Plan for økten - Hva er Dembra? - Hva er «den ideelle skole»»?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

22 tips for den faglitterære forfatteren
Hvordan vi jobber på Bestum skole.
Om å skrive om litterære tekster
Cafédialog – elevmedvirkning
Webmarkedsføring som virker FRI-undersøkelsen 2013 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Arbeidsseminar om elevmedvirkning ELEVUNDERSØKELSEN Slik følger vi opp resultatene på Lambertseter videregående skole.
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2014 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med klasser.
Cafédialog – elevmedvirkning
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Lesing og lesestrategier
MOT v/Sandnessjøen videregående skole. Dette er MOT: MOT er en ideell organisasjon som har livet til ungdom i sentrum MOT bevisstgjør ungdom til å ta.
ALLEMED. Agenda 1.Velkommen og mål 2.Hva gjør vi allerede for å inkludere? 3.Hva vil vi forbedre? 4.Hvilke første skritt kan vi ta? 5.Avslutning.
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk Ørnulf Borgan Matematisk institutt Universitetet i Oslo Betinget sannsynlighet og uavhengige hendelser.
Kapittel 34 Ernesto intervjuer en bussjåfør og en ekspeditrise Ernesto.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
ALLEMED Drammen ALLEMED FILM - Utstyr.
NÆRMILJØRAPPORT Klasse – Skolens navn1. Prosjektarbeid for 8. trinn HVORFOR ER NÆRMILJØET VIKTIG FOR OSS? Ordet miljø brukes om omgivelsene vi lever i.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Samarbeid og konflikt.
Plan for økten - Forklare hva det vil si at skolen er med i Dembra
Evaluering av Grunnlagsdokumentet
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Det er en realitet at ledere er forbilder for de ungdommene de er ledere for, og for hverandre. Det er viktig å ha gode forbilder. Det å være et forbilde.
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Menneskerettigheter Før man går i gang med selve presentasjonen som er forløperen til IGP (individ-gruppe-plenum) arbeidet der elevene selv skal lage rettigheter.
Roller og forventninger
Hva driver barn og unge i Asker med? Hvordan har de det?
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
JELØY MENIGHET HVA ER VI SKAPT TIL Å VÆRE HVA ER VI SKAPT TIL Å GJØRE.
Kapittel 32 Forholdet til læreren.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Innføring i Dembra Workshop - Hva er utfordringene på vår skole?
Samtaletrekk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Anvendelse av realfag i ulike yrker B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Velkommen til dugnad i kommunen
Velkommen til dugnad i kommunen
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
SLIK BRYTER VI MENSTABUET
Emilios jobb som assistent
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Tilhørighet, kunnskap og glede!
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Utskrift av presentasjonen:

Plan for økten - Hva er Dembra? - Hva er «den ideelle skole»»? - Hvordan er det på din skole? - Hva viser spørreundersøkelsen? - Hvordan vil elevene jobbe med Dembra?

Hva er Dembra?

For å forebygge gruppefiendtlighet og udemokratiske holdninger, må vi skape et inkluderende skolemiljø Det gjør vi best dersom vi: Lytter til og samarbeider med de som er annerledes enn oss selv Tenker over hva man gjør og hva man sier til andre Er nysgjerrige og stiller spørsmål Synes dere noe av dette er viktig for en skole/dere?

Lytte til og samarbeide med de som er annerledes enn oss selv Når vi jobber sammen med de som er annerledes enn oss selv, så trener vi det som kalles mangfoldskompetanse Mangfoldskompetanse kan vi øve på hele tiden, også i skolen Godt samarbeid folk i mellom skaper gode ideer og løsninger, og vi trives bedre Vi kan se det samme på to forskjellige måter uten at noen har rett og andre tar feil Vi trenger mangfoldskompetanse for at samfunnet skal kunne fungere på en god måte Ser du en ung kvinne eller en gammel dame?

Tenke over hva man gjør og hva man sier til andre For at man skal ha det bra, betyr måten vi snakker på til hverandre ganske mye Det noen sier på tull, kan ofte påvirke mer enn vi er klar over Er du fri til å være den du er?

Den ideelle skole? Beskriv det perfekte miljøet på en skole – hvordan vil dere ha det? Skriv ned svarene på disse spørsmålene individuelt: Hva vil dere gjøre i friminuttene? Hva vil dere gjøre før første og etter siste time når dere er på skolen? Hvor bør lærerne være mellom timene? Hva burde elever få være med på å bestemme? Hvordan burde elever oppføre seg mot hverandre? Hvordan vil dere ha dere at undervisningen skal være?  

Hvordan er det på din skole? Skriv ned svarene på disse spørsmålene individuelt: Hva gjør dere i friminuttene? Hva gjør dere før første og etter siste time når dere er på skolen? Hvor er lærerne mellom timene? Hva får elevene være med å bestemme? Hvordan behandler dere hverandre? Hvordan er undervisningen?

I summegrupper - Sitt sammen i grupper på fire, gjerne med andre enn de du er vant til å jobbe med - Sammenlign deres ideelle skole med den faktiske situasjonen på skolen - Lag forslag til hvordan dere kan gå fra dagens situasjon til den ideelle skolen Jobb sammen i 10-15 minutter

Funn fra spørreundersøkelsen Her får dere presentert hva de andre elevene har svart i dembras spørreundersøkelse på deres skole

Om undersøkelsen X antall elever har svart totalt X antall fullstendige svar Spørreundersøkelsen kan være en pekepinn for å se mønster eller tendenser på deres skole Det kan komme verdifull informasjon i kommentarene også fra enkeltelever Dembra-veilederen og Dembra-gruppen ved skolen setter inn aktuelle og relevante resultater fra spørreundersøkelsen som elevene bør få innsikt i.

Spørreundersøkelsens struktur Tre bolker: Klima på skolen: blir elevene lyttet til/ elevmedvirkning Det å være forskjellig, generelt Mer konkret om gruppefiendtlighet og holdninger

I summegrupper Hva synes dere om resultatene fra undersøkelsen? Ble dere overrasket eller passet det med det dere tenker fra før? Hvordan kan funnene brukes videre? Hvordan kan flere av elevene trekkes inn i arbeidet mot gruppefiendtlighet og for et inkluderende skolemiljø?  Innspill til selve undersøkelsen?

Tenk – snakk - del Tenk på først selv, skriv ned noen forslag og del med gruppen din: Hva bør skolen gjøre videre i arbeidet mot gruppefiendtlighet og for et inkluderende skolemiljø  Hvordan ønsker elevene å jobbe videre med dette? Bli enige om forslag dere vil at vi skal samle inn og dele med lærerne. Tenk – snakk – del Hvordan kan skolen/lærerne jobbe med elevmedvirkning, inkludering og tilhørighet? Hvordan kan elevrådet og elevstøttene jobbe med elevmedvirkning, inkludering og tilhørighet? Snakk sammen i gruppa. Bli enige om forslag dere vil at vi skal samle inn og dele med lærerne.