Offentlig Privat Samarbeid (OPS)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tilbyder konferanse Utvidelse av kjøleanlegg
Advertisements

Offentlige anskaffelser 7 Avslutning av konkurranser
Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten Konserninnkjøp
Praktisk info til prosjektkunder
Innkjøpstjenesten Affærsmöligheter med Norge Seminarium 21 oktober 2009 Östersund Innkjøpssjef Jan Ivar Bjørnli.
Erfaringer fra innkjøp av forvaltningsrevisjon Lars Normann Mikkelsen, avdelingsdirektør, Oslo kommune Kommunerevisjonen.
Innkjøp ved Universitetet i Agder
Kontraktsoppfølging mv.
Kommunal eiendomsvirksomhet
Valgsystem 2007 Anbudskonkurransen Innspill fra Trondheim kommune
OPPFØLGING AV PROSJEKTERENDE Hoved – og totalentreprise
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling God leverandørdialog – veien til bedre anskaffelser NIMA – 7. juni 2012 – Per Harbø, NHO.
LCC Basiskurs Dette kurset er opprettet med bakgrunn i et ønske om å bidra til økt kompetanse om livssykluskostnader innen bygg, anlegg og eiendom. Difi.
Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  I hvilken grad opplever de frittstående verkstedene at det er enkelt/lett å få tilgang til.
OPS – en fornuftig modell?
Livssykluskostnader og virksomhetskostnader
Kapittel 8 - Utskiftingskalkyler
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
1 Regjeringens politikk vedr. situasjonen i byggenæringen generelt og tiltak for å få ned byggekostnadene spesielt Statssekretær Inge Bartnes 26. april.
Bakgrunn og politisk behandling Budsjettforliket i 1998: ”Stortinget ber regjeringen utrede og legge frem for Stortinget en vurdering av mulige.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
OPS - hype eller levedyktig modell? NSP - Temadag
Lønnssystem ► Hvorfor lønnssystem?  Begge tariffavtalene er minstelønnsavtaler, og basert på at de lokale parter skal fremforhandle lokal lønn basert.
Made by:. Det var en gang… Kristiansand hadde behov for et moderne svømme- og badeanlegg. Kommunen utlyste en konkurranse – utfordret private aktører.
Krav til leverandører Kontraktsstrategier Lars Erik Hauer Direktør Veg og Transport.
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Evaluering Læringseksempel 1: Kjøp av saks- og arkivsystem, poengsetting av pris, relativ til laveste pris .
Dialogkonferanse om Ruters bussanbud i 2015 Et av Vestlandets største børsnoterte selskap.
INTERNKURS I OFFENTLIGE ANSKAFFELSER
1 Alarmer til demente personer Pilotprosjekt Nasjonalt program for leverandørutvikling Dialogkonferanse 11 jan 2011 Bergen Spes rådgiver Per Waardal USHT.
SINTEF Byggforsk 1 OPS og skoleanlegg Hva sier studier av fremgangsmåter og kvalitet i prosjekter der OPS er benyttet innen undervisningssektoren? v/Seniorforsker.
NorLense sin erfaring med det offentlige som innkjøper av Kurt Johansen.
Konsulent for utvikling av kriteriesett med veiledning for miljøtilpassede innkjøp til bygg og anlegg Tilbudskonferanse 12. oktober Viel Sørensen, Seniorrådgiver.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Innkjøp fra A til Å Hva gjør vi fra vi lager et konkurransegrunnlag til vi evaluerer og avslutter en anskaffelsesprosess? Ser spesielt på forbedringspunkter.
LEVERANDØRSEMINAR RfD Clarion Collection Hotell Tollboden, Drammen Agenda 9:30-9:35 Velkommen v/RfD 9:35-9:55 Overordnet presentasjon, visjon.
Forutsigbarhet, ledig kapasitet – erfaringer med forvaltningsreformen Jon Sellæg, daglig leder Røstad Anlegg Stein Gunnes, sjeføkonom MEF.
Suksess og fiasko i offentlige IKT-prosjekter Magne Jørgensen Simula Research Laboratory Universitetet i Oslo Scienta TRESS 90.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes Høst 2015.
Standpunkt; Den ideelle anskaffelsesprosessen - dialog og samhandling.
Offentlige anskaffelser 10 Anskaffelser av helse- og sosialtjenester anskaffelsesprosesser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent.
Sandstuveien borettslag
IDRETTSHALLER Driftsøkonomi flerbrukshaller
BOREAL Dialogkonferanse Kolumbus 8. September 2016 Ivan Fossan.
Hadsel Eiendom KF Leie-til-eie.
Offentlige anskaffelser
Leverandørkonferanse – anskaffelse av tilbringertjeneste for Los
Offentlige anskaffelser 11 Oppsummering høst 2015
Hva er NRI? NRI er eid av kommunene Aurskog-Høland, Enebakk, Fet, Nittedal, Rælingen og Sørum Sørum kommune er vertskommune for NRI Finansieres ved et.
HP Sektor organisasjon, styring og utvikling
HMN Orientering om HMN LAB
Faktorer som bestemmer kostander på bygg
Avlastningshjemmet For Indre Østfold
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Kapittel 8 - Utskiftingskalkyler
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
Anskaffelsen som prosjekt
Offentlige anskaffelser
4. April 2019, Jostein Fjærestad
Juridisk sjef Gudmund Lode/innkjøpssjef Arnt Ove Hol
Dagens Resttransportkontrakter
Utskrift av presentasjonen:

Offentlig Privat Samarbeid (OPS) Willy Kvilten, varaordfører (H) Karianne Raad Wanggaard, gruppeleder (H) 6. juni 2018

Temaer Generelt om OPS Forskjeller mellom OPS og investering i egenregi Erfaringer fra Ullensaker De målene som ble satt i Kyoto, og som vi fortsatt bruker, dreier seg om kutt i forhold til 1990 – nivå Viktig å huske på at innen vi skal være karbonnøytrale i 2050 har vi i tillegg nesten doblet befolkningen fra 5 til over 9 mrd mennesker

Generelt om OPS Ut fra anskaffelsesregelverket ingen prinsipiell forskjell på å tildele kontrakter ved OPS enn ved ordinære anskaffelsesformer Terskelverdier Krav til gjennomføring av konkurranse Osv

Forskjell mellom OPS og ordinær anskaffelse Kjernen i OPS-konseptet er overføring av risiko fra kommunen til utbyggeren Risiko bæres av den aktøren som har størst mulighet til å påvirke utfallet Utbygger: Kostnadsrisiko knyttet til anlegg, drift og vedlikehold (i motsatt fall ville det lønne seg å bygge billig og dårlig) Kommunen: Grad av bruk av bygget (elever, beboere etc)

Forskjell mellom OPS og ordinær anskaffelse

Tre fordeler ved OPS er interessante (ref Bærum kommune) Nye, effektive løsninger Utviklingsansvaret og totalansvaret for drift kan utløse nye løsninger Levetidskostnader Langsiktig tenkning ved valg av løsninger og materialer Livsløpsgunstige løsninger (læring for kommunen) Færre feil og mangler Modellen gir leverandøren incentiver til å unngå feil/mangler, og eventuelt rette raskt opp

Tildelingskriterier Algarheim skole 1. Pris – vekt 45 % 2. Prosjektutforming og kvaliteter – 45 % a. Anlegget som helhet – 40 % intern vekting b. Løsning av funksjons- og arealprogram for områder og rom – 20 % intern vekting c. Tekniske kvaliteter bygg ut over minstekrav i kravspesifikasjonen (ikke tekniske fag) – 15 % intern vekting d. Tekniske anlegg ut over minstekrav i kravspesifikasjonen – 15 % intern vekting e. Uteområdet – 10 % intern vekting 3. Tilbudt kompetanse og oppgaveforståelse – 10 % a. Kompetansen til tilbudt personell – 50 % intern vekting b. Oppgaveforståelse – 50 % intern vekting

Investeringskostnader Gystadmarka U-skole (750 elever, uten flerbrukshall) Prosjektkostnad kr 241,6 mill Årlig kapitalleie (avdrag og renter) pr år:14,05 mill Fast rente i 25 år, 2 % justering av kapitalleie FDVUUS-kost pr år: 4,4 mill Renhold (opsjon 5 år): 2,4 mill (ca 33 % av total) Algarheim skole 600 elever, med flerbrukshall) Prosjektkostnad ca kr 275 mill (kalkulert av WK) Årlig kostnad (kapitalleie, FDV og renhold): 22,47 mill Årlig kapitalleie (avdrag og renter) pr år:15,73 mill (70% av total) FDVUUS-kost og renhold pr år: 6,74 mill (30% av total)

Kostnad pr elev * Skole Kostnad Antall elever Pris pr elev Hurdal barne- og ungdomsskole 189.691.000 400 474.228 Langset skole 152.500.000 350 435.714 Nordkisa skole 152.593.000 252 605.528 Gystadmarka ungdomsskole 241.600.000 750 322.133 (ikke flerbrukshall) Algarheim skole 275.000.000 600 458.333 (Kilder: Svendby Bygg Consult AS, administrasjonen i Ullensaker kommune)

Algarheim skole (Backe Romerike)

Erfaringer med OPS i Ullensaker Krever god kompetanse i administrasjonen (bygge opp erfaring) Anskaffelsesprosessen er krevende Oppfølgingen er krevende Garanti for byggekostnaden (kapitaldelen av leien) Forutsigbarhet mht drift og vedlikehold Overtar et «nytt» bygg etter 25 år Læring/benchmarking av vår egen utvikling, bygging og drift av bygninger

Erfaringer med OPS i Ullensaker Kompetanse: Sitter med doble team, store team på begge sider Må ha med tekniske og juridiske rådgivere hele vegen Administrasjon og politikere bør samarbeid når det gjelder valg av anskaffelsesmetode Ta bort mest mulig risiko i forkant Ferdig regulert, geotekniske undersøkelse Ta med eiendomsforvalter fra dag 1 og ha med vedkommende gjennom hele prosessen Driftskostnad synes å ligge litt over kalkulert kost (avhenger av profesjonell og rutinert driftsforvaltning) Mister fleksibiliteten i driftskostnaden pga 25 års binding

Erfaringer etter Gystadmarka (før Algarheim) Gjenbruk av team Delvis gjenbruk av intern kompetanse Forbedre kravspesifikasjonen Bedre tid (evalueringsfase, forprosjektfase) KOMEI mer med i evalueringsfase Mer dialog med leverandørene i tilbudsfase Standardarbeid (en fra administrasjonen er nå med i arbeidet med å utarbeide en Norsk standard)

Spørsmål/kommentarer