Ny organisering av administrasjonen ved UiT

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Advertisements

Internt handlingsrom (IHR) Allmøte for Sentraladministrasjonen 26. oktober 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Internt handlingsrom (IHR) NTNU – februar 2012 Prosjektleder Jenny Nornes, IHR.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Møte m/SAB arbeidsgruppe september 2015 IT for et fremragende universitet Lars Oftedal.
DSS mal: Startside Velg selv bilde Digital samhandling i praksis Offentlig sektors dataforum 20. juni 2016 Randi Thomsen Ole Kristian Mørch-Storstein Fabian.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Organisering NTNU: oppfølginger etter styrevedtak Fellesadministrasjon: status
1 Videreutvikling av administrative støtteprosesser ved DMF.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF.
Veileder for gevinstrapportering
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Samarbeid mellom faglig og administrativ ledelse
«Å bygge nye Asker kommune»
”Grenselaust samarbeid”
Administrativ organisering
Må verdier telles for å telle?
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Organisering NTNU: oppfølginger etter styrevedtak
Arbeidsmiljø- undersøkelsen på NTNU 2014
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Utdanningskomiteen 19. mai
Gruppe administrativ organisering
Endringsprosesser ved UiT
Prosessen Arbeidet ble innledet våren 2015 gjennom at et grunnlagsnotat, som inneholder en oppsummering av strategier, mål, tiltak og regulatoriske forhold.
Forslag til organisering av skikkehetsarbeidet ved UiO
IE - Samlokalisering Allmøte 25. september 2017
Adm Etablering av nye fellestjenester
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Balansert omstilling for utvikling
Administrativ organisasjonsstruktur
Økonomiplanprosessen Budsjett 2018 Økonomiplan
Organisering av administrasjonen ved UiT
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Hva består bystyresystemet av ?
Landsmøtesak 5/15 Lærerprofesjonens etiske råd
Lønnsutvikling og lønnsforhandlinger i staten En veiledning for ledere
Målbildet Stab/støtte
Internt handlingsrom (IHR)
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Status lærlingordning
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Gjennomgang sentraladministrasjonen
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Internt handlingsrom (IHR)
Avdeling for fagstøtte
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 11. mai 2017
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Informasjonsmøter for ansatte
Organisasjonsutvalget i Det frivillige Skyttervesen
Seminar adm.studieledernettverk 15. februar 2019
Orientering HOV 4. juni 2019.
2 1 STATUSRAPPORT BOTT mottak økonomi-prosjektet F N T
Gevinstrealiseringsstrategi
Grensesnitt mot øvrige delprosjekt
Gevinstrealiseringsstrategi
Digitaliseringsprogram for administrative tjenester
Delprosjekt arbeidsgiverpolitikk
Seniorråd og ny Kommunelov
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Programkontoret.
Utskrift av presentasjonen:

Ny organisering av administrasjonen ved UiT

Bakgrunn- ADM2020 Mål: Etablere mer robuste administrative miljøer Digitalisering og standardisering av arbeidsoppgaver/-flyt, og mer kostnadseffektiv forvaltning  Likt tjenestenivå uavhengig av enhet   Fortsatt tilgang til brukernære tjenester for studenter, ansatte og ledere  Økt administrativ fleksibilitet og tilpasningsdyktighet 

Bakgrunn ABE-reformen Budsjettår Kutt i bevilgning 2015 16, 752 mill. 2016 20, 107 mill. 2017 25, 130 mill. 2018 21,724 mill. Totalt 83,721 mill. Skjerming av kjernevirksomheten «Innsparingstiltakene internt på UiT skal omfatte det som er underlagt universitetsdirektørens virkeområde, og dermed den samlede administrative virksomheten, gjennomgående på alle nivåer». Sak S-18/15, Universitetsstyret

Prosess og tiltak for å nå målene 1) Etablering av flere nye administrative fellestjenester 2) Reorganisering av administrasjonen

Etablering av nye fellestjenester

Etablering av nye fellestjenester

Reorganisering av administrasjonen 1. Avdelingsstruktur i fellesadministrasjonen (nivå 1) 2. Organisering av administrasjonen på nivå 2 og 3

Strategiske utviklingsområder: ansvar vil plasseres i avdelingene, også digitalisering. Faggrupper Stab: liten, kompetent gruppe av generalister som kan fungere som rådgivere og prosjektledere Forskning, utdanning, formidling: Alle tre hovedargumenter, herunder delvis overlappende funksjoner (juridiske tjenester, analyse, rekruttering SKA: fordeles mellom flere enheter – politiske orienterte samfunnskontakt, karrieresenter, sentralbord Ansvar for fellestjenestene; mobilitet, nyhetsproduksjon, kanalforvaltning, grafiske tjenester Organisasjon og økonomi koordinering og samordning av standardiserte brukerrettede tjenester Ansvar for rellestjenestene: Bygg og Eiendom ITA: Dokumentforvaltning

Adm. organisering på fakultetene

Campusadministrasjon - oppgaver Beredskapsarbeid og ledelse av lokal beredskapsgruppe Ansvar for fellesarrangement på campus Sekretariatsfunksjoner for campusråd og campusmøte Praktisk lederstøtte og rådgiving for viserektorene Sørvistorgfunksjoner I Harstad skal sørvistorget drives av campusadm. i samarbeid med andre enheter. I Alta skal sørvistorget drives av BEA i samarbeid med campusadministrasjonen og andre enheter I Narvik skal sørvistorget drives av BEA i samarbeid med IVT Andre oppgaver på delegasjon

Administrative innsparinger I samband med selve den administrative omstillingen i 2018 (se vedlagte tidsplan) utformes det administrative bemanningsplaner med et stillingstall som totalt sett er minimum 5% lavere enn tallet UiT hadde ved fusjonstidspunktet i 2016. Reduksjonen knyttes til: Nært forestående naturlig avgang (pensjonering) Reduksjon av antallet lederstillinger Avtak av midlertidige stillinger (det er p.t. om lag 8% midlertidighet i administrasjonen ved UiT). Dupliseringseffekter knyttet til samling av administrative miljø i fellestjenester og sammenslåing av tilgrensende og overlappende fagmiljø i nye enheter Flere digitaliserte funksjoner Forenkling av saksflyt og avvikling av unødvendig kontroll I samband med den ordinære budsjettfordelingen for 2018 som legges frem for universitetsstyret i juni 2018 foreslår universitetsdirektøren konkrete innsparingstiltak knyttet til andre administrative utgifter. Økonomiske gevinster for kjernevirksomheten skal synliggjøres. Gjenstående behov for innsparinger fastsettes som måltall som den enkelte administrative enhet må innfri innen en angitt frist. En egen orientering om dette fremmes for universitetsstyret høsten 2018

Endringer for de adm. ansatte Ingen ansatte vil bli sagt opp, ingen må flytte geografisk men flere adm. ansatte vil få: Ny arbeidsflyt Helt eller delvis nye arbeidsoppgaver Ny organisatorisk tilknytning Nye kolleger Ny leder

Noen ledelsesutfordringer Skape forståelse for hvorfor endringene skjer Forberede de ansatte på hvilke type endringer som kommer Ta ansvar for at beslutningene og prosessene blir gode

Statsforvaltningens verdier Rettsstatsverdier Eks: legalitet, nøytralitet, likebehandling, rettferdighet Demokratiske verdier Eks: ytringsfrihet, likeverd, medbestemmelse, fellesskapsansvar, brukerorientering og åpenhet

Troverdighet Akademisk frihet Nærhet Kreativitet Engasjement UiTs verdier Troverdighet Akademisk frihet Nærhet Kreativitet Engasjement

ADMST og UFFST – årsverk Kilde Paga pr. dato   ADM ÅRSV UFFST ÅRSV 04.01.2016 875,1 1962,3 04.06.2016 872,1 2000,6 04.01.2017 843,4 2005,9 04.06.2017 884,6 2031,7 04.01.2018 850,6 2058,0

Utvikling midlertidige ansatte i universitetsadministrasjonen 2013-2017 (årsverk) Kilde DBH 2017

Administrativt ansatte som er 66 år eller mer i 2018, fordelt på stillingskoder og fakultet/enhet. 38 ansatte (33,5 årsverk) Ca 70 % av administrative ansatte 66 år eller mer finner vi på de fire største fakultetene og i stillingskodene seniorrådgivere, instituttledere, seksjonsledere, og seniorkonsulenter. Kilde Paga februar 2018