STR 2400 Strategi Kursopplegg

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagoppgave Justert formulering
Advertisements

Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Prosessarbeid: Bion | Kelly
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Videreutdanning i Juss for vernepleiere IKT-støttet undervisning Praktisk gjennomføring 1.
Felles hovedprosjekt for IR- og IT-studenter (?) Hovedprosjekt = Bachelorprosjekt IT : 20 stp IR: 20, 15 stp.
IKT og læring 1 for TOS Fagvalgspresentasjon januar 2013 Tonje Hilde Giæver/ Louise Mifsud.
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Praksislærermøte GLSM-praksis
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Pedagogisk utviklingsarbeid Oversikt studiet. Plan - oversikt Uke 10: Prosjekt og prosjektorganisering i yrkessammenheng. Kvalitet i pedagogisk arbeid,
Kapittel 5 Strategiske valg
10/07/2014Wenstøp: STR 2400 Kursopplegg Nydalen1 STR 2400 Strategi Kursopplegg Fred Wenstøp.
Kapittel 11 Oppfølging Fred Wenstøp.
Inspirasjonsdagen 2009 Veiledet oppgaveskriving og studentaktivisering via digitale tester i Blackboard Eirill Bø, Institutt for strategi.
KURSETS INNHOLD Seminar 1 (slutten av mars) Innføring i forlagsarbeid –Presentasjon av Cappelen –Presentasjon av Avdeling for oversatt skjønnlitteratur.
Bjørknes Høyskole Kvalitetssikring og NOKUT Sveinung Lunde.
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
Master of Science in Innovation and Entrepreneurship 2005/2006 ENT 4400: Innovation Strategy and Management TRONN Å. SKJERSTAD Tel Mail:
Bruk av IKT i undervisningen Innlegg på fakultetets undervisningsdag Stein Dankert Kolstø, IPP.
PROSJEKT VÅREN 2015 I løpet av våren 2015 skal samtlige studenter i 3DT, 3ELE, 3DTD, 3. master ikt og 3 master indøk, 3DTM, Programmering og Multimedia.
PEDAGOGISK UKE, NOEN TANKER Institutt for fagspråk og interkulturell kommunikasjon (FSK) Anne Kari Bjørge, instituttleder.
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
PROSJEKT VÅREN 2014 I løpet av våren 2014 skal samtlige studenter i 3DT, 3ELE, 3DTD, 3. master ikt og 3 master indøk, 3DTM, Programmering og Multimedia.
Øving 2 – Markedsplanen I
2005 Øvinger HUMSAM høst 2005 Tid:7 onsdager – Sted: Grupperom 4, UB Øvingslærer:Mari Saua Svalastog /
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Helhetsbilde Fred Wenstøp 17/04/2017 Fred Wenstøp.
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Kommunikasjonstrategi og praktisk analyse Universitetet I Agder Fakultet for samfunnsvitenskap
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Hovedprosjekt Fagnr: ITF stp. Vår 3.klasse
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Universellforum 2016.
Dialogverktøy Et praktisk verktøy som egnes seg både til å utforske problemstillinger og finne konkrete løsninger.
Rammer for presentasjon av FoU -arbeid
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Konsumenter og merkevarer
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Evaluering av hovedoppgavesemesteret
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Anbefale en strategi Ideer for morgendagen.
OADM Innføring i offentlig administrasjon og ledelse
Utvidet ledergruppe Instituttstyre Instituttråd ?
Informasjon om eksamen
Seminarundervisning EXFAC03
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Studentevaluering SGO/HGOxxxx V/Hxx
Masteroppgaver ved NHH
Masteroppgaver ved NHH
Informasjonsmøte om VEILEDNING
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Svaksynt student i en digital hverdag
Universellforum 2016.
Introduksjon til FINF4031 Individuell semesteroppgave
Vinmonopolet Case med vektlegging 01/01/2019 Fred Wenstøp.
Prosjektoppgavens helhetsbilde
STR 2400 Strategi Prosjekt og presentasjon
Fellesveiledning Jur5030 Postdoktor Markus Jerkø.
Introduksjon til prosjektpresentasjon
Skrive 30 poengs masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Studentevaluering SGO/HGOxxxx V/Hxx
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Utskrift av presentasjonen:

STR 2400 Strategi Kursopplegg Fred Wenstøp 31/12/2018 Wenstøp: STR 2400 Kursopplegg Nydalen

Wenstøp: STR 2400 Kursopplegg Nydalen Prosjektoppgave Studentene velger i begynnelsen av semesteret en organisasjon med en strategisk problemstilling som de skal arbeide med hele semesteret. Tidlig i semesteret presenteres prosjektforslaget muntlig for diskusjon og veiledning Rapporten leveres ved slutten av semesteret 31/12/2018 Wenstøp: STR 2400 Kursopplegg Nydalen

Wenstøp: STR 2400 Kursopplegg Nydalen Kursets mål Integrere kunnskap i økonomi og administrasjon i analyse av strategiske valg. Studentene skal få grunnleggende innsikt i praktiske fremgangsmåter situasjoner med målkonflikter Paradigme Konsekvensialististisk - rasjonelt Maksimer interessentenes verdier Ikke ”logic of appropriateness” (March) 31/12/2018 Wenstøp: STR 2400 Kursopplegg Nydalen

Wenstøp: STR 2400 Kursopplegg Nydalen Hovedstruktur Plenumsforelesning Frode Reksten Fred Wenstøp (to første og to siste ganger) Terminologi Gruppe = 3 studenter som leverer felles prosjektoppgave Team = 15 studenter = 5 grupper á 3 studenter Presentasjon av prosjektforslag i team Evaluering Prosjektoppgave gruppekarakter (80%) Muntlig individuell karakter basert på aktivitet i forbindelse med gruppepresentasjonen (20%) 31/12/2018 Wenstøp: STR 2400 Kursopplegg Nydalen

Wenstøp: STR 2400 Kursopplegg Nydalen Forelesningsplan 1 Wenstøp Prosjektoppgave Kap 1-4 Visjon, mål, etikk, målhierarkier 2 Wenstøp Kap 5 Strategiske valg, beslutningsanalyse, rasjonalitet 3 Reksten Kap 6 Verdiskapning Gruppepresentasjoner Uke 37 og 38 (11.09 og 18.09) 4 Reksten Kap 7 Intern analyse 5 Reksten Kap 7 Intern analyse 6 Reksten Kap 8 Ekstern analyse 7 Reksten 8 Reksten Kap 9 Analyse i praksis 9 Reksten Spørsmål og veiledning kap 6-9 10 Wenstøp Kap 10 Evaluering av alternativ 11 Wenstøp Beslutningsanalyse med Pro&Con Spørsmål og veiledning beslutningsanalyse 31/12/2018 Wenstøp: STR 2400 Kursopplegg Nydalen

Forelesnings-kalender 31/12/2018 Wenstøp: STR 2400 Kursopplegg Nydalen

Wenstøp: STR 2400 Kursopplegg Nydalen Forelesers rolle Plenumsforeleser må formidle kunnskap som hjelper studentene med prosjektoppgaven Hovedoppgaver å forklare viktige og vanskelige punkter i læreboken å tilrettelegge for en interaktiv læringsprosess i grupper og team Boken er tildels lettlest For eksempel: Les de tre første kapitlene på egenhånd 31/12/2018 Wenstøp: STR 2400 Kursopplegg Nydalen

Presentasjon av prosjektforslag i team Studentene er delt i team på 15 studenter Gruppedanningsprosess: selvvalg. Administrasjonen orienterer. Teamleder får en liste over studenter og grupper i sitt team Opplegg Hver gruppe får ca 30 minutter til presentasjonen inkludert diskusjon (5x30 = 150 min < 45x4 = 180 minutter = 4 skoletimer) Gruppen gis 15 minutter (alle i gruppen skal delta) 5 minutter om organisasjonen og drøfting av visjon og forretningside 5 minutter om problemstilling alternativene 5 minutter om målhierarki Deretter gis de andre gruppene 3 minutter til å skrive ned spørsmål som presentørene skal besvare. Teamleder avslutter med selv å gi gode råd Hvis forslaget er umodent, ber teamleder gruppen sende en e-post med revidert problemstilling for tilbakemelding Karakter Teamveileder setter (individuell) karakter på deltagerne. Gjennomsnitt = C Sendes til eksamenkontoret før jul. 31/12/2018 Wenstøp: STR 2400 Kursopplegg Nydalen

Wenstøp: STR 2400 Kursopplegg Nydalen Programvare Excelfilen Pro&Con er fritt tilgjengelig og nyttig i den avsluttende delen av oppgaven som krever vektlegging av resultatmål og beregning av nytte Strategos Det pågår et pilotprosjekt med utvikling av et strategisk analyseverktøy koblet til læreboken Verktøyet integrerer blant annet Pro&Con Interesserte kan henvende seg til Tale Skjølsvik tale.skjolsvik@bi.no 31/12/2018 Wenstøp: STR 2400 Kursopplegg Nydalen