Aggregert tilbud og aggregert etterspørsel

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markets for Factor Inputs
Advertisements

Grunnleggende bedriftsøkonomisk analyse (3ØB112)
Imperfekt konkurranse (Monpol, Oligipol)
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Matvaresikkerhet og jordvern
Firmanavn Forretningsplan. Målsetting Erklær firmaets langsiktige mål klart og tydelig. –Prøv å bruke ord som hjelper med å styre veksten til firmaet,
Enkel Keynes-modell Lukket økonomi
1 Brita Bye CREE Seminar, KLD, 31. mars 2014 Hvordan skal vi innrette teknologi- og klimapolitikken? Modeller for endogen teknologiutvikling.
Lønnsomhetsanalyser Mål: Resultatmaksimering på lang sikt
Formålet med produktkalkyler
Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
1 Passer inflasjonsmålstyringen Norge? Per Richard Johansen Samfunn og økonomi, Sparebankforeningen, 22. oktober 2004.
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Arbeidsmarked og likevektsledighet
Tilbud og etterspørsel
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Eksamen i samfunnsøkonomi Oppgave 1
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Forelesning i mikroøkonomi. Forelesning i mikroøkonomi Kapittel 6.
Modul 1 Økonomi og psykologi Handelshøyskolen BI
Vekst og vern1 ECON 3910 Innføring i miljøøkonomi, vår 2008 Forelesning 12 Kapittel 7 Foreleser: Finn R. Førsund.
Hva er penger? Penger er gyldig betalingsmiddel for økonomiske transaksjoner. Både sedler og bankkort regnes som penger Penger har tre funksjoner i økonomien.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Makroøkonomi Samfunnsøkonomi og økonomisk politikk 4. utgave.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Produktvalg © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Kapittel 19 Verdiskaping, vekst og velferd
Kapittel 1 Hva er samfunns-økonomi?
[Firmanavn] Forretningsplan.
Mikroøkonomi og makroøkonomi
Kapittel 23 Valutamarkeder og valutakurser
Kapittel 4 Grunnleggende markedsøkonomi
[Firmanavn] Forretningsplan.
Bedriftens kostnader Rett eller galt?
Markedsmakt: Monopol og Monopsoni
Measuring production, Income and Spending
Inntektsbestemmelsen i en åpen økonomi. Multiplikatorprinsippet
Costs and the changes at firms over time
The Nature and Causes of Economic Fluctuations
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Microeconomics (ECON 1010) Førstelektor Ivar Bredesen
Kurs i mikroøkonomi Førstelektor Ivar Bredesen
Kapittel 4 Bruk av elastisiteter 1.
The Nature and Causes of Economic Fluctuations
Kapittel 10 Monopol 1.
Kapittel 6 Tilbudskurven 1.
Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.
Using the Economic Fluctuations Model
Høgskolen i Rena Høstsemester 2004
Inflasjon og arbeidsledighet
The Economic Fluctuations Model
The Economic Fluctuations Model
Inntektsbestemmelsen i en åpen økonomi. Multiplikatorprinsippet
Valutakurser og kapitalbevegelser
Kapittel 6 Produksjon 1.
Kapittel 7 Kostnadsforløp og kostnadsstruktur
The Rise and Fall of Industries
3 Kostnader og kostnadsteori
Using the Economic Fluctuations Model
9 Arbeidsledighet og konjunkturer
10 Konjunkturledigheten
Tilbud og etterspørsel
Formålet med produktkalkyler
Økt kapitalmakt: Et makroøkonomisk skifte
Etterspørsel Etterspørselen etter en vare er avhengig både av prisen på varen og av prisen på andre varer Som regel synker etterspørselen når prisen øker.
Utskrift av presentasjonen:

Aggregert tilbud og aggregert etterspørsel Kapitlet gir en grundigere innføring i aggregert tilbud (AT) og aggregert etterspørsel (AE) enn det vi har hatt tidligere Aggregert tilbud er definert som: Den produksjonsmengde bedriftene vil produsere og selge til de gjeldende priser, produksjonskapasitet og kostnader

Bidrag til økonomisk vekst

Produksjonsfaktorene Vi har følgende produksjonsfaktorer N = arbeidskraft målt i antall årsverk K = realkapital Z = naturressurser Makroproduktfunksjonen: R = f(N, K, Z) lang sikt R = f(N) kort sikt Rpot = f(Npot)

Makroproduktfunksjon kort sikt

Lineær makroproduktfunksjon

Aggregert tilbud kort sikt

Forenklet aggregert tilbud

Begrunnelser for faste priser Lønnsavtaler Markup-prising Menykostnader Ufullkommen konkurranse Vent og se holdning Frykt for tap av goodwill

Skift i aggregert tilbud

Aggregert tilbud på lang sikt

Skift i makroproduktfunksjon

Skift i aggregert tilbud lang sikt

Aggregert etterspørsel Aggregert etterspørsel (AE) er det beløpet konsumenter, bedrifter, det offentlige og utlandet er villige til å bruke på norske varer og tjenester – gitt priser, inntekter og andre økonomiske variabler AE kurven er fallende med økt prisnivå

Aggregert etterspørsel

Skift i AE-kurven

Potensiell og faktisk produksjon

AE-AT. Likevekt på lang sikt

Likevekt på kort sikt

Etterspørselssjokk

Tilbudssjokk

Stabilisering ved tilbudssjokk

Overopphetet økonomi

Fra kort til lang sikt