Relasjonsmarkedsføring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Advertisements

Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Morsm å lsundervisning Noen refleksjoner om dens betydning for spr å kl æ ring, fagl æ ring og verdensl æ ring - og sammenhengen med organisering av den.
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka.
Utvikling av forretningsmodeller Dialogkonferanse torsdag 7.april 1.
Skoleeierrollen - et samspill mellom politisk, administrativ og faglig ledelse.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Bruk og brukere Kapittel 3 INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 26 august 2013.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Hva er omdømme?  Omdømme er summen av oppfatninger som finns om oss, egenskaper vi tillegges, de (for)dommer som felles – kort sagt summen av alle historier.
Norsk Kundebarometer Hvorfor etterstrebe fornøyde kunder? Hva kjennetegner de beste og dårligste bedriftene på kundetilfredshet?
INF Introduksjon til design, bruk, interaksjon Kapittel 3 – bruk og brukere 25. august 2015 Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo
Trygge foreldre – trygge barn Foreldremøte Søndre Egge barnehage 11. mars -10.
M&L2 Kap. 3 - ver.2 Konkurrent- analyse Oslo, sept 2010.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
KOMMUNAL PLANSTRATEGI – ERFARINGER. Pbl § 10 – 1 « […] Planstrategien bør omfatte en drøfting av kommunens strategiske valg knyttet til samfunnsutvikling,
Plan vår 2013 KOSTRA-arbeidsgruppe psykisk helsearbeid og rusarbeid Viktige datoer: 1. juli: Oversendelse av rapport til Samordningsrådet for KOSTRA 16.
Presentasjonsmal Norinnova Technology Transfer AS.
Kapittel 4: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
ROS-analyse.
Kapittel 9: Merkefølelser
Kapittel 19 Operative tiltak.
Forbruker og finanstrender 2017
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Kapittel 8: Merkeevalueringer
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE - Videregående opplæring
Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010
Arbeidsmetodikk Grunnopplæring 2 Klikk for å skrive dato
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Setningsanalyse og tekstsammenbindere
Vurderingsboka Struktur og intensjon.
[Produktnavn] Markedsføringsplan
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Nærhet, intimitet og seksualitet
(Selskapsnavn) Markedsplan
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
FinAut setter standarden for rådgivningskompetanse i finansnæringen
Verktøy for leverandørkategorisering
Hva er service og hva betyr det for oss. Morten H
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
Velkommen til foreldremøte
Kapittel 11 Læringsteori.
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Arbeidsmetodikk Navn Dato.
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.
Plan for forbedring av kundetilfredshet FORBEDRE KUNDE-TILFREDSHETEN
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Hva mener Arkivverket? 19. november 2018 Fagdirektør Kjetil Reithaug
Kraljic matrise.
“Gode kundeopplevelser” Workshop ved Stavanger Kulturhus 14
Interne analyser - for utvikling av kategoristrategi
Firmanavn Forretningsplan.
Posisjonering og differensiering
Salgsopplæring Presentert av [Navn].
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
Kapittel 6 Lønn og belønning
Rapporteringsrutiner til styret om immaterielle rettigheter
ATV 14.desember 2018.
Gevinstrealiseringsstrategi
Utskrift av presentasjonen:

Relasjonsmarkedsføring Kapittel 7 Relasjonsmarkedsføring

Drivere for relasjonstenkning

Defensive strategier

Kundelojalitet definert “Lojalitet er en sterk selvvalgt forpliktelse til på en konsekvent måte å foreta gjenkjøp I fremtiden av et foretrukket produkt, noe som fører til at samme produkt blir kjøpt flere ganger på tross av situasjonsmessige påvirkninger og markedsføringsaktiviteter som har potensial for å stimulere til produktbytte” Oliver (1999)

Utgangspunkt for drøfting og analyse Fokus for drøfting og analyse av begrepet lojalitet må være …. Tro/holdninger Grad av affeksjon Intensjon om handling

4 typer lojalitet Kalkulativ lojalitet Affektiv lojalitet Konativ lojalitet Handlingslojalitet ……………… Oliver 1999

(1) Kalkulativ lojalitet Lojalitet kun basert på et merke (informasjon), og at troen på dette produktet er bedre enn hos de andre tilbyderne. Baserer seg ofte på sist tilgjengelige informasjon eller nylig ”erfaring i bruk” Knyttes direkte opp mot tro/holdninger uten særlig substans Dette er en meget ”skjør ” lojalitetsform

(2) Affektiv lojalitet Graden av lojalitet øker: ”Jeg kjøper fordi jeg liker produktet” Tro/holdningsparameteren er forsterket i forhold til fase (1) Sårbarhet: Kognitive impulser, variasjonssøking /ønsker å prøve noe nytt. Kilde:www.apple.com

(3) Konativ lojalitet ”Jeg føler forpliktelse til å kjøpe produktet” Sårbarhet: Overbevisende argumentasjon fra konkurrent, overtalt til å forsøke noe nytt, forringelse av eksisterende tilbud.

(4) Handlingslojalitet ”Jeg er lojal fordi det er min overbevisning om at dette er det ultimate produkt for meg, og jeg klarer å stå i mot hindringer som ikke harmonerer med mitt grunnleggende syn” Sårbarhet: Manglende tilgjengelighet, generelt økte hindringer, forringelse av eksisterende tilbud. Kilde: www.hd.com

Hindringer for lojalitet Kundens egenart -Variasjonssøkende kjøpsatferd : inntil kunden når stadium 4 vil det være fristende å prøve andre alternativer - Kundens / produktets modenhet Insentiver for å bytte - Se sårbarhetsvurderinger 4 foregående transparenter

Kundetilfredshet ”En følelse av glede eller skuffelse over hvordan man synes firmaets produkter fungerer i forhold til forventningene”

Norsk kundebarometer

Betydningen av omdømme

Noen resultater fra NKB - tilfredshet Kilde:www.kundebarometer.com

Noen resultater fra NKB - lojalitet Kilde:www.kundebarometer.com

Hvilke faktorer kan skape langsiktige relasjoner ? Se kapittel 9 i boken

Relasjonsfremmende insentiver Fordelsprogram Gjenkjennelsesprogram Samfunnsbygging Kunnskapsbyggende program

1. Fordelsprogram Kilde.www.vitus.no Kilde: www.nextgentel.no Merk at disse tiltakene har relativt marginal effekt.

2. Gjenkjennelsesprogram Se for øvrig betydningen av teknologi – kap 7.2 Kilde:www.vesta.no

3. Samfunnsbygging Kilde: www.vpn.no

4. Kunnskapsbyggende program www.vitus.no

Betydningen av god klagehåndtering for å skape relasjoner

Grunnleggende forutsetning for å kunne utøve relasjonsmarkedsføring

Når bør en relasjonsstrategi ikke benyttes ? Når det er variasjonssøkende kjøpsatferd Når det ikke er mulig å skape emosjonelle bånd. (les: merkevarebygging) Når kunden føler liten risiko i kjøpssituasjonen Når det er snakk om engangskjøp Når produktene er udifferensierte

Betydningen av teknologi for å skape relasjoner

Kundeporteføljehåndtering