De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 10. februar 2016

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HVORDAN FORSTÅ ET BUDSJETT?
Advertisements

Regnskapsregler overformynderiene Kurs i vergemålsloven 20. okt 2010 Daglig leder Inge Storås.
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
1 Selvkost Orientering til kommunestyret Økonomisjef Stein Kr Andersen 29. april 2009.
Finansrådgiver Steinar Olsen Høgskolen i Oslo 30. januar 2007 Kommunal finansforvaltning.
Hva kjennetegner ROBEK kommuner ?
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
TEMA Delegering av myndighet/subdelegering samt kommunelovens bestemmelser om utvidet myndighet i hastesaker. Kjetil Ollestad – Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
Folkevalgt Opplæring 2007 ØKONOMI
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Levanger kommune Rådmannen Status budsjettarbeidet 2008 mm. formannskapet – Rådmann Ola Stene 1 Budsjettarbeidet sentrale økonomibestemmelser.
Boregnskapet og rammebetingelsene for revisjon i konkursbo
Bildebredden må være 23,4cm Dialogmøte for økonomiansvarlige i kommunene onsdag
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
Økonomiplaner. Brukergrupper –ulike behov Administrasjonen –For høyt prioritert i mange ØP’er i dag? Politikere –Opptatt av budsjett og nære ting –Et.
Budsjettprosessen i Bergen kommune
Hvilke forhold forklarer mest av variasjoner i driftsresultat?
Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter ved rådgiver Anja M. Brodschöll.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Statlig tilsyn med kommunesektoren Samordning Bakgrunn: NOU 2004 nr 17 – Aaslandutvalget Ot.prp nr. 97 (2005 – 2006) Kapittel.
Introduksjon til elementære begreper i regnskap og økonomi
Dosent Ingun Sletnes Repetisjon stats- og kommunalrett Våren 2016.
Kommunenes oppgaver og kompetanse 8. januar 2015 Dosent Ingun Sletnes.
Årsregnskap 2015 Ole Kristian Arntsen, regnskapssjef Ålesund kommune.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Parlamentarismeformen 20. januar 2015 Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 7.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes Høst 2015.
Organiseringen av staten 17. februar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Parlamentarismeformen 22. januar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Offentlige anskaffelser 10 Anskaffelser av helse- og sosialtjenester anskaffelsesprosesser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent.
Kommunal planstrategi
Østfoldstatus kommuneproposisjonsmøte Rakkestad 15. mai 2017
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017.
Økonomistyring Årsregnskapet – en grunnleggende innføring
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
FRA DRIFT I AVDELING TIL UTSKILLING I SELSKAP
Parlamentarismeformen 9. februar 2017
Hovedmodeller for organisering og styring av kommuner
Hvilke rettigheter og plikter har de folkevalgte? 2. februar 2016
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Kommunen og Fylkeskommunen
Organiseringen av staten 14. februar 2017
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 6
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 22. januar 2016.
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 2. februar 2016
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Saksbehandlingen i folkevalgte organer 5. februar 2015
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Inndelingsloven Økonomisjefane.
Offentlige anskaffelser 11 Oppsummering høst 2015
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 7. mars 2018
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 16. januar
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 12. mars 2018
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 21. februar 2017.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Parlamentarismeformen 24. januar 2018
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 10. januar
Dosent Ingun Sletnes Hvordan kontrollerer staten kommunene? Lovlighetskontroll, tilsyn og klage 14. mars
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
Organiseringen av staten 28. februar 2018
Hvilke rettigheter og plikter har de folkevalgte? 7. februar 2018
Hvordan kontrollerer staten kommunene? 1 Lovlighetskontroll og tilsyn
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Forvaltningsnivåer. KS Valg og innbyggerdeltakelse 16. januar 2018
KOSTRA og intern kontoplan
BUDSJETT 2020 OG ØKONOMIPLAN 2020 – 2023
Utskrift av presentasjonen:

De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 10. februar 2016 Dosent Ingun Sletnes Disposisjon De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 10. februar 2016

De kommunale inntektene Skatter, Stortingets skattevedtak for 2016 - inntektsskatt – alle legger seg på maks. sats, skatteloven - formuesskatt - eiendomsskatt – frivillig, flere og flere kommuner utnytter muligheten, i 2015 355 kommuner, betyr samlet sett nokså lite i totalen, loven skaper en del tolkningsproblemer - naturressursskatt – inntektsskatt fra kraftverk især Overføringer fra staten; rammetilskudd og øremerkede tilskudd Inntektssystemet er under revisjon Avgifter og gebyrer (brukerbetalinger) - selvkost Annet Forholdet til det kommunale selvstyret 30.12.2018

De kommunale inntektene 2013 (både kommuner og fylkeskommuner) Kilde: Kommunal- og moderniseringsdepartementet juni 2014

De kommunale utgiftene 2013 Kilde: Kommunaldepartementet juni 2014 30.12.2018

Økonomiplan jf. koml. § 44 Planens formål Sammenhengen til koml. § 5 og kommuneplan etter pbl. kapittel 11, se særlig pbl. § 11-1 fjerde ledd Omfatter hele den kommunale virksomheten Krav til innhold - realistisk - vesentlige forhold må med - i balanse Varighet minimum 4 år Ikke rettslig bindende Halden kommunes økonomiplan 2016-2019 30.12.2018

Økonomiplan fortsatt Lovbestemte krav til saksbehandlingen - vedtas av kommunestyret selv - innstilling fra formannskapet eller kommunerådet - krav til alminnelig ettersyn - vedtas en gang i året – rulleres – ikke krav til tidspunkt - sendes fylkesmannen til orientering 30.12.2018

Årsbudsjettet, jf. koml. §§ 45-47 og forskrifter Skal dekke behovet for - kommunal styring - informasjon til innbyggerne - statlige tilsyns- og kontrollbehov Krav til innholdet i årsbudsjettet, koml. § 46 nr. 3 til 6 - realistisk - i balanse - oversiktelig - inndelt i en investeringsdel og en driftsdel – hvorfor? - størrelsen på driftsdelen Er rettslig bindende, jf. koml. § 46 nr. 1 og § 47 nr. 1 - Hva innebærer det? Halden kommunes årsbudsjett 2016 30.12.2018

Årsbudsjettet - lovbestemte krav til behandlingen jf. koml. § 45 må vedtas innen utgangen av året for kommende år jf. nr. 1 delegasjonsforbud jf. nr. 2 formannskap eller kommuneråd innstillingsplikt jf. nr. 2 og koml. § 8 nr. 3 (formannskapet) utlegges til alminnelig ettersyn i 14 dager jf. nr. 3 egne avstemningsregler jf. koml. § 35 nr. 2 habilitetsregelen i koml. § 40 nr. 3 b gjelder ikke jf. siste setning i bestemmelsen skal sendes fylkesmannen til orientering jf. nr. 4 I ROBEK-kommuner skal budsjettet gjennom lovlighetskontroll, jf. koml. § 60 nr. 2 Pr. 3.12.2015 var 48 kommuner registrert i ROBEK Betingelser for å komme i ROBEK 30.12.2018

Årsregnskap og årsberetning jf. koml. § 48 og forskrifter skal utarbeides for hvert kalenderår jf. nr. 1 Føres i tråd med ”god kommunal regnskapsskikk” jf. nr. 2 Saksbehandling jf. nr. 3, delegasjonsforbud Særlig om inndekning av underskudd, jf. nr. 4 Årsberetning jf. nr. 5, skal også vedtas av kommunestyret «selv», jf. forskrift om årsregnskap og årsberetning § 10 første ledd 30.12.2018

Lån, jf koml. § 50 Hvorfor låneadgang Lovlige formål jf. nr. 1 – er uttømmende angitt Merk kan ikke låne til vanlig drift eller til kjøp av aksjer Staten må godkjenne låneopptak for kommuner/fylkeskommuner som står i ROBEK 30.12.2018

Garantier jf. koml. § 51 nr. 2 Kan ikke garantere for ”næringsvirksomhet” som drives av andre jf. nr. 2 Kan ikke pantsette eiendeler til sikkerhet for andres forpliktelser jf. nr. 4 Garantier må godkjennes av staten, unntak garantier lik eller mindre enn kr. 500 000 se garantiforskriften § 5 Former for kausjon; simpel eller selvskyldner 30.12.2018

Finansforvaltning Kommunestyret må gi regler om finansforvaltningen sin jf. koml.§ 52 og forskrift Finansforvaltning vil si forvaltning av finansielle aktiva (aksjer, obligasjoner, innskudd etc.) og passiva (lån, leasingavtaler etc.) Kan ikke ta vesentlig finansiell risiko og må ha tilstrekkelige midler til å dekke løpende betalingsforpliktelser Kommunestyret må selv gi regler om sin finansforvaltning (formål, risiko, risikospredning, plasseringsmåter etc. – se forskriften) 30.12.2018

Kommunal rapportering KOSTRA jf. koml. § 49 og KOR jf Kommunal rapportering KOSTRA jf. koml. § 49 og KOR jf. § 49a samt forskrifter KOSTRA – nasjonalt sektorovergripende rapporteringssystem Omfatter alle data knyttet til ressursbruk og tjenesteyting der kommunene har ansvar Kommunene har plikt til å rapportere til KOSTRA KOR skal gi en oversikt over kommunenes samlede rapporteringsplikter 30.12.2018