Flerkulturelt barnevern

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bakgrunn: Økende antall bekymringsmeldinger til barneverntjenesten - annen etnisk bakgrunn enn den norske.  Media; kulturelle forhold kan føre til manglende.
Advertisements

UNIVERSITETET I BERGEN Navn eller avdeling / enhet Legg inn «Navn eller avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato og klokkeslett.
Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn?
Prosjekt og forskningsrapport
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
”Du skal få en dag i mårå...” Faglig forum for kommunalt flyktningearbeid sin landskonferanse 2007 Kjell Erik Øie Statssekretær
Educational pathways of minority youth: Intersections of gender, class and ethnicity Prosjektleder: Jon Lauglo, NOVA / Ped.Uio / Nifu-Step Prosjektmedarbeidere:
Meldal kommune - attraktivitetsundersøkelse 2010.
Trondheim Helseklynge Intensjonsavtale om samarbeid 4 November 2008.
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust
PRAT LES KLIKK BIBLIOTEKET SOM INTEGRERINGSARENA Berit Berg og Patrick Kermit Sogndal 15. september 2015.
| Kulturmøter og kulturkonflikter. Hva er kultur? Kultur er samfunnets språk religion tenkemåte kunnskaper.
Presentasjon av kartleggingen SLT Styringsgruppen 2/9-08 Ruskartlegging Tjøme kommune 2008.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Her kan du skrive enhet/tilhørighet. Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. Innhold i dette feltet styres her: Meny -> Sett inn (Mac=Vis) -> Topptekst.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Samarbeid mellom skole og barnevern
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Bjørnsgård barnehage.
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
Samhandling med ungdom
Familieråd En for alle, alle for en
Ingen er som alle andre Inger Marie Lid, Teolog, ph.d.
Marielle Bergh Konserveringsseksjonen
Prosjekt og forskningsrapport
Identitet handler om hva du tror er den dypeste og mest virkelige virkeligheten, om hvem eller hva som beskriver denne virkeligheten, hvordan du forholder.
Kommunikasjon og rekruttering
Innvandring, funksjonshemming, menneskeverd
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
Kapittel 1 Helse og sykdom
Universitetet i Bergen
Min Tid Tekn/adm ansatte
Min Tid Tekn/adm ansatte
Min Tid Tekn/adm ansatte
Utlendingsdirektoratet, forskning og etikk
Sivilingeniørprogram i medisinsk teknologi
2-årig masterprogram Energi
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Bluegarden Tid og Prosjekt ved UiB
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Matematikk på ungdomstrinnet
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Min Tid Tekn/adm ansatte
DELINGSKONFERANSE 23. MAI 2018 UIS
Bluegarden Tid Tekn/adm ansatte
Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Min Tid Tekn/adm ansatte
Hva er kultur? Kultur er den komplekse helheten som består av kunnskaper, trosformer, kunst, moral, juss og skikker, foruten alle de andre ferdighetene.
Trude Senneseth, psykologspesialist / FJELL KOMMUNE
Lytteforståelse Rammeverket
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Å bruke e-læringskurs i kvardagen
Velkommen til foreldremøte
Gjennomføring
Digital skrivestøtte - et samarbeidsprosjekt
Hvor privilegert er du?
Tilflyttingsprosjektet i Nordland 17 og 18 september 2018
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Tilpasset opplæring Kurs 5
reddbarna.no/jegerher #JegErHer
Utskrift av presentasjonen:

Flerkulturelt barnevern Ungdommer og foreldre med etnisk minoritetsbakgrunn i møte med den norske barnevernstjenesten Marte Knag Fylkesnes Ph.d, Forsker II mafy@norceresearch.no [UNI Helse / RKBU]

Her kan du skrive enhet/tilhørighet Her kan du skrive enhet/tilhørighet. Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. Innhold i dette feltet styres her: Meny -> Sett inn (Mac=Vis) -> Topptekst og bunntekst Universitetet i Bergen Frykt, forhandlinger og deltakelse Ungdommer og foreldre med etnisk minoritetsbakgrunn i møte med den norske barnevernstjenesten Doktoravhandling gjennomfør ved UiB Psykologisk fakultet, HEMIL-senteret 2018

Plan Bakgrunn Fremgangsmåter (metode) Frykten for barnevernet Artiklene Implikasjoner Universitetet i Bergen

Bakgrunn Mistillit (Berg et al, 2017; Rasmussen et al, 2012) Språk og kulturelle forskjeller (Anis, 2005; Bø, 2015; Križ & Skivenes, 2015) Foreldres erfaringer i eksil (Aadnesen, 2012; Berg et al, 2017; Lewig et al, 2010) Barn sin stemme fraværende (Graham, 2007; van Bijleveld, 2015) Byråkratiske hindringer (Thrana, 2013)

Hvordan oppfatter og erfarer familier med etnisk minoritetsbakgrunn møtet med den norske barnevernstjenesten? Universitetet i Bergen

Universitetet i Bergen

Universitetet i Bergen

Foreldreinformantene Kvinner (7), menn (4) 20-45 år Afrikanske kontinent (8), midt- Østen (3) 1-7 barn Studenter (8), arbeidssøkende (1), i arbeid (1), hjemmearbeidende (1) I Norge: 2-17 år Ulike barnevernserfaringer Universitetet i Bergen

Ungdomsinformantene 6 ungdommer: jenter (4), gutter (2) 17-19 år Bakgrunn: Afrikanske kontinent Skoleelever: videregående (5), grunnskole med norsk (1) Botid i Norge Ulike barnevernserfaringer Alle: plasseringer utenfor hjemmet Universitetet i Bergen

Semi-strukturerte intervju Kontakt med barnevernet Bakgrunn Verdier Referanse-rammer Deltakelse Universitetet i Bergen

Tolk Universitetet i Bergen

Artikkel 1 Forskningsspørsmål: Hvordan beskriver foreldre med flyktningebakgrunn ‘frykten for barnevernet’ blant etniske minoritetspersoner? Universitetet i Bergen

Frykt for barnevernet «Å høre ordet barnevern det skremmer livet av dem». mor, enslig forsørger, ett barn Hvis bare ordet begynner med å si «barneve..», før du slutter hele ordet [så sier folk] «nei, nei, nei!!!». […] Ingen elsker dem, ingen liker dem. far, gift, tre barn

Oppfatninger av barnevernet – tre tema Barnevernet bare tar barn Barnevernet går ikke i dialog med foreldre Barnevernet diskriminerer

Artikkel 2 På hvilke måter posisjonerer institusjonelle praksiser foreldre som «mangelfulle»? Hvordan blir denne posisjonen forstått, forhandlet og utfordret i foreldres fortellinger? Universitetet i Bergen

Artikkel 3 Hva forteller ungdommer med etnisk minoritetsbakgrunn om sin deltakelse ved plassering utenfor hjemmet? Universitetet i Bergen

Implikasjoner Sårbare deltakere i møte med barnevernet Likeverdig deltakelse gjennom: Iverksette tiltak som adresserer frykt/mistillit Sikre rammevilkår – identifisere og adressere marginaliseringsmekanismer Modeller barns deltakelse – inkludere sosial posisjonering Universitetet i Bergen

Referanser Universitetet i Bergen