Velkommen til dugnad i kommunen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ALLEMED. Agenda 1.Velkommen og mål 2.Hva gjør vi allerede for å inkludere? 3.Hva vil vi forbedre? 4.Hvilke første skritt kan vi ta? 5.Avslutning.
Advertisements

Velkommen til nytt barnehageår! Spesielt ønsker vi de barna som er nye på avdelingene velkommen til oss- vi ser frem til å bli godt kjente med dem og familiene.
Samarbeid. Om samarbeid Hvis du har et eple og jeg har et eple og vi bytter, har vi begge fortsatt ett eple. Men hvis du har en idé og jeg har en idé.
ALLE MED Nasjonal dugnad mot fattigdom og utenforskap blant barn og unge (NDFU)
ALLEMED. Agenda 1.Velkommen og mål 2.Hva gjør vi bra? 3.Hva vil vi forbedre? 4.Våre første steg 5.Hvem tar ansvar?
Produsentuavhengig legemiddelinformasjon for helsepersonell Søkeeksempel på RELIS.no (13. mai 2016)
ALLEMED. Hva er ALLEMED? ALLEMED er et handlingsverktøy laget av Nasjonal dugnad mot fattigdom og utenforskap blant barn og unge (NDFU) NDFU har som mål.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Bruk av livshistorie til personer med demens Astrid Håland april 2016.
Likemannskonferanse NFCF midt-Norge 12.Februar 2010 Trondheim Hotel Britannia.
ALLEMED Drammen ALLEMED FILM - Utstyr.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
En faktor i utvikling av teori om sinnet og sosial kompetanse
GIL konferansen 2017 ‘Flest mulig – lengst mulig’ Hvordan kan GIL beholde ungdommen i idretten?
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
PRAKTISKE OPPGAVER.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Plan for økten - Forklare hva det vil si at skolen er med i Dembra
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Håndtere endringer i organisasjonen
Muntlig vurdering – å veilede andre
v/Kristina Ness og Selma Pedersen NBF Kick Off 2017
Gruppearbeid til bolk D for emnet Digital forvaltning (DRI)
Hovedstadsregionens rolle for nasjonal og regional utvikling
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Fritidserklæring - Fra ord til handling
Disippel-overføring.
Visjon: Aktiv læring med varme og tydelighet
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Samtaletrekk B – Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Plan for økten - Hva er Dembra? - Hva er «den ideelle skole»»?
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Fjernledelse. En presentasjon for ledere om hvordan følge opp medarbeidere på daglig basis. 23. mars 2018.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Veiledende mal for oppfølging av medarbeiderundersøkelsen i ledergruppene Avdeling for HR Høst 2018.
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Lek og moro skal vi ha, det gjør barn og voksne glad!
Velkommen til dugnad i kommunen
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Klubbutvikling oppfølging
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Skrive for å lære: mikrooppgaver på kurset
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Systematisk arbeid med motivasjon
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Voldsforebyggende opplæring
Oppfølging av etterlatte – Bruk av etterlattesamtaler
ALLEMED Nasjonal dugnad mot fattigdom og utenforskap blant barn og unge.
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Velkommen til foreldremøte
Fysisk og psykisk helse
Når du blir «pusha» til å gjøre noe du egentlig ikke vil…
Nasjonal dugnad mot fattigdom og utenforskap blant barn og unge
Nettverk for kommunikasjon v/ Kristin
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Arbeidsgiver: Dette kan du gjøre for å forebygge seksuell trakassering
ALLEMED Nasjonal dugnad mot fattigdom og utenforskap blant barn og unge.
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til dugnad i kommunen ALLEMED Nasjonal dugnad mot fattigdom og utenforskap blant barn og unge

Agenda Velkommen og mål Hva gjør vi bra? Hvem er vi til for? Veier inn i fellesskapet Konkret idè Veien videre

Man merker egentlig ikke så mye til at ikke alle får vært med på idrett. De som ikke får vært med snakker ikke om det og sier at de ikke vil spille selv om de egentlig har det. jente, 14 år, Oslo

Mål for workshopen I løpet av workshopen skal vi sammen svare på: Hvordan kan barn og unge i vår kommune få mulighet til å delta i fritidsaktivitet, uavhengig av familiens økonomi Mål: Å bli mer bevisst på hva som skal til for at vår kommune blir enda mer inkluderende Bli enige om konkrete handlinger vi som kommune kan gjøre som enkeltpersoner, i fellesskap og sammen med frivilligheten for at flere barn og unge kan få mulighet til å delta i fritidsaktivitet

Hva gjør vi bra? Parsamtale - ta utgangspunkt i følgende spørsmål Hva er vi stolte av at vi gjør allerede I dag for å sikre at barn og unge deltar I fritidsaktivitet, uavhengig av familiens økonomi? Har vi en konkret historie der vi klarte å bidra til at et barn kom inn i en fritidsaktivitet? Hvordan fikk vi det til? Noter gjerne stikkord på baksiden av kortet

Hva gjør vi bra? Vi deler… I fellesskap/plenum: Del det dere lykkes med ift inkludering, del gjerne konkrete historier!

Hvem er vi til for? I grupper I kortene finner dere beskrivelser av barn i ulike situasjoner som kan ha nytte av en form for oppfølging. Eventuelt kan dere konstruere deres egen person på bakerste kortet, om dere heller vil ta utgangspunkt i et barn i deres lokalmiljø. Velg en person som dere ønsker å hjelpe inn i en aktivitet Diskutèr spørsmålene på baksida av kortet

Veier inn i fellesskapet I grupper: Hva kan vi gjøre for at alle barn og unge i vår kommune får delta i fritidsaktiviteter, uavhengig av familiens økonomi: Hva kan vi som kommune gjøre? Hva kan vi samarbeide med frivilligheten om? Noter ned ideer på baksiden av kortet.

Konkret idé I grupper Velg den av ideene fra kortet «veier inn i fellesskapet» som dere har mest tro på for å få flere barn med i fritidsaktiviteter i vår kommune. Konkretisér ideen ved å bruke forsiden av det bakerste kortet.

Presentasjon av ideer I fellesskap/plenum Hver gruppe deler sin ide til en konkret handling. Resten lytter og kommenterer på følgende: Hva likte vi ved ideene? Hva kan gjøre ideene enda bedre?

Hvem tar ansvar? I fellesskap /plenum Bruk baksiden av det siste kortetige om hva dere gjør: Velg 1 – 3 ideer som dere vil jobbe for å realisere ideer Avklar hvem har ansvaret for å følge opp, aller første skritt. Fastsett neste møtepunkt. Alle noterer/tar bilde av handlingene dere er blitt enig om.

FÅ TIPS DEL HISTORIER SKAP ENDRING WWW.ALLEMED.NO