Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Advertisements

Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Læreplanforståelse B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til brøk B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
Praksiser i ambisiøs matematikkundervisning A – Forarbeid
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Hva er representasjoner i matematikk? B – Samarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Modul 1 – Representasjoner
Overflatelæring versus dybdelæring B – Samarbeid
Modul 3 – Intensiv opplæring
Modul 1 – Kartleggingstest Alle Teller
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid Modul 1 Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid

Mål Målet med denne modulen er å klargjøre hva dybdelæring er, diskutere og reflektere over kjennetegn på dybdelæring.

Tidsplan for denne økta Aktivitet Anbefalt tidsbruk i minutter Oppsummer forarbeid i grupper 15 Utprøving av aktiviteter 40 Oppsummering Planlegge egen undervisning Total tidsbruk 85

Oppsummer forarbeidet i grupper 15 minutter

Dybdelæring i matematikk – fem komponenter Se på notatene fra forarbeidet (5 minutter) Diskuter i grupper på tre-fire personer (10 minutter): Er dere enige om hva som karakteriserer dybdelæring? Hvilken av de 5 komponentene mener dere er vanskeligst å oppnå? Begrepsmessig forståelse Prosedyrekunnskap Anvendelse Resonnering Metakognisjon og selvregulering

Utprøving av aktiviteter 40 minutter

Rammeproblemet Jobb individuelt og løs oppgaven (10 minutter): Det store kvadratet består av 36 ruter og rammen er blå. Hvor mange ruter består rammen av? Noter hvordan du har kommet fram til svaret.

Rammeproblemet Jobb i par (10 minutter) Fortell hverandre hvordan dere har tenkt for å komme fram til svaret. Har dere tenkt likt? Sett opp et regnestykke som viser hvordan dere har tenkt Lag en tegning som viser hvordan dere har tenkt

Rammeproblemet Del fremgangsmåten som dere har kommet fram til i plenum (20 minutter): Få fram flest mulig ulike måter å løse problemet på. Vis det både med ord, regnestykke og tegning Hvis et par har ulike løsninger: Forklar for gruppen hvordan partneren har tenkt.

Rammeproblemet Hvilke av disse strategiene brukte dere?

Rammeproblemet Alle figurene som vi har laget hittil, kaller vi for figur 6, da sidene er 6 brikker lange Lag figur 3, figur 4 og figur 6 og finn antall brikker som er i rammen. Oppdager du et mønster mellom figurnummer og antall brikker i rammen? Skriv ned mønsteret med ord. Hvor mange brikker er i rammen i figur 10, figur 100? Hva med figur 2?

Oppsummering 15 minutter

Rammeproblemet - Dybdelæring Hvilke av disse komponentene fra artikkelen om dybdelæring kan knyttes til rammeproblemet? Diskuter først i par (5 minutter) og så i plenum Begrepsmessig forståelse Prosedyrekunnskap Anvendelse Resonnering Metakognisjon og selvregulering

Planlegge egen undervisning 15 minutter

Rammeproblemet - Dybdelæring Planlegg i grupper på tre-fire personer en undervisningsøkt med Rammeproblemet Velg en av komponentene som dere vil legge spesiell vekt på i denne undervisningsøkta. Hvilke grep gjør dere? Lenken til en mer utfyllende beskrivelse av opplegget Ramme finnes under Introduksjon-ressurser.

Kjennetegn på dybdelæring D – Etterarbeid Modul 1 Kjennetegn på dybdelæring D – Etterarbeid

Mål Målet med denne modulen er å klargjøre hva dybdelæring er, diskutere og reflektere over kjennetegn på dybdelæring.

Tidsplan for denne økta Aktivitet Anbefalt tidsbruk i minutter Erfaringsdeling 20 Oppsummering 10 Veien videre til neste modul 5 Total tidsbruk 35

Erfaringsdeling 20 minutter

Del erfaringer i grupper på tre-fire personer I hvilken grad mener dere at undervisningsopplegget førte til dybdelæring? Hvilken komponent i dybdelæring la dere mest vekt på og hvorfor? Hvilken komponent i dybdelæring mener dere er vanskeligst å jobbe med? Er det noen erfaringer fra dybdelæring du vil ta med deg videre?

Oppsummering 10 minutter

Oppsummer i plenum der hver gruppe presenterer sine tanker. Prøv å bli enige om en felles forståelse for dybdelæring i matematikkundervisningen ved egen skole.

5 minutter Gå gjennom A-Forarbeid for neste modul Begrepsforståelse Veien videre 5 minutter Gå gjennom A-Forarbeid for neste modul Begrepsforståelse