Systematisk kvalitetsarbeid med brukernes erfaringer som grunnlag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av lokale pasienterfaringsmålinger i Helse Vest.
Advertisements

Hva er forsvarlighet i LAR?
Videreutvikling og ny organisering
Halsa Interkommunale Psykiatriske Senter
Enkeltfamilietilbud til første episode pasienter
Behandlingsutfall og pasienttilfredshet – pågående studier ved Trondheimsklinikken Ålesund Katrin Øien Forskningskoordinator
Poliklinisk avdeling Pasientforløp og samhandling
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Samhandlingsreformen – status og utfordringer Grenlandstinget 20. januar 2012.
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
«Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig»
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
eksempler på HMS-faktorer:
Diagnostikk og behandling av rusmiddelavhengige
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Samhandlingsreformen Sikre bærekraft og kvalitet
Januar Juletrefest FAU møte Februar Foreldrekontaktmøte / FAU møte Mars FAU møte Foreldremøte 2 April FAU møte Brukerrådsmøte Loppemarked (partallsår)
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Skien kommune.
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Praktisk forbedringsarbeid ved Ringerike Sykehus HF
Barn som pårørende.
Barn som pårørende –lovendring
Barn som pårørende.
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Etablering av øyeblikkelig hjelp døgntilbud i Fosnes kommune Med fokus på et helhetlig pasientforløp og kompetansebygging Gardermoen 4 juni-14 Anne Johanne.
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
Pasientforløp alkohol
Rehabilitering på CatoSenteret for brukere med kreft.
Pasienttilfredshetsundersøkelse i HAVO
Senter for helsefremmende arbeid - fra avmakt til mestring
Asker Kommune Svangerskapsomsorgen Barne- og Familieenheten
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Høring om overgang fra egen bolig til sykehjem Hvordan fungerer samhandlingen mellom sykehusene og kommunen vedr. utskrivningsklare pasienter som venter.
IK Bygg, et verktøy for kommunene
Oslo universitetssykehus er lokalsykehus for deler av Oslos befolkning, regionssykehus for innbyggere i Helse Sør-Øst og.
Oslo universitetssykehus er lokalsykehus for deler av Oslos befolkning, regionssykehus for innbyggere i Helse Sør-Øst og.
Helse Sør-Øst RHF Gode og likeverdige helsetjenester til alle som trenger det, når de trenger det, uavhengig av alder, bosted, etnisk bakgrunn, kjønn og.
Pasientkommunikasjon på nye måter Sissel Jor Oslo universitetssykehus HF.
Resultater pasienttilfredshet Habilitering Barn og Unge Habilitering Barn og Unge - oppdatert pr
Regional Planer PH og TSB Møte med RBU 31.august 2015 Sigrid Aas, rådgiver HMN, PH plan Elise Solheim, rådgiver HMN, TSB plan.
Felles nettløsning for spesialisthelsetjenesten – én helseportal Jostein Listou, kommunikasjonsrådgiver Helse Midt-Norge RHF.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Nytt fra klinikk for psykisk helsevern for barn og unge Oktober – seminar om psykisk helse for barn og unge Solstrand Avdelingssjef Liv Åse Dybdal.
ALS pasienten - en utfordrende pasient? En alvorlig sykdom med symptomer som arter seg forskjellig etter hvilket område som er affisert Ulike aldersgrupper,
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Ingen ting om meg - uten meg! 1 ​ Nasjonal informasjonskampanje -for og med helsearbeidere.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Til deg som er henvist og fått tilbud ved Allmenn psykiatrisk poliklinikk, Nydalen DPS Behandling Når utredningen konkluderer med at det foreligger en.
Standardisert pasientforløp Langvarige rygg- og nakkeplager Tverrfaglig poliklinikk rygg-nakke-skulder Utarbeidet våren 2015.
Pakkeforløp er svaret men … hva var spørsmålet?
Pasientsikkerhet og læringsnettverk
Orientering til styret om AMUS mars 2017
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Levanger 26. september 2017.
Sidene for 1935 fra bestefars første dagbok,
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Namsos 5. oktober 2017.
Endringer i psykisk helsevernloven 2017
SUS 2/18 Arbeidsmiljøundersøkelsen orientering i fakultetsstyret SU
To år med Nasjonal helse- og sykehusplan
Tidlig oppdagelse av forverret tilstand
Prosjekt tverrfaglig samarbeid barn/unge i Nordre Land kommune
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
Den gylne regel Prioritering av psykisk helsevern og TSB
VETERANFORBUNDET SIOPS - Skadde i internasjonale operasjoner
Utskrift av presentasjonen:

Systematisk kvalitetsarbeid med brukernes erfaringer som grunnlag Klinikksjef Geir Henrik Iversen

Effekt av forbedringsarbeid målt med pasienterfaringsundersøkelser …… Med bakgrunn i den første nasjonale undersøkelsen 2013 Og med et resultat som aldeles ikke samsvarte med vårt eget selvbilde 😱

Formålet med de nasjonale undersøkelsene Faglig kvalitetsforbedring (verktøy for kvalitetsforbedringsarbeid i helsetjenesten) – Virksomhetsstyring (verktøy for styring og ledelse i helsetjenesten) - Støtte til forbrukervalg (informasjonskilde for pasienter og helsepersonell i valg mellom leverandører av helsetjenester) Samfunnsmessig legitimering og kontroll (gi allmennheten innsikt i helsetjenestens ytelser i samfunnsmessig og helsepolitisk sammenheng)

Dette krever systematikk og praksisnære verktøy Hverdagsdriften av institusjoner og den andre termiske lov Alt som er helt, tenderer mot å dele seg opp i mindre og mindre deler. Alt tenderer mot kaos hvis vi ikke setter inn energi og motkrefter. Kontinuerlig endring, vedlikehold og forbedring er sentralt for kvalitetssikring av tilbudet i TSB Dette krever systematikk og praksisnære verktøy Kortest mulig responstid fra plan til handling

Ulike innfallsvinkler til planlegging Kjølvannstripen Skotuppene Horisonten

Gangavstand Jevnlige og hyppige målinger

Valget av pasienterfaringsundersøkelsene som lokalt forankret verktøy: Når institusjonen er eksponert offentlig ikke gå i forsvar ikke bortforklare ikke bli for opptatt av de andre Måleverktøyets opplevde legitimitet og eierskap til endringer Måler den det den skal(validitet)? Er målingene sammenliknbare(reliabilitet) ”Rulle med”: Bruke tverrsnittsundersøkelsen aktivt og være bevisste på faremomentene med en slik strategi

Pasientrom

Eks. på variasjon: Miljø og aktivitetstilbudet - spørsmål 30: Har du vært tilfreds med mulighetene for privatliv? Pasienterfaringsundersøkelsene ved Haugaland A-senter: Utvikling i hvert spørsmål september 2013 til mai 2018 GHI/klinikksjef

Indikator: Miljø Eks på tolking av endring: Miljø og aktivitetstilbudet - spørsmål 29: Har måltidene ved institusjonen vært tilfredsstillende? Pasienterfaringsundersøkelsene ved Haugaland A-senter: Utvikling i hvert spørsmål september 2013 til mai 2018 GHI/klinikksjef

Pasienterfaringsundersøkelsene ved Haugaland A-senter september 2013 – mai 2018 Nasjonale tverrsnittsundersøkelser Sept 2013 Sept 2014 Okt. 2015 Mars 2017 Supplert med 11 interne replikasjoner: Jan 2014 Mai 2014 Jan. 2015 Mai 2015 Jan. 2016 Mai 2016 Okt. 2016 Juni 2017 Okt. 2017 Jan. 2018 Mai 2018 Resultatene legges til grunn for trendanalyser og brukes som styringsverktøy i arbeidet med kvalitetssikring av tilbudet Haugaland A-senter bruker målingene ved egen institusjon som eneste sammenlikningsgrunnlag(ikke andre institusjoner) Det nasjonale gjennomsnittet brukes som referansepunkter

Eks: Mottakelse - spørsmål 3: Fikk du informasjon om institusjonens regler og rutiner da du kom? Pasienterfaringsundersøkelsene ved Haugaland A-senter: Utvikling i hvert spørsmål september 2013 til mai 2018 GHI/klinikksjef

Indikator: Miljø Behandlere/personalet- spørsmål 10: I hvilken grad har du blitt møtt med høflighet og respekt? Pasienterfaringsundersøkelsene ved Haugaland A-senter: Utvikling i hvert spørsmål september 2013 til mai 2018 GHI/klinikksjef

Fra pasientkommentarene oktober 2017 Ser med undring på visse uttalelser fra personalet. Noen ytterst få! Av dem har på tomannshånd kommet med direkte krenkende ting om min livsførsel, hva jeg er her for og hva jeg gjør når jeg fer herfra

Virkemidler: Organisering av klinisk virksomhet Funksjonsområder framfor administrative avdelinger/poster Inndelt i enheter etter klinisk oppgaveområde: Ett differensiert fagteam per funksjonsområde Poliklinisk funksjonsområde Polikliniske tjenester Ambulante tjenester Vurderingsenhet Døgn- og dagbasert funksjonsområde Stabilisering- og utredningsenhet Behandlingsenhet Familieenhet Dag: Dagenhet Behandlerteam Døgnteam S&U-enhet Behandlingsenhet Familieenhet Dagenhet Polikliniske tilbud Ambulante tilbud Vurderingsfunksjon Haugaland A-senter: GHI - 2018

Organisering kliniske funksjoner: Behandlingsforløp Poliklinisk sekvens Døgnbasert sekvens Poliklinisk sekvens Behandlingsforløp for pasienten Henvisning av pasienten Behandlerteam ansvars- og oppgaveområde Hovedbehandler Døgnteam ansvars- og oppgaveområde Primærkontakt Rapport og evt. videre henvisning Haugaland A-senter: RE & GHI - 2018

Nasjonale kvalitetsindikatorer 2015-17 Behandlingen og behandlerne Indikator 2: Miljøet Indikator 3: Opplevd utbytte Spørsmål nr: 6 7 8 9 14 15 16 19 21 22 31 34 Spørsmål nr: 4 10 25 26 29 Spørsmål nr: 13 35 36 37 38

Prioritert område kort- og langsiktig Kvalitetsindikatorer – Sammenlikningsgrunnlag: Egen institusjon over tid - Identifisering av satsningsområder Prioritert område kort- og langsiktig Prioritert område langsiktig Vedlikehold langsiktig

Kvalitetsindikatorer Haugaland A-senter 2014/2015 -2 -6

Andre vurderinger – spørsmål 40: Opplever du at behandlerne/personalet har samarbeidet godt med dine pårørende? Pasienterfaringsundersøkelsene ved Haugaland A-senter: Utvikling i hvert spørsmål september 2013 til mai 2018 GHI/klinikksjef

Forbedrings- og satsningsområder basert på pasienterfaringsundersøkelsene Vi valgte tre områder der vi i tidsvinduet 2016-2018 skulle satse spesielt: A. Fokus på tiden etter utskrivning B. Forståelse, mestringstillit og opplevd nytte C. Familie- og pårørendeperspektivet

Forberedelse til tiden etter utskriving Sp. nr Forberedelse til tiden etter utskriving- tekst Indikator 34. Opplever du at behandlerne/personalet har hjulpet deg slik at du kan få et meningsfullt liv etter utskrivning? Behandlingen og behandlerne 35. Alt i alt, er hjelpen og behandlingen du har fått ved institusjonen tilfredsstillende? Opplevd utbytte 36. Gjør hjelpen og behandlingen du får ved institusjonen deg bedre i stand til å forstå rusproblemene dine? 37. Gjør hjelpen og behandlingen du får ved institusjonen deg bedre i stand til å mestre rusproblemene dine?

Satsningsområde B: Forståelse, mestringstillit og opplevd nytte Er vi bedre på å formidle hva vi gjør enn hvorfor vi gjør det? Behovet for å forstå: Hvorfor sliter jeg med det jeg sliter med? Fortolkning og meningsaspektet Utforske mulige sammenhenger og årsaksaksforhold Forbindelsen mellom behandlingstiltakene og mulig nytteverdi for egen mestring Pasienterfaringsundersøkelsene ved Haugaland A-senter: Utvikling i hvert spørsmål september 2013 til mai 2016

Satsningsområde B: Forståelse, mestringstillit og opplevd nytte Behandlingen - spørsmål 14: Har informasjonen du har fått om behandlingen din vært tilfredsstillende? Spørsmål 32: Gjør hjelpen og behandlingen du får ved institusjonen deg bedre i stand til å mestre rusproblemene dine? Indikator: Behandlingen og behandlerne Indikator: Utbytte Spørsmål 31:Gjør hjelpen og behandlingen du får ved institusjonen deg bedre i stand til å forstå rusproblemene dine? Spørsmål 33: Gir hjelpen og behandlingen du får ved institusjonen deg tro på at du vil få et bedre liv etter utskrivning? Indikator: Utbytte Indikator: Utbytte

………konkrete tiltak Oppstart introduksjonsgruppe: 12.11.14 Samhandlingskonsulent fra august 2015 Oppstart fellesmøte behandlingsenhet: 21.01.16 Somatisk lege fra april 2016 Fellesmøte for S&U fra november 2017 Pårørende og familie som særlig satsningsområde fra våren 2018 Hvor lang latens før vi kan lese eventuelle endringer i svarprofil etter konkrete tiltak? Årsak – virkning? Pasienterfaringsundersøkelsene ved Haugaland A-senter: Utvikling i hvert spørsmål september 2013 til mai 2016

Somatisk lege fra april 2016

Oppstart somatisk lege Indikator: Behandlingen og behandlerne Behandlingen - spørsmål 22: Har du hatt tilfredsstillende tilgang på lege? Oppstart somatisk lege april 2016 Pasienterfaringsundersøkelsene ved Haugaland A-senter: Utvikling i hvert spørsmål september 2013 til mai 2018 GHI/klinikksjef

Tiltak: Somatisk lege fra april 2016 Legetjenesten Indikator: Behandlingen og behandlerne Behandlingen - spørsmål 22: Har du hatt tilfredsstillende tilgang på lege? Tiltak: Somatisk lege fra april 2016 Indikator: Behandlingen og behandlerne Behandlingen - spørsmål 12-3: Utbytte av behandlingen med medisiner? Behandlingen - spørsmål 19: Har du fått hjelp med fysiske plager eller sykdom?

Indikator: Behandlingen og behandlerne Behandlere/personalet- spørsmål 9: Har en fra behandlerne/personalet hatt hovedansvar for deg? * S&U: 3,3 - 9 svar DK : 4,0 - 18 svar Pasienterfaringsundersøkelsene ved Haugaland A-senter: Utvikling i hvert spørsmål september 2013 til juni 2017 GHI/klinikksjef

Indikator: Behandlingen og behandlerne Behandlere/personalet- spørsmål 9: Har en fra behandlerne/personalet hatt hovedansvar for deg? Pasienterfaringsundersøkelsene ved Haugaland A-senter: Utvikling i hvert spørsmål september 2013 til mai 2018 GHI/klinikksjef

Indikator: Behandlingen og behandlerne Behandlingen - spørsmål 21: Har du hatt tilfredsstillende tilgang på psykolog? * utskifting i behandlerteamet ? Sykdom/fravær/ * S&U: 2,2 - 7 svar DK : 4,0 - 19 svar Pasienterfaringsundersøkelsene ved Haugaland A-senter: Utvikling i hvert spørsmål september 2013 til oktober 2017

Indikator: Behandlingen og behandlerne Behandlingen - spørsmål 21: Har du hatt tilfredsstillende tilgang på psykolog? * * S&U: 2,2 - 7 svar DK : 4,0 - 19 svar Pasienterfaringsundersøkelsene ved Haugaland A-senter: Utvikling i hvert spørsmål september 2013 til mai 2018 GHI/klinikksjef

Samhandlingskonsulent fra august 2015

Tiden etter utskrivning fra døgnsekvens Tiltak: Samhandlingskonsulent fra august 2015 Samtlige pasienter kartlegges på behov knyttet til levekår etter utskrivning Samhandlingskonsulent bistår pasienter med tilrettelegging av levevilkår etter utskrivning fra døgnsekvens Styrkning av dagtilbudet

Samhandlingskonsulent august 2015 Forberedelser til tiden etter utskrivning - spørsmål 32: Opplever du at behandlerne/personalet har hjulpet deg med praktiske løsninger på tiden etter utskrivning (for eksempel bolig, økonomi, arbeid/skole)? Samhandlingskonsulent august 2015 Pasienterfaringsundersøkelsene ved Haugaland A-senter: Utvikling i hvert spørsmål september 2013 til mai 2018

Forberedelser til tiden etter utskrivning - spørsmål 33: Opplever du at behandlerne/personalet har tilrettelagt for videre behandling i tiden etter utskrivning? Pasienterfaringsundersøkelsene ved Haugaland A-senter: Utvikling i hvert spørsmål september 2013 til mai 2018 GHI/klinikksjef

Fokus på tiden etter døgnsekvens - flak Forberedelser til tiden etter utskrivning – spørsmål 32: Opplever du at behandlerne/ personalet har hjulpet deg med praktiske løsninger på tiden etter utskrivning (for eksempel bolig, økonomi, arbeid/skole)? Tiltak: Samhandlingskonsulent fra august 2015 Indikator: Behandlingen og behandlerne Indikator: Utbytte Andre vurderinger - spørsmål 38 Gir hjelpen og behandlingen du får ved institusjonen deg tro på at du vil få et bedre liv etter utskrivning? – kun klinikk okt. 16, juni 17 og okt. 17 - Forberedelser til tiden etter utskrivning - spørsmål 31 Opplever du at behandlerne/personalet har forberedt deg på tiden etter utskrivning?

Haugaland A-senter i forhold til de nasjonale kvalitetsindikatorene 2015-2017

Kvalitetsindikatorer Haugaland A-senter 2014/2015 og 2015/2017 - 2 -6 + 6(+8) + 4(+4) 0(+6)

Indikator: Utbytte Behandlingen - spørsmål 13: Alt i alt, hvilket utbytte har du hatt av behandlingen i institusjonen? Pasienterfaringsundersøkelsene ved Haugaland A-senter: Utvikling i hvert spørsmål september 2013 til mai 2018 GHI/klinikksjef

Indikator: Utbytte Andre vurderinger - spørsmål 35: Alt i alt, er hjelpen og behandlingen du har fått ved institusjonen tilfredsstillende? * * S&U: 2,7 - 7 svar DK : 4,0 – 19 svar Pasienterfaringsundersøkelsene ved Haugaland A-senter: Utvikling i hvert spørsmål september 2013 til mai 2018 GHI/klinikksjef

Takk for oppmerksomheten!