Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Advertisements

Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Prinsipper for utøvelse av lederrollen
Prosjektrettet systemarbeid Tema: arbeide i grupper
NESO Formannsskole Ledelse
NESOs Formannsskole Ledelse - Forhandling Samling 4. klasse 18, Tromsø Januar 2014 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Gruppepsykologi.
Diabeteskofferansen Ledere
Aktivitet på Mestringssenteret
"Møte" Mennesker som treffes rutinemessig eller for en bestemt anledning Møtet er eneste fellesarena Vage eller ingen felles mål Beslutninger blir ofte.
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
Torhild Rio Finvik og Torstein Rønningen
NESO Formannsskole Motivasjon
NESO Formannsskole Teamarbeid
Styret – hjertet i foreningen
Lis Byberg Forelesning 14. oktober 2005
Hvorfor er vi her? Vi er mange instanser med delvis overlappende ansvarsområder og uklare myndighetslinjer Forskere møter ulike synspunkter og konklusjoner.
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
Lederstil og Motivasjon.
De ansatte opplever å bli hørt og anerkjent, og føler dermed trygghet og lojalitet. Bedriften får utnyttet unik kompetanse. Økt bevissthet til HMS-arbeidet.
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Effektive lederteam og dialogkompetanse
Samling 4, Klasse 19Tromsø januar 2015
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Modellkommunene Hva er unikt?
Trio / Samarbeid Hva innebærer det?. Dommeren Trygghet Kontroll Ro Engasjement/ Entusiasme Motivere Rettferdighet Fysisk styrke.
NESO BASSKOLE Arbeidsledelse
Prosjektledelse Nylen : Profil for toppleder (----) og en arbeiedsleder (++++) LederfunksjonRelativ betydning av hver funksjon Grenseregulering
Essay SGO 4001 Bjørnar Sæther. Hva forventer vi av et essay? Forventningene skiller seg ikke mye ut fra arbeider dere tidligere har levert –Redegjør klart.
Politisk påvirkning.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Arbeid for alle Jeg er mer enn Psykisk syk, jeg har arbeidsevne!
Rykkinnprosjektet. Medarbeidersamtaler/vPhD 1 Rykkinnprosjektet Om medarbeidersamtaler Rykkinnprosjektet Om medarbeidersamtaler Del.
Godt miljø og lagfølelse i individuell idrett Aktiv klubbledelse Jeg som leder Trener og lederkonferansen Gardermoen
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere Oppstartsamling 12.Mai 2015.
Prosjektplanlegging med prosjektgruppen Prosessveileder Prosjektlederkurs UiO
Samarbeid og medbestemmelse Samling: Samarbeid og medbestemmelse i staten. Målgruppe: mellomledere. Arbeidshefte.
Samarbeid og medbestemmelse Samling: Godt samarbeid. Målgruppe: partene, øverste ledelse og tillitsvalgte Opplæringsmateriale.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Samhandling og prosessledelse
Gruppepsykologi.
Teampresentasjon Innhold: Hva er et team?
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
«Det sympatiske mennesket»
Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015
Kapittel 11 Grupper og team
Læring på ungdomstrinnet
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Velkommen til foreldremøte
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Arbeidsledelse – Aktuelle lederstiler
Kapittel 13 Ledelse som funksjon.
Norges Musikkhøgskole
Roller.
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015 Hanne Winther, VINN

Teamarbeid

Team ”Gruppe med felles mål og gjensidig ansvarlighet og synergi”

Arbeidsgrupper og team Arbeidslag (team) Sterk, klart definert leder Omfordelte lederroller Individuelt ansvar Individuelt og gjensidig ansvar Individuelle arbeidsprodukter Kollektive arbeidsprodukter Formelle, strukturerte møter Åpne, problemløsningsorienterte møter Måler effektivitet indirekte (lønnsomhet) Måler effektivitet direkte (kollektivt arbeidsprodukt) Diskuterer, beslutter, delegerer Diskuterer, beslutter og gjør jobben sammen

Forutsetninger Fagkunnskap i de spørsmål som kommer til å berøres i prosjektarbeidet Erfaring i disse spørsmålene i det daglige arbeidet Evne og vilje til å jobbe sammen med andre i prosjektgruppen Tilhørighet

Sammensetning av team Hva er forskjell på et potensielt team og et virkelig team? Potensielt team: tendens til team men mangler kollektivt ansvar.

Sammensetning av team Oppgavespesialist (Fokuserer på oppgaven, ikke så mye på det menneskelige/sosiale) Sosial, emosjonell (Fokuserer på gruppens evne til å ivareta relasjoner, det sosiale og det menneskelige) Rolleforståelse (roller og oppgaver som tilfaller den enkelte deltaker i gruppen)

Når det ikke fungerer! Rolle (motstridene forventning til rolleinnehaveren) (verdier, normer strider mot rolleforventninger) (tvetydighet, uklarhet om hva rollen innebærer og det som skal utføres) (overbelastning, når krav og forventninger overstiger ens kapasitet)

Effektiv problemløsning Deltakelse i beslutningsprosessen - Større tillit - bedre forståelse for beslutningen - konsensus/akseptering

Struktur Størrelse (ideell 5,6 personer) Tid (kommer an på oppgaven som skal løses)

http://www.youtube.com/watch?v=jop2I5u2F3U

Gruppegave 60 min. Forventningsavklaring – ta utgangspunkt i et tenkt prosjekt i forbindelse med jobben En oversikt over forventninger kan gjerne fylles ut på første prosjektmøte, både som en refleksjon for den enkelte og som en inngang til felles diskusjon og refleksjon rundt arbeidet i prosjektet.   Del 1 – Dine forventninger Skriv ned, kort og konkret, dine forventninger til: Prosjektleder Hva forventer du av den som leder prosjektet? På hvilken måte kan prosjektlederen sørge for at du bidrar best mulig? Prosjektet Hva ønsker du sitte igjen med av erfaringer og opplevelse når prosjektet er avsluttet? Hva ønsker du at dere skal oppnå? Prosjektmedarbeiderne Hva forventer du av de andre i prosjektgruppen? Hvordan forventer du at teamet skal fungere? Deg selv Hva kan de andre forvente av deg? Hvordan kan du bidra på en best mulig måte? Del 2 – Gruppen deler sine forventninger med de andre og blir enige om hva som skal gjelde. Del 3 – Kurslederne kommer inn og gir dere siste del av oppgaven