Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Hurum PPTs erfaringer med LP
Hvordan intervjue en forsker?
Grav i all hast Siri Gedde-Dahl.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
- Fast tilbud om brukertester som støtte til smidig – prosessen!
Barnevernsbarns erfaringer- utdanning og helse
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Frøydis Hertzberg Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS)
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Om å skrive om litterære tekster
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Avdeling for sosionomutdanning
Klart språk og brukerinvolvering Frokostseminar DIFI Oslo 11. juni 2014.
Kjennetegn og følgevansker
I dag snakker vi om psykiske problem:
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Invitasjon til samarbeid - om arbeidslivsrelevans i studieløpet.
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Nettbasert Matematikk 2 for Fagseminar i regi av UDIR 13. april 2015 Marianne Maugesten, Vegard Meland og Johan Lie Marianne Maugesten1.
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
Å skrive tale. Å skrive en tale I den klassiske retorikken delte man opp taleskrivningsprosessen i fem faser: inventio, dispositio, eloqutio, memoria.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Sluttvurdering av student i apotek Tips til utfylling av vurderings-skjema Camilla Foss, ansvarlig for apotek-praksis ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Motivasjon og læring gjennom aktivitet Et inquiry- og casebasert opplegg for 1P og 1PY Marit Kalstø og Tor Arne Mjølund Kristiansand katedralskole Gimle.
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Studieteknikk Bison.
Verktøy for å kartlegge holdninger
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Individuell Automagisk Tilbakemelding (av skriftlig eksamen)
Synlighet og oppslutning
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Hvordan lage problemstilling ut fra et gitt tema?
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Ingerid S. Straume, PhD Akademisk skrivesenter Universitetsbiblioteket
Selvbilde Start med å forklare begrepet selvbilde. Les gjerne opp fra teksten i kursmateriellet om hva den amerikanske psykologen Wigfield fant ut i studie.
Synlighet og oppslutning
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Den vanskelige samtalen
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
STUDENTDELTAKELSE i FOU-PROSJEKT Kari Spernes
Fest & følelser Velkommen
Hei, jeg heter Alva! Mitt navn er Alva Svenhard og jeg går I sjetteklasse på Os skole I Halden sentrum og er elevrådsformann. Dette er slik skolen min.
Venner & valg Velkommen.
Nett og kommunikasjon Flere studenter på utveksling
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Velkommen til kurs for språkhjelpere
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»? Greek og Jonsmoen 2012 29.11.2018

Skriveforskning ved HiO 2008 – 2011 - hva har vi gjort - hvordan har vi gjort det - hva har vi funnet Presentasjonens tittel 29.11.2018

Hva har vi gjort – hva baserer våre funn seg på? Mantra: Det ligger et stort læringspotensial i det å skrive, og studentenes læringsutbytte øker i takt med antall skriftlige arbeider. Evaluering av kvalitetsreformen konkluderer med at studentene langt på vei er enige i dette. Dagens studenter skriver mer og får flere tilbakemeldinger på sine arbeider enn tidligere. Vi ønsket mer kunnskap om dette: 44 studenter i første studieår 13 studenter i 3. studieår + 3 skrivementorer ved studieverkstedet Vår egen skriveprosess Presentasjonens tittel 29.11.2018

For oss For studentene HVA KJENNETEGNER SKRIVEPROSESSEN Presentasjonens tittel 29.11.2018

Hva sier studentene selv? Obligatoriske skriveoppgaver gir i liten grad faglig læringsutbytte. Oppgavene virker adskilt fra og forstyrrende på selve læringsprosessen. Studentene skriver først og fremst «for å få det unnagjort». For noen studenter er dessuten kravene til skriftlige produkter til hinder for fagforståelse. Å skrive er alvorstungt: må følge påbud må være ”riktig” må lære seg et annet språk – ”det akademiske” å drøfte er vanskelig Form opptar studentene mer enn innhold Presentasjonens tittel 29.11.2018

Hva sier studentene om veiledningen de får? lite i forhold til samarbeid lite konkrete tilbakemeldinger lite personlig (studentene får ikke hvor de står faglig) preg av påbud og irettesettelser veiledning hovedsakelig på det formelle, problemstilling, oppbygging, litteratur ”En må gamble på hva fagveileder mener er viktig å ta med” (stud. 1.år) Noen vet at det er ”bra”, men ikke hvor bra, hva som er bra eller hvorfor. Presentasjonens tittel 29.11.2018

Typiske tilbakemeldinger: “veldig bra” og “du er på rett spor” Betyr: de har med innholdsfortegnelse de skriver om “de rette tingene” “sånn skrivemessig så syntes hun [fagveileder] at jeg var veldig flink [… ] jeg har jo fått spesielt god tilbakemelding på den oppgaven hvor det er drøfting” (stud. 1.år) Presentasjonens tittel 29.11.2018

Gjennom arbeidet med bacheloroppgaven 13 studenter i en casestudie 3 skriveseminarer: 1) problemstilling 2) bacheloroppgavens krav til faglige argumentasjon og analyse 3) krav til struktur i en bacheloroppgave. Ukentlig oppfølging av skrivementor Presentasjonens tittel 29.11.2018

- noen sliter fortsatt…. Studenter 3. studieår - noen sliter fortsatt…. ….med det samme som studenter i første studieår: Språklig formulering Begrepsforståelse Drøfting Å skrive «rett» Sammenheng Struktur «jeg klarer ikke å på en måte uttrykke meg riktig. Altså, jeg føler på en måte at det blir … hva skal jeg si, det blir liksom for barnslig …» «Uansett om vi er i tredje år, så synes jeg det er vanskelig. Jeg synes ikke vi har hatt så mye fokus på det, hvordan det skal gjøres. Så har vi liksom bare fått slengt oppgaven på oss: dere skal drøfte, men uten å vite hva drøfting er for noe». Presentasjonens tittel 29.11.2018

Skrivementorenes veiledning Målet med veiledningen er økt faglig innsikt og større skrive- og tekstforståelse hos de som blir veiledet. Hva gjør de for å få dette til? Hvilke utfordringer møter de underveis? Presentasjonens tittel 29.11.2018

Mentorene sier: «Det er nok mye bare det å skrive en tekst som formidler det de vil som har vært en utfordring. Og det er nok en ting de ikke ser så godt selv. Så mye av arbeidet har gått ut på at jeg har lest, og så sier jeg «her vet jeg ikke, jeg skjønner ikke hva du mener» eller «kan du forklare, her mangler det noe» og sånt... ja. Og prøvd å vise dem at... at de kan mye, eller de sitter inne med mye kunnskap som de ikke helt klarer å få ut i oppgaven».

Mentorene sier: «De skal kunne lese og skrive, være kildekritiske – de skal være gode. Man av en eller annen grunn så kan de ikke det. Høgskolen stiller krav til dem om at de skal være mer teoretiske enn de har interesse av å være, eller enn de har blitt opplært til å være gjennom de tre årene. Når de blir bedt om å diskutere det teoretiske perspektivet de skal bruke så vet de ikke hva de skal gjøre» «Det virker som om de ikke er sikre på hva som menes med de ulike kravene»

Studentuttalelser «hun [skrivementoren] ville helst jobbe med selve oppgava […] men jeg hadde trodd at hun skulle hjelpe meg med grammatikk og språk og alt det der» «skrivementoren bare spør og graver, hun vet jo ikke så mye om dette studiet» «jeg vil helst ha mest hjelp av henne med å rette oppgaven, da. Det er det jeg har sagt til henne, det er det jeg vil liksom. Men hun er også veldig interessert i å hjelpe meg med liksom... liksom, ja, med selve oppgaven»

Mentorene svarer: «Jeg tror at i begynnelsen trodde de at oppgaveskriving handler om språk og formelle krav. Og så, forhåpentligvis, har de forstått at det er litt mer enn det» Presentasjonens tittel 29.11.2018

Studentuttalelse «Jeg synes det er veldig, veldig, veldig nyttig å ha det. Fordi hun kommer med... hun ser det jeg ser, eller det jeg har skrevet. Så snakker vi, så kommer hun med forslag. Så det er bare sånn åh, det er kanskje lurt å ta med. Det er kanskje greit. Hun får meg til å kanskje gå videre. Enn å bare stoppe et sted, for det har jeg en tendens til å gjøre. Å bare stoppe, og så... helt opphengt i det temaet jeg er på. At jeg ikke ser andre ting som kan være relevante i oppgaven. Og det gjør hun. Hun får meg til å se det litt bedre» «når hun spurte meg de spørsmålene så ble jeg mer klar, nei det er det jeg skal si og det er det jeg skal skrive om»

Studentuttalelse «Og jeg har følt litt press angående å skrive – jeg må skrive til hver gang og sånt – så jeg skrev mail at «jeg har ikke vært så produktiv denne uken». For da hadde jeg brukt tiden på å lese og finne stoff og... og da sa hun «ja, men det gjør jo ingen ting. Bare kom, så tar vi en prat» og... om liksom, ja, om alt rundt det. Og det var ikke bare det skriftlige... altså, det var bare tanker rundt det og... ja. Det var veldig... hva skal jeg si, frigjørende. Jeg fikk sagt det jeg tenkte til noen, og det... og det hjalp. Og hun spør og graver, og jeg svarer, og... innimellom så... ja, så var det litt uklart. Og da har jeg formulert meg feil, eller uklart, da».

Skrivementorene representerer en forskjell…. …men hva gjør de? Diskuterer teksten: Utvikle ideer Faglig klarhet/begrepsforståelse Knytte til kunnskap Forholde seg til faglitteratur/pensum Se det fra ulike perspektiver Skrive så andre forstår (struktur, argumentasjon) Være presis Har tid Nøytrale «Veileder tar opp ting med dem, mens studentene tar opp ting med meg» (mentor 2011) lese snakke skrive

Skrivementorenes betraktninger «Ja, det med at de for eksempel fokuserer på.. på at «ikke» skrives med to K-er, og at... at... sånne grammatiske ting, da. Sånn «her har du glemt et komma», og så er oppgaven på kanten til stryk og det er masse andre ting som er mye viktigere. Det har jeg ofte stusset over» «De har jo hatt litt problemer med språket. Og da har det nok vært litt sånn at veilederne har sagt at «det må dere ordne på først og fremst», at de godkjenner på en måte ikke det de har sendt til dem fordi at språket er ikke bra nok. Og da må de forandre på det før de kan få hjelp […] jeg tror det blir feil fokus. For da blir de jo bare stående og... ja, og hakke på det, på en måte, og så kommer de seg ikke videre»