Fornebubanen Erfaringer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
Advertisements

Ny partnerskapsavtale - Vedtak 1 Fylkestinget Partnerskapsavtale Østfoldhelsa mellom fylkeskommunen og kommunene godkjennes som samarbeidsavtale.
Informasjonsmøte Bussvei 2020
Kommunal planlegging Vi er her nå.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Oslo 4. og 5. mars 2010 Tariff 2010 Møte NLS. Unios medlemsforeninger s2 ForeningAntall medlemmer Utdanningsforbundet Norsk Sykepleierforbund87.
Kommunereformen HTV-konferanse 26. april KMD - egen hjemmeside Milepæler – prosess med 2 løp
Sykkelvelodrom i Asker ? Presentasjon TKF, den 14. januar 2016 ØEE, den 18. januar 2016 FSK, den 19. januar 2016.
Utfordringer for KVU Torsdag 10. april 2014 – Rådhuset, Leknes Nils Petter Rusånes, Statens vegvesen Region nord Prosjektleder KVU E10 Fiskebøl - Å.
Plan- og beslutningsprosesser av bompengepakker/bypakker - lokale vedtak - statlig godkjenning - KVU/KS1 Thomas Tvedt, ass. fylkesdirektør Avd for Regional.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
Ny bro over Glomma i Fredrikstad Presentasjon av planprogram Åpent møte
Ny ishall på Risenga Rådmannens innledning til formannskapet
Temaplan Legetjenester Komité Helse og omsorg.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Erfaringer med byparlamentarisme i Tromsø Grete Theodorsen, leder Utdanningsforbundet Tromsø
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
Oppstart og avslutning av prosjekter Prosjektleder Olav Torp Ass.prosjektleder Tor Inge Johansen.
Kommunereformen i Asker Status og veien videre Kommunestyret 26. april 2016 Ordfører Lene Conradi.
Foto: Bjørn Erik Olsen Dialogmøte planlegging Greta Johansen 21.April 2014.
KS Folkevalgtprogram Holmestrand. KS – kommunesektorens organisasjon.
Hurtigbåter og lokale båtruter i Nordland.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Nortura flytter skjæreaktiviteten fra Sarpsborg
Informasjonsmøte 19.juni 2017 Konkurranse om arkitekt- og rådgivertjenester for nytt sykehus i Drammen.
Orienteringssaker Møte i rådmannsutvalget Torsdag 16. februar 2017
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
FP produksjon FL produksjon
Bærekraftig samfunnsutvikling
Familieråd En for alle, alle for en
NTP Handlingsprogram /23 Høringsprosessen i Telemark v/Anne-Gro Ahnstrøm, prosjektleder NTP.
Utdanningskomiteen 19. mai
Status fra fellesnemnda
Viktige faktorer for plangjennomføring
Samarbeidsgruppemøte 21.januar 2016 Rolf Olai Jacobsen
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Samordningsforsøket – hva har vi lært?
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
Nasjonalt pilotprosjekt – fase 2
Regional koordinering eHelse og velferdsteknologi i Agder
Fv 260 Frogner bru Åpent møte 28. mai
Presentasjon på KS-nettverk
«Fra Kyst til Marked» RTP Handlingsprogram har et bilde på forsiden av parkerte laksebiler ved Nova Sea på Lovund. Det skal illustrere overordnet strategi.
Status i programmet nye Kristiansand
Planprosess - litt om roller og oppgaver
Organisasjons-utvikling FO 2019
Kulturrådet Fagetat underlagt Kulturdepartementet
Dagens sykehusområde på Bragernes - byutviklingskonkurranse
Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett
Hålogalandsvegen – én region Planleggingen
UU og Fylkesmannens rolle
Klubbutvikling oppfølging
Oslopakke 3 Handlingsprogram mai 2012
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
Deltakeravgift på distriktsarrangementer
Orientering om: RV.19 MOSS
Forslag til finansiering av videre utbygging av bossnett utenfor Bergen sentrum BIR Nett AS – KFKN
Presentasjon av Høringsdokumentene
Konsept regionalutvikling
Utredningsgruppe samferdsel
Anbudsprosessen - Klage
STATUSRAPPORT UiO Saksbehandling og arkiv Delprosjekt 1 &
Seniorråd og ny Kommunelov
STATUSRAPPORT UiO Saksbehandling og arkiv Delprosjekt 1 &
Rv.19 Moss –Presentasjon av prosjektet
Utskrift av presentasjonen:

Fornebubanen Erfaringer

Kort historik I møte 29. april 2003 (sak nr. 13/03) fattet fylkestinget følgende vedtak: «Fylkestinget viser til tidligere vedtak og vedtar at det bygges en lettere automatbane på Fornebu.»   I møte 19. mai 2005 fattet så fylkestinget følgende vedtak (sak nr. 39/05): «Fylkestinget viser til at det nå foreligger godkjent reguleringsplaner for Fornebubanen, avklart stasjonsløsning med Jernbaneverket på Lysaker, oppdatert kostnadsoverslag og en felles forståelse med Samferdselsdepartementet om banen. På dette grunnlag kan videre planarbeid fortsette med tanke på prekvalifisering og anbud.»

Fra automat bane til bybane Etter at forutsetningene for baneprosjektet var blitt vurdert på nytt, fattet fylkestinget i møte 10.mai 2007 (sak nr. 34/07) følgende vedtak: «1. Fornebubanen etableres som en bybane. Fylkestinget ser at en bybaneløsning er en mer hensiktsmessig løsning enn en automatbane som for de fleste krever omstigning på Lysaker. 2. Banen må forutsettes koblet sammen med Oslo sporveisnett og planlegging med forslag til ulike trasevalg starter umiddelbart.»

Utredning av bybane Akershus fylkeskommune og Oslo kommune ga i mai 2008 Ruter As i oppdrag å utrede en bybaneløsning til Fornebu med tilknytning til det øvrige kollektivnettet i Oslo ved Skøyen. Dette arbeidet er dokumentert i Ruterrapport 2009:17 og 2010:7.   Ruters rapporter ble behandlet av fylkesutvalget i møte 29. april 2010 (sak nr. 47/10). Fylkesutvalget fattet bl.a. følgende vedtak: «1. Rapporten «Kollektivløsning for Fornebu» tas til foreløpig orientering. 4. Fylkesutvalget ber Ruter om umiddelbart å starte reguleringsarbeid med en tunnelløsning på Fornebu og fram til og med Lysaker. Hele traseen må dimensjoneres slik at ingen driftsformer utelukkes. Løsningen på Lysaker må være fleksibel med tanke på videre trasèføring inn i Oslo. På Fornebu avklares de kritiske områdene gjennom reguleringsarbeidet.

KVU og KS1 I april 2012 bestilte Byrådsavdeling for miljø og samferdsel bestilte KS1 av konseptvalg for kollektivbetjening av Fornebu. Rapporten lå ferdig juni 2012. Til grunn for konseptvalgene (KVU) lå rapporten fra Ruter og alle tidligere utredninger og grunnlagsdokumenter. Konklusjon fra Holte Consulting er meget kritiske, men godkjenner under tvil konklusjonene i Ruters rapport.

Ny Metro Det ble lagt frem en sak i FT 17/12-12 « Fornebubanen: Valg av konsept» Fylkestinget vedtok: 1. Fylkestinget forutsetter at den fremtidige kollektivtrafikkløsningen til Fornebu skal ha kapasitet til å ta fremtidig trafikkvekst, bidra til å redusere belastningen på overflatenettet, samt legge til rette for utvikling langs traseen. 2. Basert på dette legger Fylkestinget til grunn at metro fra Fornebu senter via Lysaker og Skøyen til Majorstuen utredes videre som hovedalternativ. 3. Fylkeskommunen vil gjennom et forprosjekt i tråd med Oslos kvalitetssikringssystem, utforme et styringsdokument som skal gi overordnede rammer for prosjektet og styring av prosjektet. Parallelt bør det gjennomføres en ny nytte-/kostvurdering for å trygge beslutningsgrunnlaget for valg av løsning. 4. Det etableres en politisk styringsgruppe for å følge arbeidet med finansiering av Fornebubanen, både i forhold til dialogen omkring det statlige bidraget, og den totale finansieringen av banen, herunder bidrag fra private interesser. 5. Den politiske styringsgruppen skal bestå av tre medlemmer utgått fra fylkesutvalget, hvorav fylkesordfører er den ene. Fylkesordføreren leder styringsgruppens arbeid. 6. Det forutsettes at alt videre arbeidet skjer i samarbeid med Oslo kommune, Bærum kommune og andre naturlige samarbeidspartnere. 7. Fylkesutvalget og Hovedutvalg for samferdsel skal holdes løpende oppdatert i det videre arbeidet og skal gi sin tilslutning til videre organisering av arbeidet når dette er avklart. 8. FT ber om at det legges frem en ny sak, når reguleringsplan for hele strekningen er ferdig behandlet og KS2 er gjennomført, for å ta stilling til det endelige prosjektet.

Reguleringsplan Ruter overleverte forslag til reguleringsplan for banetrase i Bærum kommune. Den ble oversendt Bærum kommune for kommunal behandling og offentlig ettersyn i FU møte 15/9-14 sak ? med følgende vedtak: «Forslag til reguleringsplan for banetrasè, driftsbase og stasjonsområder for T-bane/metro fra Lysaker til Fornebu senter oversendes Bærum kommune for politisk behandling»

Status i dag Reguleringsplan er godkjent både i Bærum og Oslo Inngått bymiljøavtale med Staten, Oslo og Akershus ang Fornebubanen Inngått en samarbeidsavtale mellom Oslo og Akershus, hvor Oslo er byggherre for prosjektet. Etablert Fornebuetat som skal levere forprosjekt. KS2 starter når forprosjektet er ferdig Forventet endeling beslutning vår 2019. Byggestart 2020?

Grunneierbidrag Rekkefølgekrav om at finansiering av banen må være på plass før videre utbygging kan skje på Fornebu. KMD har godkjent at Akershus kan inngå direkte avtaler med utbyggere for å sikre bidrag til finansiering av banen Pågår forhandlinger med de ulike utbyggere Avhengig av KDP3 og volumet som legges til grunn der.

Erfaringer Fornuftig å overføre løsning fra Stat til Fylke, helhetlig planlegging Vanskelig å forutse skifte i politiske standpunkt Sikre god politisk forankring Holde fokus og motivasjon oppe, selv om ting tar tid Unngå smarte løsninger som er forankret hos noen få Start med bred medvirkning hos alle involverte parter Vær åpen for innspill og vurder andre løsninger seriøst og ordentlig