Engasjement og undring B – Samarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Advertisements

Prinsipper for utforskende undervisning i naturfag B – Samarbeid
Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Aktiviteter som bidrar til dybdelæring B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Anvendelse av realfag i ulike yrker B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Hva er realfag? B – Samarbeid
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Læreplanforståelse B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Underveisvurdering: Faglige samtaler i klasserommet B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Praksiser i utforskende undervisning i naturfag B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Aktiviteter som bidrar til dybdelæring B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Skoleutvikling B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Digitale ressurser og dybdelæring i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Engasjement og undring B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Faser i faglige samtaler B – Samarbeid
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Modul 1 – Representasjoner
Overflatelæring versus dybdelæring B – Samarbeid
Modul 1 – Kartleggingstest Alle Teller
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Engasjement og undring B – Samarbeid Modul 1 Engasjement og undring B – Samarbeid

Mål Målet med denne modulen er å bli bevisst på hvorfor engasjement og undring er viktig for læring og hvordan man skaper engasjement og undring i naturfagundervisningen. Basert på teori og erfaringsdeling skal dere planlegge en del av ei undervisningsøkt som skaper engasjement og undring hos elevene.

Tidsplan for denne økta Aktivitet Tid Oppsummer forarbeidet i grupper 20 minutter Faglig påfyll 15 minutter Grubletegninger og grubleoppgaver 10 minutter Refleksjon Planlegg egen undervisning Totalt 75 minutter

Oppsummer forarbeidet i grupper Ca. 20 minutter

Engasjement og undring (10 minutter) Bruk notatene fra forarbeidet og diskuter i grupper på tre–fire personer: Hvorfor er engasjement og undring viktig for læring i naturfag? Gå inn på ordskyen: https://answergarden.ch/[fyll inn] Skriv inn stikkord som besvarer spørsmålet: Hvordan skape engasjement og undring for elevene i naturfag?

Ordskyen (10 minutter) Vis ordskyen på storskjerm. Gruppene utdyper kort sine egne forslag med fokus på hvordan skape engasjement og undring i naturfagklasserommet.

Faglig påfyll Ca. 15 minutter

Leseoppdrag Dere får nå fire leseoppdrag til 5E-modellen i utforskende undervisning. naturfag.no/5e For hvert leseoppdrag, bruk omkring 30 sekunder individuelt før du diskuter med sidemannen.

5E-modellen i utforskende undervisning Leseoppdrag 1: Hvorfor heter modellen 5E? Leseoppdrag 2: Hvor kommer 5E-modellen fra? Leseoppdrag 3: Hva er funksjonen til 5E-modellen? Leseoppdrag 4: Hva er lærerens rolle i engasjerefasen i 5E-modellen?

Plenum – svar på leseoppdrag Hvorfor heter modellen 5E? E-ene kommer fra de engelske ordene engage, explore, explain, elaborate og evaluate. På norsk er dette oversatt til engasjere, undersøke, forklare, utvide og vurdere. (Bybee et.al, 2006; Fiskum & Korsager 2017)

Plenum – svar på leseoppdrag Hvor kommer 5E-modellen fra? 5E-modellen har sin opprinnelse i et amerikansk miljø som blant annet utvikler forskningbaserte undervisningopplegg og forsker på undervisning og læring i biologi og naturfag, Biological Sciences Curriculum Study (BSCS). 5E-modellen ble utviklet av BSCS i 1987 og har siden den gangen vært brukt til å utvikle læringsressurser og undervisningsforløp i naturfagene. (Bybee et.al, 2006; Fiskum & Korsager 2017)

Plenum – svar på leseoppdrag Hva er funksjonen til 5E-modellen? 5E-modellen er en didaktisk modell som kan støtte lærere når de skal planlegge, gjennomføre og evaluere utforskende undervisning. (Bybee et.al, 2006; Fiskum & Korsager 2017)

Plenum – svar på leseoppdrag Hva er lærerens rolle i engasjerefasen i 5E-modellen? I engasjerefasen er hensikten at lærere skal aktivisere og kartlegge elevenes forkunnskaper, fange deres interesse og skape et læringsbehov knyttet til temaet det skal jobbes med i undervisningen. (Bybee et.al, 2006; Fiskum & Korsager 2017)

Oppsummering leseoppdrag Artikkelen gir ei teoretisk innføring i hvordan man kan bruke 5E- modellen i utforskende undervisning. På denne samlinga er fokuset på å skape engasjement og undring i undervisninga slik det beskrives i engasjerefasen i 5E-modellen i artikkelen. Innledningsvis delte dere erfaringer og tips på konkrete metoder for å skape engasjement og undring. Det er mange måter å gjøre det på og ingen fasit. En metode er å bruke Grubletegninger.

Grubletegninger og grubleoppgaver Ca. 25 minutter

Hvem av dere har brukt grubletegninger? Utviklet siden 1992 i England som Concept Cartoons Naturfagsenteret har inngått en kontrakt med utgiveren i England, Millgate House Education Ltd, om oversettelse til norsk og med rettigheter til fri bruk i norske skoler. naturfag.no/gruble

Grubletegninger tar opp synspunkter på naturfaglige problemstillinger fra dagliglivet. synliggjør ulike måter å betrakte gitte situasjoner på, og elevene stimuleres til å utvikle ideene videre. er vanligvis ikke humoristiske, men er ment å skape diskusjoner og stimulere til naturfaglig tenkning. har ikke nødvendigvis ett riktig svar! I flere tilfeller blir det eneste fornuftige svaret: Det er avhengig av … (Keogh & Naylor 1999)

Bruk av grubletegninger Grubletegningene er laget for å fremme forståelse. De presenterer alternative synspunkter som kanskje ikke har vært framme i diskusjoner tidligere. Tilsynelatende enkle situasjoner kan ha flere mulig kompliserende faktorer når de blir gått litt etter i sømmene. Både lærere og elever synes grubletegninger er verdifulle for å forsterke og utvikle sin egen naturfagforståelse, blant annet ved å stille spørsmål de selv ikke hadde tenkt over. (Keogh & Naylor 1999)

Prøv ei grubletegning (5 minutter) Diskuter utsagnene i grubletegninga på neste side i grupper på tre–fire personer. La hver enkelt begrunne meninga si.

Grubletegninger – refleksjon (15 minutter) Bruk tenk-par-del i grupper og diskuter spørsmålene: Hvordan kan grubletegninger fremme engasjement? Hva skal til for at grubletegninger skaper undring? Ta for dere et spørsmål av gangen og oppsummer deretter i plenum der hver gruppe kortfattet deler tanker fra refleksjonen over.

Planlegg egen undervisning Ca. 15 minutter

Bruk grubletegning i egen undervisning Planlegg en aktivitet i egen undervisning der du bruker ei selvvalgt grubletegning (naturfag.no/gruble) eller grubleoppgave i fysikk (naturfag.no/grubleoppgaver). Velg om dere jobber individuelt eller flere sammen. Under utprøvinga skal du reflektere over i hvilken grad du opplever at grubletegningen fremmer engasjement hos elevene dine skaper undring hos elevene for et naturfaglig fenomen eller tema Til neste samling skal du forberede deg på å dele tanker og erfaringer fra utprøvingen.

Engasjement og undring D – Etterarbeid Modul 1 Engasjement og undring D – Etterarbeid

Mål Målet med denne modulen er å bli bevisst på hvorfor engasjement og undring er viktig for læring og hvordan man skaper engasjement og undring i naturfagundervisningen. Basert på teori og erfaringsdeling skal dere planlegge en del av ei undervisningsøkt som skaper engasjement og undring hos elevene.

Tidsplan for denne økta Aktivitet Tid Del erfaringer i grupper 30 minutter Oppsummer i plenum 15 minutter Veien videre 10 minutter Totalt 75 minutter

Del erfaringer i grupper (30 minutter) Del erfaringene fra utprøvingene med elever i grupper på tre–fire personer. Hver gruppe skal notere tre tips om hva de mener er viktig for at en aktivitet (for eksempel grubletegning) skal skape engasjement, undring og interesse hos elevene.

Oppsummer i plenum (10 minutter) Oppsummer i plenum der hver gruppe deler de tre tipsene sine.

Veien videre (10 minutter) Neste modul handler om aktivisering og kartlegging av elevenes forkunnskaper. Dette er også en del av engasjerefasen i 5E- modellen. 

Kilder Bybee, R. W., Taylor, J. A., Gardner, A., Van Scotter, P., Powell, J. C., Westbrook, A., & Landes, N. (2006). The BSCS 5E instructional model: Origins and effectiveness. Colorado Springs, Co: BSCS, 5, 88-98. Fiskum, K. & Korsager, M. (2017). 5E-modellen i utforskende undervisning. Hentet fra https://www.naturfag.no/artikkel/vis.html?tid=2049135  Keogh, B., & Naylor, S. (1999). Concept cartoons, teaching and learning in science: an evaluation. International Journal of Science Education, 21(4), 431-446.