LMK - den rene motorhistoriske kulturorganisasjon!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Alternativ finansiering av transport i by Samfunnsøkonomisk evaluering av alternative ”spleiselag” for Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim.
Advertisements

MKS MARITIME KONFERANSE 2014 Innlegg v/Siri Hatland Fraktefartøyenes Rederiforening.
VI FORENKLER FORSIKRING Vi skjerper konkurransen mellom leverandørene av forsikring. Kun da oppnår forsikringstaker de beste vilkårene til lavest mulig.
Tilbakemeldinger fra nettverket våren 2006 MOBILITETSBARRIERER FOR FORSKERE Eystein Kallhovde Norges forskningsråd
Friluftslivets år 2015 «Nå er det din tur!» Friluftsrådet Nordmøre og Romsdal håper skoler og barnehager bruker Friluftslivets år til å sette fokus på.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
Micron Associates: Headlines Micron Associates la slip Spania har ikke råd til høye priser for lenge.
Hvem skal eie fiskekvotene? Edgar Henriksen. Utvikling i lønn og pris på torsk 10. juli 2015UiT seminar på Riddu Riđđu.
Olje som verdens blod. Olje i internasjonal politikk 95 prosent av all transport med fly, båter og biler er basert på drivstoff fra olje. Derfor er nesten.
Velkommen til klimatoppmøte! Klimatoppmøte i skolen Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening.
Utredning av innføring av et Opplevelseskort i Asker Hvordan samskape med innbyggerne om deltagelse og aktivitet på tvers av funksjonsevne, kulturelle.
Problemstillinger som ønskes belyst Mulige konsekvenser når aktivitetsplikten og bearbeidingsplikten foreslås fjernet. Hva vil endringer i leveringsplikten.
Bør flytebrygger erstatte pælebryggene i fremtiden ?? Medlemsmøte 7.april 2016.
STUDIEFORBUNDET FUNKIS I TELEMARK. Styret 2015/2016.
Drifts- og vedlikeholdskontrakter med funksjonsansvar – alternative modeller årets utlysing Informasjonsmøte 9. oktober 2009 Bjørn Erik Selnes.
Resultater og mål for energiforskningen i Norge Status på Stratos, 7. September 2011 Arvid Hallén, Norges forskningsråd.
Enorme forskjeller BNP og HDI BNP måler produksjonen i samfunnet, og ikke hvor bra befolkningen har det (selv om det er en sammenheng mellom BNP og velferd).
”Lions er gode venner som
Vannskuterforvaltning KS
Nortura flytter skjæreaktiviteten fra Sarpsborg
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
En introduksjon.
Medarbeiderkurs i Akershus
Hvorfor skal jeg være med
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Rapport: Å ville utvikle skolen
Familieråd En for alle, alle for en
Definisjon av begrepet ”makt”
4/12/2018 Bjørn Songe-Møller Grants Subcommitee Chair Hei! Jeg er…
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Fra ung og lovende til verdensklasse
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
LOfavør – landets beste fordelsprogram
BAKGRUNN STORTINGSMELDING 18 (2015–2016)OM FRILUFTSLIV:
Erfaringer med bruk av NS 8435
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Økonomiplanprosessen Budsjett 2018 Økonomiplan
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Bosetting av flyktninger og kjennskap til Husbankens virkemidler
Samfunn og produksjon Det er to generelle trekk som preger utviklingen av de ulike samfunnsformene: Samfunnene har blitt stadig mer spesialisert. Både.
WTO 149 land er medlemmer, de fleste fattige U-land
UNINETT mot 2020 Forskningsnett ligger fast som basis. Forrige strategi ledet til eCampus. eCampus henter tjenester i skyen, hvordan forholde oss til skytjenester.
Bærum inviterer Bærum 2035 Tenke langt – handle nå 22.August 2018
HVA GJØR KIRKENS NØDHJELP?
Kulturrådet Fagetat underlagt Kulturdepartementet
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Grunnlovens grenseland Energiunionen og grunnloven
NMF mener at et godt samarbeid mellom offentlig myndighet, frivillige organisasjoner og private aktører er den viktigste garantien.
LIONS CLUB KOLSÅS - RYKKINN
12/29/2018 Bjørn Songe-Møller Grants Subcommitee Chair Hei! Jeg er…
Veien videre etter introkurs
Årsmøte 2018 Quality Alexandra Hotel 14. – 15. mars
Naturmangfold i internasjonalt farvann
Formål: Selskapets virksomhet er å eie og forvalte fast eiendom
Formål, virksomhet, medlemmer og medlemsavgifter 2019
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
1. Hva er ditt syn på forslaget til Negotia Ung?
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Arbeid, verdiskaping, kompetansebygging, læring Ringvirkninger
Deltakeravgift på distriktsarrangementer
Nå er vi spente!.
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
Gjennomgang av fakultetsoppgave 10. mai 2019
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Rekruttering av kompetanse - ny tid, nye krav og nye utfordringer ?
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Utskrift av presentasjonen:

LMK - den rene motorhistoriske kulturorganisasjon! LMK stiftet i 1979, paraplyorganisasjon for de motorhistoriske kjøretøyklubbene i Norge. 145 tilsluttede eier-klubber over hele landet pr. 01.01.2018. Ca 50. 000 medlemskap ( 37 000 husstander, 1% av Norges befolkning) Tilknyttet Norges Kulturvernforbund og Frivillighet Norge. Styret velges av Landsmøtet og består av 5 faste medlemmer. Administrasjonen består av 2 heltidsansatte, generalsekretær og kontorleder, som holder til i Øvre Slottsgate 2b i Oslo. LMK er en del av kontorfellesskapet «Kulturvernets Hus».

den rene motorhistoriske kulturorganisasjon Dagsaktuelle problemstillinger Bruksbegrensninger, kjøreforbud i byer, autonome kjøretøy Drivstoff, etanoltilsetting gir tekniske utfordringer, ønsker sikringskvalitet Avgiftsproblematikk – skal en rullende kulturarv avgiftslegges? Politisk påvirkning Avgjørende å være aktive ovenfor politiske beslutningstakere i Norge. Mye av utfordringene skyldes ufullstendig kunnskap hos beslutningstakerne kombinert med vår manglende synlighet overfor nasjonale myndigheter. Gjennom FIVA kan LMK påvirke et internasjonalt regelverk da mange beslutninger tas gjennom EU systemet. ( LMK er det eneste talerør inn til FIVA og som slik sett har muligheter for å påvirke utviklingen internasjonalt)

den rene motorhistoriske kulturorganisasjon Forsikring LMK-Forsikring har vært et av markedets beste forsikringsprodukter for veterankjøretøy siden 1983. IF er gjeldende samarbeidspartner fra 01.01.2018. LMKs medlemmer gis en rekke medlemsfordeler. Den nye avtalen med IF gir medlemmene tilgang til en forbedret avtale. Avtalen skal gi en enklere betjening av forsikringsordningen. Det skal også bli enklere for forsikringstakeren å skaffe seg en LMK-Forsikring. LMKs medlemmer gis også tilgang til gunstige forsikringer på øvrige ting. Avtalen vil bidra økonomisk til LMK i arbeidet for medlemmenes interesser

den rene motorhistoriske kulturorganisasjon Verden omkring oss: Stor konkurranse på forsikring – flere aktører på markedet. Andre konkurrerende organisasjoner ønsker seg LMK`s medlemmer for å sikre seg forbedret markedsposisjon. LMK er avhengig av at medlemmene forblir i LMK og slutter opp om vår forsikringsordning – da dette gjør LMKs drift og virke fortsatt mulig. Stadig større press mot kjøretøy som benytter fossilt brennstoff. LMK må sikre dispensasjoner fra fremtidige lover og forskrifter. Informasjon blir viktig.

den rene motorhistoriske kulturorganisasjon Hva betyr forsikringen for LMK økonomisk? Medlemskontingenten utgjør 6-700.000 i inntekter (1,8 mill fra 2018) Forsikringsavtalen bidrar med vel 2 mill. kr årlig til LMK, noe som går direkte til LMKs liv og virke. Det er viktig at klubbenes medlemmer er klare over koplingen mellom forikringsordningen og LMKs økonomi. Det vil ha store økonomiske konsekvenser for LMK dersom klubbene velger andre forsikringsløsninger enn IF/LMK. Klubbene må innse at konkurrerende ordninger med provisjon direkte til klubbene «spiser av matfatet» til LMK.

den rene motorhistoriske kulturorganisasjon Fremtidens LMK. LMK jobber etter mottoet «Bevaring gjennom bruk». LMK vil bevare, beskytte og informere – sentralt under LMK-Stafetten 2017. Fremtiden vil kreve at også vår bevegelse tilpasser oss nasjonale og internasjonale endringer. Løsningen vil derfor måtte bli særskilte unntak fra de generelle ordningene tilpasset vår bevegelse. Skape en aksept for at også rullende materiell er viktig kulturvern. Se på muligheter for samhandlinger med andre kulturverngrupperinger for felles løsninger og videreføring av immateriell kulturarv – håndverk og tradisjonsfag.