Strategiske kostnadsdrivere

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Grunnleggende prinsipper for ABC-kalkyler
Advertisements

Viktige prestasjonsmål for produksjonen
Kalkulering Formål med kalkyle Kostnadsstruktur Kalkulasjonsmetode.
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
Bilde inn Intern markedsføring. Hva er intern markedsføring? ”En kontinuerlig prosess som skjer innad i organisasjonen, og som går ut på å motivere og.
Sammen om mestring Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne.
1 - ditt springbrett til innovasjon. Skattepliktige til Norge kan søke Behøver ikke å være i skatteposisjon For alle næringer og selskapsformer Bedriften.
Balansert resultatmåling «What you measure is what you get»... Fokus på ett mål er uheldig –produktivitet –kvalitet –kvantitet (søkere per studieplass??)
Vefsnakonferansen 2016 Tanker om norsk reiseliv 3. mars 2016, Gunnar Almlid.
Forløpsprosjektet 1 Workshop 29. april 2016: Brunpapirøvelse Forløpsprosjektet - livmorhalskreft.
Akershus fylkeskommune 2010 Internasjonal strategi Østfold fylkeskommune Kjersti Helene Garberg 21. april 2010.
Den gode kunde Kompetanse, involvering og kultur Magne Jørgensen Simula Research Laboratory.
Presentasjonsmal Norinnova Technology Transfer AS.
Nortura flytter skjæreaktiviteten fra Sarpsborg
Likehel.no Et opplæringsprogram i sikkerhetskultur for kraftnæringen
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Benchmarking som kilde til forbedring
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Veilederen er utarbeidet av SINTEF Byggforsk, på vegne av KS, 2006.
ROS-analyse.
Business case – vurdering av enkelttiltak
Resultatmåling av brukerstyrt forskning Styrker og svakheter
Samarbeid og konflikt.
Kapittel 18: Ansatte som merkevarebyggere
Implementering av nytt ITSM-system
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
UiOs integrasjonsarkitektur (med fokus på Cerebrum)
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Valgfag innsats for andre
Veilederen er utarbeidet av SINTEF Byggforsk, på vegne av KS, 2006.
Å planlegge og gjennomføre en treningsøkt
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Verktøy for leverandørkategorisering
Havneutvikling i Longyearbyen
UNINETT mot 2020 Forskningsnett ligger fast som basis. Forrige strategi ledet til eCampus. eCampus henter tjenester i skyen, hvordan forholde oss til skytjenester.
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Verdikjedeintegrasjon
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Costs and the changes at firms over time
Kapittel 7 Aktivitetsbasert kalkulasjon (ABC)
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Den matematiske samtalen
Samarbeidsutvalg Bergensregionen Liv Olsen
Kapittel 7 Aktivitetsbasert kalkulasjon (ABC)
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Kapittel 12 Prissetting Læringsmål
Kapittel 14 Produktvalg Læringsmål:
Verdikjedeanalyse Går ut på
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Personalplanlegging (PPL)
Kraljic matrise.
REGIONALT PROSJEKT OM AMBULANTE TENESTER OG TIDLEG STØTTA UTSKRIVING
Kostnadsstyring Privat / Offentlig
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Rapporteringsrutiner til styret om immaterielle rettigheter
Brukergruppemøte Vann og Avløp
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Strategisk kompetanseledelse 2019 Programstyremøte 1 feb 2019
Modul 3 – Intensiv opplæring
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Utskrift av presentasjonen:

Strategiske kostnadsdrivere Kapittel 2

Hvordan forstå kostnadsforløpet Hva driver kostnadene? Kostnadsdriver Den faktoren som best forklarer hvordan en kostnad oppstår og forløper, og som bestemmer størrelsen på den Tradisjonelt stort fokus på volumet som driver Opphavet til oppdelingen i faste og variable kostnader I et kortsiktig og til dels taktisk perspektiv er volumet en betydelig kostnadsdriver Eksempler på volumbaserte kostnadsdrivere? Kapittel 2

Kostnadsdrivere og ABC-kalkulasjon I aktivitetsbasert kalkulasjon ble spesielt en ikke-volumbasert kostnadsdriver fokusert? Hvilken? Kapittel 2

Strategiske kostnadsdrivere Tidsaspektet påvirker en kostnadsvariabilitet På lang sikt er alle kostnader variable I et strategisk perspektiv vil derfor langt flere faktorer påvirke kostnadene og deres forløp Strategiske kostnadsdrivere er de faktorene som på lang sikt er dimensjonerende for en aktivitet Kapittel 2

Strategiske kostnadsdrivere deles i to grupper Strukturelle kostnadsdrivere Skala (stordriftsfordeler) Omfang (”Scope”) Kunnskap og erfaring Teknologi Kompleksitet Iverksettelsesmessige kostnadsdrivere Ansatte deltagelse Kontinuerlige forbedringer Totalkvalitetsledelse Kapasitetsutnyttelse Organisering Produktkonfigurasjon Utnytte forbindelsene til leverandører og kunder Kapittel 2

Strukturelle kostnadsdrivere (1) Skala (stordriftsfordeler) Hva er noen av argumentene? Omfang (”scope”) Omfangsbegrepet relateres i hovedsak til vertikal integrasjon i verdikjeden Kapittel 2

Strukturelle kostnadsdrivere (2) Kunnskap og erfaring Hva kan argumentene være? Lære- og erfaringskurver Kapittel 2

Strukturelle kostnadsdrivere (3) Teknologi Hvordan driver teknologi kostnadene? Kompleksitet Stor bredde i produkttilbudet/sortimentet Kapittel 2

Iverksettelsesmessige kostnadsdrivere (1) Ansattes deltagelse Motiverte ansatte er en viktig operasjonell driver for å kunne gjennomføre endringer og nå mål Kontinuerlige forbedringer Lære av erfaringer som gjøres Kaizen Hverdagsrasjonalisering Kapittel 2

Iverksettelsesmessige kostnadsdrivere (2) Totalkvalitetsledelse (TKL) En ledelsesfilosofi og et sett med retningsgivende prinsipper og systemer Kapasitetsutnyttelse En strategisk utfordring blir å bygge anlegg som lett kan omstilles til endrede forhold Kapittel 2

Iverksettelsesmessige kostnadsdrivere (3) Organisering Hvordan driver organiseringen kostnadene? Produktkonfigurasjon (produktdesign/formulering) Det hevdes at selve produktdesignet ”låser” inntil 90 % av de fremtidige kostnadene Kapittel 2

Iverksettelsesmessige kostnadsdrivere (4) Utnyttelse av forbindelsene til leverandører og kunder Hvordan? Kapittel 2

En matematisk tilnærming til strategiske kostnadsdrivere En prinsipiell kostnadsligning for en aktivitet i en strategisk kontekst kan se slik ut (forutsetter at tre faktorer/kostnadsdrivere påvirker kostnaden i et multiplikativt samspill): Kostnad = Faktor A * Faktor B * Faktor C Ingen av faktorene påvirker imidlertid kostnaden i samme grad En mer presis fremstilling ville derfor være å veie faktorene eksponensielt: Kostnad = Faktor Aa * Faktor Bb * Faktor Cc Kapittel 2

Kostnadsdriveranalyse (1) Formålet er å finne ut hva de kostnadsmessige implikasjonene er av ulike kombinasjoner av strukturelle og iverksettelsesmessige kostnadsdriverne knyttet til strategiske beslutninger En optimalisering mellom strukturelle og iverksettelsesmessige kostnadsdrivere Eksempel Hva er optimal kapasitet ved et nytt, planlagt anlegg og hvor bør det ligge? Kapittel 2

Kostnadsdriveranalyse (2) Igjen, vi må forstå hva som driver kostnadene Utarbeide hypoteser om hvordan kostnadene interagerer eller påvirker hverandre Noe kan vi regne på og noe må anslå gjennom kvalifiserte vurderinger Årsak-virkningsdiagrammer kan hjelpe oss Kapittel 2

De interne kvalitets-kostnadene systemer/TKL Forebyggende vedlikehold -ansatte og utstyr Kompetente og motiverte ansatte Opplæring Motivasjons-programmer Produksjons-prosessen Teknologien som brukes i tilvirkningen Råvarer Produktdesign Foretakets holdninger og verdier De interne kvalitets-kostnadene Kapittel 2