Hva er karnevel for oss i Sommerly?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tone Johnsen, Habiliteringsteamet for voksne
Advertisements

Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Månedsevaluering november 2011
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
SENTRUM BARNEHAGE Utarbeidet i 2010
Hva er aktivitet og deltakelse?
Månedsbrev fra Blåklokka
Månedsevaluering Juni I mai og Juni har barna vært på tur til gimle museum. De har kjørt buss, og for noen var det en ny opplevelse. De så mange forskjellige.
Rolighetsmoen barnehage
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
KALENDERUTGAVE 2012/2013 SOLGLØTT ELVETUN BARNEHAGE Elvetun barnehage
Månedsbrev fra Blåklokka
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Evaluering av november på Blå avdeling:
OPERAPROSJEKTET. Den pedagogiske lederrollen Hvordan operaprosjektet kan påvirke den Må ta ansvar og kunne deligere ansvar Gruppeprosesser og samarbeid.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
"God bagasje på livets reise."
Samtale 2.
Vi har en tydelig struktur gjennom barnehagedagen
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Gustadmoen barnehage Med for ditt barn
Fysisk aktivitet.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
Samtaleverktøyet «Gode vaner for god helse» er utviklet av Kreftforeningen i samarbeid med helsesøstre og fysioterapeut. Målgruppen for samtaleverktøyet.
Tilbakeblikk fra desember på Rød. Natur, miljø og teknikk Barna har fått erfare hvordan teknikk kan brukes i leken.
Avdeling: Gul Tema: Luft og påske.
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
SKOG PROSJEKT NINA OG TONE.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Triade teater - Dans, rytme & bevegelse
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Vi jobber kontinuerlig med fokusbarn, trygghetssirkelen, ICDP og ved å gjøre observasjoner gjennom året – HVORFOR? For å kunne skape gode relasjoner.
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Og for å komme dit skal vi; LEKE, HA DET GØY, LE SAMMEN, LYTTE TIL HVERANDRES HISTORIER, DELE OPPLEVELSER, FINNE LØSNINGER SELV OG SAMMEN. sept2014 VibekeW.
FORELDREMØTE Fugleredet Sept. ‘13 i. Fugleprosjekt vår/sommer.
Velkommen til foreldremøte. Stavangerbarnehagen  kompetanse heving av alle ansatte i stavanger kommune sine barnehager.  En felles kompetanse plattform.
UKE 38 – 41: SKOGUKA,BRANNVERN. PERIODEPLAN FOR LEKESTUA UKE 38 – 41: HØST, SKOGUKA,BRANNVERN. Mål for perioden: Barna skal få kjennskap til barnehagens.
Periodeplan for Minsten Uke Skoguke, brannvernuke. Periodeplan for Minsten Uke HØST; Skoguke, brannvernuke. Mål for perioden: Barna skal.
Barnehagens innhold skal være allsidig og variert, og utformes slik at hvert enkelt barn får opplevelser og erfaringer som støtte for sin utvikling av.
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Februarnytt for Titt i hålå 2017
Februarnytt Buorre beaivi = god dag
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
HVA HAR VI GJORT I AUGUST?
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Periodeplan for Sommerly barnehage Uke : 17
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Periodeplan for SOMMERLY Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
MARS I Mars starter vi opp med forberedelser til påske. Vi skal ha forming hver mandag og skal da lage påskepynt. Vi skal også snakke litt om hvorfor.
Månedens pedagogiske tips: Lag dere en god november!
Årshjul rødbasen
DESEMBER November Desember
Hva er viktig for oss i Sommerly når julen er her ?
Årshjul grønnbasen
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Årsplan- spesifikk del
Periodeplan for Sommerly Uke Skoguke, påske og våren.
Periodeplan for februar 2019
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Kalender for 2018/2019 Granåsen barnehage SA.
Utskrift av presentasjonen:

Hva er karnevel for oss i Sommerly? SOMMERLY periodeplan uke 4-10 Tema uke: sansing, fysisk aktivitet og karneval. Hva er viktig for oss i Sommerly når vi jobber med sansing og fysisk aktivitet ? Dette tema er viktig for oss da vi vet barn får en positiv selvoppfatning gjennom å bruke sin egen kropp og føle kroppslig mestring. Hva er karnevel for oss i Sommerly? Karneval er fargenes, musikkens og gledens fest! Karneval er en del av våre kulturelle tradisjoner. For oss handler karneval om at vi er på vei mot vår og lysere tider. Barna har ofte store forventinger til karneval, er glade i å kle seg ut, danse til musikk og spise god mat sammen. Rammeplanen sier: «Gjennom kroppslig aktivitet lærer barn verden og seg selv å kjenne. Ved sanseinntrykk og bevegelse skaffer barn seg erfaring, ferdigheter og kunnskaper på mange områder. Barns kontakt med andre barn starter ofte med kroppslige signaler og aktiviteter. Dette har betydning for utvikling av sosial kompetanse.» «Å være sammen om kulturelle opplevelser, og å gjøre eller skape noe felles som bidrar til samhørighet.» Mål for perioden: Barna skal få mulighet til å ta i bruk egen fantasi, kreativ tenkning og skaperglede. Barna skal erfare hvordan bruke sansene sine på forskjellige måter og setter ord på det de opplever. Barna skal videreutvikle sin kroppsbeherskelse, grov- og finmotorikk, Barna skal få erfaring med å uttrykke seg estetisk gjennom rytmer og kreative prosesser. Barn og voksne skal oppleve de gode samtalene gjennom å filosofere og undre seg sammen rundt felles opplevelser og erfaringer. Barn skal utvikle forståelse for og respekt for egen og andres kropp. Noen aktiviteter: Smågrupper Eksperimentere med vann: fryse vann, smelte snø, hva flyter og hva synker? Kjenne på vann med forskjellig temperatur. Hvordan kjennes vann ut og hvordan kjennes is ut? Sanseposer/hva er undre teppet? Bruke sansene til å finne ut hva som er gjemt. Lage lykter ute. Modellere Ake Smakeleker Skape gode rammer som fremmer og legger til rette for de utdypende og utviklende samtalene via bøker og felles opplevelser. Karnevel og disco på stua.