Fra idé til publikasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Konklusjoner fra ”Å spørre den det gjelder”
Advertisements

Skrivetrening Profesjonsstudiet (1.-3. semester)
Introduksjon Forskningsmetoder Frode Svartdal, UiTø H-2006
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
ART: Dokumentasjon av behandlingseffekt
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Prosjekt og forskningsrapport
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Aggression Replacement Training
Studentprosjekt Videreutdanningen Frode Svartdal UiT/Diakonhjemmet Høgskole H-2014.
Hovedoppgaveforberedende seminar
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Forskningsmetode og statistikk: Bruk av forskningsmetode betyr å gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse problemstillinger. Sentrale elementer.
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Utvalg og datainnsamling For å gjennomføre en test av hypoteser i kvantitativ metode trenger vi et utvalg deltakere for å gjennomføre datainnsamling –
Om å skrive oppgaver I Om prospekt og prosjektuvikling.
Det vurderende øyet.  Observasjon  Intervju  Spørreskjema  Logg  Valg av metode(r)  Etikk Kilder; Bjørndal 2002, Jacobsen og Thorsvik 1997,Johannesen.
+ Mestringstro Lise Andersen – Sykepleier Vårkurset i Oslo 22.April 2016.
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
En introduksjon.
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Arbeidet med prosjektskissen
Bruk av teori i empirisk forskning
Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2015.
Prosjekttittel Ditt navn | Lærerens navn | Skolen din
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Prosjekt og forskningsrapport
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Oppsummering – FINF1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
Valgfag innsats for andre
spesialist i barne- og ungdomsfysioterapi, ph.d
Refleksjoner rundt bruk av alternative behandlingsmetoder
Hypotesetesting: Prinsipper
Samtaletrekk B – Samarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering
Fra idé til publikasjon
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Bevis i matematikk- undervisningen
Matematikk på ungdomstrinnet
Seksjon for primærhelsetjenesten
Psykologiske tester Frode Svartdal, UiTø 26/12/2018 FSv.
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Egenkontroll og tilsyn Lillehammer
Forskningsmetoder Data: Måling og målefeil Frode Svartdal UiTø
Kapittel 7: Hypoteseprøving
Bra for legen – bra for pasienten
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Porsangerfjorden 2.0 Innspill Gunnstein Bakke Seniorrådgiver
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Utskrift av presentasjonen:

Fra idé til publikasjon Forskningsprosessen Fra idé til publikasjon Frode Svartdal UiTø V-10 © Frode Svartdal 27.11.2018 FRODE SVARTDAL

Forskningsprosessen 27.11.2018 FRODE SVARTDAL

Forholdet mellom teori og data Teori = motoren for forskningsprosessen Data = “drivstoff”: Avgjørende for å holde motoren i gang Teori uten gode data: Forsvinner etter hvert (men kan ta tid…) Data uten god teori: Begrenset interesse 27.11.2018 FRODE SVARTDAL

Teori, data Teori = en samlet forståelse av et fenomen Basert på tilgjengelig forskning Kan inspirere til ny forskning Data = observasjoner som belyser en begrunnet problemstilling Samme observasjon kan være interessant eller triviell, helt avhengig av formålet med observasjonen ”Per salter alltid maten før han spiser” (McGee & Snyder, 1975) Når du velger mellom 10 like strømper plassert på et bord, velger du strømpene til høyre eller venstre?” (Nisbett & Wilson, 1978) 27.11.2018 FRODE SVARTDAL

Forskningsprosessen Hovedfaser: Problemstilling Planlegging Gjennomføring Bearbeiding og tolkning av data Publikasjon 27.11.2018 FRODE SVARTDAL

Forskningsprosessen Problemstilling Hva er forskningsspørsmålet? Inspirasjon fra dagliglivet Teoretisk begrunnet: Avledet hypotese Teoretisk motsetning Motstridende funn Uavklart kontrovers … 27.11.2018 FRODE SVARTDAL

Forskningsprosessen Uansett opphav – problemstillingen må sjekkes mot det man allerede vet: Tidligere publikasjoner Tidsskrifter  PsycInfo Bøker  PsycInfo Andre kilder???? Peer review 27.11.2018 FRODE SVARTDAL

Forskningsspørsmål EKSEMPLER Rosenhan (1972): ”If sanity and insanity exist, how shall we know them?” Kan vi se forskjell på gale og friske mennesker? “Har kognitiv atferdsterapi positiv effekt på behandling av tvangshandlinger?” “Har Aggression Replacement Training” positiv effekt på atferdsproblemer?” “Er det forskjeller i læreres og foreldres vurdering av problematferd?” 27.11.2018 FRODE SVARTDAL

Forskningsspørsmål To krav: Problemstillingen må fokusere på noe nytt (noe man i dag ikke vet) Dette må påvises ved å relatere til status på feltet ? Status Dette er delvis kjent, delvis ukjent PsycInfo ? 27.11.2018 FRODE SVARTDAL

Forskningsprosessen Metafor: En ”spennende tur” Opplever noe nytt Spennende, givende Men forskning er noe mer Planlegging God begrunnelse Tid Arbeid Krever kompetanse 27.11.2018 FRODE SVARTDAL

Forskningsprosessen: 7 faser Idé, problemstilling Idé eksisterende kunnskap Ambisjon Design, metode Gjennomføring Resultater Rapport 27.11.2018 FRODE SVARTDAL

Idé, problemstilling I startfasen av et prosjekt: Hva er det jeg vil undersøke? Hvorfor interessant? Empirisk, teoretisk? Tidligere forskning/annen kunnskap Relevant teori på fagfeltet (og andre steder) Andre forskere på feltet (kontaktnett) 27.11.2018 FRODE SVARTDAL

Idé eksisterende kunnskap Tidlig i prosjektet: Er ideen undersøkt før? Uavklart spørsmål? Uenighet Sprikende el. uklare funn Meta-analyse? Statistisk oppsummering av tidligere funn på et område Hva kan nå mitt bidrag være? Ny metode? Teoretisk? … 27.11.2018 FRODE SVARTDAL

Ambisjon Hva vil jeg egentlig med dette prosjektet? Realisme Testbar problemstilling vs. ”gape over alt” Publikasjon i tidsskrifter med referee? Stiller mange krav til kvaliteten på prosjektet Samarbeidspartner(e)? 27.11.2018 FRODE SVARTDAL

Design og metode Hvordan vil jeg få svar på mitt forskninsgspørsmål? Design Tradisjonelle design brukt på området Ny måte å besvare spørsmålet på? Operasjonaliseringer Apparatur, materiell – hva trengs? Kreves tilgang til spesiell apparatur, og har jeg slik tilgang? 27.11.2018 FRODE SVARTDAL

Design Strategi for å besvare forskningsspørsmål Hva slags spørsmål skal besvares? Endring over tid? Sammenheng mellom fenomener? Forskjell mellom betingelser? Redusere store datamengder til noe enklere … Avhengig av forskningsspørsmål velges passende design 27.11.2018 FRODE SVARTDAL

Design Eksempel 1: Virker kognitiv atferdsterapi på depresjon? Gruppe 1 (10 pasienter): Kognitiv atferdsterapi Gruppe 2 (10 pasienter): Ingen behandling Tilfeldig fordelt Designet har som målsetting å si noe om forskjell mellom betingelser (kognitiv atferdsterapi vs. ingen behandling) 27.11.2018 FRODE SVARTDAL

Design Eksempel 2: Er det en sammenheng mellom trening og livskvalitet? 100 deltakere svarer på to spørsmål: A) Hvor mange timer trener du per uke? B) Hvordan vurderer du din livskvalitet? En gruppe Designet har som målsetting å si noe om sammenheng mellom to mål 27.11.2018 FRODE SVARTDAL

Design vs. metode Design = strategi for å besvare på et forskningsspørsmål Metode = den konkrete måte vi samler inn data innenfor vårt design 27.11.2018 FRODE SVARTDAL

Design vs. metode Design Metode Data som kan belyse spørsmålet Sammenligne betingelser – forskjell? Metode Test (skårer deltakerne forkjellig mellom betingelsene?) Selvrapport (vurderer deltakerne forskjellig mellom betingelsene?) Observasjon (gjør deltakerne forskjellig mellom betingelsene?) Fysiologisk måling (forskjell mellom betingelsene?) Data som kan belyse spørsmålet 27.11.2018 FRODE SVARTDAL

Gjennomføring Trengs tillatelse fra Etisk komité, NSD (lagring av persondata)? Økonomi – Norges Forskningsråd? Alene, partner(e)? Deltakere Antall (viktig for holdbare konklusjoner) 27.11.2018 FRODE SVARTDAL

Resultater Type data – kvalitative, kvantitative Koding, forenkling av data Enkeltmål vs. samling av mål i en index Analyse Statistikk: Beskrivende, slutningsstatistikk Resultater vs. funn Resultater: Forskjeller, sammenhenger, etc. Funn: Tolkning av resultatene 27.11.2018 FRODE SVARTDAL

Data Kvalitative: Verbale beskrivelser, rapporter, … ”Jeg føler meg nedstemt og deprimert” Kvantitative: Numeriske indikatorer for noe psykologisk interessant Depresjonsskåre: 44,5 (skala 0-60) 27.11.2018 FRODE SVARTDAL

Rapport Publikasjon Intern, rapport til oppdragsgiver, etc. I tidsskrift Peer-reviewed Andre eksperter vurderer ditt bidrag Trangt nåløye Må følge en gitt standard (eks. APA – retningslinjer fra American Psychological Association) Alle artikler som finnes i databasene har vært gjennom denne kvalitetssikringen Andre 27.11.2018 FRODE SVARTDAL

Forskningsetikk Strenge etiske retningslinjer for forskning og registrering av personinformasjon Regional etisk komite Se: http://www.etikkom.no http://www.datatilsynet.no/ 27.11.2018 FRODE SVARTDAL

Forskningsetikk: De 3 store Informert samtykke Deltaker skal få nok info om undersøkelsen til å samtykke Rett til å trekke seg på ethvert tidspunkt i forskningsprosessen, uten begrunnelse Debriefing Oppklaring etterpå Minimal risiko 27.11.2018 FRODE SVARTDAL