og koordineres på. (Mintzberg 1992, s.332) Kommentar: Hypotetisk (alle mulige måter), analytisk (idealtypisk), strategisk (slik en velger/ønsker å gjøre det) eller faktisk (slik en i praksis løser denne utfordringen)? Å organisere er å dele opp og gjøre hel igjen. Struktur er måtene dette gjøres på. 02.01.2019 Svein

Mintzbergs organisasjonsdeler Strategisk ledelse Ideologi Støtte- og service- enheter Tekno- struktur Linje- ledelse Den operative kjerne 02.01.2019 Svein

Mintzbergs organisasjonstilnærming – en oversikt over resonnementet Seks organisa- sjonsdeler (1) Design- parametre(3) Konfigura- sjonene(5)   Seks koordinerings- mekanismer(2) Situasjons- faktorer(4) 02.01.2019 Svein

Konfigurasjon? En gjenstands (her organisasjons) ytre form og måten denne formen er satt sammen på. Mintzberg lager bilder av organisasjonsstrukturer ved å angi noen typiske formvariasjoner og hva som ligger til grunn for disse. Mintzbergs beverskulpturer 02.01.2019 Svein

Rigid eller trendy? Structure reflects the age of the industry form its founding (s.341): Tendensen til strukturelt etterslep og å holde på anakronismer Gjøre som en alltid har gjort! Fashion favors the structure of the day (s.343): Tendensen til å følge trender selv om de kan være uhensiktsmessige Prøve ut alt som er nytt og i vinden! 02.01.2019 Svein

Koordineringsmekanismer Er de mest grunnleggende strukturelementer ved at de er det limet som holder organisasjoner sammen (til tross for en arbeidsdeling) Gjensidig tilpasning Direkte overvåking/ledelse Standardisering av arbeidsprosesser Standardisering av resultater Standardisering av ferdigheter/kunnskap Standardisering av normer 02.01.2019 Svein

Designparametere Dette er sentrale faktorer når det gjelder å bestemme formene for arbeidsdeling og hvordan disse koordineres Jobbspesialisering Adferdsformalisering Opplæringsprogrammer Indoktrinering Kriterier for inndeling i underenheter Størrelse på underenheter Planleggings- og kontrollsystemer ”Samarbeidsordninger” (”Liaison devices”) Desentralisering (ulike varianter) Kan betraktes som verktøykasse for ”strukturmakere” 02.01.2019 Svein

Situasjonsfaktorene Alder Organisasjonsstørrelse Etableringstidspunkt Hypoteser om hvordan sider ved en organisasjons situasjon/kontekst virker inn på valg av organisasjonsdesign Alder Organisasjonsstørrelse Etableringstidspunkt Teknisk system Teknisk reguleringsnivå Teknisk kompleksitet Automasjonsgrad Omgivelser Endringshastighet i o Kompleksitet i o. Diversifisering i o. Fientlighet i o. Makt Grad av ekstern kontroll Splittet eksternt miljø Motesvingninger 02.01.2019 Svein

Grunnleggende ”drakrefter” som organisasjoner utsettes for Toppledelse: Hang til å lede og øke den sentrale kontroll  Teknostruktur: Hang til å rasjonalisere og styrke den teknisk-økonomiske effektivitet  Støttestab: Hang til å styrke faglig samarbeid     Linje- ledere: Hang til å ”balkanisere” og lage småkongedømmer Ideologi: Styrke fellesskapsfølelsen og ”dra lasset sammen”   Operatørene: Hang til å profesjonalisere og styrke kravet om autonomi   02.01.2019 Svein

To hoveddimensjoner – fire hovedtyper Grad av sentralisering Lav Høy Adhocrati Enkel struktur Fagbyråkrati Maskin-byråkrati Grad av formalisering 02.01.2019 Svein