Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Årsplan- spesifikk del

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Årsplan- spesifikk del"— Utskrift av presentasjonen:

1 Årsplan- spesifikk del
Blåbærlyngen 2017/2018

2 PROGRESJONSTRAPPA Mark Muldvarp Hare Ekorn Ugle
Kommunikasjon, språk og tekst. Barna skal få erfaring med å lytte, observere og gi respons i gjensidig samhandling med andre barn 
og voksne, både verbalt og non-verbalt. Barna skal få kjennskap til å bruke sitt språk for å uttrykke følelser, ønsker og erfaringer. Barna skal få erfaring med å bruke sitt språk til å 
løse konflikter og å skape positive relasjoner i lek og annet samvær. Arbeid med språket i barnehagen skal også bidra til at barna videreutvikler sin begrepsforsåelse og bruker et variert ordforråd bl.a. gjennom rim rytmer og sanger Barna skal få et positivt forhold til tekst og bilde som kilde til estetiske 
opplevelser og kunnskaper, samtaler, og som inspirasjon til fabulering 
og nyskaping. Barna skal oppleve glede og spenning ved høytlesning, fortelling, sang og samtale Barna skal få erfaring med ulike skriftspråksuttrykk som lekeskrift, tegning og bokstaver, gjennom lese- og skriveaktiviteter. Voksenrollen: Gjennom engasjement og tilstedeværelse skal de voksne være gode rollemodeller. De voksne skal legge til rette for et språkstimulerende miljø med ulike typer samtaler der barna får anledning til å fortelle, undre seg, reflektere og stille spørsmål. De voksne skal også oppmuntre til å lytte, samtale og leke med lyd, rim, rytme, samt fabulere ved hjelp av språk og sang.

3 PROGRESJONSTRAPPA Mark Muldvarp Hare Ekorn Ugle
Kropp, bevegelse, mat og helse Gjennom kroppslig mestring ønsker vi å gi barnet en positiv selvoppfatning. Barna skal få mulighet til å skaffe seg gode erfaringer med varierte, allsidige og utfordrende bevegelser. Barna skal få styrke sin kroppsbeherskelse, rytme og motoriske ferdigheter, koordinasjon og fysiske egenskaper. Barna skal støttes i å utvikle glede og forståelse for hvordan man bruker og tar vare på naturen gjennom utforskning og kroppslige utfordringer. De skal også få erfaring med å vurdere og mestre risikofylt lek gjennom kroppslige utfordringer. Barna skal hjelpes til å få en dypere forståelse for at alle er forskjellige, samt vise respekt for egen og andres kropp. Barna skal også få et bevisst forhold til prosessen om matens opprinnelse til produksjon, for så veien fra mat til måltid. Voksenrollen: Gjennom engasjement og tilstedeværelse skal den voksne følge opp barns lekeinitiativ, samt inspirere og legge til rette for trygg og utfordrende kroppslig lek og aktiviteter for alle barn. Det skal også være fokus på å utnytte det fysiske miljøet slik at det stimulerer barna på best mulig måte. De voksne har også ansvar for at måltidene består av sunn og variert mat, og lage gode rutiner for renhold og hygiene. Vi skal legge til rette for bevegelseslek, matglede og matkultur, mentalt og sosialt velvære og fysisk og psykisk helse.

4 PROGRESJONSTRAPPA Mark Muldvarp Hare Ekorn Ugle
Kunst, kultur og kreativitet Barna skal få bruke hele seg i sin skaperglede. Vi har fokus på barnas skaperglede, og prosessen rundt det de lager ved å ha tilgang til ting, rom og materialer som støtter opp om deres lekende og estetiske uttrykksformer. Barna skal få ta i bruk sin fantasi, kreative tenkning og skaperglede. Barna skal få oppleve glede ved å utforske, prøve ut og delta i kunst og kulturopplevelser sammen med andre. Barna skal få erfaring med å lytte, iaktta, kommunisere, utrykke seg og tenke allsidig om kultur, kunst og estetikk. Voksenrollen: Voksne skal være lyttende og oppmerksomme i forhold til barnas kulturelle uttrykk, 
vise respekt for deres ytringsformer og fremme lyst til å gå videre i 
utforskning av de estetiske områdene. Vi skal gi barna glede og stolthet over egen kulturell tilhørighet og de skal få møte et kulturelt mangfold. Videre skal vi legg til rette for samhørighet og kreativitet ved å bidra til at barna får være sammen om å oppleve og skape kunstneriske og kulturelle uttrykk.

5 PROGRESJONSTRAPPA Mark Muldvarp Hare Ekorn Ugle
Natur, miljø og teknologi Barna skal få oppleve glede over å være ute i de ulike årstidene. Barna skal få oppleve naturen og undre seg over naturens mangfoldighet. Barna skal få oppleve glede ved å ferdes i naturen og få grunnleggende innsikt i natur, miljøvern og samspillet i naturen. Barna skal få erfaringer med, og lære om sammenhenger i naturen og om bærekraftig utvikling. Barna skal få erfaring med å iaktta, undre seg, eksperimentere, utforske, systematisere, beskrive og 
samtale om fenomener i den fysiske verdenen. De skal også få lage konstruksjoner av ulike materialer og utforske muligheter som ligger i redskaper og teknologi. Voksenrollen: De voksne skal legge til rette for aktiviteter og opplevelser i all slags vær året rundt, og undre seg sammen med barna. De skal gi barna mulighet til å bruke ulike redskaper, verktøy og maskiner inne og ute, og veilede dem i bruk av tekniske hjelpemidler.

6 PROGRESJONSTRAPPA Mark Muldvarp Hare Ekorn Ugle Antall, rom og form.
Barna skal bruke kroppen og sansene for å utvikle romforståelse. Barna skal få begynnende matematisk forståelse gjennom førstehåndserfaringer. De skal videre oppleve glede over å utforske og leke med matematiske begreper. Barna skal få leke og eksperimentere med tall, mengde og telling og få erfaring med ulike måter å uttrykke dette på. Barna skal erfare ulike typer størrelser, former og mål gjennom å leke, sortere, kategorisere og sammenligne. Barna skal få oppleve og erfare matematiske sammenhenger. De skal få leke og eksperimentere med tall, mengde og telling og få erfaring med ulike måter å uttrykke dette på. Voksenrollen: De voksne i barnehagen skal synliggjøre sammenhenger og legge til rette for at barna kan utforske og oppdage matematikk i dagliglivet (hverdagssituasjoner, i lek og i samtaler), i teknologi, natur, kunst og kultur og ved selv å være kreative og skapende. Arbeid med fagområdet skal stimulere barnas undring, nysgjerrighet og motivasjon for problemløsning. Det er viktig å ta utgangspunkt i barnas interesser og uttrykksformer, og støtte og inspirere barna i deres matematiske og kognitive utvikling.

7 PROGRESJONSTRAPPA Mark Etikk, religion og filosofi.
Muldvarp Hare Ekorn Ugle Etikk, religion og filosofi. Barna skal få en opplevelse av å bli sett, hørt og forstått. Barna skal oppleve og bli bevisst sine egne og andres følelser. De skal få kjennskap til det som er rett og galt. Barna skal få utforske og undre seg over eksistensielle, etiske og filosofiske spørsmål. Barna skal få hjelp til å utvikle toleranse, respekt og interesse for hverandre uansett bakgrunn. De skal få en forståelse for at det finnes mange ulike måter å forstå ting på og leve sammen på Barna skal få ekstra kjennskap til kristne høytider og tradisjoner, samt andre livssyn og religioner som er representert i barnegruppen. Med dette ønsker vi at barna skal utvikle interesse og respekt for hverandre og forstå verdien av likheter og ulikheter i et fellesskap. Voksenrollen: De voksne skal møte alle barnas tro, spørsmål og undring med alvor og respekt, og vise respekt i møte med familienes etniske, religiøse og kulturelle bakgrunn. Det skal legges til rette for undring og gode samtaler i hverdagen, samt i samlingsstund, snakkekrok og barnesamtaler. De voksne har også ansvar for å være gode rollemodeller i konfliktsituasjoner. Barnehagen skal skape interesse for samfunnets mangfold og forståelse for andre menneskers livsverden og levesett.

8 PROGRESJONSTRAPPA Mark Muldvarp Hare Ekorn Ugle Nærmiljø og samfunn
Barna skal få erfaring med gruppetilhørighet og fellesskap på avdelingen. Barna skal erfare at alle får utfordringer og like muligheter til deltagelse og medansvar i fellesskapet. Barna skal utforske ulike landskap, bli kjent med institusjoner og steder i nærmiljøet og lære å orientere seg og ferdes trygt i trafikken Barna skal få hjelp til å utvikle forståelse for ulike tradisjoner, levesett og familier. De skal også oppleve at gutter og jenter får samme muligheter og utfordringer. Barna skal få begynnede kjennskap til hvordan samfunnet fungerer. De skal også få kjennskap til nasjonale minoriteter og til den samiske kultur. Voksenrollen: De voksne skal være bevisst vårt samfunnsmandat og legge til rette for at barna skal få innsikt og erfaring i å delta i et demokratisk samfunn. Personalet har plikt til å behandle alle barn med omsorg og respekt. De skal gi barna like muligheter, fremme likestilling og motvirke diskriminering, fordommer, stereotypier og rasisme.

9 Tradisjoner 2017-18 August: 18: Planleggingsdag Juli:
Barnehagen er sommerstengt i uke 28 og 29. Åpningstid i uke 30 er kl September: 18-22: Brannvernuke Juni: 13: Roseseremoni for Uglegruppa og foreldre. 22: Planleggingsdag. Oktober: 10: Verdensdagen for psykisk helse. 12-13: Planleggingsdager. 24: FN-dagen med foreldrearrangement. FORUT Tradisjoner Mai: 4: Frist for påmelding til sommeren 2018. Minner om at barn som starter på skolen høsten 2018 må ha tre sammenhengende uker ferie før 1.august. 16: 17.mai-feiring med barna. November: Temauker "Psykisk helse" April: Sertifiseringsfest for nytt tema i Grønt flagg. Desember: 1: Påmelding til julen. 13: Lucia/julegrantenning - foreldrearrangement Mars: 9: Påmelding for påsken. Barnehagen er stengt onsdag før skjærtorsdag. 13: Barnehagedagen med foreldrearrangement. 20: Påskefest. 28: Barnehagen er stengt Januar: 26: Planleggingsdag. 30: Barnehagens bursdag med fargefest Februar: 6: Markering av samefolkets dag.

10 Harene «Her bor æ» Vennskap Selvstendighet Rollelek Skaperglede
«Hare- hoppsadans» 1-2-3 antall rom og form Sang, rim og regler Overganger Barns medvirkning

11 Psykisk helse Rollelek Vennskap Snakkekrok Teddy Ordensbarn
Medvirkning Kropp og følelser Relasjoner

12 Trygghetssirkelen

13 Språk Språkløypa Lek ”Her og nå” situasjoner Sang og musikk
Rim, regler og rytmer Visualisering Benevning Verbal og nonverbal kommunikasjon Førstehåndserfaring Tegn til tale

14 Hverdagsaktiviteter Mål Innhold Metode Levering:
Vi ønsker å skape en god start på morgenen når barna kommer i barnehagen. Måltid: Vi ønsker at det skal være god stemning rundt matbordet og at barna får en positiv matopplevelse. Vi ønsker at barna skal oppleve felleskap og samhørighet. Påkledning: Vi legger spesielt til rette for språkstimulering i denne hverdagssituasjonen. Vi legger også til rette for at barna skal få anledning til oppleve selvstendighet og mestring. En voksen som tar imot barna inne på avdelinga/ kjøkkenet der de spiser frokost. Spise i mindre grupper. En voksen som sitter ved hvert bord (så langt det er mulig). Voksne som er tilstedeværende og støttende. Påkledning i mindre grupper. Skape god kontakt med barn og foresatt ved å skape trygghet og tillit. Utveksle relevant informasjon, men viktig å huske at barnet skal være i fokus. Skape ro og god stemning mens barna spiser. -Barna har faste plasser ved bordet og de voksne er tilstedeværende, støttende og oppmuntrer til selvstendighet. Vi legger tilrette for å øke fellesskapsfølelelsen og skape god stemming rundt matbordet. -Støttende og veiledende voksne. Vi benevner kroppsdeler, klær og ellers det barna er opptatt av. -Selvstendighetstrening med mestringsfølelse.

15 Mål Innhold Metode Lek:
Vi ønsker å legge til rette for et variert og spennende lekemiljø for barna både inne og ute. . Vi legger til rette for møteplasser mellom barn-barn, barn-voksen og til barnegruppa som helhet. Vi legger også til rette for ett miljø som gir barna en ”felles vi”-følelse i gruppa mellom barn-barn og barn- voksen, samt et miljø som ivaretar den spontane leken som oppstår i her og nå situasjoner. Dele barna inn i mindre lekegrupper. På den måten får vi bedre kontakt med hvert enkelt barn, og vi får lettere observert leken og barnas behov.. Organiserer rom, tid og lekematerialer for å inspirere til ulike typer lek både inne og ute. De voksne skal være tilgjenglig og tilstede for barna i leken.

16 Mål Innhold Metode Samlingsstund:
Samlingsstunden skal bidra til å gi barna trygghet og forutsigbarhet i barnehagehverdagen. Vi skal også legge til rette for å styrke fellesskapsfølelsen, spre glede og gi barna en arena for læring og språkstimulering. Henting: Barna skal få en god avslutning på dagen. Varierte samlinger med blant annet sang, musikk, sansing, bevegelse, dramatisering, opplevelser, tegn til tale, rim og regler m.m Vi skal være engasjerte og formidle til foreldrene hvordan dagen har vært. Ta et tydelig farvel med barna. -Vi har samlingsstund både i full barnegruppe og i mindre grupper. - Samlingsstunden planlegges ut ifra barnas forutsetninger og interesser. -Samlingsstunden skal ha en fast form som bidrar til å skape forutsigbarhet og trygghet. Informasjon gis slik at vi inkluderer barna i samtalen. Unngå å snakke over hodet på barna.

17 Mål Innhold Metode Turer:
Vi ønsker at barna skal oppleve glede ved å være på tur i nærområdet. Vi skal legge til rette for å gi barna gode turopplevelser, styrke fellesskapsfølelsen og gi barna mestringsfølelse. Foreldresamarbeid. Ha god dialog med foreldrene, slik at de føler seg trygge og at nødvendig informasjon blir utvekslet. Dokumentasjon og pedagogisk dokumentasjon: Vi vil gjennom dokumentasjon formidle hva vi jobber med i barnehagen Deler oss i mindre grupper. Vi drar på turer i barnehagens nærmiljø.  Formelt: Besøksdager, oppstartssamtale, foreldresamtaler og foreldremøter. Uformelt: Foreldrekafé, merkedager/foreldrearrangement. Pedagogisk dokumentasjon i barnehagehverdagen. Vi har en fast turdag i uka når vi ser at barna er klare for dette. Barna har med egen sekk med mat og drikke. Vi tar oss god tid til å undre oss underveis og følger barnas initiativ. Vi skal gi barna passe utfordringer og legge tilrette for mestringsfølelse.  Formelt: Det tilbys foreldresamtaler og det arrangeres foreldremøter 2 ganger i året, på høsten og våren. Daglig kontakt gjennom hente og bringesituasjonen. Gjennom året arrangeres det flere foreldrekaféer og arrangementer der foreldre er invitert. Vi tar i bruk dokumentasjon i form av blant annet: Ukeplan Jordbærnytt Informasjon på mail Bilder Muntlig ved hente- og bringesituasjoner Gjennomføring av foreldrearrangement.

18 Uka på Blåbærlyngen Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag
Kjøleskapsgrøt til lunsj (havregryn med melk, rosiner, aprikos og kanel) Varmmat til lunsj Brødmat til lunsj Matpakkedag. Barna har med mat og drikke i sekken. Smøremåltid (barna velger pålegg selv og smører brødskiva med hjelp og støtte av voksne). Møtedag Gruppedag og Teddysamling Gruppedag med fokus på formingsaktiviteter. Turdag Snakkekrok. Fredager prøver vi å få til snakkekrok med 2-3 barn og en voksen.


Laste ned ppt "Årsplan- spesifikk del"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google