Aggregert tilbud og aggregert etterspørsel Kapitlet gir en grundigere innføring i aggregert tilbud (AT) og aggregert etterspørsel (AE) enn det vi har hatt tidligere Aggregert tilbud er definert som: Den produksjonsmengde bedriftene vil produsere og selge til de gjeldende priser, produksjonskapasitet og kostnader
Bidrag til økonomisk vekst
Produksjonsfaktorene Vi har følgende produksjonsfaktorer N = arbeidskraft målt i antall årsverk K = realkapital Z = naturressurser Makroproduktfunksjonen: R = f(N, K, Z) lang sikt R = f(N) kort sikt Rpot = f(Npot)
Makroproduktfunksjon kort sikt
Lineær makroproduktfunksjon
Aggregert tilbud kort sikt
Forenklet aggregert tilbud
Begrunnelser for faste priser Lønnsavtaler Markup-prising Menykostnader Ufullkommen konkurranse Vent og se holdning Frykt for tap av goodwill
Skift i aggregert tilbud
Aggregert tilbud på lang sikt
Skift i makroproduktfunksjon
Skift i aggregert tilbud lang sikt
Aggregert etterspørsel Aggregert etterspørsel (AE) er det beløpet konsumenter, bedrifter, det offentlige og utlandet er villige til å bruke på norske varer og tjenester – gitt priser, inntekter og andre økonomiske variabler AE kurven er fallende med økt prisnivå
Aggregert etterspørsel
Skift i AE-kurven
Potensiell og faktisk produksjon
AE-AT. Likevekt på lang sikt
Likevekt på kort sikt
Etterspørselssjokk
Tilbudssjokk
Stabilisering ved tilbudssjokk
Overopphetet økonomi
Fra kort til lang sikt