Smak på maten!.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
For å sitte og ikke gjøre noen ting
Advertisements

Eller hvor gode er de til å beskrive smaken
Tone Johnsen, Habiliteringsteamet for voksne
HVA ER GRUNNLEGGENDE BEGREPER ? HVORFOR ER DE VIKTIGE ?
Hønefoss politistasjon
En måte å lese Bibelen på
April Kropp bevegelse og helse: Vi utfolder oss på tur, har røris og vi har samlinger med tema kroppen vår. Hva kan vi gjøre med kroppen; rulle, krype,
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag (NB
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Velkommen til klasse- foreldrene
Hørsel og bevegelse Hvis målet er deltakelse og aktivitet og barnet er
Barn i bevegelse – naturlig vis FORELESNING BARNEFYS 10 mars Gunn Engelsrud.
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
12 Reflekterende lesing.
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Det barnet er oppmerksom på Kursmøte 5.
Estetisk læreprosesser
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag. Noen grunnleggende fakta om livets gang som det er bra å bli klar over tidlig Ingen velger sine gener Ingen.
Sansning og persepsjon
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Kampen skole Vår visjon:
Skap et godt idrettsmiljø i klubben din - Gjennomføres av trener eller leder For styret.
Smak og behag – det handler om å innfri forventningen
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til et nytt skoleår!
Skap et godt idrettsmiljø i klubben din - Gjennomføres av trener eller leder Innledning.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Sansning og persepsjon
Christine Mohn PSY 1000 / PSYC 1200 Våren 2008
Mat og helse Marthe B Fevang Høgskolen i Vestfold
Fortellinger som metode.
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Veiledning og kommunikasjonsteori
Mat og helse Daniel Bødtker-Lund Høgskolen i Vestfold
BEDRE Å KUNNE LITT ENN INGENTING
Du har to øyne.
2. ninajohansenforskienvoksenopplæring 3D figurer av kvinne og mann finner du på denne siden:
Hva handler det om?. Synet og det å se er et komplekst samspill mellom sanseorganet øyet og prosesser i hjernen. Vi må lære å se! Du er synshemmet når.
Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Bruk og brukere Kapittel 3 INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 26 august 2013.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Hukommelse og glemsel. Hukommelse All den informasjon vi har med oss fra tidligere opplevelser, erfaringer og læringssituasjoner Hvordan virker hukommelsen.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
INF Introduksjon til design, bruk, interaksjon Kapittel 3 – bruk og brukere 25. august 2015 Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo
Sosial kompetanse. Ferdigheter og villighet til å løse en konkret oppgave En kompetanse vi trenger for å fungere godt sammen med andre –Kompetansen viser.
UKE 38 – 41: SKOGUKA,BRANNVERN. PERIODEPLAN FOR LEKESTUA UKE 38 – 41: HØST, SKOGUKA,BRANNVERN. Mål for perioden: Barna skal få kjennskap til barnehagens.
Periodeplan for Minsten Uke Skoguke, brannvernuke. Periodeplan for Minsten Uke HØST; Skoguke, brannvernuke. Mål for perioden: Barna skal.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Periodeplan for SOMMERLY Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Hva påvirker spising? Medisinske faktorer Barnets utviklingsnivå
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Vi sorterer etter farger
Hva vet vi om barn og smak
Smak på maten!.
Læringsmiljø og små endringer i kostholdet
Hva vet vi om barn og smak
Hva gir oss energi i maten
Hva påvirker spising? Medisinske faktorer Barnets utviklingsnivå
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Om Verdensdagen for psykisk helse
Utskrift av presentasjonen:

Smak på maten!

Mat er fellesskap Når franskmenn spiser snakker de om maten

Mat er glede

Maten har egenskaper Smak Lukt Utseende Farge Tekstur/konsistens Temperatur Lyd 24.11.2018

Ingenting kommer inn i hjernen uten gjennom sansene 24.11.2018

Å lære å bruke sansene og sette ord på opplevelsene er kognitiv trening Det setter hjernen i stand til å sette begreper på opplevelser Sensorisk underutvikling skaper mange problemer. Flere former for autisme har relasjon til at sansene ikke utvikler seg som de skal Mat er en meget viktig kanal for trening fordi den ikke stiller krav om et gitt kunnskapsnivå på forhånd Det er mye diskusjon om læring i en kanal kan overføres til andre kanaler (transgressional learning), mye tyder på at persepsjonslæring påvirker kognitiv læring gjennom å overføre kognitive strategier fra en læringssituasjon til en annen.

24.11.2018

Involvering Aktiv bruk av så mange sanser som mulig og gjerne satt inn i en sammenheng (bærekraft) 24.11.2018

Barn må ta på maten, delta i lagingen og lære å sette ord på opplevelsen Dette er intelligensutvikling i praksis 24.11.2018

Fem sanser 24.11.2018

24.11.2018

Smaken sitter på tunga Søtt, surt, salt og bitter Og umami 24.11.2018

Hvor sitter smaken? Ganske mye over hele tunga, men det er litt mer i noen soner 24.11.2018

Viktig å trene barn på å ordlegge enkle opplevelser 24.11.2018

Vi kan lukte 3 mill lukter Lukt tar opp mye plass i hjernen 24.11.2018

Hva smaker kanel? Target odors and options in the Smell Wheel. onion,banana,chocolate,watermelon soap,fish,chocolate,peanut rose,lemon,apple,popcorn smoke,skunk,bubblegum,onion banana,fish,cherry,soap cherry,honey,lime,skunk peppermint,rose,lime,apple lemon,chocolate,strawberry,fish apple,grass,smoke,grape tomato,peppermint,strawberry,honey watermelon,cinnamon,smoke,coconut 24.11.2018

Lukt er en «primitiv» sans og den styrer mye atferd Subliminal lukt kan styre atferd uten kognitiv bevissthet (hormoner) Testosterone 24.11.2018

Tekstur, konsistens, taktile opplevelser må også trenes 24.11.2018

Hørsel Lyden av et eple eller et knekkebrød er viktig 24.11.2018

Farge 24.11.2018

Hvis vi var skapt slik sansene har betydning for oss som mennesker Munnen betyr mer enn kjønnsorganene Munn og nese er viktigere enn øynene Følelse (taktilt) er viktigst (se hendenes størrelse) 24.11.2018

Ingenting er i hjernen uten først å ha vært i sansene 24.11.2018